2017-02-10, 17:03
Medlem
Vilken smakfull löpsedel det blev:
https://twitter.com/Skogkar/status/829971276156502016
Citera
2017-02-10, 17:04
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, minst fyra juryledamöter har röstat friande och inte ansett det vara förtal. Det är den enda slutsats man kan dra och den som Fria tider drar i artikel.

I så fall vet Fria Tider vilka som röstade för att fria expressen fast det skulle vara hemligt. Övriga vet inte Fria Tider vad dom röstade på det kan vara 5 som röstade på att fälla expressen också. Ingen har skrivit vad som krävs för att fälla Jim men det har skrivits att det krävs 6 röster för att fria han. Det enda vi vet är nu att 4 röstade för att fria expressen.
Citera
2017-02-10, 17:05
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the-hunchback
https://www.youtube.com/watch?v=-9a6aaWHkHI

Intressant att lyssna på. Advokaten är uppenbarligen extremt kritisk till hela systemet...

Jag håller med honom - i Sverige är det extremt svårt att få rätt i en förtalsprocess mot en tidning. Härtill kommer inte minst det faktum att rättegångskostnaderna blir skyhöga och att den som förlorar får ersätta motparten, varför de flesta enskilda helt enkelt inte har råd att ta risken av en process.

Jag kan inte se annat än att advokaten gjorde sitt bästa. Av vad jag sett av de Basso så är han en engagerad advokat som slåss för sina klienter och såvitt jag kan bedöma så kan han sin juridik och är duktig på det han gör. Jag tror inte att det är hans fel att det gick illa i målet.

Det för tryckfrihetsåtal unika systemet med jury (sammansatt av nämndemän, som i sin tur är politiskt tillsatta) är en skapelse som haltar. Tanken med en jury är att man skall få en slags "folkets dom" på vad som är tillåtet att beskylla folk för i tidningen, men eftersom nämndemännen utses politiskt så kan den "folkliga" anknytningen ifrågasättas. Eftersom juryn nu sagt nej, så blir det ingen juridisk prövning av anklagelserna om förtal.

Oavsett vad man själv tycker om juryns beslut, och även om man utgår från att alla jurymedlemmarna handlat opartiskt och objektivt utan partipolitiska fördomar i det här ärendet, så borde man ändå kunna hålla med om att det finns risker att detta system inte uppfattas som rättvist av allmänheten. Just politiskt tillsatta domare är nog de sista som man skulle vilja ha satta att döma över en själv, i ett ärende som har inslag av politiskt brännande frågor.

Med tanke på journalistikens allmänna förfall i Sverige under de senare decennierna så skulle det inte skada med en upprensning av det juridiska systemet rörande tryckfrihetsmål, så att inte enskilda i praktiken skulle stå rättslösa mot slaskpressen.
Citera
2017-02-10, 17:10
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Den lilla erfarenhet jag har av De Basso är att han och hans advokatbyrå tvärtom är mycket dugliga, utöver att drivas av ett genuint rättspatos och äkta engagemang för sina klienter. Nu väljer han ju till och med att göra det här pro bono. Jag har inte sett något att anmärka på hos dem när de företrätt Nordiska Motståndsrörelsen, varken formellt eller materiellt, och inte heller här finner jag något i deras processföring och argumentation som skulle kunna betraktas som "uselt". Kan du peka på något sådant konkret?

Annars får man nog utgå från att det finns fler faktorer än skickligheten hos respektive parts juridiska ombud som påverkar utgången i mål. T.ex. det faktum att systemet är utformat så att typiskt sett ett gäng avdankade partigängare tillsammans med aktivistiska ungdomspolitiker sätts att döma över politiska dissidenter i starkt politiskt laddade mål - med friheten att kunna meddela vilket beslut de vill utan bördan att ens behöva motivera eller hållas ansvariga för hur de kom fram till sitt beslut.

Ok ja då behöver det absolut inte vara advokatens fel.
Jag har sett många rättsfall där advokaten borde avrått från rättegång från första början då kostnaden vid en förlust varit för hög. Framför allt när utgången är oviss.
Citera
2017-02-10, 17:13
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
1. Om ingen har sett domen är det ju klart tveksamt att prata om rättshaveri i det specifika fallet.

Sant spekulationer. Vilket är tråkigt om det istället varit öppenhet och transparens. Något som Sverige normalt annars präglas av inom rättsväsendet, men inte detta fall.

2. Det enda som är tydligt är att personen ifråga har anlitat en usel advokat.

Och du har sett hela anförandet? Om inte tycker jag att du som i punkt 1 borde backa i det påståendet. Annars är du inte konsekvent.

Jag får backa på punkt 2, då advokaten tydligen var erkänt duglig.
Citera
2017-02-10, 17:16
Medlem
pederastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Du vet att det var ett mål om förtal och du vet vad förtal betyder?

ja, jag vet mycket väl vad förtal betyder. däremot tror jag att du inte riktigt har koll på den juridiska betydelsen när du skriver så där.
Citera
2017-02-10, 17:22
Medlem
Stackars Jim. Först karaktärsmördad av skvallerblaskan Expressen sedan justiemördad av det ruttna rättsamhället.
Citera
2017-02-10, 17:48
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garderobsnazist
Stackars Jim. Först karaktärsmördad av skvallerblaskan Expressen sedan justiemördad av det ruttna rättsamhället.

Men brottslingar, våldtäktsmän fortsätter de att pixla. Av "hänsyn", påstår de. Svenskar som aldrig begått några brott, arbetat och betalt skatt hela livet, är tydligen däremot inte värda minsta hänsyn.
Men man ska väl inte vara förvånad. Thomas Mattsson är ju trots allt dömd vapenbrottsling och tydligen nu också ett riktigt svin.
Citera
2017-02-10, 17:49
Medlem
Raglefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alphatross

Den som varit dum nog att tvivla på att svenska journalister i allmänhet och Mattsson i synnerhet är psykopater, kan sluta nu. För att citera mig själv i en annan tråd så sent som igår:

Citat:
Ursprungligen postat av Raglefant
Men eftersom MSM-journalister är vidriga avskum, vars yrke går ut på att ljuga för allmänheten och dölja fakta i syfte att främja massinvandring, kulturmarxism och Västerlandets undergång, samt att förfölja, håna och trakassera människor som törs säga sin mening, är det ingen vettig människa som längre bryr sig om att vara saklig eller objektiv mot dem. De har förlorat inte bara sin trovärdighet utan sin heder och sitt människovärde.

Eftersom vi ännu inte har möjligheten att sätta dessa vedervärdiga förrädare mot allt som är gott och vackert i omskolnings- eller dödsläger, får vi istället njuta av deras vanmakt när Trump förnedrar dem om och om igen.

Tyvärr har vi ju inte det sistnämnda nöjet i Sverige, så vi får väl hoppas på att få igång dödandet av journalister snarast möjligt istället.
Citera
2017-02-10, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exponerad
Advokatens argumentation kan du väl helt enkelt fråga honom om.

Förlåt men du måste nog vara den mest värdelösa användaren på Flashback. Dina inlägg är ju kassa, varenda ett.

Nåväl. En insamling jag bidrog ganska rejält till. Tråkigt utfall men etablissemanget tappar iaf sin mask mer och mer.
Citera
2017-02-10, 18:01
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alphatross
"Det goda hatet" som journalisterna plägar säga. Vilka satans rövskallar det är som arbetar på den där kloak-publikationen!

Än en gång så har vi fått ett intyg på att det svenska rättsväsendet är smärtsamt korrupt. Jag lider verkligen med Jim Olsson just nu. Usch
Citera
2017-02-10, 18:17
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordkraft
Förlåt men du måste nog vara den mest värdelösa användaren på Flashback. Dina inlägg är ju kassa, varenda ett.

Nåväl. En insamling jag bidrog ganska rejält till. Tråkigt utfall men etablissemanget tappar iaf sin mask mer och mer.

Jag bidrog också ett par gånger.
Skulle gärna bidra nu igen om någon drar igång en insamling till hans rättegångskostnader vilket det har talats om.

Edit:

Hur ruttet Sverige är blir allt mer tydligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in