2017-03-07, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JarlBorsen
Om Johaug dopat sig medvetet så hade hon under långa perioder haft så höga halter av clostebol i urinen att det varit omöjligt att förklara genom användande av Trofodermin. Det är endast under ett par timmar som salvan kan användas som förklaring av den uppmätta halten clostebol.
Precis, men eftersom hon bara testats en gång under en lång period är det inte ett bevis enligt mig.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det kan vara så, men hennes förklaring om salvan tycks ha accepteras. Det kan vi utgå från med avseende på hur FIS formulerat sin överklagan. Det är nog bara att ställa in sig på att CAS kommer att bedöma hur oaktsam Johaug har varit och därmed hamnar maximal strafflängd på 24 månader. Det är ytterst sannolikt att förmoda att de inte kommer att lägga sig där och då ligger 18 månader nära till hands. Det innebär i så fall att hon missar OS.
CAS bedömer alltså bara den del av domen som FIS riktat in sin överklagan på?
Citera
2017-03-07, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Precis, men eftersom hon bara testats en gång under en lång period är det inte ett bevis enligt mig.

Enligt Jacob hård kommer de även bedöma hennes historia i sig. WADA kanske överklagar med annat argument också?
Citera
2017-03-07, 22:20
Medlem
Jag skulle vilja se dopingprov tagna vid vinterspelen 92 och 94 med dagens teknik. Norge gick från 5 medaljer 1988 till 25 st 1994. Det kan ju inte bara vara annorlunda träning.

Norge tog i vissa vinterspel efter 2 vk många medaljer för att gå tillbaka och efter 1988 fullkomligt explodera
Citera
2017-03-07, 22:26
Medlem
JarlBorsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Jo, det är dessa argument jag menar inte har någon grund i regelverket, i och med att där står att utövaren har eget ansvar.
Jag menar att det visst finns grund för detta i regelverket. I det fall en utövare kan visa att man har "no fault or negligence" så kan man helt slippa avstängning. Läs punkt 9:
https://www.wada-ama.org/en/questions-answers/2015-world-anti-doping-code

Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Nej, men eftersom hon inte testades på 4 månader innan finns det ju en möjlighet att hon intog en större dos, som var prestationshöjande, en period innan dopingtestet. Det finns ju utrymme för det i och med de 4 månaderna. Halten metaboliter i provet säger ju inget om den ursprungligt intagna mängden.
Att Johaug inte dopingtestats är inget som någon rättsinstans kan lasta henne för.

Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Så nej, det är inte bevisat.
Den halt clostebol som Johaug hade i urinen när hon testades (13 nanogram per milliliter) är inte prestationshöjande. Självklart kan halten ha varit både högre och lägre om hon testats vid ett annat tillfälle.

Citat:
Det finns inte några bevis på att Johaug inte dopat sig. (Vad skulle ett sådant bevis bestå av?)

Min bedömning till att Antidoping Norge, Norska Idrottsförbundet och FIS tror på hennes version är:
1. Den stöds bl.a av :
- Den uppmätta halten clostebol stämmer väl överens med användande av Trofodermin.
- Bendiksen har kvitto (och en apotekare) som bekräftar inköpet av salvan.
- Tidsförloppet "solbrända läppar, inköp av salva, användande av salva, positivt dopingprov" stämmer.

2. Det har inte framkommit några bevis för att Johaug eller Bendiksen ljuger.

3. Det finns inte några bevis för att Johaug dopat sig medvetet.
Senast redigerad av JarlBorsen 2017-03-07 kl. 22:28.
Citera
2017-03-07, 22:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Nej, de gör en helhetsbedömning. Min tro är dock att de inte kommer att gå bortom det som hittils blivit en »sanning«.

Citat:
3. Det finns inte några bevis för att Johaug dopat sig medvetet.

Så ser jag det också.
Citera
2017-03-07, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Jag skulle vilja se dopingprov tagna vid vinterspelen 92 och 94 med dagens teknik. Norge gick från 5 medaljer 1988 till 25 st 1994. Det kan ju inte bara vara annorlunda träning.

