Citat:
Ursprungligen postat av
Timeout
Fel! Brödernas mamma har vittnat om att dom har uttalat hot mot K-G tidigare och hon har visat stor oro för att dom ska skada honom.
Bröderna stod knappast utanför dörren beväpnade med kniv, järnrör och iklädda rånarluvor och bad om kaffe så sent på kvällen.
Glöm inte de två poliserna som var hemma hos KG innan och som har vittnat om att:
– Trots att KG hade en låg profil så uppfattade dom honom som livrädd för bröderna.
– Dom var så övertygade om att han var utsatt för ett reellt hot så att dom valde att på eget initiativ svänga förbi KG då och då för att se att han var OK och att inte bröderna hade överfallit honom igen, som dom gjort tidigare.
– Dom gjorde den helt korrekta bedömningen att KG behövde hjälp för att skydda sig mot bröderna, men att han var den typen av person som inte ville ligga samhället till last och som inte bad om hjälp om det inte förelåg ett omedelbart och akut behov.
Nödvärnsrätten
Det här fallet är intressant därför att det är nödvärnsrätten som står på spel här.
Tingsrätten och Hovrätten har konstaterat att KG hade rätt till nödvärn.
Ändå har dom dömt honom till 4 respektive 2 års fängelse.
Jag känner skam över att finnas i ett rättssamhälle som hanterar sina medborgare som TR och HR har hanterat KG. Om det nu kan kallas rättssamhälle. Kanske värnar samhället bara om värstingar och våldsbrottslingar?
Jag har försökt förstå hur det kunnat bli så tokigt som det nu är. Den enda förklaring som jag kunnat komma på är att rättsväsendet har hamnat i någon slags låsning efter vad som har hänt. Då tänker jag inte på polisen, som jag har intrycket att dom gjort vad dom kunnat utgående från sin situation.
Åklagaren har hamnat inför en situation med två döda unga män.
Det var ingen tvekan om hur dom dött.
KG som person, lite låg profil, samlad även i pressade lägen, förefaller inte hysterisk. Dessa personliga egenskaper används mot honom i rättprocessen. KGs agerande borde tolkas som att han gjorde exakt vad som behövdes för att överleva. Åklagaren, TR och HR har i stället valt att tolka KGs, med tanke på situationen, förvånansvärt rationella beteende som att han kunde ha väntat lite till. KG laddade och sköt och räddade därigenom livet på sig själv. Hade han väntat så hade säkert KG varit död, bröderna och den tredje medhjälparen hade förhoppningsvis dömts för mord och om några år hade dom varit ute igen. Kanske hade dom inte dömts, för KG försökte ju försvara sig.
KG satt häktad i ett drygt halvår.
TR konstaterar nödvärn, men vänder ut och in på sig själva för att inte två döda unga män ska passera utan påföljd. Dessutom är det extra knepigt med tanke på häktningstiden. Det hade ju varit fel att häkta KG om han gjorde rätt som försvarade sig i en nödvärnssituation. Dom vänder ut och in på sig själva och dömer KG, som självklart borde friats, till fyra års fängelse.
HR trampar vidare på stigen mot dödsskuggans dal i landet där rätten till nödvärn håller på att avrättas. Dom tycker att det dom gör blir lite mindre skamligt om dom sänker KGs straff till 2 år. Det är naturligtvis lika tokigt, för ingen som räddar sitt eget liv i en nödvärnssituation ska straffas.
Hur löser man det här?
HD eller landsflykt? Jag hoppas på HD.
–