2017-02-12, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Mycket viktigt att ta reda på. Är det större "risk" att bli testad utan förvarning om man befinner sig utomlands? Är det det norska myndigheter som ansvarar för provtagningen i Norge? Jag kan inte svara på det.

Att ge upp höghöjdsträningen låter konstigt. Jag tycker det låter som ett rykte som skulle kunna vara sant. Hur testningen sker är viktigt att ta reda på. Men det är inte lätt. Dåligt utförd testning, där idrottsmännen möjligen t.o.m. får förvarning om när tester kommer att ske, är det kanske största problemet inom antidoping. Främst utförs testerna för sällan.

(Det har ju dessutom kommit fram en del uppgifter om att höghöjdsträning används för att förklara höga hematokritvärden som egentligen uppnåtts med EPO. Man manipulerar sitt biologiska pass. Tidigare har citat postats i tråden, bl.a från Tyler Hamiltons bok. Intressant att läsa. Man har bl.a. gömt proteaspulver under naglarna och försöker få med det i provet när man lämnar urinprov! På det sättet kan man göra ett positivt prov negativt när man testar för "Edgar". Edgar var det kodnamn cyklisterna använde för EPO

Ja, att de skippade höghöjdsträningen är sant i alla fall, men jag hittar inga fler artiklar om det än den jag länkade till i DN.

Jag tycker att det är väldigt intressant att få veta varför. Och vad som fr journalisten (Johan Esk) att skriva att flera märkliga saker har hänt det senaste året. Det är ju något av en insinuation.

Citat:
Det är bara en av många märkliga saker som hänt i och kring det norska landslaget det senaste året. Norge brukar alltid ladda på hög höjd inför mästerskapen. Oftast just här, i Seiser Alm.

I år valde norska ledningen att boka av med motiveringen att det var risk för snöbrist och att hotellet ville ha betalt i förskott. Det norska landslaget är störst, bäst och rikast. Därför förvånar motiveringen många, bland andra svenska förbundskaptenen Rikard Grip.

– Det låter märkligt att pengar skulle vara orsaken till att Norge ändrade planerna. Även innan snön kom fanns det en 7 kilometersslinga (med konstsnö) att åka på. För oss fanns det aldrig på kartan att boka av, säger Grip.
Senast redigerad av fringis 2017-02-12 kl. 08:39.
Citera
2017-02-12, 09:23
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Ja, att de skippade höghöjdsträningen är sant i alla fall, men jag hittar inga fler artiklar om det än den jag länkade till i DN.

Jag tycker att det är väldigt intressant att få veta varför. Och vad som fr journalisten (Johan Esk) att skriva att flera märkliga saker har hänt det senaste året. Det är ju något av en insinuation.
Jag vet inte om høydehuset i Trysil är tillåtet att använda? Bara att klicka in vilken höjd man vill bo på.

http://i.imgur.com/vid2aW1.png

Annars kanske de använder tälten? Jag vet inte vad reglerna säger. Följer man ö.h.t hematokrit och jämför med biologiskt pass?

Jag hade trott höghöjdsträningen var så viktig att man inte gärna gav upp den.

Utan att känna detaljerna skulle jag gissa att de har fler möjligheter att kontrollera provtagning på hemmaplan. Det kanske föreligger större risk att lokala dopingkontrollanter kan göra ett besök om de tränar utomlands?

Hur Johaugs positiva prov togs vet jag inget om, förstås.
Senast redigerad av wwr 2017-02-12 kl. 09:31.
Citera
2017-02-12, 10:23
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Hur Johaugs positiva prov togs vet jag inget om, förstås.

Citat:
16. september avla Therese Johaug en positiv dopingprøve etter et uanmeldt besøk av Antidoping Norge hjemme i Oslo.

http://www.dagbladet.no/sport/fire-maneder-mellom-johaugs-to-siste-dopingprover-nbsp--n-test-til-kunne-reddet-henne/63970999
Citera
2017-02-12, 11:11
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
http://www.dagbladet.no/sport/fire-maneder-mellom-johaugs-to-siste-dopingprover-nbsp--n-test-til-kunne-reddet-henne/63970999
Tack för uppgiften.

Den kontrollen i Norge skedde alltså av norska myndigheter. (Men jag gissar, liksom andra här, att det är möjligt att TJ undergick systematisk doping och de som ansvarade för dopingen på förhand visste när prov skulle tas. Dopingregimen sprack dock på att man inte kände till den ökade känsligheten i testmetoden.)

Jag tycker inte det låter orimligt att det är större risk att en utländsk (italiensk) kontrollant (som inte jobbar inom den egna organisationen, antidoping Norge) oanmält dyker upp i Italien än att kontrollanten åker till Norge och ber om prov. Men det är bara en spekulation.

Att det skulle fungera så väl att WADA har lottdragning eller likn. och plötsligt ringer ADN och tvingar fram ett prov, det tror jag inte.
Senast redigerad av wwr 2017-02-12 kl. 11:13.
Citera
2017-02-12, 12:12
Medlem
Citat:
Tack för uppgiften.

Den kontrollen i Norge skedde alltså av norska myndigheter. (Men jag gissar, liksom andra här, att det är möjligt att TJ undergick systematisk doping och de som ansvarade för dopingen på förhand visste när prov skulle tas. Dopingregimen sprack dock på att man inte kände till den ökade känsligheten i testmetoden.)

