2016-07-30, 10:53
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Tro är ju inte bindande..
Du kan ju tro vad som helst. I detta fall tror alltså ateisten på en misstro alltså "inte tro".
Problemet är dock -ismen. Så då återstår att veta något om era "övertygelser".
Vad är ni ateister "övertygade" om?

Inget.
Citera
2016-07-30, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Och du har lika ofta hoppat över att ge belägg för att ...

(1) ... det existerar en metafysisk ontologisk ”objektiv” moral.

(2) ... att man kan påvisa att en entitet har egenskapen, är, eller är upphovet till metafysisk ”objektiv” moral.

(3) ... att man kan ha kunskap om vad denna metafysisk ”objektiv” moral är och använda den då man gör moraliska överväganden.

Om du med "imperativ" syftar på att människan har ett samvete, d.v.s. förmåga att intuitivt ha en känsla för att ett beteende är "gott" eller "ont", "rätt" eller "fel" , och att man har förmåga att känna "skuld", så är det fortfarande inget belägg eller bevis för (1), (2) eller (3). Om du menar på att det är ett belägg/bevis för (1), (2) eller (3), får du utveckla detta.

Utan belägg betyder det att även om en metafysisk ontologisk ”objektiv” moral hypotetiskt skulle existera, så har det ingen praktisk betydelse, eftersom vi inte kan ha kunskap om den. Utan belägg kan inte en gudstro ge en objektiv filosofisk grund till individens moralfilosofi, och därför måste även den gudstroende acceptera en uppsättning axiom/postulat/antaganden som inte kan beläggas för att över huvud taget kunna ägna sig åt moralisk värdering. Så i detta avseende är det ingen skillnad mellan gudstroende och icke gudstroende.

Enda sättet du kan falsifiera denna tes är om du har några belägg för (1), (2) och (3). Om nästa inlägg innehåller inga belägg (utan är t.ex. mestadels en semantisk diskussion av egna ord-definitioner), har jag inget mer att tillägga i denna diskussion.

Jag har redan presenterat följande;
Det är "Nödvändigheten" av en objektiv moral i "praktiken" och verkligheten (objektiv moral - alltså att det finns något som är verkligen verkligen fel/rätt i en given situation (analogiska grunden)) som gör att vi kan argumentera utifrån våra erfarenheter av moral..
Har du något argument som skulle utmana detta?
Citera
2016-07-30, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Inget.
Tack, då är det tron på misstron.
För vi kan tro vad som helst och ingen kan fråga oss varför.
Exempelvis kan någon tro att Göran Persson är en jordgubbe. Han/hon behöver inte vara övertygad då han/hon inte kan resonera kring "varför" vederbörande tror så.
Citera
2016-07-30, 11:11
Medlem
qbits avatar
Citat:
Tro är ju inte bindande..
Du kan ju tro vad som helst. I detta fall tror alltså ateisten på en misstro alltså "inte tro".
Problemet är dock -ismen. Så då återstår att veta något om era "övertygelser".
Vad är ni ateister "övertygade" om?

Eftersom a-teism på generell nivå betyder ”utan gudstro”, så säger detta i sig ingenting om vad en ateist är övertygad om. En ateist kan t.ex. ha politiska övertygelser, filosofiska övertygelser, moraliska övertygelser, metafysiska övertygelser etc. som skiljer sig åt från individ till individ.
Citera
2016-07-30, 11:24
Medlem
Citat:
Nej.

Ateism är inte en tro.
Ateism är inte en livsåskådning.
Ateism gör inga påstående gällande bevis, teorier eller dylikt.

Det är frånvaro av tro på en gud / gudar.

Evolutionsteorin har inget med ateism att göra.

Trams.
Okej, då simplifierar jag det hela åt dig. En teist kan inte bevisa att Gud finns, en ateist kan inte bevisa att Gud inte finns. Trots det är båda två lika övertygade om att de har rätt.

Det finns många ateister som argumenterar för sina åsikter, bl a att det inte finns några bevis för att Gud existerar, vilket de inte kan bevisa, och att många krig och konflikter startas i religionens namn, vilket är felaktigt eftersom det oftast handlar om en maktkamp med religiösa förtecken som mellan shia och sunni i Irak och Syrien. Konflikten i Syrien handlade från början om folk som protesterade mot sociala orättvisor, dvs missnöje med den av Assad förda POLITIKEN. Varken Assad eller politiker i Irak är religiösa ledare, men inbördeskriget och IS har lett till en djupare splittring mellan sunni och shia. Annara får väl du komma med bevis för att atiester inte argumenterar för sin tro. Synonymer till tro: http://www.synonymer.se/?query=tro&SOK=s%C3%B6k

Ateister håller sin övertygelse för sant, alltså är ateism att betrakta som en tro, en ideologi, en mening osv.
Citera
2016-07-30, 11:30
Medlem
qbits avatar
Citat:
Jag har redan presenterat följande;
Det är "Nödvändigheten" av en objektiv moral i "praktiken" och verkligheten (objektiv moral - alltså att det finns något som är verkligen verkligen fel/rätt i en given situation (analogiska grunden)) som gör att vi kan argumentera utifrån våra erfarenheter av moral..
Har du något argument som skulle utmana detta?

