2017-02-12, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Kanske för att du har för många blockeringar, att göra dig införstådd i helt normal dialogföring.

Jag får sälla mig till medlemmen "Sir" som också föreslagit dig att hålla ett mer korrekt gångbart språkbruk, för som det är nu talar du definitivt i dimman långt utanför marginalen.

Alla vet att ateistiskt förhållningssätt ej innefattar någon som helst tro på Gud, ovh utifrån det ej heller en per automatik, tro på något annat typ "substitut" av religiös karaktär.

Den här underliggande fördomen el. utgångspunkten du har ; att tror man inte på Gud då tror man automatiskt på något annat, som du vill anfräta.. den är out of the blue den fantasin. Men den är uteslutande din!

Eller så är det du som helt och hållet är blockerad och tror på saker som saknar en förankring i verkligheten människor lever i..

Det är ingen fördom att säga att en ateist "bör" tro på något annat.. ty, människan behöver säkerställa sin plats i tillvaron, och detta inte genom att använda religiösa definitioner och strukturer och MAO döpa om dessa till sekulära begrepp. Om du inte tror på en GUD, så hur gör du etiskt/moraliskt sett? Ge mig alternativet istället för att gapa om andras fördomar..
Citera
2017-02-12, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Du kallade det för "avstår skaparkraften". Du kanske menar samma sak med detta och i så fall är vi överens.

Jag ser inte naturen och logiken som gudar. Det har helt enkelt ingenting med definitionen av ateism att göra.

Jo, du skriver om definitioner. Ateism betyder som sagt avsaknad av tro på gudar. Detta verkar du ha stora problem med att förstå.

Trams. Det finns ingen anledning till att använda ett språk som utgår ifrån en hemmasnickrad ordbok som bara du själv har tillgång till.

Ateism är alltså INTE en tro på någon "sönder-delningsprocess".

Och tror du verkligen att någon blir imponerad av ditt egenkonstruerade flum-språk? Pinsamt är vad det är.

Korrekt. Ateism är på ett vis ett meningslöst ord. Som att ha ett ord för avsaknad av tro på Bigfoot.

Det har du ingen aning om.

Jaha, vad är ateism då? Hur lever du som en ateist om du inte har något som förklarar din plats?
Citera
2017-02-12, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jaha, vad är ateism då? Hur lever du som en ateist om du inte har något som förklarar din plats?
Ateism betyder att man inte tror på några gudar. Hur man lever som ateist är upp till var och en.
Hur lever du som "a-tomteist"? ( jag chansade att du inte tror på tomten...)
Citera
2017-02-12, 13:13
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MattiasBeming
Nej, det är ON TOPIC... erkänner du inte att du ÄR en PARASIT som varandes Ateist? Det mitt inlägg handlade om...
Skärp dig.

Att "vara" ateist, är inte att begå någon handling... eller ta parti och göra orätt - du lever i förgången tid bland dammråttor, nyligen sett dagsljuset eller?

JO, DU ÄR OFF TOPIC, det här är ingen chattråd för det första. Ändå försöker du chatta med mig, istället för att följa forumets intention i detta fall klargörande av begreppet ateism.

Då får man lyfta huvudet och hålla bättre ton än vad du gör genom att försöka appeellera till personlighet. mkt låg nivå

---------

ateism saknar inte enbart gudstro, saknar också agenda.. eller motagenda.. vissa förväxlar ateism med antiteism som kan ha men inte nödvändigtvis en mer utpräglad antivisionär hållning gentemot teism eller mot upprättad "gudavärld" som teisiter anser behöva tas "hänsyn" till

ateism däremot sköter sig självt, det är en naturlig position utan mellanhänder och ej i behov fö substitut för gud, förstå vad jag sa nu - inga substitut för gud utkrävs av ateist, däremot kan antiteist komma med motkrav eller med den berömda polemiska ansatsen.

där uppstår ett spänniingsfält, medan spänningsfältet ä helt inducerat av teister så fort de märke el hör att deras resonemang håller antingen dålig intellektuell kvalitet, eller blir konstruktivt kritiserade för vilsefarande trosdoktrin, det är isf en REAKTION som antänds eller uppstår i teisten/ur teistisk livssyn! obs den skillnaden tack
(att ateism aldrig kommer med någon anklagelse utifrån att ej tro, på teismens hypotes "gud gjorde det")

medan ateism inte resonerar polemiskt utifrån avsaknad av gudsbild och utifrån det följaktligen saknar en tro på detta och inte för att-man-inte-vill eller som vissa fuundamentalistiska teister påstår , att ateism bestämt sig för offensiv agenda. glöm det
punkt.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2017-02-12 kl. 13:19.
Citera
2017-02-12, 13:13
Medlem
Citat:
Jaha, vad är ateism då?
Avsaknad av tro på gudar.

Citat:
Hur lever du som en ateist om du inte har något som förklarar din plats?
Irrelevant för trådens ämne.
Citera
2017-02-12, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ateism betyder att man inte tror på några gudar. Hur man lever som ateist är upp till var och en.
Hur lever du som "a-tomteist"? ( jag chansade att du inte tror på tomten...)

Ja, visst! Men hur är detta möjligt? Eller så tror man att man inte tror, eller hur?
Citera
2017-02-12, 13:16
Medlem
Citat:
Avsaknad av tro på gudar.