Jag tycker inte det låter orimligt att det är större risk att en utländsk (italiensk) kontrollant (som inte jobbar inom den egna organisationen, antidoping Norge) oanmält dyker upp i Italien än att kontrollanten åker till Norge och ber om prov. Men det är bara en spekulation.

Att det skulle fungera så väl att WADA har lottdragning eller likn. och plötsligt ringer ADN och tvingar fram ett prov, det tror jag inte.
Hon uppgav att hon var i Oslo under Italienlägret!
Citera
2017-02-12, 12:23
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Hon uppgav att hon var i Oslo under Italienlägret!
Jag vet inte hur systemet fungerar.

Men kan man tolka det som att hon försökte minska risken för en (helt) oförberedd kontroll av t.ex en italiensk kontrollant genom att inte meddela att hon befann sig där?

(Jag vet att hennes felaktiga rapport diskuterats i tråden. Ursäkta om jag missat något.)
Senast redigerad av wwr 2017-02-12 kl. 12:26.
Citera
2017-02-12, 13:37
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur systemet fungerar.

Men kan man tolka det som att hon försökte minska risken för en (helt) oförberedd kontroll av t.ex en italiensk kontrollant genom att inte meddela att hon befann sig där?

(Jag vet att hennes felaktiga rapport diskuterats i tråden. Ursäkta om jag missat något.)
Då man vid tre felaktiga uppgifter om plats riskerar avstängning var det smart av Ljughaug att uppge att hon befann sig i Oslo i stället för uppbyggnadsläger på hög höjd i Seiser Alm. Då kan man pilla i sig vad man vill med minimal chans till kontroll och Clostebol är då ett utmärkt medel för kvinnliga idrottsmän med tanke på den korta halveringstiden.
Citera
2017-02-12, 14:06
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postis
Då man vid tre felaktiga uppgifter om plats riskerar avstängning var det smart av Ljughaug att uppge att hon befann sig i Oslo i stället för uppbyggnadsläger på hög höjd i Seiser Alm. Då kan man pilla i sig vad man vill med minimal chans till kontroll och Clostebol är då ett utmärkt medel för kvinnliga idrottsmän med tanke på den korta halveringstiden.

Man kan ju bara anta att det finns gott om luckor i bestämmelserna för hur felaktiga rapporter om vistelseort hanteras. Jag kommer ihåg hur två grekiska sprinters jagades över världen av dopingkontrollanterna inför Aten-OS.

Så antingen ger man falska uppgifter att man är hemma eller i värsta fall så får man verkligen stanna hemma, för att minska risken för oväntade kontroller.

...

Höghöjdstälten och husen ingår väl troligen även de i antidopingverksamhetens ofantliga gråzon.

Citat:
The ethics of the use of these devices by athletes has been discussed by the World Anti-Doping Agency (WADA), which claimed that it could be equivalent to blood doping and therefore they should be banned; however, on September 16, 2006, Dick Pound of the WADA announced that "...the overwhelming consensus of our health, medicine and research committees – was that, at this time, it is not appropriate to do so," No explanation was given as to how WADA would have enforced a ban.

Jag tror man blandar in mer kvävgas i luften. Jag tycker det låter farligt, om det blir fel i datorn. Rent kväve har ju godkänts som avrättningsmetod i en del delstater i USA, sedan läkemedelsföretagen allt mer vägrar leverera droger till avrättningar. Man bara stupar utan att märka något. Det upptäcktes tyvärr under arbetet med rymdfärjorna där arbetare av misstag gick in i utrymmen som branskyddats med ren kvävgas och inte kom tillbaka.
Senast redigerad av wwr 2017-02-12 kl. 14:22.
Citera
2017-02-12, 14:12
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Om inte mitt minne sviker mig sa Johaug vid presskonferensen den 13 oktober, att mötet med Antidoping Norge den 16 september var inplanerat. Att hon visste om på förhand. Hittar tyvärr inga utdrag från presskonferensen.
Citera
2017-02-12, 14:23
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Om inte mitt minne sviker mig sa Johaug vid presskonferensen den 13 oktober, att mötet med Antidoping Norge den 16 september var inplanerat. Att hon visste om på förhand. Hittar tyvärr inga utdrag från presskonferensen.

Jag tycker mig känna igen att det kan vara så, men är mycket långt ifrån säket. Någon kan kanskr lyssna igenom presskonferensen?
Citera
2017-02-12, 14:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag tycker mig känna igen att det kan vara så, men är mycket långt ifrån säket. Någon kan kanskr lyssna igenom presskonferensen?

Citat från Dagbladet:

Citat:
16. september avla Therese Johaug en positiv dopingprøve etter et uanmeldt besøk av Antidoping Norge hjemme i Oslo.
Citera
2017-02-12, 15:01
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Citat från Dagbladet:

Och vad vill du säga mig med att citera samma tidningsuppgift som jag citerade kl 10:23 i fm? Att det som står i tidningen alltid är sant, eller att du inte orkar läsa in dig i tråden innan du postar?

Jag efterfrågade ev. uppgifter från presskonferensen. Har du inga citat från den?
Senast redigerad av -tramS- 2017-02-12 kl. 15:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in