2017-02-10, 19:27
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det finns utrymme att fria om lämnandet av uppgiften var försvarbar och också, som synes, visst rum för att göra misstag när man påstår något.

Citat:
Ursprungligen postat av pederasten
ja, jag vet mycket väl vad förtal betyder. däremot tror jag att du inte riktigt har koll på den juridiska betydelsen när du skriver så där.

"Utpeka som klandervärd, utsätta för andras missaktning, okänd person, enorm spridning, ägnad att medföra allvarlig skada, tidigare varit återhållsamma".

Även ni får väl erkänna att lagen anser att Mattson utsatt Jim för grovt förtal. De har ju till och med erkänt att det publicerade materialet inte ens är Jim som skrivit.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Förtal
Citat:
Förtal är ett brott som innebär att sprida uppgifter om någon, som typiskt sett räcker för att utsätta personen för andras missaktning.

Brottsbalkens bestämmelser
Bestämmelser om ärekränkning – brotten förtal och förolämpning – finns i 5 kap. brottsbalken.

Med förtal avses att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämna uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning. Med "är ägnade" åsyftas att uppgifterna typiskt sett ska räcka för att få den utpekade missaktad. Det behöver inte visas att uppgifterna faktiskt har lett till missaktning. Ej heller behöver det visas att anklagade hade uppsåt att uppgifterna ska leda till missaktning. Den som lämnat uppgiften ska inte dömas till ansvar om han var skyldig att uttala sig eller det annars med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgifter i saken. En ytterligare förutsättning är emellertid att uppgiften var sann eller att det fanns skälig grund för den. I lagtexten uttrycks det som: "Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar." Här är distinktionen mellan orden och och eller i lagtexten viktig; det räcker inte med att uppgiften är sann eller skäligt grundad, utan det ska också anses försvarbart att lämna uppgiften. Spridning av sanna uppgifter som kan utsätta någon för andras missaktning kan alltså i vissa fall utgöra förtal.

En uppgift kan anses försvarlig att lämna, om den har högt allmänintresse. S.k. offentliga personer, som genom att ha förtroendeuppdrag eller vara kända på annat sätt har ett högt allmänintresse, får ofta finna sig i att utsättas för granskning och kritik på ett sätt som okända personer inte behöver finna sig i.

Straffet för brott av normalgraden är böter. Om brottet är att anse som grovt ska det rubriceras som grovt förtal. Påföljden kan då bestämmas till böter eller fängelse i högst två år. Vid bedömandet av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om uppgiften genom sitt innehåll eller den spridning den fått eller på annat sätt var ägnad att medföra allvarlig skada.[1]

Förtal i massmedia
Förtal som begås genom tryckt skrift är tryckfrihetsbrott enligt tryckfrihetsförordningen.[3] Förtal ska vidare anses som yttrandefrihetsbrott enligt yttrandefrihetsgrundlagen, om gärningen begås i ett radioprogram eller en teknisk upptagning.[4] Vad som i yttrandefrihetsgrundlagen sägs om radioprogram gäller förutom program i ljudradio också program i television och innehållet i vissa andra överföringar av ljud, bild eller text som sker med hjälp av elektromagnetiska vågor.[5]

En omdiskuterad fråga är i vilken utsträckning det kan vara förtal att publicera namn och andra personuppgifter när det gäller misstänkta eller dömda brottslingar. Företrädare för media har i vissa fall, när kritik har riktats mot namnpubliceringar, hänvisat till att det varit försvarligt med hänsyn till omständigheterna att lämna uppgiften. I modern tid har svenska tidningar och andra medier varit återhållsamma med namnpubliceringar. Någon utvecklad rättspraxis finns inte i frågan.
Citera
2017-02-10, 19:27
Medlem
Jag ogillade spektaklet med åtalet från början till slut. Utgången var avgjord på förhand och bjussade Expressen på en lättköpt seger.

Jag avskyr verkligen den blaskan av hela mitt hjärta och med pengarna som gick upp rök hade man kunnat hålla punktbevakning på all skit som rinner ut genom spalterna där och köra den tillbaka upp i stolgången på producenterna. Under lång tid framöver.
Citera
2017-02-10, 19:28
Medlem
Annonsblockerarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Det är ostridigt i målet att Expressen tillvitat JO uttalanden som han inte gjort. Att fela är mänskligt men Expressen har känt till felen i två års tid och struntat i att rätta.

I övrigt instämmer jag helt och hållet i sm910dif's inlägg.

