2017-01-19, 07:21
Medlem
FullMetallJackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrippTrappFull
Måste man pröjsa själv UP som ska labb-analyseras??
Ja, gäller det bevisning av nykterhet får man betala för utredningen själv som går på mellan 4 och 6 lax. Vid urinprov/blodprov som utförs av polisen vid misstanke om brott får man bekosta själv om testet är positivt.

Jag tycker att det är rimligt att man får bekosta proverna själv, varför ska skattepengar gå till det? Dock i mitt fall är det sinnessjukt att de ens funderar på det då jag inte visar några tecken på missbruk och brottet begicks inte bakom ratten. Hade det handlat om allvarlig drograttfylla hade jag förstått och accepterat situationen, men i detta fall är det orimligt att jag skulle behöva betala för en hel jävla utredning om missbruk. Bara för att jag rökt på en gång betyder inte det att jag är opålitlig i trafiken, hur många körkortsinnehavare är det inte som super ner sig varje helg? Ska man anta att alla som dricker alkohol är alkoholister som kör fulla varje dag eller?
Citera
2017-01-26, 18:59
Medlem
Har en fråga ang ringa narkotikabrott, åkte dit på att dom hittat kuvertet och att jag inte brukat pga jag fick ju aldrig tabletterna. Erkände och polisförhör + böter, trodde det var ur världen men fick ett brev från transportstyrelsen där jag ska komma i kontakt med soc pga ringa narkotikabrott och sen ska dom avgöra om jag är lämplig vilket jag tror att jag är, har aldrig haft kontakt med polisen tidigare och är en typisk svensson person med ett bra jobb med familj och stabil ekonomi. Är nu orolig att jag kommer att hamna i medicinjournaler som missbrukare och pga smärtproblematik en längre tid så har jag citadon utskrivet och aldrig varit tal om att jag inte får köra bil men pga tabletter som jag inte ens fick hem så ska transportstyrelsen ta beslut om jag får behålla körkortet alt urinprover. Vill för allt i världen inte bli stämplad som missbrukare pga jag är i behov av mina citadon och imovane som jag har på recept. Vad tror ni händer med journaler och hur går i så fall prover till, är det som på film att den person står och tittar när man kissar och kommer det att leda till prover trots att jag inte brukade dom tabletterna som jag åkte dit på som jag som sagt aldrig fick ta del av... Är mycket nojjig och nervös och önskar om nån kan berätta hur allt går till.
Citera
2017-01-26, 20:30
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidna
Har en fråga ang ringa narkotikabrott, åkte dit på att dom hittat kuvertet och att jag inte brukat pga jag fick ju aldrig tabletterna. Erkände och polisförhör + böter, trodde det var ur världen men fick ett brev från transportstyrelsen där jag ska komma i kontakt med soc pga ringa narkotikabrott och sen ska dom avgöra om jag är lämplig vilket jag tror att jag är, har aldrig haft kontakt med polisen tidigare och är en typisk svensson person med ett bra jobb med familj och stabil ekonomi. Är nu orolig att jag kommer att hamna i medicinjournaler som missbrukare och pga smärtproblematik en längre tid så har jag citadon utskrivet och aldrig varit tal om att jag inte får köra bil men pga tabletter som jag inte ens fick hem så ska transportstyrelsen ta beslut om jag får behålla körkortet alt urinprover. Vill för allt i världen inte bli stämplad som missbrukare pga jag är i behov av mina citadon och imovane som jag har på recept. Vad tror ni händer med journaler och hur går i så fall prover till, är det som på film att den person står och tittar när man kissar och kommer det att leda till prover trots att jag inte brukade dom tabletterna som jag åkte dit på som jag som sagt aldrig fick ta del av... Är mycket nojjig och nervös och önskar om nån kan berätta hur allt går till.
...och in kommer 5-10 användare som säger att du får skylla dig själv som pundar. Flashback har blivit Familjeliv.se och det är trist.

Nåväl. Låter som att du fått narkotikaklassad medicin skickat hem till dig. I normala fall så kan man klara sig om man nekar men du har ju erkänt. Rimligen borde det vara försöksbrott eller smuggling och inte bara "ringa narkotikabrott" men vi lämnar det där hän.

