Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-22, 23:34
  #3997
Medlem
Rosahelikopterns avatar
Hur ser rådgivningsfirmorna och bankerna på att bryta ett anställningsavtal innan man ens har börjat arbeta som nyexaminerad i Sverige? T.ex. om man först får ett offer från en av Big4 på deras advisory avdelning 6 månader innan examen och skriver på, men om man sedan lyckas få offer från en av storbankerna typ 3 månader innan examen som man hellere vill till. Är det inga problem att strunta i första alternativet och köra på det andra, eller kan det få vidare konsekvenser? Man har ju hört skräckhistorier från UK att man blir "black listad" men hur ser det ut här hemma?
Citera
2017-05-23, 23:02
  #3998
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosahelikoptern
Hur ser rådgivningsfirmorna och bankerna på att bryta ett anställningsavtal innan man ens har börjat arbeta som nyexaminerad i Sverige? T.ex. om man först får ett offer från en av Big4 på deras advisory avdelning 6 månader innan examen och skriver på, men om man sedan lyckas få offer från en av storbankerna typ 3 månader innan examen som man hellere vill till. Är det inga problem att strunta i första alternativet och köra på det andra, eller kan det få vidare konsekvenser? Man har ju hört skräckhistorier från UK att man blir "black listad" men hur ser det ut här hemma?

Är nog lungt, kör på. Inte ovanligt direkt att folk gör så, tror inte att någon blir svartlistad men kan säkert vara svårt att söka jobb hos det företaget igen den närmaste tiden.
Citera
2017-05-26, 00:21
  #3999
Medlem
Fuxtapositions avatar
Hur många år gör man vanligtvis inom IB i London innan man har möjligheten att flytta hem till Sverige och köpsidan, förutsatt att det är ens mål. Förstår att det självklart varierar men det vore intressant att höra vad ni tror är något slags snitt.
Citera
2017-05-26, 01:38
  #4000
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosahelikoptern
Hur ser rådgivningsfirmorna och bankerna på att bryta ett anställningsavtal innan man ens har börjat arbeta som nyexaminerad i Sverige? T.ex. om man först får ett offer från en av Big4 på deras advisory avdelning 6 månader innan examen och skriver på, men om man sedan lyckas få offer från en av storbankerna typ 3 månader innan examen som man hellere vill till. Är det inga problem att strunta i första alternativet och köra på det andra, eller kan det få vidare konsekvenser? Man har ju hört skräckhistorier från UK att man blir "black listad" men hur ser det ut här hemma?

Tror inte de lär bli glada men so what? Får du någon av de stora så kör på!
Citera
2017-05-26, 01:43
  #4001
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuxtaposition
Hur många år gör man vanligtvis inom IB i London innan man har möjligheten att flytta hem till Sverige och köpsidan, förutsatt att det är ens mål. Förstår att det självklart varierar men det vore intressant att höra vad ni tror är något slags snitt.

Funny thing, var igår och krökade med en nyss hemkommen, (Mindre än en månad) IB analyst från London. Hans svar på frågan var att headhunters generellt börjar spamma Svenskspråkiga vid våren efter att de börjat och sen kan man exita lite beroende på var man går men tidigast efter första året och ifall man är mera kräsen med fonder så 1,5-2 år!

Förstås stor skillnad mellan ifall du exitar till EQT/CVC i jämförelse med de minsta nyuppstartade fonderna!

"Edit: detta gäller alltså folk som aktivt vill och försöker exita! I vissa fall stannar folk över fem år i London"
__________________
Senast redigerad av minttuviinakiitos 2017-05-26 kl. 01:46. Anledning: Edit
Citera
2017-05-26, 22:58
  #4002
Medlem
Fuxtapositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minttuviinakiitos
Funny thing, var igår och krökade med en nyss hemkommen, (Mindre än en månad) IB analyst från London. Hans svar på frågan var att headhunters generellt börjar spamma Svenskspråkiga vid våren efter att de börjat och sen kan man exita lite beroende på var man går men tidigast efter första året och ifall man är mera kräsen med fonder så 1,5-2 år!

Förstås stor skillnad mellan ifall du exitar till EQT/CVC i jämförelse med de minsta nyuppstartade fonderna!

"Edit: detta gäller alltså folk som aktivt vill och försöker exita! I vissa fall stannar folk över fem år i London"

Spännande! Var han på corpen på en av storbankerna?

Vore också intressant att höra ifall någon vet ifall man generellt positionerar man sig bättre inför exit till svensk PE om man gör M&A jmf. med financing!
Citera
2017-05-26, 23:54
  #4003
Medlem
deMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Förmodligen för att IBD ger bättre betalt än S&T i Sverige. Storbankerna i Stockholm ger "bara" 30-35k för S&T, medans IBD och konsulterna ger bättre betalt (givetvis mycket sämre arbetstiden men gillar man pengar är det kanske inte prio ett). I London är det samma ingångslön för S&T och IBD, vilket gör att S&T ger en betydligt bättre pengar/arbetad timme ratio, vilket möjligtvis gör S&T mer attraktivt.

