Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-26, 20:52
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Denna arrogans och hybris är förmodligen AfS största fiende just nu. Rösterna kommer som sagt inte att komma av sig själva, utan de måste jobba hårt för det. Partiet borde ha startats upp för åtminstone ett år sedan, nu kommer det att bli riktigt tajt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Skulle tro ca 98 % av andra partiers valarbetare är sådana som själva ställer upp vid framför allt kommunalval.
Sedan brukar frågorna vid valstugorna till ca 90 % handla om rikspolitik, och bara ca 10 % lokalt.
(Man behöver förresten ingen valstuga, utan det räcker med ett uppställt bord.)
AfS har ju bestämt att ej delta vid några kommunalval, så då blir det inte lätt.

Ni behöver inte oroa er. Självklart finns det en plan.

Allt är planerat. Man fick inte helt plötsligt för sig att starta partiet med planen att sätta sig och rulla tummarna fram till valdagen och hoppas på att man kommer nå 4% på Twitter.

Varför ska man bränna allt krut redan nu, nu man ändå bara kommer ignorerade, intresset för politik är relativt svalt och blir t.ex. ett torgmöte uppmärksammat är det bortglömt lagom till September ändå.

Vad jag tror är att vi kan vänta oss betydligt mer aktivitet desto närmare vi kommer valdagen med ett tempo som börjar skruvas upp ordentligt lagom tills valrörelsen drar igång.

Gänget som har startat AfS är inga idioter och att tro att det inte finns en utlagd strategi för att synas så mycket som möjligt, höras så mycket som möjligt och att folk faktiskt har partiet färskt i minnet när det är dags att rösta är att underskatta dom.

Det är knappast så att man bara gör saker hipp som happ och hoppas på det bästa. Man vill såklart röstmaximera så gott det går och det gör man inte igenom att skjuta iväg sina största raketer redan dagen före nyår.

Så lugna ner er, det kommer, det kommer!
Citera
2018-04-26, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
För AFS del kommer valarbetarna att vara frivilliga oavsett om AFS ställer upp i kommunalval eller inte. De flesta valarbetare oavsett parti får förresten inte lön för arbetet. Inte vad jag vet i alla fall. Jag har pratat med många valarbetare av olika slag och med det som utgångspunkt har jag fog för vad jag säger.

Lönen som 98 % av "vanliga" partiers valarbetare får, är givetvis en plats i kommunfullmäktige och kommunala nämnder.
För detta får man sedan betalt.
Citera
2018-04-26, 21:07
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Lönen som 98 % av "vanliga" partiers valarbetare får, är givetvis en plats i kommunfullmäktige och kommunala nämnder.
För detta får man sedan betalt.
Alla valarbetare får inte sådana poster, men visst jag får erkänna att det ligger något i det. (De flesta valarbetare får nog fortfarande inte sådana poster. Men en del av de som gör mycket av arbetet har tjänster eller poster som du syftar på.)
Senast redigerad av Kwato 2018-04-26 kl. 21:10.
Citera
2018-04-26, 21:09
Medlem
Alt-Kikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .SMOrcimus.PriME
Ni behöver inte oroa er. Självklart finns det en plan.

Allt är planerat. Man fick inte helt plötsligt för sig att starta partiet med planen att sätta sig och rulla tummarna fram till valdagen och hoppas på att man kommer nå 4% på Twitter.

Varför ska man bränna allt krut redan nu, nu man ändå bara kommer ignorerade, intresset för politik är relativt svalt och blir t.ex. ett torgmöte uppmärksammat är det bortglömt lagom till September ändå.

Vad jag tror är att vi kan vänta oss betydligt mer aktivitet desto närmare vi kommer valdagen med ett tempo som börjar skruvas upp ordentligt lagom tills valrörelsen drar igång.

Gänget som har startat AfS är inga idioter och att tro att det inte finns en utlagd strategi för att synas så mycket som möjligt, höras så mycket som möjligt och att folk faktiskt har partiet färskt i minnet när det är dags att rösta är att underskatta dom.

Det är knappast så att man bara gör saker hipp som happ och hoppas på det bästa. Man vill såklart röstmaximera så gott det går och det gör man inte igenom att skjuta iväg sina största raketer redan dagen före nyår.

Så lugna ner er, det kommer, det kommer!
Startskottet går under Almedalsveckan.
Citera
2018-04-26, 21:53
Medlem
Alfheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuliusSpengler
Enklast och mest konsekvent är ju att bara rakt av förbjuda alla privata skolor och friskolor. Annars är det ju meningslöst att återförstatliga skolan. Alternativt att man tillåter sådana skolor men helt drar in det kommunala/statliga bidraget till friskolor.

Att avskaffa det fria skolvalet, inklusive offentligt finansierade friskolor, är ju något som i dag bara drivs av Vänsterpartiet och Feministiskt initiativ. Deras motstånd mot skolvalet grundar sig vanligen i att det har en segregerande effekt och leder till ökad ojämlikhet.

AfS skulle knappast kunna förespråka något liknande. Friskolor används ju framför allt för svenska elever som i möjligaste mån väljer bort mångkulturen. Att avskaffa denna möjlighet innan återvandringspolitiken är fullbordad skulle innebära att många svenska elever skulle tvingas tillbaka till mer mångetniska skolor.

Så AfS lär inte kunna driva ett generellt avskaffande av friskolor. Däremot skulle ju partiet kunna skärpa regelverket kring dem. Kasselstrand har också vid flera tillfällen talat om att han är emot vinstdrivande skolor, så det blir intressant att se om AfS lägger fram något förslag om det.
Citera
2018-04-26, 22:04
Medlem
Citat:
Alla valarbetare får inte sådana poster, men visst jag får erkänna att det ligger något i det. (De flesta valarbetare får nog fortfarande inte sådana poster. Men en del av de som gör mycket av arbetet har tjänster eller poster som du syftar på.)