Irrelevant för trådens ämne.

Hur ser man detta? Är detta endast ett påstående?
Citera
2017-02-12, 13:17
Medlem
Citat:
Ja, visst! Men hur är detta möjligt? Eller så tror man att man inte tror, eller hur?
Jag vet att jag inte tror på någon gud. Jag vet att jag inte tror på tomtar.
Citera
2017-02-12, 13:18
Medlem
Citat:
Hur ser man detta? Är detta endast ett påstående?

Vad? Att ateism är avsaknad av tro på gudar?
Citera
2017-02-12, 13:19
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Du kallade det för "avstår skaparkraften". Du kanske menar samma sak med detta och i så fall är vi överens.
Så du dör nu då... käkandes "grus och klutar". Du kan ju inte äta något människotillverkat om du håller vad du ovan påstår, inte sant?
Citat:
Jag ser inte naturen och logiken som gudar. Det har helt enkelt ingenting med definitionen av ateism att göra.
Nja, de är gudomligheter — och tro på de två omnämnda skaparkrafterna borde du, annars dör du.
Citat:
Jo, du skriver om definitioner. Ateism betyder som sagt avsaknad av tro på gudar. Detta verkar du ha stora problem med att förstå.
En "avsaknad av tro till det gudomliga" räcker — en självdestruktiv maskin som ryker i Mission Impossible alltså. Men hann du ta till dig uppdraget innan det var försent?
Citat:
Trams. Det finns ingen anledning till att använda ett språk som utgår ifrån en hemmasnickrad ordbok som bara du själv har tillgång till.
Man behöver inte utgå från någon bok alls... faktiskt. Om man kan skapa begreppen själv.
Citat:
Ateism är alltså INTE en tro på någon "sönder-delningsprocess".Och tror du verkligen att någon blir imponerad av ditt egenkonstruerade flum-språk? Pinsamt är vad det är.
Det är indirekt en tro på denna process då VILJAN att ha sönder något växer sig allt starkare.
Citat:
Korrekt. Ateism är på ett vis ett meningslöst ord. Som att ha ett ord för avsaknad av tro på Bigfoot.
Det är inte meningslöst... endast inavlat av en dålig förlorare till anti-teist en gång i tiden.
Citat:
Det har du ingen aning om.
Jodå, jag VET att du ingenting vet om teism — då du gör det ingen teist skulle göra... gå EMOT teismen självt.
Citera
2017-02-12, 13:25
Medlem
MattiasBemings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
...ateism saknar inte enbart gudstro, saknar också agenda.. eller motagenda..
Nja, den har agendan av att stödja allt annat du tror på i din "livsfilosofi" — det är det som är Djävulens försvar till att argumentera för det ogudaktiga och samtidigt tro att du själv och resten som gör din vardag är osynligt... med en simpel osynlighetsring (definieringen av det inavlade ordet Ateism). Gud ser allt... och hans vägar äro outgrundliga...
Senast redigerad av MattiasBeming 2017-02-12 kl. 13:36.
Citera
2017-02-12, 13:29
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=IR5|59882951]
Citat:
Eller så är det du som helt och hållet är blockerad och tror på saker som saknar en förankring i verkligheten människor lever i..
Det där får du isf exemplifiera, så det går att föra saklig diskussion om exakt vad, du syftade på här.

Tills dess, nej.. klarsyn och öppet sinne gäller här hos mig , jag hyser ingen tillbedjan mot oidentifierat väsen, det är teister som har sådan TRO och underkastar sig tro på något som ingen människa har kännedom om. Faith.. Tros-begreppet.. remember?

Citat:

Det är ingen fördom att säga att en ateist "bör" tro på något annat.. ty, människan behöver säkerställa sin plats i tillvaron, och detta inte genom att använda religiösa definitioner och strukturer och MAO döpa om dessa till sekulära begrepp. Om du inte tror på en GUD, så hur gör du etiskt/moraliskt sett? Ge mig alternativet istället för att gapa om andras fördomar..
Du kan vara lugn för att jag är maximalt införstådd över miin platsbestämning i denna livsform, andas ut !

Alternativ? Det finns inga sådana, lille vän - vi befinner oss alla under en och samma himlasfär, hur kan du ha missat detta?
Har jag kanske hävdat någon doktrin med innebörden om att "vi egentligen bor i en betongvägg eller i en kvicksilverhåla eller nåt annat suspekt? Då får du gärna lite utförligare återberätta det här, öppet så alla kan se, vilken doktrin jag enligt dig insinuerat, mig veterligen följer jag ingen religiös tros-doktrin.

OffTopic ; Däremot hyser jag personligen... vilket är ointressant stor respekt för Buddhas Lära, (buddhas åttafaldiga väg, var inte teistisk, for your knowledge vill du dryfta det, så inte här!!) men har inte yppat något märkvärdigt om det alls och defiinitivt inte hävdat stt buddha bör, åtlydas som led diskussion här, i denna tråd. För diskusson om Dharma, skulle jag isf hänvisa till annan tråd, det är totalt än en gång, irrelevant i denna tråd, som dryftar ateism. Försök respektera åtminstonde det.

----------------

topic i denna tråd = ateism , vad är ateism, vad är inte ateism
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2017-02-12 kl. 13:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in