Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Jag har aldrig kritiserat SD för att man inte är tillräckligt "hårda". Utan för att man inte är tillräckligt smarta. Inte att man är för mycket politiker - utan dåliga politiker.
Alla frågor om svenskhet är paradexemplet: Istället för att följa den smidiga mallen att normalisera svenskheten genom att likställa den med andra kulturer/etniciteter och fråga utfrågarna på vilka grunder de tycker att svenskheten skiljer sig från judiskhet eller kurdiskhet - så börjar man med komplicerade teorier om "öppen svensk kulturentitet".
Dessa krystade svar övertygar ingen om att man inte är rasist bakom fasaden - och retar med rätta upp svenskar som inte ifrågasätter att det finns ett helt normalt svenskt folk.
Andra exempel är ju kvotflyktingfördubbling och legitimerande av ett positionsförändrande M. Dålig politik.
Det jag skrev var givetvis inte riktat till dig personligen utan var den bild som jag hade av hur det kunde se ut i trådar inför valet 2014.
Jag håller helt med angående SD:s strunt kring vad som är svensk innebär; precis som du ger exempel på är det enkelt att avväpna liknande trams som rör svenskhet.
Positivt med AfS är i alla fall att partiet kan komma att agera motvikt till SD även om partiet, likt SvP, endast når 0,04% i valet 2018.