Sen gissar jag (har egentligen ingen aning) att man jobbar mindre på IBD i Sverige vilket gör att man kan ha ett någorlunda vettigt liv (plus bra betalt) medans IBDare här i London mest är miserabla stackare som bara väntar på att få tillräckligt med erfarenhet så att dom kan lämna banking, samtidigt som dom ser att deras polare på S&T går hem klockan fem men har samma lön. Så IBD i London låter som en rätt dåligt deal om man nu inte råkar vara intresserad av företags kapitalstruktur och att modellera framtida kassaflöden för något random industribolag.

Tror bonusarna för IBD är ganska överlägsna S&T, så det jämnar ut sig det där med pengar/timme. Det var det iaf. under mina år. Sedan är IBD mycket bättre platform för framtida val i karriären. Det är bra mycket mer man gör än att modellera lite kassaflöden, som dessutom är jäkligt användbart. Uppsidan i vad man kan lära sig inom IBD och vad det kan leda till är väl x-antal gånger det i S&T. Återigen, under min tid, så träffade jag oftast på S&T folk som bara var miserabla med sina karriärsval jämfört med IBD som slet lite mer men fick både bättre betalt och bättre framtid.

My 5 cents.
Citera
2017-05-27, 01:29
  #4004
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuxtaposition
Spännande! Var han på corpen på en av storbankerna?

Vore också intressant att höra ifall någon vet ifall man generellt positionerar man sig bättre inför exit till svensk PE om man gör M&A jmf. med financing!

Basic Industry Coverage på av Amerikanska toppbankerna.

M&A alla gånger. LevFin brukar väl klara sig hyfsat bra pga superb Modelling skills, men med exitfokus bör man hålla sig så långt borta från DCM/ECM som möjligt😅
Citera
2017-05-27, 12:07
  #4005
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deMorgan
Tror bonusarna för IBD är ganska överlägsna S&T, så det jämnar ut sig det där med pengar/timme. Det var det iaf. under mina år. Sedan är IBD mycket bättre platform för framtida val i karriären. Det är bra mycket mer man gör än att modellera lite kassaflöden, som dessutom är jäkligt användbart. Uppsidan i vad man kan lära sig inom IBD och vad det kan leda till är väl x-antal gånger det i S&T. Återigen, under min tid, så träffade jag oftast på S&T folk som bara var miserabla med sina karriärsval jämfört med IBD som slet lite mer men fick både bättre betalt och bättre framtid.

My 5 cents.
Intressant, vi är väl alla biased men upplever det precis tvärtom mot vad du upplevt. Alla IBDare tycks ju hata sina jobba (bara faktumet att termen exit ops existerar tycker jag säger en hel del). Att genomsnittsbonusen inom IBD är snäppet högre är väl inte heller någon hemlighet men om dom nu var överlägsna tror jag det snarare du som var i en exceptionellt bra årgång snarare än att det skulle vara standard, bonusinformationen är ju ändå hyfsat offentlig på diverse sidor.
Citera
2017-06-09, 00:02
  #4006
Medlem
Puka12s avatar
-- Dubbelpostar här och i utbildningstråden eftersom jag inte vet vart inlägget passar bäst --

Jag har just avslutat första året på en civ.ing-utbildning och gjorde Spring på en bank i London på deras investment banking avdelning. Fick offer om att komma tillbaka och göra summer nästa år (2018). På CVt skrev jag att jag läser en bachelor och är klar 2019 (3-årig) vilket kanske inte stämmer 100& rent tekniskt men mitt lärosäte tillåter att jag tar ut en kandidat/bachelor. Alltså skulle jag, ifall jag får full time offer från mitt summer, kunna strunta i att läsa de två extra åren för att bli civilingenjör.

Min fråga är ifall det kommer vara en nackdel i framtiden? Har förstått att civ.ing är en viktigare titel i Sverige än utomlands. Blir mina exit ops mot Sverige sämre ifall jag bara har en bachelor? Tror ni att det är skillnad ifall exit görs inom finans, consulting eller industrin? Vore väldigt uppskattat att höra er take på det hela och hur ni hade gjort. Banken är en BB och kommer som sagt göra summer på corporate finance / investment banking - avdelningen.
Citera
2017-06-09, 00:07
  #4007
Medlem
19109216s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puka12
-- Dubbelpostar här och i utbildningstråden eftersom jag inte vet vart inlägget passar bäst --

Jag har just avslutat första året på en civ.ing-utbildning och gjorde Spring på en bank i London på deras investment banking avdelning. Fick offer om att komma tillbaka och göra summer nästa år (2018). På CVt skrev jag att jag läser en bachelor och är klar 2019 (3-årig) vilket kanske inte stämmer 100& rent tekniskt men mitt lärosäte tillåter att jag tar ut en kandidat/bachelor. Alltså skulle jag, ifall jag får full time offer från mitt summer, kunna strunta i att läsa de två extra åren för att bli civilingenjör.

Min fråga är ifall det kommer vara en nackdel i framtiden? Har förstått att civ.ing är en viktigare titel i Sverige än utomlands. Blir mina exit ops mot Sverige sämre ifall jag bara har en bachelor? Tror ni att det är skillnad ifall exit görs inom finans, consulting eller industrin? Vore väldigt uppskattat att höra er take på det hela och hur ni hade gjort. Banken är en BB och kommer som sagt göra summer på corporate finance / investment banking - avdelningen.

Nej.
Citera
2017-06-09, 00:17
  #4008
Medlem
Puka12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19109216
Nej.

Tack, ifall du har lust/tid/ork att utveckla skulle jag bli glad!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback