2017-02-12, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Det är ju en annan sak att be när man inte vet varför.. Jag ber för att jag gör mig själv påmind om hur maktlös och begränsad jag är som människa och samtidigt tackar jag för det lilla jag har som människa. Den inställningen gör att jag blir återhållsam och exempelvis inte infekterar djuren på ett laboratorium bara för att jag har fått för mig att DNA-teorin är lösningen på allt. Men hur tänker en ateist?

Det finns något där som inte stämmer. För allt detta är till för att människan ska känna sig själv (och sitt värde). Men vad är ateism bra för? Jag skulle säga att ateism förstärker teism.,
Återigen, "en ateist" kan tänka hur som helst. Ateister är ingen grupp på det viset.
Citera
2017-02-12, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Musik skapas.. den uppstår inte som ett fundament.

Gudsbyggandet behöver trosdoktrin, för att få människor att nappa och avge pengar/skatt och desutom förneka sina behov..

Medan musik flyter spontant villkorslöst ur människans egen rytm. Musik är ett språk! Man behöver inte tro på musikens skönhet om tonföljden inte passar ens egen rytmik, men man kan njuta av olika musik olika starkt, utan bestraffning

Vad gäller doktrinen gud, så medföljer en hel massa "spelregler" , du har stening, halsskärning, påbjudna mord o avrttningar.. och mkt mer än så - detta förekommer aldrig där musik uppstår.

Tomten är ckså ett annat kapitel, som mkt mkt, mkt sällan föranleder att folk stenas, mördas eller hatas.. för att de inte väntar på tomten eller tror på hans gestaltning. Julen.. är glädjens tid, för dem med mord i sinnet, ska man kanske börja läsa koranen istället. Där får de mordlystna sina önskningar mättade.. iaf i sinnet, hur det sedan aharmonierar med den verkliga världens beskaffenhet, är ett annat kapitel.

Skönhet? Är inte tomten en representant för den skönheten? Någon som hjälper fattiga barn och jobbar gratis.. Rätt så skön föreställning!

Samma fenomen som du strävar efter i musiken. Rytmerna, intro, bryggan. Var är dess skönhet om inte du tror på en begynnelse som du associerar till musiken?
Den finns i allt..den sagan har du också i förälskelser, intriger och samlag.. Vad är kärnan?
Citera
2017-02-12, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Återigen, "en ateist" kan tänka hur som helst. Ateister är ingen grupp på det viset.

Visst, men när något finns som begrepp så skapar det attityder. Vi diskuterar det bara..
Citera
2017-02-12, 14:16
Medlem
Citat:
Visst, men när något finns som begrepp så skapar det attityder. Vi diskuterar det bara..
Ja, kanske i vissa frågor. Dock följer ateister ingen doktrin,skrift eller speciella ateistiska levnadsregler.
Citera
2017-02-12, 14:23
Medlem
Citat:
Ja, kanske i vissa frågor. Dock följer ateister ingen doktrin,skrift eller speciella ateistiska levnadsregler.

Det går inte att ha en doktrin om relaterar till en begreppsvärld bortom det som människan har idag..

Jag tror att det många egentligen tänker på är en skiss över ett försök att göra världen bättre. Men att detta utnyttjas och får riktning för politiska syften och blir därför kontraproduktivt..
Citera
2017-02-12, 14:25
Medlem
Citat:
Det går inte att ha en doktrin om relaterar till en begreppsvärld bortom det som människan har idag..

Jag tror att det många egentligen tänker på är en skiss över ett försök att göra världen bättre. Men att detta utnyttjas och får riktning i politiska syften och blir därför kontraproduktivt..
Fast "ateist" säger inte mycket om detta.
Citera
2017-02-12, 14:35
Medlem
Citat:
Fast "ateist" säger inte mycket om detta.
Kanske just pga samma anledning.. Nämligen att man inte vill vara i tjänst för radikala politiska rörelser..
Citera
2017-02-12, 14:36
Medlem
Citat:
Kanske just pga samma anledning.. Nämligen att man inte vill vara i tjänst för radikala politiska rörelser..
Sorry, förstår inte kopplingen till trådämnet?
Citera
2017-02-12, 14:43
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=IR5|59883435]
Citat:
Det är ju en annan sak att be när man inte vet varför.. Jag ber för att jag gör mig själv påmind om hur maktlös och begränsad jag är som människa och samtidigt tackar jag för det lilla jag har som människa. Den inställningen gör att jag blir återhållsam och exempelvis inte infekterar djuren på ett laboratorium bara för att jag har fått för mig att DNA-teorin är lösningen på allt. Men hur tänker en ateist?
Det är ju svårt för mig att tala för alla ateister, däremot är ateister personer med personliga inriktningar i livet vilket kan innebära att en ateist gör sina så kallade etiska ställningstagande, gällande slitage eller vill leva rättvist mot djuren och därför har ett t.ex veganskt leverne, att leva med ödmjukhet inför liv.. står inte i beroendeskap mot någonting mer än den direktrelation man har gentemot t.ex djur eller andra varelser - i samma grad kan ateist vara liakväl miilitär och vilja ha sin biff på matbordet. Dvs det finns pacifism bland ateister, liksom det finns patrioter bland ateister.. ingenting har med saken "ateism" att göra.

