Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-11-10, 15:57
  #973
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FullMetallJacka
Det är ju förjävligt, om man får det återkallat vad innebär det för konsekvenser då? Hur mycket måste man pröjsa i så fall tänker jag?

Spärrtid på runt ett halvår.

Du behöver betala för en ny riskutbildning/halkkörning

500kr för ett nytt körtkortstillstånd
350kr för nytt kunskapsprov
800kr för nytt körprov

Detta är dock ett värsta fall.
Citera
2016-11-11, 17:23
  #974
Medlem
FullMetallJackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joan-Duchemin
Spärrtid på runt ett halvår.

Du behöver betala för en ny riskutbildning/halkkörning

500kr för ett nytt körtkortstillstånd
350kr för nytt kunskapsprov
800kr för nytt körprov

Detta är dock ett värsta fall.
Okej, det låter ju ändå ganska lindrigt, lite surt om jag lyckas få jobb där körkort krävs innan det blir indraget dock, det är egentligen största anledningen till att jag vill ha körkort, jag kommer nämligen bara få studiebevis (ingen fullständig gymnasieexamen) i sommar så att sakna körkort kommer förvärra mina chanser till jobb avsevärt när jag redan har ganska dåliga chanser.

Dock är det väl mer sannolikt att jag skulle behöva göra drogtester i 6 månader och få behålla kortet så länge testerna är negativa va? Trots allt är mitt narkotikabrott i princip så ringa det kan bli, som sagt, inget innehav, första kontakt med polisen och soc i hela mitt liv och ganska låga värden av THC. Tror att jag borde få behålla lappen så länge jag inte hamnar hos någon tjurkärring.
Citera
2016-11-15, 17:22
  #975
Medlem
SigrefIQs avatar
Hej hej Flashbackare!

Nu har jag "äntligen" fått brevet från transportstyrelsen som jag väntat på sen augusti då jag blev stoppad av polisen när jag körde hem från jobbet och de tog blodprov på mig då. Så då blev jag dömd för rattfylla (cannabis).

De ger mig nu ett tillfälle att yttra mig. Min magkänsla säger mig att det inte är någon ide men är väll dumt att inte försöka även om chansen är mikroskopisk.
Så det jag vill ha hjälp, eller fråga om, är väll hurdant språk jag bör använda i mitt yttrande?
Viktigt att veta kanske är att jag var på prövotid fortfarande.

Det jag vill få med i yttrandet är att jag mest av allt behöver körkortet för ifall nått händer mina katter och jag akut måste ta mig till veterinären som är för långt bort att ta sig till snabbt till fots. Sen behöver jag det också för att kunna ta mig hem från jobbet när jag jobbar eftermiddag då inga bussar går därifrån när jag slutar 23:30.
Jag tycker inte att jag förtjänar att förlora körkortet på grund av en drograttfylla då jag trott att jag alltid väntat tillräckligt länge,3 dagar, för att inte ha nått Thc i blodet innan jag sätter mig bakom ratten efter att jag ätit mina kladdkakor med cannabis. Som jag bakar vid två tillfällen varje år, semestern och ledigheten under jul, de senaste 3 åren.
Jag är ingen missbrukare för enda gångerna jag brukar cannabis är när jag äter dessa kladdkakor.
Jag sköter alltid trafikreglerna och håller alltid hastigheten även när jag gör omkörningar.
Jag lovar och svär på mina katter, Samus och Link, att jag slutar bruka cannabis om jag får behålla körkortet. //Lägga till?: och det kan jag bevisa åt er genom så många år av prover ni vill ha. (Vet att det här är standard om jag vill få tillbaka körkortstillståndet men då är det väll för det mesta 6-12 månader)


Så..ja, det där stycket skrev jag ju mest för att ge er en hum om vad jag vill få in i mitt yttrande.
Men skulle det kanske funka med det språket? Om jag ändrar början lite såklart.
Finns det nått jag kanske kan lägga till?Vet ju att det kommer jag ju få göra ändå men det brukar ju bara vara 6-12 månader.

Guuud vad jag inte vill förlora körkortet..
__________________
Senast redigerad av SigrefIQ 2016-11-15 kl. 18:11.
Citera
2016-11-15, 18:21
  #976
Medlem
Jag skall nu i veckan till socialtjänsten för ytterligare utredning angående körkortet. Har de där tillgång till hela domen? och specifikt mängd cannabis jag blev tagen med?
Citera
2016-11-19, 19:29
  #977
Medlem
Skreams avatar
Blev av med körkortet 2012 pga drograttfylla.
hade ej prövotid. spärrtid ett år.
Om jag nu vill få tillbaka mitt körkort, kommer jag behöva göra om allt igen med teori, uppkörning och halka med tanke på den långa tiden som gått.
Kan Transportstyrelsen resonera med att det förflutit lång tid och att jag ej valt att ansöka om körkort igen efter att mitt spärrtid tog slut? Eller är jag ute och cyklar?
Har dålig känsla och förväntar mig att dom ska säga det har gått för lång tid och att jag kunnat ansöka igen men att jag ej valt att göra det. Nån som har någon fundering kring detta?
Citera
2016-11-20, 16:41
  #978
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skream
Blev av med körkortet 2012 pga drograttfylla.
hade ej prövotid. spärrtid ett år.
Om jag nu vill få tillbaka mitt körkort, kommer jag behöva göra om allt igen med teori, uppkörning och halka med tanke på den långa tiden som gått.
Kan Transportstyrelsen resonera med att det förflutit lång tid och att jag ej valt att ansöka om körkort igen efter att mitt spärrtid tog slut? Eller är jag ute och cyklar?
Har dålig känsla och förväntar mig att dom ska säga det har gått för lång tid och att jag kunnat ansöka igen men att jag ej valt att göra det. Nån som har någon fundering kring detta?

