2017-02-11, 18:05
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Energieffektiva elbilar förbrukar mellan 10 och 20% av vad en fossilbil förbrukar.
Om vi hoppar över det där med 0-100 på 3 sekunder mellan rödljusen...

En halvering av förbrukningen för uppvärmning kan täcka elbilarnas förbrukning.

Kärnkraften är lite knepigare. Nu har vi ju visserligen stängt Barsebäck 1, Barsebäck 2 och Oskarshamn 2.
Av de nio reaktorer som återstår stängs Oskarshamn 1 i år och Ringhals 2 och 1 inom ett par år.
Sedan är 6 reaktorer, hälften, kvar.

Jag tror att vi behöver både mer vindkraft och högre effekt (gärna mer energi också, men i första hand effekt) från vattenkraften. Minskad förbrukning är bra, men det kommer inte att gå så snabbt så att det kommer att motsvara tre reaktorer på tre år.

Det jag skulle vilja se för att tro på säker elförsörjning i Sverige är:
– Bromsa kärnkraftsavvecklingen om det är tekniskt möjligt utan att säkerheten äventyras.
– Inför en tydlig plan för hur förbrukningen ska minskas som sträcker sig mycket längre än till LED-lampor.
– Bygg ut förnyelsebara energikällor på ett sätt så att mixen av vatten-, vind- och även sol-kraft fungerar i alla lägen.
– Bygg ut vattenkraften för mer effekt, men ta också fram lösningar så att även småskalig vattenel blir lönsam.

Ja, ja, jag tycker vi ska ta alla pengarna vi tänker slösa på klimatsmarta lösningar och lägga dem på forskning och att människor har det bra.
Citera
2017-02-11, 20:41
Medlem
Citat:
Energieffektiva elbilar förbrukar mellan 10 och 20% av vad en fossilbil förbrukar.
Om vi hoppar över det där med 0-100 på 3 sekunder mellan rödljusen...

En halvering av förbrukningen för uppvärmning kan täcka elbilarnas förbrukning.

Kärnkraften är lite knepigare. Nu har vi ju visserligen stängt Barsebäck 1, Barsebäck 2 och Oskarshamn 2.
Av de nio reaktorer som återstår stängs Oskarshamn 1 i år och Ringhals 2 och 1 inom ett par år.
Sedan är 6 reaktorer, hälften, kvar.

Jag tror att vi behöver både mer vindkraft och högre effekt (gärna mer energi också, men i första hand effekt) från vattenkraften. Minskad förbrukning är bra, men det kommer inte att gå så snabbt så att det kommer att motsvara tre reaktorer på tre år.

Det jag skulle vilja se för att tro på säker elförsörjning i Sverige är:
– Bromsa kärnkraftsavvecklingen om det är tekniskt möjligt utan att säkerheten äventyras.
– Inför en tydlig plan för hur förbrukningen ska minskas som sträcker sig mycket längre än till LED-lampor.
– Bygg ut förnyelsebara energikällor på ett sätt så att mixen av vatten-, vind- och även sol-kraft fungerar i alla lägen.
– Bygg ut vattenkraften för mer effekt, men ta också fram lösningar så att även småskalig vattenel blir lönsam.

Problemet med att balansera intermittent kraftproduktion som ersättning för kärnkraft med vattenkraft är att effekten från vattenkraften i princip måste dubblas. Det leder till stora problem med variationer i vattenflödena. Jag vet inte om det är möjligt.
Citera
2017-02-11, 22:02
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Problemet med att balansera intermittent kraftproduktion som ersättning för kärnkraft med vattenkraft är att effekten från vattenkraften i princip måste dubblas. Det leder till stora problem med variationer i vattenflödena. Jag vet inte om det är möjligt.

Vi kollar siffrorna
Eftersom jag vet att du inte vill sprida skrämselpropaganda i onödan, så kollar vi dom där siffrorna...

Max effekt från den nuvarande vattenelen i Sverige: 16,2 MW

http://www.svenskenergi.se/Elfakta/Elproduktion/Vattenkraft1/Vattenkraftsproduktion/

Max effektförbrukning en kall januaridag i Sverige: 22 MW

http://www.svenskenergi.se/Global/Statistik/Aktuellt%20kraftläge/Aktuellt-Kraftläge-Sverige-veckorapport.pdf

Enbart vattenelen kan alltså leverera ca 74% av elen som behövs en kall vinterdag i Sverige.

För att det ska gå ihop måste produktionskapaciteten öka och/eller energieffektiviteten i användning öka, dvs. konsumtionen minska.

