Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-22, 21:18
Medlem
Hur kan man övertyga SDare om att det är irrelevant om SD blir största partiet eller inte? Alla SDare jag pratat med verkar se det som något ultimat mål, blir SD störst så löser sig allt, och använder det som anledning till att inte rösta på AFS (även om de kan erkänna att AFS politik är bättre). Men sanningen är ju att det knappt påverkar ett skit, förutom möjligtvis lite upprörda artiklar i pressen.
Citera
2018-04-22, 22:08
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eisenhorn-
Hur kan man övertyga SDare om att det är irrelevant om SD blir största partiet eller inte? Alla SDare jag pratat med verkar se det som något ultimat mål, blir SD störst så löser sig allt, och använder det som anledning till att inte rösta på AFS (även om de kan erkänna att AFS politik är bättre). Men sanningen är ju att det knappt påverkar ett skit, förutom möjligtvis lite upprörda artiklar i pressen.
Jag har röstat SD sedan 2006 och är aktiv. Men jag håller med om att AfS är bättre faktiskt därför har jag börjat fundera på hur jag verkligen ska rösta. Jag har alltid tyckt att vi behöver en rejäl återvandring på kanske en miljon men samtidigt så vet jag att det aldrig kommer att hända om inte AfS får egen majoritet vilket heller inte händer. Svenskarna är ett mellanmjölksfolk och tycker till och med att SD är radikala.
Citera
2018-04-22, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Fråga: Har AfS tanken att vända sig till näringslivet för hjälp med återvandringen?

Om man klargör att det kommer finnas enorma belopp tillgängliga för privata initiativ och att riskkapitalister kommer kunna göra stora vinster på att bedriva en välfärdsindustri i utlandet, istället för i Sverige - så hade det ju allra minst lett till ett splittrat motstånd och spetsade öron.

Den uttalat marknadskapitalistiska principen är ju att kostnadsläge och nyttomaximering gäller MINST lika mycket för altruism, som för kaffeodling eller textilier. Varför producera livskvalitet där det är som mest kostnadsineffektivt i världen?

Om vi tänker oss en somalisk Bert Karlsson som tillsammans med svenska finansiärer driver återetableringsboenden i Somaliland, så skisserar vi ju på en affärsidé med potentiell miljardomsättning i decennier framåt - och i förlängningen inte skulle behöva vara begränsad till att rikta sig mot svenska staten. Det finns ju dyra, ountegrerade diasporor i flera västländer som det hade varit lönsamt att satsa stora pengar på att kretsloppsmigrera.

Kom ihåg att varje satsning är spel med bankens pengar och även en låg permanent framgång med varje projekt trots allt är en samhällsvinst i Sverige - särsklit om det är pengar som tas från biståndsbudgeten. Dessutom kommer det kunna löna sig stort för kommuner att bidra och varje återflyttad storbarnsfamilj innebär miljonbesparingar i förlängningen.

Vad som behövs är ett återvandringsindustriellt komplex.

Det finns stora pengar att tjäna för Sverige och för Somaliland. Enligt den så kallade Romutredningen så kostade en rom i utanförskap från vaggan till graven ca 14 miljoner kronor. Somalier i Sverige har i grova drag samma andel arbetslösa som romerna (ca 80 %) så det finns goda möjligheter att få till en win-win-win för Sverige, Somaliland och återvändarna.

Somaliland kan bli det nya Wakanda!
Citera
2018-04-22, 22:19
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eisenhorn-

De uppvisar okunnighet om hur systemet fungerar, förmodligen på flera punkter.

Du kan alltid börja med att påpeka att det inte fungerar så att största partiet får regera. Det finns ju historiska exempel på motsatsen.

Sedan kan du även förklara att det till och med är möjligt för det mindre blocket att regera förutsatt att de kan vinna majoritet för sin regering i riksdagen. De är förmodligen oemottagliga oavsett vad du säger, men du kan ju alltid försöka. Du kan t ex ta upp Reinfeldts helt oförsvarliga kasta-in-handduken-agerande efter förra valet och förklara att han kunde ha suttit i regering just nu.

Du kan även ta upp själva begreppet "vågmästare". Att detta är ett särskilt begrepp beror ju på att varken den ena eller den andra sidan är en självklar vinnare när det finns en opartisk vågmästare. Alltså är det inte självklart att största blocket regerar.

Det är majoritet som är grejen, inte att vara största parti.

Egen majoritet eller majoritet tillsammans med AFS är de enda scenarierna som ger verklig makt. 174 mandat skulle inte räcka till.

Naturligtvis vet du redan det men jag talar till alla som läser tråden. I nuläget ser det så gott som omöjligt ut för det scenariet.

Även om en röst inte skulle ge något mandat över huvud taget så är det bättre att rösta på det man tror på än att kasta bort rösten på en taktikfantasi som inte ens har verklighetsförankring.
Citera
2018-04-22, 22:37
Medlem
Direktlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
De uppvisar okunnighet om hur systemet fungerar, förmodligen på flera punkter.

Du kan alltid börja med att påpeka att det inte fungerar så att största partiet får regera. Det finns ju historiska exempel på motsatsen.

