2017-02-08, 23:34
Medlem
Sassafras21s avatar
Jag har ADHD, vilket jag ser som en oerhört stor advantage, jämfört med andra. Skulle aldrig välja att byta bort den. Hur dom helst är det stor övergång från concerta,Ritalin till Metamina? Vad tycker ni?
Citera
2017-02-08, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sassafras21
Jag har ADHD, vilket jag ser som en oerhört stor advantage, jämfört med andra. Skulle aldrig välja att byta bort den. Hur dom helst är det stor övergång från concerta,Ritalin till Metamina? Vad tycker ni?

Metamina används inte längre då licens i regel avslås. Men Attentin finns ju, vilket har samma aktiva ämne. Generellt så behöver man ju tänka på att dosering sker upp till tre gånger per dag, då Attentin inte har modifierad frisättning. Många upplever preparatet som effektivare och mer mildare samt renare i sin funktion mot kroppen. Amfetamin brukar heller inte göra patienten lika introvert, snarare motsatsen, jämfört med metylfenidat.

Kontentan är att metylfenidat inte alls är lika effektivt som amfetamin i regel.
Citera
2017-02-16, 22:23
Medlem
swimmingpools avatar
Är ADHD vanligare hos män än kvinnor? Har hört att män har större hjärna än kvinnor och att folk med ADHD har mindre hjärna. Hur går det ihop?
Citera
2017-02-24, 22:11
Medlem
Har försökt läsa för att få svar på min fråga men tråden har 3700 inlägg så det är inte så lätt när man har ADHD.

Jag använde amfetamin i festsyfte för typ 12 år den. Jag sa det under utredningen så det kan ha journalförts, är inte säker. Kan jag förlora något på det? Är ju trots allt ett helt liv sen men det kanske ändå påverkar deras vilja att medicinera?
Citera
2017-02-26, 00:45
Medlem
rogerbyggs avatar
att ett tidigare bruk/missbruk av centralstimulantia skulle vara negativt.... Nej snarare att du får följdfrågor om hur du upplevt ruset......
Ska det "låta bra" så säger du typ som jag gjorde
"-amfetamin fick mig att slappna av och DÅ kunde jag fokusera på en sak i taget"

Då validerar du din diagnos hos psykologen och han/hon lägger dig i adhd facket direkt.....
Citera
2017-03-13, 09:06
Medlem
Har gjort iakttagelser väldigt länge nu både i verkligheten och på diverse sociala medier. Jag har dragit en enkel slutsats och det är den att människor som gärna talar om medicinen ständigt, verkligen hela tiden! har förmodligen inte adhd utan bara någon bipoläritet och vill identifiera sig med tabletter.

Förövrigt kokar jag över när människor påstår sig bli lugna av tjack, ja det blir många beroende på situation men kanske mer pratglada. Säger ni all den lögnaktiga skit ni blivit lurade i er till läkaren? Det är skillnad på en 20mg kapsel och 0.2g tjack i varje borre.
Citera
2017-05-08, 23:01
Medlem
Failade ett pissprov (gräs) och missade sedan mina andra 2 (ena legit, andra hade jag rökt igen, klantskalle som jag är...).

Tydligen hade dom nån regel att man blev "utskriven" om man missade 3 ggr. Har haft elvanse tidigare. Bestämde mig för att testa mitt liv utan, klev på Testosteron istället och har funkat bra, tills jag började jobba.

Nu märker jag att jag behöver Elvansen igen. Jag behöver mao återanmäla mig. Tror ni dom kan testa mina blodvärden? Tidigare har det bara vart pissprov.

Jag skulle lätt kunna kliva av testot för elvansen (sån är faktiskt planen), dock ska jag göra det först om en månad. Ska jag vänta tills dess och höra av mig (är rädd för att dom har semester över sommaren osv att det kommer dröja som fan om jag väntar) eller kan man höra av sig nu?

Och om jag nu "åker dit" för testo, är det ås jävla illa? OM jag är ärlig och säger som det är, att jag valde att testa det istället för medicin men att det inte funkar på samma sätt (och att jag tränar såklart, men det hör inte dit) och att jag behöver elvansen, vad händer?

Dom har ändå vart jävligt tillmötesgående, jag har vart ärlig de ggr jag rökt o failat och nästa gång har jag vart clean - inga problem, inte mer än lite "ajja bajja, du får ine knarka"-uppläxning liksom.

Vad tror ni? Behöver seriöst Elvansen för att fungera på jobbet..
Citera
2017-05-08, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Är ADHD vanligare hos män än kvinnor? Har hört att män har större hjärna än kvinnor och att folk med ADHD har mindre hjärna. Hur går det ihop?

Du ska inte tro på allt du läser min vän.

ADHD har ingenting med hjärnstorlek att göra. Varför det är vanligare än män än hos kvinnor antar man är pga den enkla saken att män har testosteron, vi är mer benägna till riskbeteende osv, ADHD eller inte. Därav varför det enklare går OBEMÄRKT hos en kvinna.

MEd det sagt så "Finns" inte heller ADHD. Du kan inte mäta det fysiskt på något sätt. Lång story short så är det såhär:
Har du de problem/symptom som FÖRKNIPPAS med BEGREPPET ADHD, så kan du få hjälp (aka medicin) mot det, OM staten anser att du uppfyller tillräckligt många av kraven för att du ska kunna bli DIAGNOSTISERAD.

Shit att folk fortf tror på sån skit du just sa. Det är lika pantat som att tro att jorden är platt för fan, testa att googla?
Citera
2017-05-11, 00:59
Medlem
tSVCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demma

Du ska inte tro på allt du läser min vän.

ADHD har ingenting med hjärnstorlek att göra. Varför det är vanligare än män än hos kvinnor antar man är pga den enkla saken att män har testosteron, vi är mer benägna till riskbeteende osv, ADHD eller inte. Därav varför det enklare går OBEMÄRKT hos en kvinna.

MEd det sagt så "Finns" inte heller ADHD. Du kan inte mäta det fysiskt på något sätt. Lång story short så är det såhär:
Har du de problem/symptom som FÖRKNIPPAS med BEGREPPET ADHD, så kan du få hjälp (aka medicin) mot det, OM staten anser att du uppfyller tillräckligt många av kraven för att du ska kunna bli DIAGNOSTISERAD.

Shit att folk fortf tror på sån skit du just sa. Det är lika pantat som att tro att jorden är platt för fan, testa att googla?
http://dx.doi.org/10.1016/S2215-0366(17)30049-4

Även om sambandet inte är kausalt eller direkt kopplat till ADHD så finns det sanning i påståendet om hjärnstorlek.
Citera
2017-05-13, 15:27
Medlem
Kan man få ADHD medicin innan man har fått en diagnos? Alltså under tiden dom utreder.
Citera
2017-05-14, 23:48
Medlem
]Tjena undrar om det är så att ni med Adhd skjuter upp vardagliga saker som att duscha borsta tänderna eller att kliva upp ur sängen på morgonen?
Citera
2017-05-14, 23:54
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hassbo
]Tjena undrar om det är så att ni med Adhd skjuter upp vardagliga saker som att duscha borsta tänderna eller att kliva upp ur sängen på morgonen?

Ja, det är vanligt förekommande. Det varierar dock, hurpass bra man är på att göra vardagssaker.

Vilka vardagssaker som man är bra på tycks även variera beroende på om man har hyperaktivitet eller inte.

Varför undrar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in