Citat:
Ursprungligen postat av
grobiankungen
Jo, det är dessa argument jag menar inte har någon grund i regelverket, i och med att där står att utövaren har eget ansvar.
Jag menar att det visst finns grund för detta i regelverket. I det fall en utövare kan visa att man har "no fault or negligence" så kan man helt slippa avstängning. Läs punkt 9:
https://www.wada-ama.org/en/questions-answers/2015-world-anti-doping-code
Citat:
Ursprungligen postat av
grobiankungen
Nej, men eftersom hon inte testades på 4 månader innan finns det ju en möjlighet att hon intog en större dos, som var prestationshöjande, en period innan dopingtestet. Det finns ju utrymme för det i och med de 4 månaderna. Halten metaboliter i provet säger ju inget om den ursprungligt intagna mängden.
Att Johaug inte dopingtestats är inget som någon rättsinstans kan lasta henne för.
Citat:
Ursprungligen postat av
stifmeister89
Så nej, det är inte bevisat.
Den halt clostebol som Johaug hade i urinen när hon testades (13 nanogram per milliliter) är inte prestationshöjande. Självklart kan halten ha varit både högre och lägre om hon testats vid ett annat tillfälle.
Citat:
Ursprungligen postat av
EatableAcrobat
Precis, men eftersom hon bara testats en gång under en lång period är det inte ett bevis enligt mig.
Det finns inte några bevis på att Johaug inte dopat sig. (Vad skulle ett sådant bevis bestå av?)
Min bedömning till att Antidoping Norge, Norska Idrottsförbundet och FIS tror på hennes version är:
1. Den stöds bl.a av :
- Den uppmätta halten clostebol stämmer väl överens med användande av Trofodermin.
- Bendiksen har kvitto (och en apotekare) som bekräftar inköpet av salvan.
- Tidsförloppet "solbrända läppar, inköp av salva, användande av salva, positivt dopingprov" stämmer.
2. Det har inte framkommit några bevis för att Johaug eller Bendiksen ljuger.
3. Det finns inte några bevis för att Johaug dopat sig medvetet.