Citat:
Ursprungligen postat av
nidna
Har en fråga ang ringa narkotikabrott, åkte dit på att dom hittat kuvertet och att jag inte brukat pga jag fick ju aldrig tabletterna. Erkände och polisförhör + böter, trodde det var ur världen men fick ett brev från transportstyrelsen där jag ska komma i kontakt med soc pga ringa narkotikabrott och sen ska dom avgöra om jag är lämplig vilket jag tror att jag är, har aldrig haft kontakt med polisen tidigare och är en typisk svensson person med ett bra jobb med familj och stabil ekonomi. Är nu orolig att jag kommer att hamna i medicinjournaler som missbrukare och pga smärtproblematik en längre tid så har jag citadon utskrivet och aldrig varit tal om att jag inte får köra bil men pga tabletter som jag inte ens fick hem så ska transportstyrelsen ta beslut om jag får behålla körkortet alt urinprover. Vill för allt i världen inte bli stämplad som missbrukare pga jag är i behov av mina citadon och imovane som jag har på recept. Vad tror ni händer med journaler och hur går i så fall prover till, är det som på film att den person står och tittar när man kissar och kommer det att leda till prover trots att jag inte brukade dom tabletterna som jag åkte dit på som jag som sagt aldrig fick ta del av... Är mycket nojjig och nervös och önskar om nån kan berätta hur allt går till.
...och in kommer 5-10 användare som säger att du får skylla dig själv som pundar. Flashback har blivit Familjeliv.se och det är trist.
Nåväl. Låter som att du fått narkotikaklassad medicin skickat hem till dig. I normala fall så kan man klara sig om man nekar men du har ju erkänt. Rimligen borde det vara försöksbrott eller smuggling och inte bara "ringa narkotikabrott" men vi lämnar det där hän.
Transportstyrelsen har fått en anledning att ifrågasätta din lämplighet som körkortsinnehavare då du dömts för narkotikarelaterad brottslighet. Detta innebär att Transportstyrelsen kan göra olika former av ingripanden, tex dra in ditt körkort eller förelägga dig att lämna urinprover. Det är lite off topic hur dessa urinprover går till men tar det ändå kort, du går till en klinik som är behörig att ta urinprover. Du får betala för varje provtillfälle, kostnaden varierar mellan 1000-2000 kr per gång har jag för mig, beroende på klinik. Givetvis kontrolleras du när du lämnar urinprovet, annars skulle du kunna fuska och hälla i en kamrats urin i koppen, kontrollen sker vanligen med att du får ta av dig allt utom kalsonger och därefter får du urinera i en kopp när personal ser på (antingen direkt eller genom spegel/fönster). Eftersom proverna sker för att kontrollera dig så kan du inte själv välja när du ska lämna proverna utan du rings in och har då tex några timmar på dig att ställa in dig på kliniken, oftast får kontrollerade ett SMS på morgonen att idag ska du komma in och lämna prov.
Vad Transportstyrelsen kommer besluta om i ditt fall är omöjligt att säga eftersom vi vet för lite detaljer och det är en individuell prövning. Eftersom de skickar ett brev att du först ska tala med soc så är det möjligt att allt stannar där. Soc och Transportstyrelsen kommer troligen att läsa ditt förhör så om du i det sagt att du missbrukar narkotikaklassade mediciner eller sagt något annat dumt så kan det hållas emot dig oavsett hur mycket du försöker utmåla dig själv som "typisk svensson person med ett bra jobb med familj och stabil ekonomi". Tiden som ostraffad hederlig svensson är förbi, du är numer en dömd narkotikamissbrukande brottsling med låg trovärdighet i fortsättningen.
Vad gäller dina medicinska journaler och ditt behov av smärtlindrande medicin så är det ingenting som påverkas, det sker inte någon underrättelse till din läkare och enda sättet denne får reda på din brottslighet är om du själv berättar det.
Citat:
Ursprungligen postat av
RandomIam
Åkte dit för drograttfylla och blev på plats av med körkort och körkortstillstånd i 12 månader så långt är jag med.
Men, nu kom brevet från Transportstyrelsen där förutom körkort och körkortstillstånd nämns så står det också att mitt (nytagna, för skoter) förarbevis kommer att omprövas. Trodde att förarbeviset satt säkert då polisen till och med sa ungefär "du får hålla dig till snöskotern i fortsättningen".
Fan alltså är det så jävligt att även förarbevis åker?
Vanligen så ryker alla förarbevis för motordrivna fordon, vare sig det är moped, motorcykel, snöskoter eller terrängfordon.