Citat:
Ja, medelvärdet på effekten har stigit till 34% från 28% året innan. Jag är dock lite osäker på vilket värde man använder för max tillgänglig effekt. Jag fick intrycket att det är värdet när året börjar. Det kommer att ge ett lite för högt medelvärde när vindkraften byggs ut över året.
I vilket fall som helst är det väldigt bra värden jämfört internationellt.
I vilket fall som helst är det väldigt bra värden jämfört internationellt.
Maxeffekt har ju lite olika betydelse för olika kraftslag.
För kärnkraft kan man få det hela tiden när reaktorn är i drift.
För vattenkraft har man sällan magasin så att man kan köra maxeffekt hela tiden.
För vindkraft är det ett teoretiskt max som man bara får om det blåser mycket. Medelvärdet blir kanske 35% av max hos oss. På Hawaii är det mer…
För både vatten och vind finns det ju inslag av slump. Hur mycket regnar det? Hur mycket blåser det? Dessbättre jämnar ojämnheterna oftast ut sig under ett år. I höstas t.ex. var det lite i vattenmagasinen, men tack vare att det blåste skapligt mot slutet av året ser det ändå ganska bra ut i magasinen nu.
Att ange maxeffekt utan att att ange förväntad årsproduktion för vindkraft är ju ungefär som att ange termisk effekt för kärnkraft utan att tala om att nästan 2/3 är förluster.
Visst är det viktigt att vi inte har för stort beroende av vindkraften. Jag vet inte var gränsen går, men vi har ju uppenbarligen inte haft några problem hittills. Jan han noterat att KVA har pekat på risken, men inte Svenska Kraftnät. Kanske har dom lite olika infallsvinklar på planen?
Skulle vi stänga kärnkraften nu eller i för snabb takt så skulle vi ju ha både effekt- och energiproblem.
Det gäller att skapa ansvarsfulla, långsiktiga lösningar när det gäller energipolitik som kan passera ett antal riksdagsval, kanske 8-10 stycken. Opportunism kan vara skadlig, kanske speciellt här.
–