PS. Om det finns något annat, som vind, sol eller mottryck så är ju problemet mindre, men sådant vill vi ju helst inte vara beroende av.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-02-11 kl. 22:43. Anledning: PS
Citera
2017-02-12, 07:47
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Vi kollar siffrorna
...

Blev ett litet men viktigt fel där. För sent att rätta ovan så jag gör det nu och här:

Vi kollar siffrorna
Eftersom jag vet att du inte vill sprida skrämselpropaganda i onödan, så kollar vi dom där siffrorna...

http://www.svenskenergi.se/Elfakta/Elproduktion/Vattenkraft1/Vattenkraftsproduktion/

http://www.svenskenergi.se/Global/Statistik/Aktuellt%20kraftläge/Aktuellt-Kraftläge-Sverige-veckorapport.pdf

Enbart vattenelen kan alltså leverera ca 74% av elen som behövs en kall vinterdag i Sverige.

För att det ska gå ihop måste produktionskapaciteten öka och/eller energieffektiviteten i användning öka, dvs. konsumtionen minska.

PS. Om det finns något annat, som vind, sol eller mottryck så är ju problemet mindre, men sådant vill vi ju helst inte vara beroende av till 100%.

Citera
2017-02-12, 08:28
Medlem
Citat:
Blev ett litet men viktigt fel där. För sent att rätta ovan så jag gör det nu och här:

Vi kollar siffrorna

PS. Om det finns något annat, som vind, sol eller mottryck så är ju problemet mindre, men sådant vill vi ju helst inte vara beroende av till 100%.

Och samtidigt går vi över till el i bilarna, vilket ökar förbrukningen.
Citera
2017-02-12, 08:53
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Och samtidigt går vi över till el i bilarna, vilket ökar förbrukningen.

Det är redan avklarat i tråden några gånger. Det täcker vi genom ökad effektivisering inom energianvändningen, inte minst vid uppvärmning. Läs de senaste dagarnas inlägg i denna tråd och i granntråden om vindkraft.

En viktig faktor också är att elbilar förbrukar ungefär 10-20% av vad en fossilbil förbrukar, om vi bortser från de extrema elbilarna som gör 0-100 på tre sekunder. Titta på de elbilar som kom under andra halvåret 2016 så får du en bild av vad som håller på att hända. Hyundai Ionic, BMW i3 och Tesla 3 visar vägen, men fortfarande är elbliar en liten exklusiv nisch. Om några år kommer fossilbilar att vara svårsålda. Under förutsättning att energipolitik bedrivs så att det finns tillräckligt med prisvärd el.

Jag vill inte ge intryck av att detta är lätt att lösa på något år. Så är det inte. Det är möjligt att lösa under en tidsperiod av kanske 10-20 år om vi medvetet vidtar alla åtgärder som krävs för att det ska fungera.

En del kommer naturligtvis att sätta sig på tvären och säga "det här går inte". Det är oftast bara ett annat sätt att säga "jag vill inte".

Citera
2017-02-12, 09:02
Medlem
lasternassummas avatar
Pisseman:
Jag såg du skrev om andra energikällor tidigare. Självklart är det bra om vi kan hitta tekniker för att producera energi kostnadseffektivt och säkert med metoder som vi inte har fungerande och tillgängliga i dag. Du skrev om LENR som ett exempel på något som i framtiden kanske kan bidra till energiproduktionen.

Självklart ska vi forska och anstränga oss för att hitta nya bättre energikällor.

När vi planerar för framtiden måste vi utgå från det vi vet, dvs. sådana tekniska lösningar som finns, som fungerar och som vi vet vad dom kostar och inte sådana som vi hoppas att vi kommer att ha i framtiden.

Citera
2017-02-12, 10:14
Medlem
När man räknar fram effektbalansen så tillämpar man i Sverige värdet 3% av installerad effekt för vindkraften.
Vi kan för enkelhetens skull räkna bort vindkraften helt i effektbalansen.
http://www.svk.se/siteassets/om-oss/rapporter/140624-effektbalansen-rapport.pdf
Citera
2017-02-12, 14:44
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
När man räknar fram effektbalansen så tillämpar man i Sverige värdet 3% av installerad effekt för vindkraften.
Vi kan för enkelhetens skull räkna bort vindkraften helt i effektbalansen.
http://www.svk.se/siteassets/om-oss/rapporter/140624-effektbalansen-rapport.pdf

Nu ägnar du dig uppenbarligen åt cherrypicking!
Du brukar ju uttrycka dig föraktfullt när du tycker att du ser att andra gör det...

