Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-02-12, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
...
Att det brådskar handlar inte om att stoppa invandringen. Den kommer förmodligen stoppa sig själv. D.v.s. stoppas av vilka som nu än innehar makten. Nej, den lödriga ondskefulla häst som springer jämte svenskens politiska uppvaknande är demografin. Den har ingen partibok. Begränsas inte av kamrat 4%-spärr. Vi är under kolonisering och kan vi inte ens samsas nog för att driva ett 20%-parti, så kommer vi köras över.
...
Ställ nu det jag skriver ovan mot dessa åsikter jag har:

Utvandring av tidigare invandrade kan bara uppnås genom frivillighet. Det förutsätter incitament. Kniven måste gå i det svenska socialförsäkringssystemet. Vårt land måste bli genuint oattraktivt för snyltande parasitkulturer. Soldaritet svenskar emellan måste lösas inom ramen för civilsamhället. Ett åtevändandebidrag skulle ytterligare stärka incitamentet och dessutom vara ren ekonomisk vinst för skattebetalarna.

Varje tanke på massrepatriering med tvångsmedel betyder inbördeskrig. Det blir illa nog med den sociala oro, kriminalitet och kravaller som en slakt av socialförsäkringssystemen skulle leda till i kolonierna. Därför är också en snabb (ja, så snabbt det nu går) utvidgning och förstärkning av polis och försvar är av största vikt. Ja, helt enkelt en förutsättning för att kunna vidta åtgärder öht.

Kanske inte radikala åsikter på flashback. Men herregud, skulle jag förespråka socialförsäkringssystemens slakt som lösning på invandringsproblemen, så skulle jag effektivt repellera de allra flesta oroade svenskar i dagens Sverige. Vi står liksom inte inför en situation där en pil skall precisionsskjutas genom en liten ring. Vi ska pressa en gigantisk säck med lakan genom en smal dörr.
Mycket klokt. Jag tog bort dina positiva resonemang om SD eftersom jag inte alls delar dem. SDs huvudfråga är bevarandet av välfärdsstaten. Vilket gör dem till en del av problemet.
Citera
2017-02-12, 18:25
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Det behövs ett nytt parti. SD har tyvärr visat sig vara allt för mesigt/vänskapskorrumperat/M-skadat för att kunna vara den effektiva opposition vi behöver.

Fanns ju redan Medborgerlig samling för oss proteströstare. Nu även AfS. De kommer slåss om samma röster. Får se vilket av partierna som får min röst.

Om Alternativ för Sverige kommer igång så tror jag att de kommer få väldigt mycket fler röster än Medborgerlig Samling, som inte alls har samma bas.

Får de med sig några fler profilerade SD:are (Ekerotharna? Almqvist? Jansson? Kanske rent av Söder?) så kan de nog komma upp i en procent eller så. Projektet kommer också gynnas av om moderaterna och sverigedemokraterna närmar sig varandra.
Citera
2017-02-12, 19:15
Medlem
Tubleross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koltjak
Verkar vara få som är inne på att det här kanske inte är en så stor grej som många vill eller verkar tro.

William Hahne sitter på ett SD-mandat i Stockholms kommunfullmäktige och verkar vilja bygga sig en plattform just i Sthlm och tror sig ha en väljarbas just för det, vilket han visade i samband med valet av ny styrelse till SD Stockholms stad. Styrelsens sammansättning indikerade att det finns ett stöd för ett SD med lite mer "Sotckholmsprofil" som Hahne själv ungefär uttryckte det. Det var ju det han och hans styrelse gick till val på. Att kommunicera på ett annat sätt för att nå fler väljare i Stockholm. SD har ju historiskt varit svaga i Stockholm och verkar ses som nåt parti för folk från bittra bruksorter. De går inte hem hos medelklassen i Stockholm helt enkelt. De personer Hahne samlade runt sig kan dock kanske gå hem. De andra som är ledande i AfS har ju också tydlig Stockholmskoppling eller bor inom pendlingsavstånd, så skulle finnas en logik.

Här verkar nästan alla ta för givet att AfS ska ut och göra stor valkampanj och delta fullt ut i riksdagsvalet 2018. Det är väl dock ingen av de inblandade själva som har sagt det? Kan ni i så fall länka?

Kasselstrand har tidigare själv resonerat om hur stor apparat det måste till för att köra igång ett parti och lyckas vinna ett val, dvs komma in i riksdagen. Den nämnda festen och partiregistreringen är nog mest testballonger än så länge. Finns det underlag för att göra något riktigt undrar nog de själva också. Jag tror att de tänker sig att göra ett seriöst försök att ta sig in på ett eller två mandat i Stockholms stadshus 2018. De har helt säkert personella resurser för att driva en valkampanj i Stockholm. Men något slags landsomfattande valkampanj känns långt borta. Deras tanke var säkerligen att sondera terrängen under våren och så släppa bomben under Almedalen i sommar när Kasselstrand kommit hem från Asien om de fått svar de velat. I annat fall att enbart ställa upp i Stockholm för att där bygga en bas inför 2022. Jag tror de är betydligt mer realister än de flesta som skriver i den här tråden.

