Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-12, 21:42
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koltjak
Löjligt? Min fråga var helt ärlig. Det finns ju så många olika kanaler någon av dem hade kunnat uttala sig genom att jag tycker frågan är helt naturlig. Jag följer inte de här människornas twitter eller facebook, där det kunnat finnas någon kort kommentar till hela den här lilla cirkusen. Mer än Kasselstrands sms då, som inte gav så mycket info. Likaså hade jag inte hunnit gå igenom all vanlig media eller alternativmedia där det också kunnat finnas detta, men tänkte att det i den här tråden helt säkert finns det folk som tillsammans summerat har koll på just alla möjliga kanaler och hade någon faktiskt sagt något nånstans så hade man då kunnat länka till det här i tråden.

Nu har vi istället bara en ursprungskälla att gå på, SR: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6628098

Medlemskapet i SDU har varit gratis länge, så eventuell nivå på engagemanget måste ha påverkats av andra faktorer efter brytningen.

Ok, jag kan länka till det som ger lite tyngd åt mitt resonemang och mina tvivel. SDU:s hemsida fick ju en nystart efter konflikten, så man kan inte se gamla nyheter och aktiviteter där för att jämföra, men facebooksidan har varit densamma, så där kan man jämföra före och efter brytningen för att bilda sig lite uppfattning om aktivitetsnivån. Tycker det är fler inlägg om rena aktiviteter före hösten 2015 än efter och vad som är lätt att påvisa är att det framförallt är fler människor involverade före.

Se t.ex.:

https://www.facebook.com/sdungdom/photos/a.171368462888115.36496.160333517324943/978860572138896/?type=3

https://www.facebook.com/sdungdom/photos/a.751560501535572.1073741827.160333517324943/950638481627772/?type=3

Har inte sett någon bild efter september 2015 som det är tillnärmelsevis lika många SDU:are samlade på. Jag har gärna fel, så vore kul om nån kunde visa på just det, så att det inte syns att det är fart i SDU än.

OK, jag trodde du bara drygade dig, finns många som kör "källa på det" istället för argument (Ofta PK-personer som tycker något är sant när en journalist skrivit det)

SD stängde ned deras hemsida då den var på deras domän, så de blev tvungna att starta en ny. Många gick ju över till nya ungsvenskarna, det var säkert ganska många bland de engagerade. När de valde Jessica vilket orsakade uteslutningen, så röstade väl nästa hälften mot henne? De gick nog till ungsvenskarna. De som bara gått med för att det är gratis har inte gjort någonting; de är bara evigt med för de blir inte uteslutna när de inte betalar medlemsavgift som i andra partier.
Citera
2017-02-12, 21:43
Medlem
Tubleross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkamena
Kommer de vara som SD är fast mer restriktiva i sin invandringspolitik? Hur lång tid tar det isåfall innan de kommer in i riksdagen?

Det tog 1,5 år för alternativ för Tyskland att ta in sig i europaparlamentet och då fick de 7% av rösterna.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Alternativ_för_Tyskland

Tror absolut att alternativ för Sverige kan nå lika bra resultat i riksdagsvalet 2018 och europaparlamentsvalet om inte bättre.
Citera
2017-02-12, 21:46
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frandett
Om jag finge bestämma, självklart. Det finns ingen rätt att leva på andra. Särskilt inte på ett annat folk. Helt oacceptabelt. Jag skulle dock skaffa paramilitär polis och göra det lagligt för ostraffade medborgare att beväpna sig först.

Jag vet inte hur långt AFS kommer gå i detta om det blir ett riktigt parti av det. Men min tro är att de kommer gå förvånansvärt långt. Det är ju precis det här fältet som är öppet i svensk politik, konservatism+gränsskydd+avveckling av bidragssamhället. Det är den naturliga högerpositionen, det är extremt konstigt att inte KD eller M eller C eller något sånt parti tagit upp den. Det är också det mest logiska sättet att undvika att sverige blir en failed state.

Fältet för förnuftig pragmatisk politik ligger sannerligen vidöppet.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att knyta bidrag till medborgarskap är nr 1, att sedan knyta det till botid är nr 2, då kan tiotusentals här boendes utlänningar får radikalt minskade förmåner och nyinflyttade kan få en bråkdel av de förmåner här boendes har rätt till. Jämställ EU medborgare med nr 1 och nr 2 så är vi hemma.

Jag har inga problem med att Sverige skulle bryta mot några internationella konventioner/avtal eftersom vart och vartannat land gör det och Sverige nu är tämligen illa ute, men jag vill minnas att man inte får ha olika välfärd för medborgare i samma land. Stämmer det?
Citera
2017-02-12, 22:01
Medlem
Alfheims avatar
Enligt Ekot rör registreringen "valet till kommunfullmäktige i Stockholm - och "i ett senare skede Europaparlamentsval och riksdagsval"." Det borde innebära att de har samlat in de 50 namnunderskrifter som krävs för att registrera partiet i Stockholms stad.

