2014-02-10, 10:26
Medlem
Erik88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costanza123
Vad händer med Kristina Smiguns guldmedaljer från Turin 2006 om hon nu
verkligen var dopad? Såg att i ett av loppen som hon vann följdes hon av
tre norskor med Björgen som tvåa...

Ett annat "roligt" fall när det gäller dopade medaljörer så finns ju Virpi Kuitunen som tog och fick behålla guldet på dubbeljakten den 18 februari i Lahtis VM men åkte ditt i en dopingkontroll den 23 vilket gjorde att Finland blev diskade från stafetten.

Hur tror FIS att hon tänkte där om dom nu betraktar henne som ren fem dagar tidigare?

Kuitunen - hmm jag är uppenbarligen i bra form eftersom jag just vunnit ett guld. Men varför inte börja experimentera med doping, mitt under mitt första vm. Då kanske jag kan vinna en stafett sträcka.
Citera
2014-02-10, 17:44
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costanza123
Vad händer med Kristina Smiguns guldmedaljer från Turin 2006 om hon nu
verkligen var dopad? Såg att i ett av loppen som hon vann följdes hon av
tre norskor med Björgen som tvåa...
TT skickade ut ett meddelande för tre dagar sedan:

Enligt ryska allsportinfo.nu har prover från OS i Turin 2006 visat minst fyra positiva utslag och att det handlar om estländska längdskidåkare. Kristina Smigun (två guld) och Andrus Veerpalu (ett guld) hamnar därmed i fokus. Smigun bedyrar sin oskuld i ett pressmeddelande.
Citera
2014-02-10, 22:27
Medlem
Discgears avatar
http://www.nytimes.com/2014/02/07/sports/olympics/athletes-change-but-stain-of-doping-lingers.html?rref=sports/olympics

Den här artikeln i New York Times för några dagar sedan är okommenterad i skandinavisk media. Den är rena dynamiten. Rogge och IOK valde att inte gå fram med två dopade skidskyttar vid OS i Salt Lake City 2002 då det ”should raise a huge stink around the world".

IOK valde alltså att avslöja tre längdskidåkare som alla var guldmedaljörer i samma OS: Lazutina, Danilova och Mühlegg. Danilova tog i det föregående OS – Nagano 1998 – fem medaljer varav 5 guld. Lazutina tog i Nagano tre medaljer varav två guld. De två positiva dopingprov på skidskyttar man inte gick fram med var alltså ännu mer kontroversiella!

Vad skulle rimligen kunna orsaka en större avsky än de tre de valde att avslöja?
Det måste ju minst ha handlat om guldmedaljörer med tanke på de som IOK valde att avslöja. Salt Lake City var Björndalens stora OS. Han sopade rent med fyra guld, tre individuella och stafett. I damskidskyttet var tyskorna mycket framgångsrika med två guld vardera för Henkel och Wilhelm.

Jag överlämnar åt er att avgöra vilka det handlar om. Både tyskorna och Ole Einar ligger definitivt pyrt till, eller en kombination av dessa. Jag vet vad jag själv tror.

Vidare säger artikeln att detta bara var toppen på isberget av de som använde EPO-varianten darbepoetin. Salt Lake City 2002 var Norges mest framgångsrika OS med 13 guld, åtminstone 9 av dessa i konditionsidrott, möjligen 11 beroende på hur man räknar. Sverige tog 0! Detta i ett spel då en insatt vetenskapsman och dopingjägare i centrum av dopingjakten under samma spel, nu i New York Times, beskriver EPO-avslöjandena som toppen på ett isberg.
Citera
2014-02-10, 22:49
Medlem
Ja, visst vore det bra om man lade korten på bordet och sanningen kommer fram.
Det är ju inte heller roligt för dom som är oskyldiga men ändå blir misstänkta.
Mühlegg var nog inte den enda som var superdopad i Salt Lake City. Och i Turin
var det ju bevisligen ett hejvilt dopande med razzior och blodpåsar och kanyler.
Flera åkte ju också fast och den nya tekniken visar ju att det var fler dopade som
använde mer avancerade metoder som inte gick att avslöja då men som kan avslöjas
idag eftersom man har sparat proven.
Citera
2014-02-11, 16:15
Medlem
canibuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
http://www.nytimes.com/2014/02/07/sports/olympics/athletes-change-but-stain-of-doping-lingers.html?rref=sports/olympics

Den här artikeln i New York Times för några dagar sedan är okommenterad i skandinavisk media. Den är rena dynamiten. Rogge och IOK valde att inte gå fram med två dopade skidskyttar vid OS i Salt Lake City 2002 då det ”should raise a huge stink around the world".

