Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-15, 08:35
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maniacman
Kan bara bli dåligt av det här. Den politiska komplexiteten är stor nog redan. Det enda de här killarna kommer att göra är att sno ca 1-2 procent av SD väljarna, ramla under 4% spärren och försämra det redan dåliga förhandlingsläget och släppa fram de där röd-gröna dårarna vilka kommer att sänka det lilla som finns kvar av vårat land. Fan ta dom där dumjävlarna, de fattar inte vilken oreda de skapar...

Behöver inte alls vara dåligt att ett alternativ får Sd att framstå som mindre extremt och ytterst till höger. AFS kommer att inta platsen som extrema i media retoriken och då kan många i 7 klövern som varit rädda för Sd rösta på Sd. Potentialen är 35%

AFS kommer att ha massor av gamla Sd;are på sin sida. Alla som inte Sd ledningen vill veta av, alla som hoppat av partiet och söker en ny hemvist. Potentialen är 5%

Plötsligt är den invandringskritiska sidan 40%.

Moderaterna kommer att krympa liksom sossarna. Liberalerna försvinner, Kd går upp i rök. Vi får ett nytt politiskt landskap.
Citera
2017-02-15, 08:57
Medlem
Tubleross avatar
Har fått tag på lite "inside" info om vilken politik AFS kommer driva.

De vill driva ett politiskt komplement till SD. Den politiska kartan håller på att ritas om i det paradigmskifte vi nu ser.
Citera
2017-02-15, 09:11
Bannlyst
är väl inget alternativ att landet leds av barn
Citera
2017-02-15, 09:34
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guason
är väl inget alternativ att landet leds av barn

Kasselstrand är väl förvisso runt 30. Född samma år som t.ex. Ebba Busch Thor och äldre än Annie Lööf när hon tillträdde och med betydligt mer relevant erfarenhet från t.ex. bolagsstyrelser.

Varför han envisas med att släpa med Hahne begriper jag däremot absolut inte.

Om han gärna ville ha med en kompis borde han ta den sylvasse Erik Berglund med bakgrund i MUF som han driver poden "Den kokta grodan" med.
Han är förvisso också ung men den som följer grodan vet att han är väldigt klarsynt.

I övrigt måste de naturligtvis även knyta äldre erfarna profiler till sig.
Citera
2017-02-15, 10:46
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Fel. Han kommer vara 26 år vid valet 2018.
You say tomatoes, I say tomatos.
Citat:
Vid valet 2022 är Hahne 30 år och Kasselstrand 34 år.
Fast nu diskuterade vi den närmaste framtiden, dvs valet 2018.
Citat:
I mitten av mandatperioden 2022-2026 är de 32 resp 36 år.
Och mandatperioden 2030-2034 så är de 36 resp 40 år. Det är ingen hemlighet att folk åldras.
Citat:
Hur gammal ska man egentligen vara för att vara vuxen enligt dig?
Jag gillar Kasselstrand som fan och anser att han har en enorm potential att bli en riktig klassisk statsman. Jag tror dock att väljarna rent generellt sett ser honom som lite för ung, i vart fall om han är ensam på posten, vore nog bra med komplettering likt Miljöpartiet haft äldre vid sidan av Fridolin första åren när han tillträdde som språkrör.
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Det fungerade inte särskilt bra för 7K när de behandlade SD så, men jag skulle inte bli förvånad om du får rätt. Som jag ser det bekräftar SD då att de tillhör 8K.
Det var ju så SD behandlade SvP, SD vägrade debattera med SvP och refererade till dem konstant som nazister. Vid ett flertal tillfällen när reportrar anklagade SD för att vara rasistiskt och främlingsfientligt så hänvisade SD-företrädare till att SD inte var det men att SvP var det. Ett slags sätt att ge sig själv alibi och försöka komma in i värmen genom att själva peka finger.
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Då blir inte åldrarna så mycket högre.
Samtliga har väl varit över 30, de flesta är väl åtminstone 45 år fyllda. Jag säger inte att äldre är bättre ur min synvinkel, bara att jag tror att många väljare tänker så.
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Kasselstrand är väl förvisso runt 30. Född samma år som t.ex. Ebba Busch Thor och äldre än Annie Lööf när hon tillträdde och med betydligt mer relevant erfarenhet från t.ex. bolagsstyrelser.

Om han gärna ville ha med en kompis borde han ta den sylvasse Erik Berglund med bakgrund i MUF som han driver poden "Den kokta grodan" med.
Han är förvisso också ung men den som följer grodan vet att han är väldigt klarsynt.