Effektbalansen plockas fram som den situation som råder den timme under året som är mest extrem när det gäller el. Det är den timme då förbrukningen är som högst. Sedan relaterar du till installerad effekt.

Om du menar att man inte ska räkna med att försörja hela Sverige med enbart vindel den kallaste dagen, så är vi helt överens. I synnerhet om det inte blåser någonstans den dagen.

Rekord för vindkraft
Den 12 januari var en bra dag för vindkraften. Då producerades 122 GWh på ett dygn.
http://standupforwind.se/Fakta+om+vindkraft/

Det var en bra dag, så det är vilseledande att utgå från den, på samma sätt som när du räknar från årets extremtimme och relaterar till installerad effekt, men...

Om vindkraften levererar 122 GWh per dygn hela året.
Då blir det 44,5 TWh på ett år.

Helåret 2015
Så här såg det ut för helåret 2015.
vattenkraften levererade 74,0 TWh
kärnkraften levererade 54,0 TWh
vindkraften levererade 17,0 TWh

Vi ser att vindkraften under hela året "bara" levererade ungefär 40% av vad den kunnat göra om vinden varit som 12/1-2016. Det är ändå exakt 1/3 av vad kärnkraften levererade samma år.

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Energibalans-i-Sverige/Elproduktion/

Vindkraften har ju byggts ut en hel del sedan mitten av 2015, så i dag levererar vindkraften mer än vad den gjorde då.

Den nuvarande takten i effektiviseringsökningen, som IMO är låg, så minskar vår elkonsumtion med ca 0,8 TWh per år.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-02-12 kl. 14:46.
Citera
2017-02-12, 18:48
Medlem
lasternassummas avatar
Nytt (för mig) från bl.a. SR

Varifrån kommer de svenska CO2-utsläppen?

Ca 5 Ton per person och år.

varav ungefär:

1 ton från privatbilism
1 ton från flygresor
1-1,5 ton från kött som vi äter

Uppskattningsvis orsakar vi ungefär lika mycket till, ca 5 Ton per person och år utanför Sverige genom varor som vi importerar och konsumerar.

Citera
2017-02-12, 20:31
Medlem
Citat:
Nu ägnar du dig uppenbarligen åt cherrypicking!
Du brukar ju uttrycka dig föraktfullt när du tycker att du ser att andra gör det...

Effektbalansen plockas fram som den situation som råder den timme under året som är mest extrem när det gäller el. Det är den timme då förbrukningen är som högst. Sedan relaterar du till installerad effekt.

Om du menar att man inte ska räkna med att försörja hela Sverige med enbart vindel den kallaste dagen, så är vi helt överens. I synnerhet om det inte blåser någonstans den dagen.

Rekord för vindkraft
Den 12 januari var en bra dag för vindkraften. Då producerades 122 GWh på ett dygn.
http://standupforwind.se/Fakta+om+vindkraft/

Det var en bra dag, så det är vilseledande att utgå från den, på samma sätt som när du räknar från årets extremtimme och relaterar till installerad effekt, men...

Om vindkraften levererar 122 GWh per dygn hela året.
Då blir det 44,5 TWh på ett år.

Helåret 2015
Så här såg det ut för helåret 2015.
vattenkraften levererade 74,0 TWh
kärnkraften levererade 54,0 TWh
vindkraften levererade 17,0 TWh

Vi ser att vindkraften under hela året "bara" levererade ungefär 40% av vad den kunnat göra om vinden varit som 12/1-2016. Det är ändå exakt 1/3 av vad kärnkraften levererade samma år.

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Energibalans-i-Sverige/Elproduktion/

Vindkraften har ju byggts ut en hel del sedan mitten av 2015, så i dag levererar vindkraften mer än vad den gjorde då.

Den nuvarande takten i effektiviseringsökningen, som IMO är låg, så minskar vår elkonsumtion med ca 0,8 TWh per år.

Ja, medelvärdet på effekten har stigit till 34% från 28% året innan. Jag är dock lite osäker på vilket värde man använder för max tillgänglig effekt. Jag fick intrycket att det är värdet när året börjar. Det kommer att ge ett lite för högt medelvärde när vindkraften byggs ut över året.
I vilket fall som helst är det väldigt bra värden jämfört internationellt.
Citera
2017-02-12, 20:33
Medlem
Tillgänglighetsfaktorn som Svenska kraftnät räknar med är 6%, inte 3% som jag skrev tidigare. 3% är dock det uppmätta värdet. Man kan alltså inte räkna med vindkraften i effektbalansen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in