2017-02-12, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag vet att jag inte tror på någon gud. Jag vet att jag inte tror på tomtar.

Det gör du.. du tror på tomten men inte den figuren du kanske tänker på.
Citera
2017-02-12, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Det där får du isf exemplifiera, så det går att föra saklig diskussion om exakt vad, du syftade på här.

Tills dess, nej.. klarsyn och öppet sinne gäller här hos mig , jag hyser ingen tillbedjan mot oidentifierat väsen, det är teister som har sådan TRO och underkastar sig tro på något som ingen människa har kännedom om. Faith.. Tros-begreppet.. remember?

Du kan vara lugn för att jag är maximalt införstådd över miin platsbestämning i denna livsform, andas ut !

Alternativ? Det finns inga sådana, lille vän - vi befinner oss alla under en och samma himlasfär, hur kan du ha missat detta? Har jag kanske hävdt någon doktrin med innebörden om att "vi egentligen bor i en betongvägg eller i en kvicksilverhåla eller nåt annat suspekt?

Jag försöker förstå hur du menar..
Du påstår att det finns ett alternativ, men ok. Ett exempel tack!
Citera
2017-02-12, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Det gör du.. du tror på tomten men inte den figuren du kanske tänker på.
Hur vet du ens något sådant?
Citera
2017-02-12, 13:41
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Jag försöker förstå hur du menar..
Du påstår att det finns ett alternativ, men ok. Ett exempel tack!
Nej, i anslutning till ditt resonemang, backa i tråden om du glömt... så responderade jag med att säga att det ej finns alternativ, du måste relatera det jag skrev adekvat textmässigt kontextuellt.

Om det blir jobbigt och du rör till det ännu mer, ska jag hjälpa dig.
Citera
2017-02-12, 13:42
Medlem
Citat:
Hur vet du ens något sådant?
Lyssnar du exempelvis på musik? Då tror du på en tomte..fast inte den figuren många tänker på men dock det som den figuren gör..
Citera
2017-02-12, 13:44
Medlem
Citat:
Lyssnar du exempelvis på musik? Då tror du på en tomte..fast inte den figuren många tänker på men dock det som den figuren gör..
Varför skulle jag tro på all musik jag lyssnar på?
Citera
2017-02-12, 13:46
Medlem
Citat:
Nej, i anslutning till ditt resonemang, backa i tråden om du glömt... så responderade jag med att säga att det ej finns alternativ, du måste relatera det jag skrev adekvat textmässigt kontextuellt.

Om det blir jobbigt och du rör till det ännu mer, ska jag hjälpa dig.
Ok, och hur ska vi lösa detta? Ska vi lyssna på känslan och våra definitioner som dessa är? Eller så kan vi ha en falsk enighet om att det ändå finns ett alternativ fastän det motsäger livet vi lever..
Citera
2017-02-12, 13:48
Medlem
Citat:
Varför skulle jag tro på all musik jag lyssnar på?

Du tror inte på musiken utan" tomten" i den som förmedlar en känsla du strävar efter..
Citera
2017-02-12, 13:51
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Ja det kan bli kinkigt att tro sig kunna gå åt ateism och kritisera livsinställning som ej håller gudsdoktrin och tiiltro till "Gud"

Det blir ju gärna så att ni får bygga halmdockor och attackera dem, men bli blåsta på konfekten what so ever. Eftersom en ateist lever i en konkret livsform med livspremisser vilka innefattar alla de behov som kännetecknar livsbetingelserna, dvs teisterna skjuter sig sjölv foten, avslöjar sig som utpressare av lågvattenmärkeskvalitet, för är det hederligt att behöva ljuga skarva o hitta på, för sin avundsjuka över att andra finner stor livsmening helt utan gud och helt utan guds-TRON ?

Så nesligt, men så enkel ä verkligheten sedd i det klara ljusets sken, man behöver inte göra sig till mer än det man är, en mänsklig individ, med det kommer man långt, bevisligen längre än genom att rollspela sig soom guds "anförvant" eller något i den stilen, ignen vet vad och hur gud är, allt är en lek-med-ord, för teister som bygger hierarki utifrån graden av trohet , till uppställd trospyramiid i stark hierarkisk form, där foolk ligger och ber (förgäves) vid pyramidfoten, ovh utan att veta ens varför man ber...