Nej, det spelar ingen roll hur länge man väntar. När både kunskapsprov och körprov är avklarade så kan man vänta många år innan man ansöker om körkort.

Men körkortstillstånd behöver du ansöka om, och misstänker att de kommer att kräva in minst ett läkarintyg.

(Däremot om återkallelsetiden hade varit 13 månader eller mer så hade nya prov och säkerhetskurser behövas.)
Citera
2016-12-16, 07:57
  #979
Medlem
Varit på samtal med soss samt lämnat urinprov. I yttrandet rekommenderade att jag har kvar körkortet och att urinprovet var negativt.

Min fråga är då om det är något mer än yttrandet som trafikstyrelsen använder då beslutet skall tas.
Citera
2016-12-22, 13:12
  #980
Medlem
FullMetallJackas avatar
Nu har jag fått brev från soc, jag ska på möte som ska ligga till grund för yttrande till Transportstyrelsen p.g.a. ringa narkotikabrott. Detta gäller körkortstillstånd.

Hur är bästa sättet att agera på? Vad tror ni för historia låter bäst? Just nu kort och gått tänkte jag låta villig att ta konsekvenserna för mitt handlade, men poängtera att jag hade druckit alkohol och blev pressad av mina vänner som rökte på och så testade jag ett par bloss, men började hosta för mycket eller något i den stilen. Vill försöka få soc-tanten att tro att detta var första och sista gången.

Vad tror ni?
Citera
2016-12-22, 19:40
  #981
Medlem
Förstår inte hur det kan variera så mycket från fall till fall?? Jag väntar på brev eller liknande fråm Soc då jag åkte dit för ringa narkotika eget bruk (Hasch) men hade inget på mig, och det jag undrar är om det finns en chans att de inte kallar in körkortstillståndet? Ser inte ut som någon stoner och är bra på att prata. Har vänner som åkt dit på samma sätt och inte ens behövt pissa samt fått behålla körkortet, medans andra behövt pissa för samma brott, Hur går jag tillväga för att klara mig så bra som möjligt?? Första gången jag blir straffad, och någon som vet när de hör av sig ungefär?? Bötern är betald sedan en vecka tillbaka
Citera
2016-12-24, 22:01
  #982
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FullMetallJacka
Jag har nämligen inte råd att betala för två körkort, speciellt inte nu efter att fått pröjsat 3600 till snuten + eventuellt 6000 för urinprov i 6 månader.

Måste man pröjsa själv UP som ska labb-analyseras??
Citera
2017-01-17, 16:47
  #983
Medlem
DevinTheDizzles avatar
Hallå!

Blev för ett par månader tagen hemma när polisen skulle undersöka något helt orelaterat som hänt och kände att det luktade i lägenheten. Va dum(snäll) och medgav att jag även hade kvar en liten bit (0,65g) gräs kvar som konstapeln fick med sig. Åkte till stationen och lämnade positivt prov, erkände vad jag gjort och sa att jag gjorde det för självmedicinering för depression (trodde man skulle få sympati). I förra veckan kom brev från transportsstyrelsen om vad som nu kom - brevet från soc om att jag ska komma in för att träffas.

En hel del här har skrivit om att man ska säga att det varit en engångsgrej osv, men i mitt fall så har de, iallafall i sitt brev skrivit, att jag sagt att jag röker nästan varje dag och har gjort det i 5 år. 5 års-delen va rätt dryg eftersom snuten klämde in en sniken "hur länge har du hållit på nu? 5 eller 10 år?" innan han låste upp porten utanför stationen, varpå jag försökte vara neutral eftersom han drog en så ledande fråga genom att skratta och säga "njae några 10 år är det inte iallafall, då är nog 5 närmare".

Jag vill ju säga att vittnesmålet inte stämmer, förvisso har jag varit deprimerad och rökt en del pga det men det va längesen, men då jag fick frågade om jag skulle bli av med min lägenhet eftersom fastighetsskötaren såg det hela o fick svaret "detta kommer påverka heeela ditt liv" osv så blev det en extra dryg situation. Att säga att man "ljugit" för polisen gör ju inte en speciellt trovärdig direkt, så vet inte hur smart det är? Har aldrig blivit straffad förut och det känns löjligt att de ska sno mitt körkort, men man ska väl aldrig vara för säker, även om det är första gången?

Ni som varit hos soc på besök, vad är det för frågor de ställer? Vill de bara veta om du fortfarande håller på, varför du gjorde det då du gjorde det eller hur djupt gräver dom?
Citera
2017-01-18, 02:50
  #984
Medlem
RandomIams avatar
Åkte dit för drograttfylla och blev på plats av med körkort och körkortstillstånd i 12 månader så långt är jag med.
Men, nu kom brevet från Transportstyrelsen där förutom körkort och körkortstillstånd nämns så står det också att mitt (nytagna, för skoter) förarbevis kommer att omprövas. Trodde att förarbeviset satt säkert då polisen till och med sa ungefär "du får hålla dig till snöskotern i fortsättningen".

Fan alltså är det så jävligt att även förarbevis åker?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback