2017-04-02, 11:52
Medlem
Har möte nästa vecka på soc där vi ska prata om min alkohol/narkotikavanor står det i brevet.
Kommer man få pissa på plats på första mötet på soc eller kommer det göras senare hos vårdcentral om dem kommer fram till det. Någon som har fått lämna urinprov på förstamötet? Fick detta beslut från transportstyrelsen när jag sökte om körkortstillstånd. Har två ringa i garderoben.

Hälsningar
Citera
2017-04-23, 23:44
Medlem
yerbas avatar
Hejsan,
Mitt körkort blev den 2:a april omhändertaget av polis p.g.a. misstänkt drograttfylla. Jag hade rökt lite cannabis ca 1-2 timmar innan jag blev körd till sjukhus för blodprov. Har lämnat ett yttrande till Transportstyrelsen med min chef som referens om att bl.a. mitt jobb står på spel om jag blir av med kortet för länge. Vet att blodprovet kommer visa positivt för thc, men jag undrar vad mina chanser är om att få ner spärrtiden något så den blir lite kortare än 12 månader, om jag t.ex. lämnar urinprov under en period? Blir det alltid minst 12 månader indraget eller finns det någon chans att få ner den något om t.ex. det skulle påverka mitt jobb?
Och får man böter för enbart drograttfylla om man inte hade något innehav?
Mvh
Citera
2017-04-26, 15:24
Medlem
von_Tratts avatar
Körkort beslagtaget vid misstänkt drograttfylla

Tjenare!
Har en polare som blev stannad av samhällets beskyddare när han var ute och körde. Då han är tidigare dömd ett par gånger för ringa narkotikabrott så blev det givetvis att åka med till stationen. Han får pissa och deras preliminära prov indikerar thc i pisset. Han nekar till att ha rökt de senaste dagarna, men erkänner att han kan ha gjort det för ett par veckor sedan.

Den andra polaren som satt i bilen (och också fick åka polisbil till stationen) var dock mer pratglad och säger att dom båda rökte samma dag.

En riktigt skum grej är att snuten aldrig tog något blodprov på föraren. Så att han skulle bli dömd för drograttfylla ser jag som otänkbart, trots passagerarens vittnesmål. Finns ju rimliga förklaringar till att passageraren skulle ha sagt att dom båda rökte, pressad situation och att denne ville skylla ifrån sig/dela på skulden. Inte ovanligt i förhörssammanhang.

Hursom, under dessa omständigheter konfiskerade polisen hans körkort redan på stationen. Så min fråga är, kan han få tillbaka det? Isf hur? Det är ju värdelöst att gå utan körkort i flera månader för att sedan bli friad (från drograttfyllan då) i en rättegång då det visar sig att snuten aldrig borde ha plockat det.
Citera
2017-04-26, 16:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av von_Tratt
Tjenare!
Har en polare som blev stannad av samhällets beskyddare när han var ute och körde. Då han är tidigare dömd ett par gånger för ringa narkotikabrott så blev det givetvis att åka med till stationen. Han får pissa och deras preliminära prov indikerar thc i pisset. Han nekar till att ha rökt de senaste dagarna, men erkänner att han kan ha gjort det för ett par veckor sedan.

Den andra polaren som satt i bilen (och också fick åka polisbil till stationen) var dock mer pratglad och säger att dom båda rökte samma dag.

En riktigt skum grej är att snuten aldrig tog något blodprov på föraren. Så att han skulle bli dömd för drograttfylla ser jag som otänkbart, trots passagerarens vittnesmål. Finns ju rimliga förklaringar till att passageraren skulle ha sagt att dom båda rökte, pressad situation och att denne ville skylla ifrån sig/dela på skulden. Inte ovanligt i förhörssammanhang.

Hursom, under dessa omständigheter konfiskerade polisen hans körkort redan på stationen. Så min fråga är, kan han få tillbaka det? Isf hur? Det är ju värdelöst att gå utan körkort i flera månader för att sedan bli friad (från drograttfyllan då) i en rättegång då det visar sig att snuten aldrig borde ha plockat det.

För att styrka drograttfylleri krävs blodprov, alltså faller det om din polare bara fick pissa. Huruvida han får tillbaka körkortet eller ej avgöra transportstyrelsen och som jag ser det kan han nog få tillbaka det i det fall du hänvisar till. Iofs kan många vanliga ringa nark också göra att körkortet ryker.
Citera
2017-04-26, 17:09
Medlem
Knullkungens avatar
Citat:
Tjenare!