Hur länge man känt till felaktigt publicerad information är inte avgörande för skuldfrågan. Det är att informationen publicerades från första början.
Citera
2017-02-10, 19:34
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annonsblockeraren
Hur länge man känt till felaktigt publicerad information är inte avgörande för skuldfrågan. Det är att informationen publicerades från första början.
Jo jag vet det. Men det säger väldigt mycket om Expressens inställning.
Citera
2017-02-10, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Det jag personligen är lite orolig för är följande. När en privatperson bir uthängd, skandaliserad och häcklad av en stor tidning och tidningen frias så är det illa. Dagens löpsedel med en stor bild på Jim och rubriken Expressen 60, näthataren 0 så är det nåt så outsägligt lågt gjort av en tidning som sitter på makten att föra ut sitt budskap samt kapital att processa ihjäl vem som helst. Detta stör mig oerhört. Jag är orolig att medias beteende förr eller senare kommer att leda till att någon som slaktas i media och inte kan få upprättning helt enkelt tar lagen i egna händer. Min bedömning är att Expressen leker med elden.

Vadå privatperson? Han är en person som har skrivit tusentals rasistiska inlägg på diverse forum. Han är inte Sven Svensson som skriver ett enstaka inlägg en fredagskväll efter för mycket att dricka eller i ilska. Han har gjort det många många gånger. Det är helt rätt att skriva om det. Tidningen har inte gjort något fel. Och det ingår i sakens natur, att om du stämmer någon så kan du även bli tvungen att betala motpartens kostnader om du inte bevisar att de gjort fel.
Citera
2017-02-10, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Det spelar egentligen ingen roll om det är korrekta citat eller inte.
De har hängt ut en privatperson, dessutom i syfte att tjäna pengar.
Det är förtal.

Nej, det är inte förtal. Han har skrivit tusentals rasistiska inlägg. Han är inte vem som helst. Han har varit en professionell näthatare, och förtjänar då också att bli uthängd.Dessutom är jag ytterst tveksam på hur mycket man säljer på sd-artiklar. Knappast någonting skulle jag tro. Det handlar inte om det, det handlar om att peka på hur stort näthatet är, hur stor rasismen är och han är en av de personer som härjar runt på nätet och sprider raissm.
Citera
2017-02-10, 19:46
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanlynette
Nej, det är inte förtal. Han har skrivit tusentals rasistiska inlägg. Han är inte vem som helst. Han har varit en professionell näthatare, och förtjänar då också att bli uthängd.Dessutom är jag ytterst tveksam på hur mycket man säljer på sd-artiklar. Knappast någonting skulle jag tro. Det handlar inte om det, det handlar om att peka på hur stort näthatet är, hur stor rasismen är och han är en av de personer som härjar runt på nätet och sprider raissm.
Jag har tidigare skrivit att jag personligen inte är så värst förtjust i vad Olsson skrivit. Men professionell näthatare? Har du fullständigt tappat det???

På vilket sätt har Olsson gjort sig en karriär på näthat? Vad har han tjänat ekonomiskt på det? Och i vilken form? Har han funnits i telefonkatalogen under titeln "Professionell näthatare" med annons i Gula Sidorna? Det är ju iofs sant att Jim Olsson är en offentlig person. Numera...

Och förtal är det om man hänger ut någon för att denne ska utstå missaktning, oavsett påståendenas sanningshalt. Och med tanke på Expressens agerande med extra löpsedel idag och hela baletten, vem kan ärligt tvivla på att det var syftet med hela saken?
Senast redigerad av PlutoJ 2017-02-10 kl. 19:49.
Citera
2017-02-10, 20:10
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Det jag personligen är lite orolig för är följande. När en privatperson bir uthängd, skandaliserad och häcklad av en stor tidning och tidningen frias så är det illa. Dagens löpsedel med en stor bild på Jim och rubriken Expressen 60, näthataren 0 så är det nåt så outsägligt lågt gjort av en tidning som sitter på makten att föra ut sitt budskap samt kapital att processa ihjäl vem som helst. Detta stör mig oerhört. Jag är orolig att medias beteende förr eller senare kommer att leda till att någon som slaktas i media och inte kan få upprättning helt enkelt tar lagen i egna händer. Min bedömning är att Expressen leker med elden.