Sedan kan du även förklara att det till och med är möjligt för det mindre blocket att regera förutsatt att de kan vinna majoritet för sin regering i riksdagen. De är förmodligen oemottagliga oavsett vad du säger, men du kan ju alltid försöka. Du kan t ex ta upp Reinfeldts helt oförsvarliga kasta-in-handduken-agerande efter förra valet och förklara att han kunde ha suttit i regering just nu.

Du kan även ta upp själva begreppet "vågmästare". Att detta är ett särskilt begrepp beror ju på att varken den ena eller den andra sidan är en självklar vinnare när det finns en opartisk vågmästare. Alltså är det inte självklart att största blocket regerar.

Det är majoritet som är grejen, inte att vara största parti.

Egen majoritet eller majoritet tillsammans med AFS är de enda scenarierna som ger verklig makt. 174 mandat skulle inte räcka till.

Naturligtvis vet du redan det men jag talar till alla som läser tråden. I nuläget ser det så gott som omöjligt ut för det scenariet.

Även om en röst inte skulle ge något mandat över huvud taget så är det bättre att rösta på det man tror på än att kasta bort rösten på en taktikfantasi som inte ens har verklighetsförankring.
Sveriges största parti betyder självklart någonting.
Vad betyder ett enprocentsparti bland övriga?
Citera
2018-04-22, 22:39
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jag har röstat SD sedan 2006 och är aktiv. Men jag håller med om att AfS är bättre faktiskt därför har jag börjat fundera på hur jag verkligen ska rösta. Jag har alltid tyckt att vi behöver en rejäl återvandring på kanske en miljon men samtidigt så vet jag att det aldrig kommer att hända om inte AfS får egen majoritet vilket heller inte händer. Svenskarna är ett mellanmjölksfolk och tycker till och med att SD är radikala.

Varför tror du inte det?
SD och AFS kommer självklart att samarbeta.
Citera
2018-04-22, 22:42
Medlem
Direktlogiks avatar
Kommer det någon skuggbudget?
Lite siffror skulle vara intressant.
Citera
2018-04-22, 22:43
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Direktlogik

Du tänker lite fel. SD kan inte bli riksdagens största parti eftersom Sjuklövern bör betraktas som ett parti snarare än sju olika partier.
Citera
2018-04-22, 22:43
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteWalker
Fast de har ju sagt, senast Ahl några sidor bak i tråden, att de bygger upp lokala aktivistnätverk ute i länen som ska synas och höras. Ni behöver nog inte oroa er för att de inte kommer synas alls ute i kommunerna..

Det kan jag utlova att jag ska göra mitt bästa för att se till att AfS syns och hörs!

Om ni vill göra en stor tjänst för AfS, för Sverige, för svenskarna så gör som jag och många andra, bli medlemmar och skriv upp er på listan för folk som är intresserade att bli aktivister.

All hjälp behövs. Från att dela ut valsedlar till vallokaler i din kommun till att hjälpa vid torgmöten.

AfS behöver vår hjälp, Kasselstrand och gänget har påbörjat sitt jobb och nu är det vår tur att göra vårt för att få in AfS i riksdagen.

Citat:
Kommer det någon skuggbudget?
Lite siffror skulle vara intressant.

Ja, en skuggbudget kommer. Som jag har förstått det så jobbas det på den för fullt just nu
Senast redigerad av .SMOrcimus.PriME 2018-04-22 kl. 22:52.
Citera
2018-04-22, 22:46
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Tack för att du bevisar att du varken är läskunnig eller vet något om hur Sverige styrs. Lycka till med din kampanj. Själv håller jag på AFS.
Citera
2018-04-22, 22:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .SMOrcimus.PriME
Det kan jag utlova att jag ska göra mitt bästa för att se till att AfS syns och hörs!

Om ni vill göra en björntjänst för AfS, för Sverige, för svenskarna så gör som jag och många andra, bli medlemmar och skriv upp er på listan för folk som är intresserade att bli aktivister.

All hjälp behövs. Från att dela ut valsedlar till vallokaler i din kommun till att hjälpa vid torgmöten.

AfS behöver vår hjälp, Kasselstrand och gänget har påbörjat sitt jobb och nu är det vår tur att göra vårt för att få in AfS i riksdagen.

Ja, en skuggbudget kommer. Som jag har förstått det så jobbas det på den för fullt just nu

Du får helt enkelt lära dig innebörden av vad en björntjänst är och det är inget positivt knytet till det, snarare tvärtom.
Citera
2018-04-22, 22:50
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:

Visst, Sveriges största parti betyder någonting.

Men om du kan stå rakryggad och rösta på ett parti du egentligen inte tycker är det bästa så får det stå för dig.

Personligen så är mina principer viktigare än procentenheter i valet.

Om du nu tycker SD har den bästa politiken så rösta på dom helt enkelt.

Men om du däremot tycker AfS är bättre men vill rösta SD bara för att det är häftigt om dom får högt valresultat så tycker jag du ska kolla dig själv i spegeln, stå rakryggad och sluta vara ett får som följer strömmen och rösta där ditt hjärta ligger.

Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Björntjänst är fel ord här. https://sv.wiktionary.org/wiki/björntjänst

Haha, ja, det kan man ju lugnt säga!

Alltid lär man sig något nytt vilket är något positivt även om man ibland ser dum ut på kuppen
Senast redigerad av .SMOrcimus.PriME 2018-04-22 kl. 22:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in