[quote=IR5|59883435]
Citat:
Det är ju en annan sak att be när man inte vet varför.. Jag ber för att jag gör mig själv påmind om hur maktlös och begränsad jag är som människa och samtidigt tackar jag för det lilla jag har som människa.
Detta tycker jag är en väldigt fin iställning faktiskt.
Dock får du inte glömma att sådan inställning finns ofta medfött i mänsklig aindivider, som lyckas uppnpå tillfredsställande livsattityd, med respekt kärlek och ANSVAR, helt utan gud i åtanke, du får aldrig underskatta människors inkännig i den tillvaro de fötts i, det krävs absolut ingen gud för stt en människa ska kunna utvecklad till en godhjärtad respektfull individ, med ständigt goda avsikter..
jag förstår därför inte ditt resonemang, i att skapa polemik gentemot ateism som sådan, men jag tror att det har med kunskap och fostran att göra, om jag får ta en spontan gissning på dina EVENTUELLA fördomar , om, ateism.. och ateister, kanske erfarenheten visat just dig explicit dig, att "folk som inte tror på gud, brukar supa o slåss? isf.. kallar jag dem hellre för incidente och misssktande individer, du kan aldrig använda ateism som en TITEL på folk!! kom ihåg detta.
Att titulera sig är en inomreligiös kutym, som har inget med ateism att göra. Nada.
Reliiositet är en slags också kulturimperielistisk sfär.. dra hellre upp den dogmatiken, ateism sakanr sådana värderingsklausuler som teismen byggt upp, för att få folk behagligt på plats, eler på behörigt avstånd, man har behövt "mystifiera" sin personliga existeens, och utkräver särskild lydnad o underkastelse mot dem som påstår sig "ha kontakt med gud" , detta fenomen förekommer EJ inom ateism.
Hierarkin. Har teism att tacka för. Skulle man inte piska folk att underordna sig gudsnormen, så skulle fler få leva sitt liv i kärleksfullt samförstånd. jag är 99% övertygad om detta. Att teisitiska agendan hr många och väldigt fördolda avsikter. men att DU som enskild, ändå kan känna dig lite godare än andra, för att du lyder doktrinen - ja var så god! ingen ateist straffar dig.
men för att bli tjatig, en antiteist.. kan känna missunsamhet, antiteisterna ser ingen mening med religionens existens på jorden och kan gå militant fram mot teister. se skillnaden tack!