Citat:
Ursprungligen postat av
fringis
Jag trodde i min enfald att dopingkontroller gjordes över hela världen på åkarna - oavsett var de befinner sig.
Om det ligger något i det här är det norska agerandet skapligt genomskinligt och fler journalister borde reagera kan jag tycka.
EDIT Apropå nyheten som väldigt få verkar reagera på - att norska landslaget valde att ladda upp hemmavid i stället för på hög höjd, som svenskarna gör. Och att de använde sig av rätt konstiga bortförklaringar som att hotellet ville ha betalt i förväg.
Mycket viktigt att ta reda på. Är det större "risk" att bli testad utan förvarning om man befinner sig utomlands? Är det det norska myndigheter som ansvarar för provtagningen i Norge? Jag kan inte svara på det.
Att ge upp höghöjdsträningen låter konstigt. Jag tycker det låter som ett rykte som skulle kunna vara sant. Hur testningen sker är viktigt att ta reda på. Men det är inte lätt. Dåligt utförd testning, där idrottsmännen möjligen t.o.m. får förvarning om när tester kommer att ske, är det kanske största problemet inom antidoping. Främst utförs testerna för sällan.
(Det har ju dessutom kommit fram en del uppgifter om att höghöjdsträning används för att förklara höga hematokritvärden som egentligen uppnåtts med EPO. Man manipulerar sitt biologiska pass. Tidigare har citat postats i tråden, bl.a från Tyler Hamiltons bok. Intressant att läsa. Man har bl.a. gömt proteaspulver under naglarna och försöker få med det i provet när man lämnar urinprov! På det sättet kan man göra ett positivt prov negativt när man testar för "Edgar". Edgar var det kodnamn cyklisterna använde för EPO