2017-02-11, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Saker att notera i domen https://www.idrettsforbundet.no/globalassets/idrett/antidoping/domsutvalget-sak-29-16-avgjorelse-10.02.17.pdf:

Det här är ett mycket märkligt resonemang. Man menar alltså att eftersom askar inte märks med dopingvarning i Norge så fanns det ingen grund till att Johaug eller Bendiksen skulle se varningen på denna ask??? Tvärtom borde ju resonemanget vara att om man köper en okänd medicin utomlands finns det ingen förmildrande omständighet i att inte undersöka asken och medicinen med den största noggrannhet och försiktighet. Detta är ju en central del av WADAs kod och här gör man en kraftig dikeskörning i resonemangen.

Ja detta är ju verkligen Norgehistoria dumt. Det kanske är så att de ser den internationella längdskidåkningen så mycket som en norsk inhemsk affär, samt är i en sån masspsykos kring detta att allt som överhuvudtaget diskuteras i samband med längdåkning ska relateras till hur det är i Norge som något sorts facit. Att det är så djupt rotat i deras tankevärld att dom är oförmögna att se detta totalt bakvända resonemang klart.
Citera
2017-02-11, 16:46
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
http://www.expressen.se/sport/skidskytte/otacka-bilder---norska-stjarnan-kollapsade/

Förmodligen bieffekt av EPO.

Ja han får nog sätta sig i vallabussen och puffa lite så är han nog pigg snart
Citera
2017-02-11, 16:50
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xcom
Ja han får nog sätta sig i vallabussen och puffa lite så är han nog pigg snart
Tvärtom finns det nog en risk att han puffat för mycket och fått hjärtbiverkningar.
Citera
2017-02-11, 16:56
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
De flesta har väl tippat att Norge kommer att döma henne så milt som de tror är möjligt för att få med henne på OS men ändå med minst risk för överklagan. Vad är din poäng? Diskussionen handlar ju om att straffet inte är rimligt enligt reglerna. Att hon förtjänar två år är ingen myt. Har du läst dem? Tycker du att två år är en myt, varsågod att argumentera utifrån regelverket.

Jag väntar i min visdom på att verkligheten ska göra jobbet.
Citera
2017-02-11, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Jag väntar i min visdom på att verkligheten ska göra jobbet.

Ironiskt att du har en flaska som avatar. Du selektivt väljer en liten del av all fakta som passar in i Johaugs oskyldiga skådespel.

Men åter till min fråga:

Anser du att Johaug tagit sitt ansvar och gjort det hon kunnat för att ta reda på om Trofoderminsalvan är riskfri att använda?
Citera
2017-02-11, 17:55
Medlem
Ibiza80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.O.S.H
Intressant med alla som normalt skiter i skidor ( och all annan sport) men som nu har väldigt mycket de vill dela med sig av.

Tre månader gissar jag på om inget mer framkommer. Stänger hon av sig nu är hon tillbaks innan VM. Väntar hon för länge kan hon missa
Ja, vad ska vi göra med alla dessa djupt okunniga skiddebattörer som i ett tidigt skede gissade minst ett år?

Kan vi inte banna allihopa och låta forumexperterna (som i sömn kan rabbla de senaste 25 årens fis-punkter, som vet vilken fästvalla Thomas Wassbergs använde i VM -78 och som pratar stafett och onanerar samtidigt) debattera i fred? Det vill säga alla de experter som visste att det skulle bli max tre månaders avstängning.
Citera
2017-02-11, 18:20
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80
Ja, vad ska vi göra med alla dessa djupt okunniga skiddebattörer som i ett tidigt skede gissade minst ett år?

Kan vi inte banna allihopa och låta forumexperterna (som i sömn kan rabbla de senaste 25 årens fis-punkter, som vet vilken fästvalla Thomas Wassbergs använde i VM -78 och som pratar stafett och onanerar samtidigt) debattera i fred? Det vill säga alla de experter som visste att det skulle bli max tre månaders avstängning.

Thomas Wassberg bröt benet i en trafikolycka hösten -77 och missade därför skid-VM -78! Härmed är du bannad!
Citera
2017-02-11, 18:39
Medlem
Johaug: "– Jag tycker att dopningsreglerna ska vara stränga men det känns ändå fel att jag kan stängas av i 13 månader för att ha använt ett läppbalsam."

Ställ samma fråga till Dieter Baumann som bara borstade tänderna, säger jag.
Citera
2017-02-11, 18:43
Medlem
Johaug: " – Jag tycker att dopningsreglerna ska vara stränga men det känns ändå fel att jag kan stängas av i 13 månader för att ha använt ett läppbalsam." (AB 11 feb)

Dieter Baumann borstade bara tänderna...
Citera
2017-02-11, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Enligt folk i branschen är det för att dom vill undvika fler skandaler.
I Norge är dom skyddade mot dopingkontroller.

Det finns intresse väldigt högt upp om att i fortsättningen ska inget mer komma ut.

Jag trodde i min enfald att dopingkontroller gjordes över hela världen på åkarna - oavsett var de befinner sig.

Om det ligger något i det här är det norska agerandet skapligt genomskinligt och fler journalister borde reagera kan jag tycka.

EDIT Apropå nyheten som väldigt få verkar reagera på - att norska landslaget valde att ladda upp hemmavid i stället för på hög höjd, som svenskarna gör. Och att de använde sig av rätt konstiga bortförklaringar som att hotellet ville ha betalt i förväg.
Senast redigerad av fringis 2017-02-11 kl. 20:15.
Citera
2017-02-11, 21:31
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Johaug: "– Jag tycker att dopningsreglerna ska vara stränga men det känns ändå fel att jag kan stängas av i 13 månader för att ha använt ett läppbalsam."

Ställ samma fråga till Dieter Baumann som bara borstade tänderna, säger jag.

Det där är så dumt sagt att det borde vara ett straff för det åxå.
Nu börjar man ju tro på Norgehistorierna på allvar.
Citera
2017-02-12, 00:13
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Jag trodde i min enfald att dopingkontroller gjordes över hela världen på åkarna - oavsett var de befinner sig.

Om det ligger något i det här är det norska agerandet skapligt genomskinligt och fler journalister borde reagera kan jag tycka.

EDIT Apropå nyheten som väldigt få verkar reagera på - att norska landslaget valde att ladda upp hemmavid i stället för på hög höjd, som svenskarna gör. Och att de använde sig av rätt konstiga bortförklaringar som att hotellet ville ha betalt i förväg.

Mycket viktigt att ta reda på. Är det större "risk" att bli testad utan förvarning om man befinner sig utomlands? Är det det norska myndigheter som ansvarar för provtagningen i Norge? Jag kan inte svara på det.

Att ge upp höghöjdsträningen låter konstigt. Jag tycker det låter som ett rykte som skulle kunna vara sant. Hur testningen sker är viktigt att ta reda på. Men det är inte lätt. Dåligt utförd testning, där idrottsmännen möjligen t.o.m. får förvarning om när tester kommer att ske, är det kanske största problemet inom antidoping. Främst utförs testerna för sällan.

(Det har ju dessutom kommit fram en del uppgifter om att höghöjdsträning används för att förklara höga hematokritvärden som egentligen uppnåtts med EPO. Man manipulerar sitt biologiska pass. Tidigare har citat postats i tråden, bl.a från Tyler Hamiltons bok. Intressant att läsa. Man har bl.a. gömt proteaspulver under naglarna och försöker få med det i provet när man lämnar urinprov! På det sättet kan man göra ett positivt prov negativt när man testar för "Edgar". Edgar var det kodnamn cyklisterna använde för EPO
Senast redigerad av wwr 2017-02-12 kl. 00:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in