Det pratas om att gamla SDU skulle ha en infrastruktur över hela landet som man kan utnyttja. Tror det mest är en papperstiger. Om man ska gå utifrån den minimala aktivitet som kommuniceras på deras egen hemsida och facebooksida är det ju högst tveksamt om ens de 20-30 pers som trots allt verkar vara aktiva gör så mycket utåtriktat arbete. Att man alltså skulle ha tusentals drivna eldsjälar runt om i landet som kan bli en rejäl partikader som bedriver kampanj känns därför som ytterst tveksamt. Önsketänkande.

Känns som att det är lite väl mycket önsketänkande generellt i den här tråden? Vem ska göra allt jobbet helt enkelt? Vilka här skulle vilja engagera sig i AfS och vara med och bygga upp partiet? Då menar jag inte att diskutera på internet och sprida länkar till partiet på facebook eller nåt i den stilen. Segt internt administrativt arbete och hantera medlemsansökningar, skicka ut information, hjälpa till att skriva debattartiklar i Norrländska socialdemokraten som refuserar 3 av 4 gånger?

Tycker du gör en ganska bra analys. Jag tror också att detta bara är en testballong än så länge. Att släppa testballongen just nu är också ett rent genidrag eftersom de då redan har hunnit profilera sig när den riktiga "bomben" eventuellt släpps i sommar.

Däremot så tror jag absolut de kommer sikta på att komma in i riksdagen 2018. Skulle de bara sikta på att komma in i Stockholms stadshus 2018 så skulle partiet med all sannolikhet dö ut under de nästa fyra åren.

Tror att de kommer köra på ett konservativt högerpopulist parti. Sedan tror jag att de kommer använda sig av en liknande strategi som Trump använde sig av under valrörelsen. På så sätt lyckas de likt ny demokrati att ge ut ett enkelt budskap som kan ge de skjuts ända in till riksdagen på en kort tid.
Senast redigerad av Tubleros 2017-02-12 kl. 19:26.
Citera
2017-02-12, 19:18
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Om Alternativ för Sverige kommer igång så tror jag att de kommer få väldigt mycket fler röster än Medborgerlig Samling, som inte alls har samma bas.

Får de med sig några fler profilerade SD:are (Ekerotharna? Almqvist? Jansson? Kanske rent av Söder?) så kan de nog komma upp i en procent eller så. Projektet kommer också gynnas av om moderaterna och sverigedemokraterna närmar sig varandra.

Inte Ekerotharna. De bakom AfS är Israelkritiska, Putinvänliga. De är etnonationalister som inte kommer vilja ha in personer med judiskt påbrå (Även om de kanske inte säger det)

Vissa här verkar tycka att Kasselstrand skulle vara mer "höger", troligtvis i betydelsen att stå för marknadsliberal politik och lite välfärd. Jag har lyssnat på Kasselstrand i "Den kokta grodan"-podden och har inte den åsikten.
Citera
2017-02-12, 19:18
Medlem
Fot.Notens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Löjligt att begära länkar när de inte uttalat sig i överhuvud taget. Argumentera eller lägg ut länkar för varje mening du själv skrivit.

Det uttalande jag skulle kunna tänka mig är ca 8 min in på lördagsekots utsändning.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/845349?programid=4540

/Ingrid
Citera
2017-02-12, 19:35
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Fast just därvidlag tror jag att personerna från SDU har ett oändligt försprång gentemot gamla trötta och inkompetenta SD:are ute i landet. SDU är eldsjälar och idealister (än så länge) och sitter inte på betalda partianställningar som fixats fram genom något mygel någonstans, och historiskt sett har ju just denna aktivism varit deras styrka. Man lyckades locka ca 5000 medlemmar till SDU under Kasselstrands ledning, och varför skulle man inte kunna motivera de flesta av dem igen?

Åtskilliga gånger utmanades de av partilojalister (Bieler, Vinge m fl), men vann varje gång tack vare ett grundmurat stöd från ungdomsförbundets medlemmar. Har t ex bestämt för mig att Kasselstrand & Hahne också på eget initiativ drog på en landsomfattande torgmötesturné innan förra valet(?). Vad gjorde Mattias Karlsson då? Satt på sitt rum, drack whisky och skrev på Flashback under pseudonymer. Jomshof? Förberedde smutskastning & uteslutningsärenden osv.

Det var gratis för de 5000 att gå med; den dagen de får en inbetalningsavi på 150 kr hem i brevlådan så är det 500 kvar.
Citera
2017-02-12, 19:58
Medlem
Koltjaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Löjligt att begära länkar när de inte uttalat sig i överhuvud taget. Argumentera eller lägg ut länkar för varje mening du själv skrivit.

Orsaken till att gamla SDU har så liten aktivitet är att det är gratis att gå med, så de många medlemmarna är inte engagerade. I verkligheten är de en liten grupp. Misstänker att de måste ta in medlemsavgifter nu och då är de inte flera tusen längre.