Har själv suttit i kommunfullmäktige och nästan alla som finns på marknader, valstugor eller bara ett uppsatt bord är kända ansikten från KF.
Citera
2018-04-26, 22:38
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Har själv suttit i kommunfullmäktige och nästan alla som finns på marknader, valstugor eller bara ett uppsatt bord är kända ansikten från KF.
Det finns dock många eldsjälar som anses vara nyttiga idioter av de som verkligen är idioter. De som lever gott som betalda politiker men som inte tar sitt ansvar och står upp emot landsförräderiet överlåter ofta åt andra att göra grovjobbet.

Du har rätt i att belöningen spelar en viktig roll för motivationen för många. Du har också rätt så tillvida att de som redan har uppdrag förväntas dra sitt strå till stacken.

Men du borde inse att det i nuläget knappast kan hjälpa AFS att kandidera lokalt ute i landet. Detta skulle kräva ännu mer administration och det skulle också leda till ökade kostnader.

Om AFS får partistöd eller valsedlar upptryckta i nästa val så kommer du att få se AFS ställa upp lokalt, det är vad jag tror.
Citera
2018-04-26, 23:07
Medlem
Citat:
Det finns dock många eldsjälar som anses vara nyttiga idioter av de som verkligen är idioter. De som lever gott som betalda politiker men som inte tar sitt ansvar och står upp emot landsförräderiet överlåter ofta åt andra att göra grovjobbet.

Du har rätt i att belöningen spelar en viktig roll för motivationen för många. Du har också rätt så tillvida att de som redan har uppdrag förväntas dra sitt strå till stacken.

Men du borde inse att det i nuläget knappast kan hjälpa AFS att kandidera lokalt ute i landet. Detta skulle kräva ännu mer administration och det skulle också leda till ökade kostnader.

Om AFS får partistöd eller valsedlar upptryckta i nästa val så kommer du att få se AFS ställa upp lokalt, det är vad jag tror.

Bara en sån sak som reklamskyltar för i mitt fall SD sköttes också lokalt.
SD:s och M:s skyltar brukade vältas, så vi samarbetade då med att resa dem.
Reste nog skyltar 30-40 gånger innan valet.
Citera
2018-04-26, 23:23
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Bara en sån sak som reklamskyltar för i mitt fall SD sköttes också lokalt.
SD:s och M:s skyltar brukade vältas, så vi samarbetade då med att resa dem.
Reste nog skyltar 30-40 gånger innan valet.
Eftersom AFS i nuläget inte har några betalda lokalpolitiker så tror jag inte att det hade hjälpt AFS att ställa upp till lokala val utan snarare hade det skapat mer administration som ingen har tid att utföra eftersom det är viktigare att komma in i riksdagen, och det hade kostat pengar som bättre kan användas till annat. Detta ämne har redan diskuterats i tråden. AFS måste satsa på en billig kampanj som når så många möjligt, och då avser jag sociala media samt flygblad, med mera.
Citera
2018-04-27, 00:39
Medlem
hestahodets avatar
Tror är det finns en chans att de kommer in I riksdagen? 250.000 röster är trots allt ganska mycket, tror inte ens att det finns så många människor som känner till partiet.
Citera
2018-04-27, 06:28
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hestahodet
Tror är det finns en chans att de kommer in I riksdagen? 250.000 röster är trots allt ganska mycket, tror inte ens att det finns så många människor som känner till partiet.

Om man har en bra och utstuderad plan gällande hur man ska bedriva sin valkampanj så tror jag absolut man kan ta sig in i riksdagen redan i år.

Man är redan nu ganska kända för att vara ett nytt parti och man har ju inte synts eller hörts allt för mycket ännu.

Tempot kommer självklart skruvas upp till tusen när valrörelsen drar igång och jag tror (och hoppas) att AfS sitter på flertalet bomber som media m.m. inte kommer ignorera. Några ess i rockärmen som kommer se till att man får genomslag ute hos folket har man nog också.

Vi får se helt enkelt men ja, man har goda chanser om man spelar sina kort rätt fr.o.m. när man påbörjar sin valrörelse fram tills valdagen.
Citera
2018-04-27, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .SMOrcimus.PriME
Om man har en bra och utstuderad plan gällande hur man ska bedriva sin valkampanj så tror jag absolut man kan ta sig in i riksdagen redan i år.

Man är redan nu ganska kända för att vara ett nytt parti och man har ju inte synts eller hörts allt för mycket ännu.

Tempot kommer självklart skruvas upp till tusen när valrörelsen drar igång.

Varumärket måste ut i förrgår, inte en månad innan valet. Jag skulle också kunna tänka mig att det idag inte ens finns 250 000 människor i hela Sverige som vet om att partiet finns. Frågar du slumpvis utvalda människor runt om i landet om Alternativ för Sverige så kommer de allra flesta nog barra titta på dig med frågande min, tom blick och halvöppen mun innan de svarar "Alternativ för vadå sa du?".

Det viktigaste nu är att få ut och etablera namnet. Folk behöver inte fatta så mycket om det hela men de måste ha hört och känna igen Alternativ för Sverige och AFS.

Hur hjälps vi åt för att lösa detta? Det duger inte att bara titta på och diskutera. Det här är första gången i modern tid i Sverige som ett nationalistiskt parti med stor framtida potential har möjlighet att komma in i riksdagen. Jag är övertygad om att partiet kan komma in i höst, men då måste vi verkligen anstränga oss, mer än vad många av oss gjorde på nätet och IRL inför SD 2010!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in