Konkretisera. Vilka ”erfarenheter” av moral (och nu diskuterar jag den generella betydelsen av moral, d.v.s. hur man bör beté sig, om ett beteende är är "förkastligt"/"lovvärt", "rätt"/"fel", "gott"/"ont") menar du på bevisar att ...

(1) ... det existerar en metafysisk ontologisk ”objektiv” moral?

(2) ... man kan påvisa att en specifik entitet (t.ex. en hypotetisk gud som beskrivs i en religiös text ala bibeln eller koranen) har egenskapen, är, eller är upphovet till metafysisk ”objektiv” moral?

(3) ... man kan ha kunskap om vad denna metafysisk ”objektiv” moral är och använda den då man gör moraliska överväganden?

OBS! Det räcker inte med att bevisa (1) för att göra att en specifik gudstro ger kunskap om en "objektiv" moralfilosofi. Du måste kunna bevisa alla 3 punkter för att en specifik gudstro ska kunna ge kunskap om en "objektiv" moralfilosofi.
Senast redigerad av qbit 2016-07-30 kl. 11:54.
Citera
2016-07-30, 11:32
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Tack, då är det tron på misstron.
För vi kan tro vad som helst och ingen kan fråga oss varför.
Exempelvis kan någon tro att Göran Persson är en jordgubbe. Han/hon behöver inte vara övertygad då han/hon inte kan resonera kring "varför" vederbörande tror så.

Nej, jag tror inte på misstro.
Jag saknar bara en tro på en Gud.
Citera
2016-07-30, 11:35
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Okej, då simplifierar jag det hela åt dig. En teist kan inte bevisa att Gud finns, en ateist kan inte bevisa att Gud inte finns. Trots det är båda två lika övertygade om att de har rätt.

Det finns många ateister som argumenterar för sina åsikter, bl a att det inte finns några bevis för att Gud existerar, vilket de inte kan bevisa, och att många krig och konflikter startas i religionens namn, vilket är felaktigt eftersom det oftast handlar om en maktkamp med religiösa förtecken som mellan shia och sunni i Irak och Syrien. Konflikten i Syrien handlade från början om folk som protesterade mot sociala orättvisor, dvs missnöje med den av Assad förda POLITIKEN. Varken Assad eller politiker i Irak är religiösa ledare, men inbördeskriget och IS har lett till en djupare splittring mellan sunni och shia. Annara får väl du komma med bevis för att atiester inte argumenterar för sin tro. Synonymer till tro: http://www.synonymer.se/?query=tro&SOK=s%C3%B6k

Ateister håller sin övertygelse för sant, alltså är ateism att betrakta som en tro, en ideologi, en mening osv.

Jag tror inte på Gud på grund av att det saknas evidens för att denna Gud ska existera.
Jag behöver inte, har inget behov eller försöker inte att bevisa att Gud INTE finns.

Måste jag bevisa att Lochness, Bigfoot, spöken och troll inte finns också bara för att jag inte tror på dem?

Det du sysslar med är omvänd bevisbörda. Ett utav de vanligaste samt sämsta argument man kan luta sig mot.

Det är inte mitt jobb att visa att Gud inte finns, det är religionens jobb att styrka att Gud finns.
Uppenbarligen har detta inte skett och därför finner jag ingen rationell anledning till att tro*

* Att hålla något för att vara sant utan evidens.
Citera
2016-07-30, 11:53
Medlem
Citat:
Eftersom a-teism på generell nivå betyder ”utan gudstro”, så säger detta i sig ingenting om vad en ateist är övertygad om. En ateist kan t.ex. ha politiska övertygelser, filosofiska övertygelser, moraliska övertygelser, metafysiska övertygelser etc. som skiljer sig åt från individ till individ.
Jo, men -ismen då?
Det indikerar en riktning/doktrin som man bekänner sig till..
Observera att man inte kan resonera på detta sätt..
Citera
2016-07-30, 12:02
Medlem
qbits avatar
Citat:
Jo, men -ismen då?
Det indikerar en riktning/doktrin som man bekänner sig till..
Observera att man inte kan resonera på detta sätt..

Jo det kan man, eftersom a-teism betyder "utan teism", d.v.s. utan -"ismen" att man tror på gud. Så i det här fallet betyder det att man är utan en specifik -"ism". Vilka övriga -"ismer" man har säger inte begreppet i sig om.
Senast redigerad av qbit 2016-07-30 kl. 12:07.
Citera
2016-07-30, 12:02
Medlem
Citat:
Nej, jag tror inte på misstro.
Jag saknar bara en tro på en Gud.

Precis, du lär känna Gud genom "religiösa övertygelser"/doktriner och då avfärdar du dessa eller hur?
Då tror du på misstron..
Citera
2016-07-30, 12:05
Medlem
Citat:
Jo det kan man, eftersom a-teism betyder "utan teism", d.v.s. utan -"ismen" att man tror på gud. Så i det här fallet betyder det att man är utan en specifik -"ism". Vilka övriga -"ismer" man har säger inte begreppet ett dyft om.
Bra, då lär du känna teismen för att avfärda den..
=> Att du misstror övertygelsen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in