... det tar ingen energi öht, att leva livet... utan gudsbedjan, precis ingenting "händer"

.. något som tycks vara utomordentligt knivigt för teister (eller wannabe-teister, titulerare) att förstå, kanske för att man pantat sin mentala mer optimala förmåga... att sätta in gud framför människan, kan förmörka en del funktionaliteter, om jag säger det so så. bevisen är tyvärr överväldigande.

men detta var nog för mycket sagt. katastrof?
Citera
2017-02-12, 13:54
Medlem
Citat:
Du tror inte på musiken utan" tomten" i den som förmedlar en känsla du strävar efter..
Varför skulle jag sträva efter en känsla, som har med tomten att göra, när jag lyssnar på musik?
Citera
2017-02-12, 13:58
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Musik skapas.. den uppstår inte som ett fundament.

Gudsbyggandet behöver trosdoktrin, för att få människor att nappa och avge pengar/skatt och desutom förneka sina behov..

Medan musik flyter spontant villkorslöst ur människans egen rytm. Musik är ett språk! Man behöver inte tro på musikens skönhet om tonföljden inte passar ens egen rytmik, men man kan njuta av olika musik olika starkt, utan bestraffning

Vad gäller doktrinen gud, så medföljer en hel massa "spelregler" , du har stening, halsskärning, påbjudna mord o avrttningar.. och mkt mer än så - detta förekommer aldrig där musik uppstår.

Tomten är ckså ett annat kapitel, som mkt mkt, mkt sällan föranleder att folk stenas, mördas eller hatas.. för att de inte väntar på tomten eller tror på hans gestaltning. Julen.. är glädjens tid, för dem med mord i sinnet, ska man kanske börja läsa koranen istället. Där får de mordlystna sina önskningar mättade.. iaf i sinnet, hur det sedan aharmonierar med den verkliga världens beskaffenhet, är ett annat kapitel.
Citera
2017-02-12, 14:04
Medlem
Citat:
Ja det kan bli kinkigt att tro sig kunna gå åt ateism och kritisera livsinställning som ej håller gudsdoktrin och tiiltro till "Gud"

Det blir ju gärna så att ni får bygga halmdockor och attackera dem, men bli blåsta på konfekten what so ever. Eftersom en ateist lever i en konkret livsform med livspremisser vilka innefattar alla de behov som kännetecknar livsbetingelserna, dvs teisterna skjuter sig sjölv foten, avslöjar sig som utpressare av lågvattenmärkeskvalitet, för är det hederligt att behöva ljuga skarva o hitta på, för sin avundsjuka över att andra finner stor livsmening helt utan gud och helt utan guds-TRON ?

Så nesligt, men så enkel ä verkligheten sedd i det klara ljusets sken, man behöver inte göra sig till mer än det man är, en mänsklig individ, med det kommer man långt, bevisligen längre än genom att rollspela sig soom guds "anförvant" eller något i den stilen, ignen vet vad och hur gud är, allt är en lek-med-ord, för teister som bygger hierarki utifrån graden av trohet , till uppställd trospyramiid i stark hierarkisk form, där foolk ligger och ber (förgäves) vid pyramidfoten, ovh utan att veta ens varför man ber...

... det tar ingen energi öht, att leva livet... utan gudsbedjan, precis ingenting "händer"

.. något som tycks vara utomordentligt knivigt för teister (eller wannabe-teister, titulerare) att förstå, kanske för att man pantat sin mentala mer optimala förmåga... att sätta in gud framför människan, kan förmörka en del funktionaliteter, om jag säger det so så. bevisen är tyvärr överväldigande.

men detta var nog för mycket sagt. katastrof?

Det är ju en annan sak att be när man inte vet varför.. Jag ber för att jag gör mig själv påmind om hur maktlös och begränsad jag är som människa och samtidigt tackar jag för det lilla jag har som människa. Den inställningen gör att jag blir återhållsam och exempelvis inte infekterar djuren på ett laboratorium bara för att jag har fått för mig att DNA-teorin är lösningen på allt. Men hur tänker en ateist?

Det finns något där som inte stämmer. För allt detta är till för att människan ska känna sig själv (och sitt värde). Men vad är ateism bra för? Jag skulle säga att ateism förstärker teism.,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in