Norge tog i vissa vinterspel efter 2 vk många medaljer för att gå tillbaka och efter 1988 fullkomligt explodera

Det är solklart att norska åkare dopade sig under 90-talet. Dock var de väl inte ensamma om det. Det gjorde säker någon svensk åkare också. När de skulle redovisa blodvärden från 90-talet så redovisade de värden från efter säsongerna. Vem fan dopar sig med EPO efter säsongen? Dessutom fanns det inga värden från Thunder Bay, som enligt Saltin var det smutsigaste mästerskapet under 90-talet. De värdena har tydligen försvunnit.
Citera
2017-03-07, 22:39
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Det är solklart att norska åkare dopade sig under 90-talet. Dock var de väl inte ensamma om det. Det gjorde säker någon svensk åkare också. När de skulle redovisa blodvärden från 90-talet så redovisade de värden från efter säsongerna. Vem fan dopar sig med EPO efter säsongen? Dessutom fanns det inga värden från Thunder Bay, som enligt Saltin var det smutsigaste mästerskapet under 90-talet. De värdena har tydligen försvunnit.

Tänk om Ulvang o Dähli skulle avslöjas liksom ikonen Lance Armstrong, hade Norge som nation klarat det. Norge vägrar ju uppge blodvärden under denna tid.
Citera
2017-03-07, 22:40
Medlem
Citat:

Mmm, precis ganska märkligt. Låter som vanlig anaboldopning. Har sett det mesta inom den branschen. Även då alla "läkare" som på 80-talet bedyrade (med Arne L i spetsen) att det finns ingen muskeltillväxt med testosteron...GÄSP!

Norges skidåkare är tokdopade, speciellt kvinnorna!
Citera
2017-03-07, 22:47
Medlem
Citat:
Jag menar att det visst finns grund för detta i regelverket. I det fall en utövare kan visa att man har "no fault or negligence" så kan man helt slippa avstängning. Läs punkt 9:
https://www.wada-ama.org/en/questions-answers/2015-world-anti-doping-code

Spännande, här har du hittat något som inte riktigt stämmer med det mer detaljerade FIS dokumentet som bygger på WADAS regler. Där står det om strikt ansvar och att man inte kan ange att man fått något från sin läkare. I din länk tolkar jag det som att man kör ytterligare gummiband och brasklapp. Dock så står det att det ska till " exceptional circumstances" för att det ska gälla vilket knappast är fallet dör Johaug. Men ska man gå på din tolkning gäller ju helt enkelt inte strict liability, utan man kan skylla på läkaren om några tjänstemän från ens eget lands dopinginstans tycker det är OK.

Klart är att de måste fram med ett tydligare regelverk.

Resten av frågorna i ditt inlägg har gåtts igenom med starka argument som motsäger dina massa ggr i tråden redan. Men man får ju tycka vad man vill.

Edit: när jag läser noggrannare ser jag att det du citerat inte riktigt är relevant här. Det står att utövaren har eget ansvar. Sen står det att det blir en bra balans mot de speciella fall där utövaren har "no fault". Detta är i sin tur exemplifierat i FIS-WADA dokumentet med att man inte kunnat undvika dopingen, tex injicerad i sömnen. Då kan utövaren bli helt frikänd dvs 0 månader straff.
Men detta är ju alla gånger inte relevant för Johaug, utan för henne gäller strict liability. Att skylla på läkaren är inte "no fault" det är ju hela poängen med eget ansvar.
Senast redigerad av grobiankungen 2017-03-07 kl. 23:44.
Citera
2017-03-07, 22:49
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Tänk om Ulvang o Dähli skulle avslöjas liksom ikonen Lance Armstrong, hade Norge som nation klarat det. Norge vägrar ju uppge blodvärden under denna tid.

Det kommer inte heller ske av förklarliga skäl. Men det räcker om Norge skulle få ytterligare ett dopingfall bland dagens skidåkare, då är det nog kört för deras trovärdighet för väldigt lång tid. Man får anta att de efter Johaug/Sundby har lagt till med extrema försiktighetsåtgärder.
Citera
2017-03-07, 23:02
Medlem
Harrfenas avatar
Är så jäkla kass på att läsa utrikiska, finns det någon Norsk media som är kritiska
till Jlughaugs förklaringar, alt ser att det är ett kmeraderi inom norsk
hantering av dopingfrpgan. Lite nyfiken
Citera
2017-03-08, 00:06
Bannlyst
Citat:

Norge har 54 OS-guld sedan 1992.. säger det mesta..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in