Det är absolut nödvändigt att de knyter till sig äldre som också kan företräda partiet offentligt. I alla fall om man vill få bredare bas av väljare.

Erik Berglund är skön som fan i Den Kokta Grodan, och skulle säkert funka bra i riksdagen. Frågan är om han skulle fungera utåt på ett mer folkligt plan?
Senast redigerad av Fnissturken 2017-02-15 kl. 10:49.
Citera
2017-02-15, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Behöver inte alls vara dåligt att ett alternativ får Sd att framstå som mindre extremt och ytterst till höger. AFS kommer att inta platsen som extrema i media retoriken och då kan många i 7 klövern som varit rädda för Sd rösta på Sd. Potentialen är 35%

AFS kommer att ha massor av gamla Sd;are på sin sida. Alla som inte Sd ledningen vill veta av, alla som hoppat av partiet och söker en ny hemvist. Potentialen är 5%

Plötsligt är den invandringskritiska sidan 40%.

Moderaterna kommer att krympa liksom sossarna. Liberalerna försvinner, Kd går upp i rök. Vi får ett nytt politiskt landskap.
Eller så fortsätter SD vara det utfrysta partiet och anses som extrema medans AFS seglar upp som ett legitimt alternativ för alla dom i 7-klövern som är för rädda för SD.

Att starta ett nytt parti liknande SvP har aldrig och kommer aldrig fungera i Sverige.
Citera
2017-02-15, 11:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme

Ja förvisso är han 30. men han saknar pondus. Hahne borde ta sig till gymmet, gå till en stylist eller något. Tror ej på detta tyvär.
Citera
2017-02-15, 11:43
Medlem
Peppe-Lunss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag är inte ens född i Sverige, vad bryr jag mig om "svenskhet"? 16% av befolkningen är födda utomlands, och allt fler gifter sig med någon icke-svensk. Jag tror inte vurmandet för svensk kultur och obligatorisk repatriering är framtidens melodi. Dessutom hånas det rätt mycket.

För all del, lägg det i AFS. Få bort det ur SD. Vi måste få fler invandrare att rösta SD.
Nej, om du är utlänning förstår jag att du skiter i svenskhet, det brukar ni ju göra.

Att 16% av befolkningen är födda utomlands och att allt fler gifter sig med någon icke-svensk är knappast ett särskilt övertygande argument för att ett nationalistiskt parti skall göra nationsidentitet till en icke-fråga.

Jag tror nog att lilla herrn kanske skall söka sig till ett annat typ av parti än både SD eller AfS. Nya moderaterna eller tom Liberalerna kanske?
Citera
2017-02-15, 11:55
Medlem
Lite OT men börjar det inte gå inflation på antalet invandringskritiska och anti-etablissemangs partier på högerkanten?

http://expo.se/2017/planerar-nytt-parti---retar-sig-pa-kaosblattar_7252.html

Dessa organisationer tenderar att splittras när några anses framstå som alldeles för moderata (SD) och de andra ser sig som mer progressiva (AfD, Folkets rätt 201).

Splittringen blir då oundviklig.
Citera
2017-02-15, 12:02
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Eller så fortsätter SD vara det utfrysta partiet och anses som extrema medans AFS seglar upp som ett legitimt alternativ för alla dom i 7-klövern som är för rädda för SD.

Att starta ett nytt parti liknande SvP har aldrig och kommer aldrig fungera i Sverige.

Vi talar inte om SVP eller NMR, dom är extrema. Nu håller vi oss till finrummet.
Citera
2017-02-15, 12:03
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doodi
Jag tycker i och för sig att det är bra att det kommer flera, någorlunda "rumsrena" alternativ för de lite mer nationalistiska och patriotiska människorna i det här landet. Fram tills nu så har SD varit det enda alternativet, då de andra är öppet rasistiska och därmed gör sig själva till icke-alternativ för den stora majoriteten av människor i Sverige, och för den delen i hela världen. (Vill dock påpeka att jag personligen anser att man verkligen har rätt att tycka vad man vill om nästan allt, utan att man för den sakens skull ska dömas ut helt och hållet i alla möjliga sammanhang.)

Men jag måste säga att jag har svårt att tro att detta parti på allvar kommer att plocka särskilt många väljare ifrån SD. De allra flesta som röstat på SD i de två senaste valen har gjort det för att markera sin åsikt i en enda fråga; invandringen. Dessa väljare kommer inte att ta sig tid att läsa igenom något partiprogram, för att sedan kunna göra ett mer genomtänkt val är de väljer parti för nästkommande riksdagsval. De kommer i de allra flesta fall att rösta på SD eftersom de fortfarande har sin ståndpunkt om invandringspolitiken, och sköter sig bevisligen ganska så bra och professionellt, iallafall på det stora hela. Man vill inte riskera att rösta på ett sämre parti när det ändå bara är en fråga, invandringen, man är intresserad av. Vad som är ännu viktigare är att man inte ens vet om det nya partiet kommer att nå över 4% spärren, och då kommer man verkligen känna att sin röst, som man alltså lade för att strypa invandringen, blir helt bortkastad.