Men frågan är om de har fått in de 1500 underskrifter som krävs för riksdagsvalet och för att därigenom skydda partinamnet i samtliga kommuner. Att partibildandet har hemlighållits för allmänheten tyder på att så inte är fallet.

Detta innebär, om jag förstår Valmyndigheten rätt, att helt andra grupper kan registrera partinamnet "Alternativ för Sverige" för kommunalval i Göteborg, Malmö eller andra kommuner.

På Valmyndighetens hemsida uppges nämligen att "En registrering för val till kommunfullmäktige gäller endast för den kommunen" liksom att "Partibeteckning som är/har varit registrerad för val som gäller endast en kommun eller ett landsting kan användas av ett annat parti i en annan kommun eller ett annat landsting".

http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/partier/registrera_partibeteckning/
Citera
2017-02-12, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frandett
Nej, de var upptagna med att göra klart sina utbildningar. Dessutom är SvP, ND, NMR och liknande utpräglat vänster. Medan Kasselstrand och Hahne ger ett utpräglat högerintryck, ungefär som gamla Högerpartiet. Precis det som de flesta nationella avskyr. Så din analys slår helt fel. Det här partiet kommer satsa på att utnyttja att medelklassen och den övre medelklassen nu själva börjat bli lidande av invasionen. Samt att väldigt många är missnöjda med Ms vänstersväng. Personligen har jag röstat på SD en gång, men jag gjorde det enormt motvilligt på grund av SDs sossighet.

Alltså menar du att Kasselstrand och Hahne vill bygga upp ett parti som ska vara en blandning av M med KD med invandringspolitik typ SD före Åkesson? Då är det bara att lägga ner skiten direkt...
Citera
2017-02-12, 22:55
Medlem
Alfheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfheim
Enligt Ekot rör registreringen "valet till kommunfullmäktige i Stockholm - och "i ett senare skede Europaparlamentsval och riksdagsval"." Det borde innebära att de har samlat in de 50 namnunderskrifter som krävs för att registrera partiet i Stockholms stad.

Men frågan är om de har fått in de 1500 underskrifter som krävs för riksdagsvalet och för att därigenom skydda partinamnet i samtliga kommuner. Att partibildandet har hemlighållits för allmänheten tyder på att så inte är fallet.

Detta innebär, om jag förstår Valmyndigheten rätt, att helt andra grupper kan registrera partinamnet "Alternativ för Sverige" för kommunalval i Göteborg, Malmö eller andra kommuner.

På Valmyndighetens hemsida uppges nämligen att "En registrering för val till kommunfullmäktige gäller endast för den kommunen" liksom att "Partibeteckning som är/har varit registrerad för val som gäller endast en kommun eller ett landsting kan användas av ett annat parti i en annan kommun eller ett annat landsting".

Vid en närmare titt på valmyndighetens förteckning över registrerade partier så framkommer det att Alternativ för Sveriges ansökan endast gäller Stockholms kommunfullmäktige. Det är således fritt fram för illvilliga grupper att registrera partinamnet för andra kommuner.

AfS gör därför bäst i att så fort som möjligt få ihop de 1500 verifierbara namnunderskrifter som krävs för ett rikstäckande parti. Annars är risken att de tvingas byta namn när det har hunnit bli inarbetat.

http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/partier/lista_registrerade_partibeteckningar/kontaktuppgifter.html#partikod_1292
Citera
2017-02-12, 23:22
Medlem
Tubleross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfheim

Jag tycker dock deras handlingar verkar logiska. Förstod jag det rätt så skulle Kasselstrand plugga utomlands och komma tillbaka till Sverige i sommar. Då har de med hjälp av detta politiska utspel gett partiet väldigt mycket tid att profilera sig. Detta kommer i sin tur göra det otroligt mycket lättare senare i sommar att få de 1500 underskrifter som krävs för riksdagsvalet och också att skydda partinamnet i samtliga kommuner.

Jag tror också att Kasselstrands kryptiska sms var väldigt genomtänkt och inget han kom på bara sådär. Att låta frågor om ett nytt kontroversiellt parti hänga i luften ett tag skapar ett väldigt stort intresse. Detta hjälper också i sin tur med att profilera sig.

Men eftersom detta bara är mina egna antagningar så kan ju såklart allt vara helt fel. Men någonting säger mig att detta är väldigt noga genomtänkt. Kasselstrand och Hahne är alldeles för smarta för att starta ett nytt parti om de inte hade en stark tro på att de skulle lyckas.
Senast redigerad av Tubleros 2017-02-12 kl. 23:25.
Citera
2017-02-12, 23:24
Medlem
Smockads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dareios
Hörde detta på radion och jag skrek i glädje.

Jag hade däremot hoppats på att de bildade partiet när de blev uteslutna. Tror inte de kommer få väldigt mycket framträdande i media.

En viktig fråga är hur de ska finansiera valrörelsen. Ställer de upp i riksdagsvalet kommer jag garanterat rösta på dem istället för de ideologilösa Sverigedemokraterna.
Hur det kommer finansiera valrörelsen? Tror du att de har tänkt så långt?