Löjligt? Min fråga var helt ärlig. Det finns ju så många olika kanaler någon av dem hade kunnat uttala sig genom att jag tycker frågan är helt naturlig. Jag följer inte de här människornas twitter eller facebook, där det kunnat finnas någon kort kommentar till hela den här lilla cirkusen. Mer än Kasselstrands sms då, som inte gav så mycket info. Likaså hade jag inte hunnit gå igenom all vanlig media eller alternativmedia där det också kunnat finnas detta, men tänkte att det i den här tråden helt säkert finns det folk som tillsammans summerat har koll på just alla möjliga kanaler och hade någon faktiskt sagt något nånstans så hade man då kunnat länka till det här i tråden.

Nu har vi istället bara en ursprungskälla att gå på, SR: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6628098

Medlemskapet i SDU har varit gratis länge, så eventuell nivå på engagemanget måste ha påverkats av andra faktorer efter brytningen.

Ok, jag kan länka till det som ger lite tyngd åt mitt resonemang och mina tvivel. SDU:s hemsida fick ju en nystart efter konflikten, så man kan inte se gamla nyheter och aktiviteter där för att jämföra, men facebooksidan har varit densamma, så där kan man jämföra före och efter brytningen för att bilda sig lite uppfattning om aktivitetsnivån. Tycker det är fler inlägg om rena aktiviteter före hösten 2015 än efter och vad som är lätt att påvisa är att det framförallt är fler människor involverade före.

Se t.ex.:

https://www.facebook.com/sdungdom/photos/a.171368462888115.36496.160333517324943/978860572138896/?type=3

https://www.facebook.com/sdungdom/photos/a.751560501535572.1073741827.160333517324943/950638481627772/?type=3

Har inte sett någon bild efter september 2015 som det är tillnärmelsevis lika många SDU:are samlade på. Jag har gärna fel, så vore kul om nån kunde visa på just det, så att det inte syns att det är fart i SDU än.
Citera
2017-02-12, 20:06
Medlem
hejiors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Du ska alltså rösta på ett parti som du inte har en aning om vilka frågor de kommer driva? Det känns inte så genomtänkt direkt. Å andra sidan är det nog inte många som har koll på hur SD står i många frågor så.det kanske inte är så viktigt.

Har man följt http://denkoktagrodan.se/ det minsta kan man förstå ganska väl hur partiet kommer formas. Riktigt sköna killar som är en frisk fläkt, super bra podd och jag kommer rösta på dem i nästa val!
Citera
2017-02-12, 20:23
Medlem
Stakeholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejior
Har man följt http://denkoktagrodan.se/ det minsta kan man förstå ganska väl hur partiet kommer formas. Riktigt sköna killar som är en frisk fläkt, super bra podd och jag kommer rösta på dem i nästa val!

En helt bortkastad röst. Yttersta högerkanten funkar precis som yttersta vänsterkanten. Förökar sej genom delning som dom små celler dom är.

Summan blir i bästa fall konstant.
Citera
2017-02-12, 20:33
Medlem
hejiors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
En helt bortkastad röst. Yttersta högerkanten funkar precis som yttersta vänsterkanten. Förökar sej genom delning som dom små celler dom är.

Summan blir i bästa fall konstant.

Inte nödvändigtvis

Ponera att AfS får 4%, konsekvensen blir en motpol mot SD'S vänstervridning samt att SD kritiker kan fokusera på AfS vilket ger större spelrum för SD. Tror det kan vara ett taktiskt bra drag för SD och Sverige att rösta in en sådan kraft så inte SD är "längst ut på skalan". Förhoppningen är då att SD slutar anpassa sig till kulturmarxister och kanske går tillbaka till sina tidigare partiprogram.

Tror verkligen att om det kommer en ny syndabock kan SD bli nya mainstream partiet och slåss mot ett mindre men radikalare parti.

Det är Overtons fönster. Ett mer radikalt alternativ som AfS får SD att framstå som mindre "extrema". Samtidigt är SD bra för AfS som ett mellansteg. Folk förflyttar för det mesta sina åsikter stegvis. Sammantaget blir det en kraft som verkar starkare i rätt riktning sett ur vår synvinkel.

https://en.wikipedia.org/wiki/Overton_window
Citera
2017-02-12, 20:41
Medlem
TheChains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Intressant! Mycket intressant ! Mitt råd är GASA PÅ ! Ni kan mycket väl bli största parti i nästa val.Kan mycket väl bli större än SD.....om de tar vid där SD nu vacklar...Den utomeuropeiska invandringen , eller rättare sagt ser till att stoppa Islamfieringen av Sverige innan det är försent...Samt tar fram en realistisk modell för flyktinghjälp istället för dagens asyl som är ett skämt.

Kräver att några går först innan andra följer efter, så nä största parti är orealistiskt. Allt för många som tänker att de är chanslösa och att det redan finns ett invandringskritiskt parti, trots allt dåligt som är med SD. Men de kan mycket väl bli en framgång.
Citera
2017-02-12, 21:18
Medlem
Pinkamenas avatar
Kommer de vara som SD är fast mer restriktiva i sin invandringspolitik? Hur lång tid tar det isåfall innan de kommer in i riksdagen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in