IOK valde alltså att avslöja tre längdskidåkare som alla var guldmedaljörer i samma OS: Lazutina, Danilova och Mühlegg. Danilova tog i det föregående OS – Nagano 1998 – fem medaljer varav 5 guld. Lazutina tog i Nagano tre medaljer varav två guld. De två positiva dopingprov på skidskyttar man inte gick fram med var alltså ännu mer kontroversiella!

Vad skulle rimligen kunna orsaka en större avsky än de tre de valde att avslöja?
Det måste ju minst ha handlat om guldmedaljörer med tanke på de som IOK valde att avslöja. Salt Lake City var Björndalens stora OS. Han sopade rent med fyra guld, tre individuella och stafett. I damskidskyttet var tyskorna mycket framgångsrika med två guld vardera för Henkel och Wilhelm.

Jag överlämnar åt er att avgöra vilka det handlar om. Både tyskorna och Ole Einar ligger definitivt pyrt till, eller en kombination av dessa. Jag vet vad jag själv tror.

Vidare säger artikeln att detta bara var toppen på isberget av de som använde EPO-varianten darbepoetin. Salt Lake City 2002 var Norges mest framgångsrika OS med 13 guld, åtminstone 9 av dessa i konditionsidrott, möjligen 11 beroende på hur man räknar. Sverige tog 0! Detta i ett spel då en insatt vetenskapsman och dopingjägare i centrum av dopingjakten under samma spel, nu i New York Times, beskriver EPO-avslöjandena som toppen på ett isberg.

Väldigt intressant, mycket märkligt att inte Svensk media har uppmärksammat detta?
Citera
2014-02-11, 17:04
Medlem
Björnaden fick annars en varning tidigare den här säsongen när han inte befann sig på det ställe han hade meddelat dopingtestarna. Kan ha varit slarv men...

Björndalen är en av mina idoler, men har ändå tyvärr undrat ett par gånger om han alltid haft rent mjöl i påsen.
Citera
2014-02-11, 17:21
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbonlite
Björnaden fick annars en varning tidigare den här säsongen när han inte befann sig på det ställe han hade meddelat dopingtestarna. Kan ha varit slarv men...

Björndalen är en av mina idoler, men har ändå tyvärr undrat ett par gånger om han alltid haft rent mjöl i påsen.

Björndalen var faktiskt först tanken som dök upp när jag läste den artikeln.
Senast redigerad av mishima 2014-02-11 kl. 17:43.
Citera
2014-02-11, 17:39
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Björndalen var faktiskt först tanken som dök upp när jag läste denna.
http://mobile.nytimes.com/2014/02/07/sports/olympics/athletes-change-but-stain-of-doping-lingers.html?_r=0&referrer=
Man vill bra gärna veta. Det lär dock aldrig komma något officiellt.
Citera
2014-02-11, 19:07
Medlem
Pro-Enfalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear

Otroligt anmärkningsvärt hur uppenbart godtycke och rädsla för juridiska processer, kan fälla avgörande huruvida man väljer att gå vidare med och offentliggöra några solklara dopningsfall. Jävligt ledsamt och korrupt känns det allt.
Citera
2014-02-12, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pro-Enfald
Otroligt anmärkningsvärt hur uppenbart godtycke och rädsla för juridiska processer, kan fälla avgörande huruvida man väljer att gå vidare med och offentliggöra några solklara dopningsfall. Jävligt ledsamt och korrupt känns det allt.
Påminner lite om Lance Armstrong. "Alla", eller åtminstone den innersta kretsen, visste
hur det låg till men ingen ville avslöja något för det var inte bra för sporten...
Citera
2014-02-12, 19:30
Medlem
undrande1s avatar
Ulvang har mycket makt i fis han är själv misstänkt för epo
Citera
2014-02-16, 17:59
Medlem
Fabulators avatar
Har nordmennene sluttet å dope seg?

Hva sier "ekspertisen"?
Citera