(FB) Samlingstråd om frågor kring droger/alkohol och körkortsinnehav/körkortsåterkallelse
Citera
2017-04-26, 21:38
Medlem
von_Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
För att styrka drograttfylleri krävs blodprov, alltså faller det om din polare bara fick pissa. Huruvida han får tillbaka körkortet eller ej avgöra transportstyrelsen och som jag ser det kan han nog få tillbaka det i det fall du hänvisar till. Iofs kan många vanliga ringa nark också göra att körkortet ryker.

Jo det är precis vad jag sa till polaren när han frågade också, att blodprov krävs. Man kan väl tänka sig att någon pigg åklagare skulle försöka åtala för drograttfylla eftersom dom har positivt piss och passagerarens utsaga som säger att dom rökte samma dag men tror knappast någon TR skulle få för sig att döma för det. Underligt bara att snuten inte tog blod när dom var så tvärsäkra på att han var påverkad.

Tänkte bara om han kan få tillbaka körkortet innan rättegången? Ofta kan det ju ta upp till ett halvår och han har ett jobb att sköta.
Citera
2017-04-26, 23:35
Bannlyst
Citat:
Jo det är precis vad jag sa till polaren när han frågade också, att blodprov krävs. Man kan väl tänka sig att någon pigg åklagare skulle försöka åtala för drograttfylla eftersom dom har positivt piss och passagerarens utsaga som säger att dom rökte samma dag men tror knappast någon TR skulle få för sig att döma för det. Underligt bara att snuten inte tog blod när dom var så tvärsäkra på att han var påverkad.

Tänkte bara om han kan få tillbaka körkortet innan rättegången? Ofta kan det ju ta upp till ett halvår och han har ett jobb att sköta.

Han får kontakta transportstyrelsen. Har dom endast tagit urinprov lär det inte bli någon rättegång för drograttfylla.
Citera
2017-04-27, 08:43
Moderator
Gordon Blixts avatar
Tråd infogad.

/Mod
Citera
2017-04-27, 08:48
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Tänkte bara om han kan få tillbaka körkortet innan rättegången?
Om ett körkort har blivit omhändertaget av någon annan anledning än att det är ogiltigt ska Transportstyrelsen utan dröjsmål pröva frågan om körkortet ska återkallas tills vidare eller lämnas tillbaka.
Citera
2017-05-04, 10:47
Medlem
Vilka påföljder/konsekvenser blir det om man är positiv på ett drogtest (3:e provet, ska göra 4 st ,THC) när man tar prover för att få tillbaka sitt indragna körkort?

Börja om från början? Extra månaders provtagning?

Är det bättre att gå dit och hoppas på det bästa (de tar inte urinprov varenda gång, men who knows, borde vara den här gången) eller att hitta på någon ursäkt att jag inte kan komma?

Problemet är att jag sa att jag var sjuk så att jag inte kunde komma in till mottagningen en annan gång (inte detta provet). Så har ju redan myglat.

Alltså: Vad händer och vad är transportstyrelsens regler/tillvägagångssätt vid positivt prov? Och är det bättre visa positivt eller att utebli för andra gången?
Citera
2017-06-03, 16:29
Medlem
Hej,

Kan man ljuga på läkarintyget att man INTE har varit på behandlingshem senaste 6 mån? Hur skulle dom få reda på det? Så länge det inte står i några vårdjournaler (och drar dom ens ut läkarjournaler genom VC/psykiatri? Var någon som sa det till mig att de kan göra det).

Behandlingshemmet har ju sekretess. Har transportstyrelsen rätt att få veta ändå? Ska någon få mina journaler härifrån måste de veta vart jag har varit och fråga om dom. De finns lixom inte i nåt annat dataregister ju.
Citera
2017-06-03, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milkshake
Hej,

Kan man ljuga på läkarintyget att man INTE har varit på behandlingshem senaste 6 mån? Hur skulle dom få reda på det? Så länge det inte står i några vårdjournaler (och drar dom ens ut läkarjournaler genom VC/psykiatri? Var någon som sa det till mig att de kan göra det).

Behandlingshemmet har ju sekretess. Har transportstyrelsen rätt att få veta ändå? Ska någon få mina journaler härifrån måste de veta vart jag har varit och fråga om dom. De finns lixom inte i nåt annat dataregister ju.

Läkare har sekretess man alla läkare har en skyldighet att informera transportstyrelsen om det finns medicinska skäl som gör en patient olämplig att ha körkort.
Senast redigerad av Aramir2 2017-06-03 kl. 21:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in