Transportstyrelsen har fått en anledning att ifrågasätta din lämplighet som körkortsinnehavare då du dömts för narkotikarelaterad brottslighet. Detta innebär att Transportstyrelsen kan göra olika former av ingripanden, tex dra in ditt körkort eller förelägga dig att lämna urinprover. Det är lite off topic hur dessa urinprover går till men tar det ändå kort, du går till en klinik som är behörig att ta urinprover. Du får betala för varje provtillfälle, kostnaden varierar mellan 1000-2000 kr per gång har jag för mig, beroende på klinik. Givetvis kontrolleras du när du lämnar urinprovet, annars skulle du kunna fuska och hälla i en kamrats urin i koppen, kontrollen sker vanligen med att du får ta av dig allt utom kalsonger och därefter får du urinera i en kopp när personal ser på (antingen direkt eller genom spegel/fönster). Eftersom proverna sker för att kontrollera dig så kan du inte själv välja när du ska lämna proverna utan du rings in och har då tex några timmar på dig att ställa in dig på kliniken, oftast får kontrollerade ett SMS på morgonen att idag ska du komma in och lämna prov.

Vad Transportstyrelsen kommer besluta om i ditt fall är omöjligt att säga eftersom vi vet för lite detaljer och det är en individuell prövning. Eftersom de skickar ett brev att du först ska tala med soc så är det möjligt att allt stannar där. Soc och Transportstyrelsen kommer troligen att läsa ditt förhör så om du i det sagt att du missbrukar narkotikaklassade mediciner eller sagt något annat dumt så kan det hållas emot dig oavsett hur mycket du försöker utmåla dig själv som "typisk svensson person med ett bra jobb med familj och stabil ekonomi". Tiden som ostraffad hederlig svensson är förbi, du är numer en dömd narkotikamissbrukande brottsling med låg trovärdighet i fortsättningen.

Vad gäller dina medicinska journaler och ditt behov av smärtlindrande medicin så är det ingenting som påverkas, det sker inte någon underrättelse till din läkare och enda sättet denne får reda på din brottslighet är om du själv berättar det.
Citat:
Ursprungligen postat av RandomIam
Åkte dit för drograttfylla och blev på plats av med körkort och körkortstillstånd i 12 månader så långt är jag med.
Men, nu kom brevet från Transportstyrelsen där förutom körkort och körkortstillstånd nämns så står det också att mitt (nytagna, för skoter) förarbevis kommer att omprövas. Trodde att förarbeviset satt säkert då polisen till och med sa ungefär "du får hålla dig till snöskotern i fortsättningen".

Fan alltså är det så jävligt att även förarbevis åker?
Vanligen så ryker alla förarbevis för motordrivna fordon, vare sig det är moped, motorcykel, snöskoter eller terrängfordon.
Senast redigerad av Fnissturken 2017-01-26 kl. 20:40.
Citera
2017-01-30, 22:18
Medlem
Smjss avatar
Då var det min tur.. kom bokstavligen som ett brev på posten. Åkte på ringa, dömdes i dec 2016 men det var i augusti 2016 som farbror blå kom och knackade på dörren. Hade inget på mig eller hemma men pissprovet var oundvikligt (...var för mesig och uppgiven för att bråka om ett blodprov). Gick snällt in på toa med en polis som kikade lite försiktigt så jag inte skulle manipulera provet på något vis. Hade tre substanser i mig samt en fjärde som jag dock har på recept. Betalade bötern och trodde saken var "ur världen". Men så för en vecka sedan fick jag brev från soc om att jag ska på möte ang mitt förhållande till droger och att jag skulle få göra ett yttrande ang mitt körkort. Brevet lyder:
"En begäran om yttrande i körkortsärende har inkommit från transportstyrelsen med anledning av att du har gjort dig skyldig till narkotikabrott. Därför kallas du härmed till socialtjänsten för ett möte. Den tid som är bokad är xx/x kl xx:xx. Passar inte tiden är du välkommen att höra av dig till mig för att bestämma en ny tid. Du når mig på xxx-xxxxxxx eller via mail till xxxx@xxxx.se
Med vänliga hälsningar x"

Bakgrund:
Aldrig dömd, inte ens fått en parkeringsböter, aldrig haft med polisen att göra ens, haft körkort i snart 9 år, har bostadsrätt, inga skulder utom CSN och har en bra utbildning. Har sobril och stilnoct på recept. Hade imovane på recept i somras.

Nu till saken, vad kommer hända på mötet? Pissprov? Jag fick några stess av sambon bara dagen innan jag fick brevet och det är absolut inte ute ur kroppen då jag vet det sitter i länge (hade såklart inte käkat dom om jag vetat att detta skulle ske..) är jag körd?! Har sökt sönder mig på forumet och läst alla möjliga svar men är så nervig att jag bara måste få lite mer ny information.
Senast redigerad av Smjs 2017-01-30 kl. 22:21.
Citera
2017-01-31, 18:36
Medlem
RandomIams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken

Vanligen så ryker alla förarbevis för motordrivna fordon, vare sig det är moped, motorcykel, snöskoter eller terrängfordon.

Gäller det samma även vid vanlig rattfylla? alkohol dvs...
Citera
2017-01-31, 18:42
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomIam
Gäller det samma även vid vanlig rattfylla? alkohol dvs...
Ja.
Citera
2017-02-01, 15:45
Medlem
Smjss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smjs
Då var det min tur.. kom bokstavligen som ett brev på posten. Åkte på ringa, dömdes i dec 2016 men det var i augusti 2016 som farbror blå kom och knackade på dörren. Hade inget på mig eller hemma men pissprovet var oundvikligt (...var för mesig och uppgiven för att bråka om ett blodprov). Gick snällt in på toa med en polis som kikade lite försiktigt så jag inte skulle manipulera provet på något vis. Hade tre substanser i mig samt en fjärde som jag dock har på recept. Betalade bötern och trodde saken var "ur världen". Men så för en vecka sedan fick jag brev från soc om att jag ska på möte ang mitt förhållande till droger och att jag skulle få göra ett yttrande ang mitt körkort. Brevet lyder:
"En begäran om yttrande i körkortsärende har inkommit från transportstyrelsen med anledning av att du har gjort dig skyldig till narkotikabrott. Därför kallas du härmed till socialtjänsten för ett möte. Den tid som är bokad är xx/x kl xx:xx. Passar inte tiden är du välkommen att höra av dig till mig för att bestämma en ny tid. Du når mig på xxx-xxxxxxx eller via mail till xxxx@xxxx.se
Med vänliga hälsningar x"

Bakgrund:
Aldrig dömd, inte ens fått en parkeringsböter, aldrig haft med polisen att göra ens, haft körkort i snart 9 år, har bostadsrätt, inga skulder utom CSN och har en bra utbildning. Har sobril och stilnoct på recept. Hade imovane på recept i somras.

Nu till saken, vad kommer hända på mötet? Pissprov? Jag fick några stess av sambon bara dagen innan jag fick brevet och det är absolut inte ute ur kroppen då jag vet det sitter i länge (hade såklart inte käkat dom om jag vetat att detta skulle ske..) är jag körd?! Har sökt sönder mig på forumet och läst alla möjliga svar men är så nervig att jag bara måste få lite mer ny information.

Mötet gick bra, behövde ej pissa. Pratade med en snäll kvinna och vi kom nog bra överens fick jag en känsla av. Hon och jag pratade igenom mitt yttrandet tillsammans och sedan lämnade jag min ena förälder samt min sambo som referens.. hoppas dom samtalen går bra nu, när brukar dom ringa referenserna?
Citera
2017-02-15, 20:17
Medlem
Russinvodkas avatar
Hejsan mina kära juveler sitter just nu i en taskig sits jag skulle behöva lite tips och råd för. Googlat massa men får inte riktigt svaret jag söker.

Hursomhelst till mitt problem.. Jag bor för det mesta i spanien (canarieörna) sedan 3månader tillbaka. Har svenskt körkort här och inga konstigheter så sett. Men kommit till sverige nu för en snabbvisit här och åkte då med några vänner lite bil. Självklart hade vi ju då oturen och bli stannade av farbror blå på natten i närheten av där jag bor i okänd ort.

Detta resulterade självklart i att dom som vanligt säger jag ser påverkad ut och även mina kamrater. Det hela slutade med att jag då fick följa med för provtagning. Lämnade aldrig pissprov då jag ej kunde, men blodprov fick dem tag i. Dom tog mina bilnycklar sa jag får hämta dessa efter 24 timmar senare iomed dom ej vet vad svaret blir. Efter detta blev jag utkastad från polisstationen mitt i natten har heller knappt någon aning om vad jag befinner mig då det var långt från hemmaplan.

Nu till problemet! Vad blodproven kommer svara dem kommer vara svaga värden av subb (subuxone) och möjligtvis ännu svagare värden av THC (Cannabis). Jag var aldrig självklart påverkad just när jag körde bilen men hade intagit dessa dagen innan händelsen då jag befann mig i spanien. Har recept på preparatet jag tog och även tillstånd och röka då det är avkriminaliserat i Spanien. Jag har grejer som kan styrka att jag varit där och rökt och recept att visa upp för och tyda min oskuld för knarkande i Spanien.

Vet hur lagen ser ut på det planet och jag är medveten om att jag inte får ha de minsta i mig även om de togs i utlandet. Detta hindrar dock inte mig från att överklaga då jag kommer kriga in i det sista. Förstår att kortet kommer bli klippt till cirka 95%? Men att jag i bästa fall kan slippa en dom? Vad jag då tänker är att jag ska nu tillbaks alldeles strax till Spanien. Och kommer ta med mig körkortet dit iomed dom ej klippte detta på platsen.

Vad jag då tänker! : så fort jag får beskedet att mitt kort har dragits och ska förverkas funderar jag på gå till någon lämplig körskola där nere i spanien och säga ngt i stil med att jag vill förnya mitt körkort och sedan möjligtvis betala dem för ett nytt som jag sedan kan ta med mig använda i sverige? Eller om jag går dit tar om det hela från början där för och sedan ta med det till sverige och använda det som vanligt här i sverige sedan?

Det är detta som princip är min fråga om det är någon som har lite mer koll än mig hur detta skulle kunna gå till? Hur jag på bästa sett får tillbaka mitt körkort så fort som möjligt? Kan tillägga att jag att jag är helt ostraffad och ej har något brottsregister när det kommer till brott i sverige och aldrig lyckats bli dömd för något i sverige trots flertal förhör o.s.v.

Så någon som vet hur det ligger till? Hur jag ska gå tillväga för och lösa detta på lindrigaste sättet. Har ännu inte haft något förhör förutom de på platsen då jag neka allt berätta om spanien. Godkände även att dem får ta ett utdrag på mina recept. (Antar att dem ej ser vad jag har i spanien endå)

TACKSAM FÖR DIN TID OCH ÄR OERHÖRT TACKSAM FÖR ALLA TYPER AV SVAR! tack i förhand och måväll // Russinvodka
Citera
2017-02-17, 19:29
Medlem
Jag åkte fast 2015 september fast i polen med 0.45 promille. Satt häktad 1 dygn. Fick betala 6000 złoty (ca 13500) och fick 3 års körförbud. Åkte hem kort efter detta. Rättegången var ca 1 år efteråt där dom sa samma sak 3 års förbud. Min fråga är, gäller körförbudet från händelsen eller rättegången?
Citera
2017-02-18, 11:47
Medlem
voyages avatar
Vad räknas som referent? Jag har ingen lust att blanda in familjemedlemmar eller min chef (som föreslås i brevet jag fick) i en sån här sak. Såg att någon skrev att vänner går lika bra. Stämmer detta?

Vad frågar de när de ringer upp referenten i fråga? Diskuteras brottet (ringa narkotika i mitt fall) som begåtts? Om det är vagt kring detta så är det helt klart en annan sak att involvera en chef t ex. Men har ingen lust att bli sedd som en dräggig missbrukare i min chefs ögon.
Citera
2017-02-18, 13:01
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joakim2014
Jag åkte fast 2015 september fast i polen med 0.45 promille. Satt häktad 1 dygn. Fick betala 6000 złoty (ca 13500) och fick 3 års körförbud. Åkte hem kort efter detta. Rättegången var ca 1 år efteråt där dom sa samma sak 3 års förbud. Min fråga är, gäller körförbudet från händelsen eller rättegången?
Det finns nog ytterst få här på Flashback som kan polsk juridik. Bättre för dig att vända dig till en polsk jurist eller till Polens körkortsmyndighet och fråga.
Citera
2017-02-22, 07:42
Medlem
voyages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voyage
Vad frågar de när de ringer upp referenten i fråga? Diskuteras brottet (ringa narkotika i mitt fall) som begåtts? Om det är vagt kring detta så är det helt klart en annan sak att involvera en chef t ex. Men har ingen lust att bli sedd som en dräggig missbrukare i min chefs ögon.

Någon som kan ge ett svar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in