Givetvis kommer detta nya parti att ta några väljare från SD, det är ofrånkomligt, men jag tror inte att det kommer att vara så många att det kommer synas särskilt väl i siffrorna när allt är sagt och gjort.

Jag kommer nog att ta mig en titt på "Alternativ för Sverige's" partiprogram, men det ska till något alldeles extra för att jag ska riskera min röst på det partiet. Jag erkänner, jag är en av dem som röstar på SD av en enda anledning, även fast jag nog är bättre påläst än många av mina likar, så för mig är det väldigt mycket viktigare att det blir rejäla åtstramningar i invandringspolitiken, än exakt hur dessa åtstramningar ser ut eller skall genomföras.
Om detta nya parti tar sig in i riksdagen i nästa val, och bevisar sig vara ett bättre alternativ som antingen samarbetar med SD eller lyckas ta en stor andel väljare från dem, då kan jag tänka mig att lägga min röst på dem.

Problemet är att inte ens SD har lyckats bli helt rumsrent att rösta på i Sverige. Få talar högt om att man lägger sin röst där, åtminstone när man är bland människor man inte känner så väl. Så om Alternativ för Sverige är ett parti som är ännu hårdare på invandringen så kommer de få det väldigt svårt. På plussidan är dock att det skulle göra SD mer rumsrent. "Jaha, du röstar på SD? Det är iallafall inte lika illa som Alternativ för Sverige.." Något i den stilen.

Men jag tycker att det är roligt att det händer något i våran annars väldigt tråkiga politik.

Jag är för ett mer radikalt alternativ än SD. Minska invandringen räcker inte, det är att spela på fel planhalva. Noll invandring och repatriering/deportering är det som gäller. För dem av er som tjafsar om BSS, ND, SvP osv - det är nya tider och nya förutsättningar. Det som var "sant" och PK 1994, 2006 och 2014 är annorlunda idag och kommer vara ännu mer annorlunda 2018. Väst och Östeuropa samt USA kommer vara annorlunda 2018.

Borsett från att vårt land förstörs både demografiskt och ekonomiskt så rent krasst humanitärt - om man är av uppfattningen att varje "flyktings" kostnad i Sverige stjäl värdefull resurser som kunde räddat hundratals liv utomlands så blir det ju galet att förespråka att en enda "flykting" ska få komma till Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Tubleros
Har fått tag på lite "inside" info om vilken politik AFS kommer driva.

De vill driva ett politiskt komplement till SD. Den politiska kartan håller på att ritas om i det paradigmskifte vi nu ser.

Care to share?

Citat:
Ursprungligen postat av Peppe-Luns
Nej, om du är utlänning förstår jag att du skiter i svenskhet, det brukar ni ju göra.

Att 16% av befolkningen är födda utomlands och att allt fler gifter sig med någon icke-svensk är knappast ett särskilt övertygande argument för att ett nationalistiskt parti skall göra nationsidentitet till en icke-fråga.

Jag tror nog att lilla herrn kanske skall söka sig till ett annat typ av parti än både SD eller AfS. Nya moderaterna eller tom Liberalerna kanske?

Av den anledningen tycker jag man ska göra OU bland ENBART etniska svenskar. Vad är uppfattningen och åsikterna i denna grupp?
Citera
2017-02-15, 12:17
Medlem
Blir svårt för SD att kalla AFS för "fascister" med tanke på att SDs ledarskikt åkte på SDUs ungdomsläger på nittiotalet och satt och mätte skallar på varandra. Medan AFS förgrundsgestalter inte gick in i SD förrän det blivit ett halvsossigt invandringskritiskt parti i Åkessons regi. Jag är rätt säker på att Expo med flera sitter på inspelningar av Karlsson och Jomshof med flera där de uttrycker sig långt bortom vad som hamnar inom någon "nolltolerans" i världen.

Sen finns det nog tillräckligt många i media som tycker att det vore skojigt att tussa ihop AFS och SD för att AFS skall få åtminstone viss möjlighet att föra ut dylika resonemang i media. För att inte tala om att alternativmedia blir mäktigare och mäktigare. SD valde att satsa på gammelmedia efter riksdagsinträdet. Alternativ för Sverige lär satsa på Alternativmedia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in