Den liksom ateistiska ska vi säga aspekten ur en ateists leverne, handlar ENBART om begreppet Gud, i öbrigt.. hittar du både rötägg liksom godhjärtade individer bland ateistisk inställning.

Att vörda livet, att akta livet respektera andra inkl sig själv eller att idka välgöeande handlingar kräver ingen gudstro, det kräver mänsklighet och inkänning , för djur + människor, många går längre och vördar naturen.. genom att helst äta kravodlat osv.! Men kan likagärna vara en bilhandlare med profithunger som lever helst i sus och dus i storstaden med alla nycker som sker där.

det måste du försöka börja göra dig införstådd åt. att... en teist som hävdar sin gud tt behöva åtbedjan, kan vara en kallbblodig mördare som mer än gärna fängslar folk på löpande band.. eller tjuv o bandit eller smuggla med smuggelvaror osvv, osv.. ja du förstår.

olika slags skenhelighet, kan finnas i personens grundstruktur, som har med förstånd att göra, socialt slitage eller helt enkelt lite sämre begåvning.. och normer ser också olika ut i olika delar av världen, här i Sverige t.ex.. piskar vi inte varandra sönder o samman utifrån att inte hörsamma religiös anmaning, men åker du ut i världen, får du se på andra "normer" som folk inordnar sig i...

Citat:
Det finns något där som inte stämmer. För allt detta är till för att människan ska känna sig själv (och sitt värde). Men vad är ateism bra för? Jag skulle säga att ateism förstärker teism.,
Hmm.. ateism har innget syfte! kära vän.. ateism betyder att man ej lever med gudsbild. inget mer än så!
i övrigt, är en ateist i behov av mat kläder , hus värme.. och är en individ som fötts till jorden och kanske ateisten uppskattar jordelivet lite mer än teisten.. jag vågarr inte påstå att det tvärsäkert är så, men jag har mina teorier som jag inte har lust att dryfta i just denna tråd.
Citera
2017-02-12, 14:43
Medlem
Citat:
Sorry, förstår inte kopplingen till trådämnet?

Att ateism inte är en "tro" kan bero på att det inte ännu utvecklats till en doktrin. Det är bara en skiss över något vars flexibilitet politiker utnyttjar.
Citera
2017-02-12, 14:49
Medlem
Citat:
Att ateism inte är en "tro" kan bero på att det inte ännu utvecklats till en doktrin. Det är bara en skiss över något vars flexibilitet politiker utnyttjar.
Ateism kommer nog aldrig att bli en tro. Vad skulle det i så fall vara en tro på?
Citera
2017-02-12, 14:55
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=IR5|59883435]
Citat:
Det är ju en annan sak att be när man inte vet varför.. Jag ber för att jag gör mig själv påmind om hur maktlös och begränsad jag är som människa och samtidigt tackar jag för det lilla jag har som människa.
Detta tycker jag är en väldigt fin iställning faktiskt.
Dock får du inte glömma att sådan inställning finns ofta medfött i mänsklig aindivider, som lyckas uppnpå tillfredsställande livsattityd, med respekt kärlek och ANSVAR, helt utan gud i åtanke, du får aldrig underskatta människors inkännig i den tillvaro de fötts i, det krävs absolut ingen gud för stt en människa ska kunna utvecklad till en godhjärtad respektfull individ, med ständigt goda avsikter..

jag förstår därför inte ditt resonemang, i att skapa polemik gentemot ateism som sådan, men jag tror att det har med kunskap och fostran att göra, om jag får ta en spontan gissning på dina EVENTUELLA fördomar , om, ateism.. och ateister, kanske erfarenheten visat just dig explicit dig, att "folk som inte tror på gud, brukar supa o slåss? isf.. kallar jag dem hellre för incidente och misssktande individer, du kan aldrig använda ateism som en TITEL på folk!! kom ihåg detta.

Att titulera sig är en inomreligiös kutym, som har inget med ateism att göra. Nada.

Reliiositet är en slags också kulturimperielistisk sfär.. dra hellre upp den dogmatiken, ateism sakanr sådana värderingsklausuler som teismen byggt upp, för att få folk behagligt på plats, eler på behörigt avstånd, man har behövt "mystifiera" sin personliga existeens, och utkräver särskild lydnad o underkastelse mot dem som påstår sig "ha kontakt med gud" , detta fenomen förekommer EJ inom ateism.

Hierarkin. Har teism att tacka för. Skulle man inte piska folk att underordna sig gudsnormen, så skulle fler få leva sitt liv i kärleksfullt samförstånd. jag är 99% övertygad om detta. Att teisitiska agendan hr många och väldigt fördolda avsikter. men att DU som enskild, ändå kan känna dig lite godare än andra, för att du lyder doktrinen - ja var så god! ingen ateist straffar dig.

men för att bli tjatig, en antiteist.. kan känna missunsamhet, antiteisterna ser ingen mening med religionens existens på jorden och kan gå militant fram mot teister. se skillnaden tack!
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2017-02-12 kl. 15:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in