Citat:
Ursprungligen postat av
Typemyname
Är intresserad av att höra mer om spec. de med master i STEM också. Har hört att ingångslönerna ska vara rätt pissiga och att löneutvecklingen inte är så bra på storbankerna.
VIlka ställen är det du känner till läget på?
Inre för att detta har med IB att göra men whatever...
Som trainee på alla storbank får man räkna med under 35 i månaden i ingångslön. "Possigt", kanske. Men det kan också ge mycket med rotation och kontakter både upp och i sidled i organisationen (extra bra med översikt om hur banker funkar för ingenjörer). Kanske får man en bump på Max 5k efter programmet är klart. Generellt är ju traineetjänster lägre betalda och det. är omöjliga att förhandla om ingångslön. men de har (påstås ha) större utvecklingspotential i det långa loppet. Så det kanske är värt ändå?
Som Nyexad på en vanlig tjänst kan man kanske förhandla sig till en lön på 40k om man utmärker sig. T.ex. internships, extremt bra på iq test eller liknande. Efter detta beror det ju på hur och om man byter arbetsuppgifter.
I Köpenhamn har jag uppfattningen att nyexade inom STEM har jävligt bra ingångslön (ca 40 danska). Men då ska man också utmärka sig från resten av danskarna.
Det skiljer sig endast marginellt mellan storbankerna (Nordea, danske, SEB, Swedbank). SHB har jag ej koll på. Tyvärr har jag inga konkreta lönesiffror att komma med.