Jag oroar mig ärligt talat inte över just det. Nog för att jag inte är någon hetsare som tycker att vi ska ha pöbelvälde. Men med de enorma övertramp exempelvis Expressen gjort så kommer jag inte förlora någon sömn om någon tar ihjäl Mattsson.
Citera
2017-02-10, 20:22
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Det är ostridigt i målet att Expressen tillvitat JO uttalanden som han inte gjort. Att fela är mänskligt men Expressen har känt till felen i två års tid och struntat i att rätta.

I övrigt instämmer jag helt och hållet i sm910dif's inlägg.

Förstår jag det nu rätt publicerade de en rättelse och en ursäkt angående vilka citat som skulle tillskrivas Olsson. Sedan kan man ju som sagt om man vill ifrågasätta omfattning, räckvidd och uppriktighet.

http://www.expressen.se/om-expressen/expressen-rattar-v-51-2/
Citera
2017-02-10, 20:29
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
I så fall vet Fria Tider vilka som röstade för att fria expressen fast det skulle vara hemligt. Övriga vet inte Fria Tider vad dom röstade på det kan vara 5 som röstade på att fälla expressen också. Ingen har skrivit vad som krävs för att fälla Jim men det har skrivits att det krävs 6 röster för att fria han. Det enda vi vet är nu att 4 röstade för att fria expressen.

Ja, och jag uppfattar att det är det enda artikeln egentligen säger?
Citera
2017-02-10, 20:37
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
"Utpeka som klandervärd, utsätta för andras missaktning, okänd person, enorm spridning, ägnad att medföra allvarlig skada, tidigare varit återhållsamma".

Även ni får väl erkänna att lagen anser att Mattson utsatt Jim för grovt förtal. De har ju till och med erkänt att det publicerade materialet inte ens är Jim som skrivit.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Förtal

Man kan ju bara svara att samma sorts uppgifter är eller inte är förtal inte bara beroende på sanningshalt och om de utpekar någon som klandervärd osv utan också på om spridandet av uppgifterna är försvarligt pga av allmänintresse eller andra omständigheter.

Och där har de organiserade journalistiken mycket stort svängrum som inte privatpersoner har. Det visste vi sedan innan och den här domen understryker det.

Det gäller även bloggare med utgivningsbevis för övrigt. JK förlorade nyligen ett förtalsmål i ett sådant fall: (FB) Moderate nämndemannen John Johansson, Sumpan anmäler Monica Antonsson som motanmäler och (FB) JK och Persbrandt Vad gäller?
Citera
2017-02-10, 20:43
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Fast det etablissemanget försvarar är inte det fria ordet eller att få skriva och tycka vad man vill - de försvarar sitt egna ord och att få skriva och tycka sina egna åsikter hur de vill. Det sammanfaller med vad en som principiellt försvarar en långtgående yttrandefrihet skulle tycka i just det här isolerade fallet men är inte att betrakta som ett försvar av en långtgående yttrandefrihet mer än vad t.ex. en islamistisk terrorist är att betrakta som en försvarare av den principiella rätten att bära vapen. Den här processen och det här utfallet bidrar inte på något sätt till att stärka det juridiska skydd som finns för oss övriga att uttrycka våra åsikter. Nästa gång t.ex. Nordfront dras inför rätta kommer den politiska juryn säga att de är skyldiga, precis som vi sett tidigare, samtidigt som man som vanligt kommer ha en stark tendens att vilja fria etablissemangsvänliga mediaorgan.

Om något är oftast den här obalansen dessutom värre än ett något ofriare men jämbördigt samhälle. Jag är principiellt för en långtgående rätt att t.ex. bära vapen i ett idealsamhälle, men man måste vara en idiot om man bara för det skulle applådera att beslut om att t.ex. AFA (men intet förändring för oss övriga) skulle få börja springa runt på stan med automatkarbiner. Då är det bättre att vi är ungefär lika inskränkta i vår frihet. Jag är för en långtgående frihet att sprida sann information, även om att någon agerat klandervärt, men för den skull applåderar jag inte beslut som ensidigt stärker maktens politiska sidas rätt att göra det. Halvsteg mot en frihet är inte nödvändigtvis en halv förbättring, eller någon förbättring alls mot det tidigare stadiumet. I regel är tvärtom halvkompromisserna och de obalanserade friheterna förbehållna enbart vissa grogrund för de värsta missförhållanden och korruption.

Jag hoppas svara mer utförligt senare, men jag tror ändå oavsett man är bättre betjänt både från Nordfronts, Jim Olsson, Avpixlat och enskilda invandringskritiska på nätets sida att kräva mer yttrandefrihet för egen del än att kräva att också Expressens skall begränsas på samma sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in