2018-05-28, 22:24
Medlem
Typemynames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuffs
Jag vet inte om hur det är med PhD-nivå kvantpositioner men jag vet hyr det ser ut för de med master inom matte/statistik/fysik etc.

Ingångslönen ligger generellt mellan 30-40 (vanligast 32-36 tror jag) tusen i månaden. Samma som för vanliga analytiker på bankerna. Är det ren kvant eller mer mot IT hållet man håller på med är det förmodligen inga mördarveckor (~40h i veckan), så timlönen är rätt sjysst. Lönen ökar väl till 40-55 inom ett par år också, gissningsvis.

Är intresserad av att höra mer om spec. de med master i STEM också. Har hört att ingångslönerna ska vara rätt pissiga och att löneutvecklingen inte är så bra på storbankerna.

VIlka ställen är det du känner till läget på?
Citera
2018-05-28, 23:28
Medlem
neuffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typemyname
Är intresserad av att höra mer om spec. de med master i STEM också. Har hört att ingångslönerna ska vara rätt pissiga och att löneutvecklingen inte är så bra på storbankerna.

VIlka ställen är det du känner till läget på?

Inre för att detta har med IB att göra men whatever...

Som trainee på alla storbank får man räkna med under 35 i månaden i ingångslön. "Possigt", kanske. Men det kan också ge mycket med rotation och kontakter både upp och i sidled i organisationen (extra bra med översikt om hur banker funkar för ingenjörer). Kanske får man en bump på Max 5k efter programmet är klart. Generellt är ju traineetjänster lägre betalda och det. är omöjliga att förhandla om ingångslön. men de har (påstås ha) större utvecklingspotential i det långa loppet. Så det kanske är värt ändå?

Som Nyexad på en vanlig tjänst kan man kanske förhandla sig till en lön på 40k om man utmärker sig. T.ex. internships, extremt bra på iq test eller liknande. Efter detta beror det ju på hur och om man byter arbetsuppgifter.

I Köpenhamn har jag uppfattningen att nyexade inom STEM har jävligt bra ingångslön (ca 40 danska). Men då ska man också utmärka sig från resten av danskarna.

Det skiljer sig endast marginellt mellan storbankerna (Nordea, danske, SEB, Swedbank). SHB har jag ej koll på. Tyvärr har jag inga konkreta lönesiffror att komma med.
Citera
2018-06-07, 13:35
Medlem
Fuxtapositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Mkt viktigt.

En exakt gräns är svår att säga men räkna med att du bör ha ett bra snitt för att få toppjobben inom finans.

Har du erfarenhet av branschen eller uttalar du dig bara för skojs skull? Kan intyga att det inte alls krävs några monstruösa betyg för att landa både intervju och offer för corp-internship på ABG/Carnegie/SEB som får anses vara de mest väl-ansedda i Sverige.

Jobbar du inom branschen?
Citera
2018-06-07, 15:03
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuxtaposition
Jobbar du inom branschen?

Ja, men tänker inte avslöja några detaljer.

Citat:
Kan intyga att det inte alls krävs några monstruösa betyg för att landa både intervju och offer för corp-internship på ABG/Carnegie/SEB som får anses vara de mest väl-ansedda i Sverige.

Nu vet jag inte var din definition får för "monstruösa betyg ", men utan tvivel krävs i regel höga betyg för att ens kunna få komma till intervju inom corp. Givetvis är det ok att ha dåliga betyg i någon/några kurser men det relevanta är ens totala GPA.
Citera
2018-06-07, 15:38
Medlem
Fuxtapositions avatar
Citat:
Ja, men tänker inte avslöja några detaljer.

Nu vet jag inte var din definition får för "monstruösa betyg ", men utan tvivel krävs i regel höga betyg för att ens kunna få komma till intervju inom corp. Givetvis är det ok att ha dåliga betyg i någon/några kurser men det relevanta är ens totala GPA.

Kanske var lite väl hård i tonen, läste ditt första inlägg lite slarvigt. Min upplevelse är att IB (har erfarenhet från corp) i Sverige inte har i närheten av lika höga betygskrav som MC exempelvis. Och jag pratar givetvis också om GPA, inte enstaka kurser.
Citera
2018-06-07, 17:21
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Kanske var lite väl hård i tonen, läste ditt första inlägg lite slarvigt. Min upplevelse är att IB (har erfarenhet från corp) i Sverige inte har i närheten av lika höga betygskrav som MC exempelvis. Och jag pratar givetvis också om GPA, inte enstaka kurser.

Nej, MC (MBB) har de i särklass hårdaste betygskraven, i synnerhet McK. Har dock uppfattningen att MC på tex Big4 har betydligt lägra betygskrav.

Min uppfattning är dock fortfarande att corp på t.ex. storbankerna kräver höga betyg. Kanske inte högsta i allt, men ändå ett hyfsat starkt GPA. Givetvis krävs betydligt mer för motsvarande positioner hos internationella banker.
Citera
2018-06-08, 00:42
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Min uppfattning är dock fortfarande att corp på t.ex. storbankerna kräver höga betyg. Kanske inte högsta i allt, men ändå ett hyfsat starkt GPA. Givetvis krävs betydligt mer för motsvarande positioner hos internationella banker.

Jag har motsatt uppfattning. Jag upplevde det mycket svårare att få intervju på svenska banker än internationella (med ganska medelmåttiga betyg).
Vill minnas att denna asymmetri tagits upp förut i tråden..
Citera
2018-06-08, 10:50
Medlem
Fuxtapositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
Jag har motsatt uppfattning. Jag upplevde det mycket svårare att få intervju på svenska banker än internationella (med ganska medelmåttiga betyg).

Tror det är mycket en effekt av att internationella banker har organisation att intervjua fler personer per plats. Min uppfattning är att de i Sverige inte gallrar superhårt på just betyg dock.
Citera
2018-06-08, 15:22
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan

Citat:
Tror det är mycket en effekt av att internationella banker har organisation att intervjua fler personer per plats. Min uppfattning är att de i Sverige inte gallrar superhårt på just betyg dock.

Tror det ligger mkt i det senare, då internationella banker verkar ha mer omfattande rekryteringsprocesser. På svenska banker sållar man nog hårdare innan man ens börjar intervjua, medan internationella banker tar in en hel del folk som verkar intressanta för ett första möte. Dock varierar nog betygskraven beroende på arbetsområde.
Citera
2018-06-08, 16:40
Medlem
Bucketshops avatar
Inte heller upplevt att internationella banker är speciellt betygsintresserade. Givetvis ingen anledning till att inte skaffa bra betyg, dumt att stänga några dörrar. Men i allmänhet tror jag bankerna inte kollar speciellt mycket på betyg.
Citera
2018-06-08, 23:46
Medlem
TomasRotmoss avatar
Citat:
Svenska banker anställer personer, inte CVn.
Senast redigerad av TomasRotmos 2018-06-08 kl. 23:49.
Citera
2018-06-08, 23:51
Medlem
Fuxtapositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomasRotmos
Svenska banker anställer personer, inte CVn.

Till skillnad från internationella banker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in