Det kommer givetvis bli ett praktfiasko som får till och med Svenskarnas parti att framstå som lyckat. Varken Hahne eller Kasselstrand klarar av att tänka en millimeter längre än nästan räcker.

Detta är positivt för SD. Sedan valet 2014 har det saknats ett parti som kan locka de värsta tokstollarna från SD. Positivt är det också för oss som inte bryr oss så mycket om SD, då Helan och Halvan helt säkert kommer bjuda på massor av ofrivillig humor. Hoppas att det i alla fall kan vara några år innan det faller samman i splittring och bråk.
Citera
2017-02-12, 23:29
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Bara inte AfS kör igång för hårt och lyckas! Med lyckas menar jag att de lyckas plocka en massa kärnväljare från SD. Något som är klart tänkbart nu när SD än en gång, vad än Jomshof säger, mesat ner sig än mer och istället för att smida medan järnet är varmt, så lägger man sig i draget och väljer att stå med mössan i hand - något som är en total felbedömning, enligt mig. Varför vara ett stödparti till ett av de partierna, M, som varit mest skadligt för Sverige i modern tid och som säger (utåt) att de inte vill samarbete med SD, istället för att ta kommandot och kräva detta och ministerplatser efter valet 2018. Annars kan SD lika gärna fortsätta vara i opposition i fyra år till - jag köper inte detta att förhandla sig fram i små steg - SD förlorar mer än de vinner på detta, särskilt nu med en uppstickare som AfS.

Nu tror jag inte AfS kommer bli en maktfaktor förrän tidigast 2022, mycket beroende på vilken väg SD tar. Men, risken är ändå överhängande att de tar så pass många röster från SD om dessa väljer fel väg och lägger sig platt för M - detta får ej ske om man vill bli ett potentiellt 30%-parti. Förstår inte hur man kan vara så dumdryga i detta läge. Det är som Ted Ekroth sade, och det är att SD får bara en chans till stordåd - slarvar man bort denna möjlighet så är det kört för dem/oss. När till och med jag börjar vackla och se AfS som ett riktigt alternativ, ja då är det illa. Jag är enkom en röst, men jag kan lova er att mången tänker som mig. AfS tajming är dock suverän. Ett och ett halvt år kvar till nästa val så kan man bli den blåslampa i röven på SD som de så väl behöver i sin nu lite slumrande tillvaro.

Jag kör på SD MINST ett val till, om inget uppseendeväckande sker, men sedan får man allt visa att min röst skall hamna på deras parti och inte ex. AfS. Ingenting i livet är så statiskt att man inte kan ändra partitillhörighet om de rätta företrädarna dyker upp... Jag hoppas såklart att jag kommer bli SD trogen som jag varit sedan 1994, men faan vet! Sköt nu korten rätt, SD - så har ni mig kvar, annars inte. Inte ett hot, men ett löfte...
Citera
2017-02-12, 23:52
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Alltså menar du att Kasselstrand och Hahne vill bygga upp ett parti som ska vara en blandning av M med KD med invandringspolitik typ SD före Åkesson? Då är det bara att lägga ner skiten direkt...

...för att?
Citera
2017-02-13, 00:03
Medlem
Dofternas avatar
Kommer AFS gå i Pride-tåget?
Citera
2017-02-13, 00:03
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede

Nu tror jag inte AfS kommer bli en maktfaktor förrän tidigast 2022, mycket beroende på vilken väg SD tar. Men, risken är ändå överhängande att de tar så pass många röster från SD om dessa väljer fel väg och lägger sig platt för M - detta får ej ske om man vill bli ett potentiellt 30%-parti. Förstår inte hur man kan vara så dumdryga i detta läge. Det är som Ted Ekroth sade, och det är att SD får bara en chans till stordåd - slarvar man bort denna möjlighet så är det kört för dem/oss. När till och med jag börjar vackla och se AfS som ett riktigt alternativ, ja då är det illa. Jag är enkom en röst, men jag kan lova er att mången tänker som mig. AfS tajming är dock suverän. Ett och ett halvt år kvar till nästa val så kan man bli den blåslampa i röven på SD som de så väl behöver i sin nu lite slumrande tillvaro.

Jag kör på SD MINST ett val till, om inget uppseendeväckande sker, men sedan får man allt visa att min röst skall hamna på deras parti och inte ex. AfS. Ingenting i livet är så statiskt att man inte kan ändra partitillhörighet om de rätta företrädarna dyker upp... Jag hoppas såklart att jag kommer bli SD trogen som jag varit sedan 1994, men faan vet! Sköt nu korten rätt, SD - så har ni mig kvar, annars inte. Inte ett hot, men ett löfte...

Vi har bara ett val på oss att rädda Svea. Valet 2018 är vårt sista val som nation...därefter är det omöjligt att vända detta genom parlamentarisk demokrati.

Valet 2016 i USA var deras sista chans att vända deras situation. Om det är någon som kan lyckas är det Trump.

Samma gäller här hemma. Valet 2018 är vårt ödesval.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in