Citat:
Ursprungligen postat av
the-hunchback
https://www.youtube.com/watch?v=-9a6aaWHkHI
Intressant att lyssna på. Advokaten är uppenbarligen extremt kritisk till hela systemet...
Jag håller med honom - i Sverige är det extremt svårt att få rätt i en förtalsprocess mot en tidning. Härtill kommer inte minst det faktum att rättegångskostnaderna blir skyhöga och att den som förlorar får ersätta motparten, varför de flesta enskilda helt enkelt inte har råd att ta risken av en process.
Jag kan inte se annat än att advokaten gjorde sitt bästa. Av vad jag sett av de Basso så är han en engagerad advokat som slåss för sina klienter och såvitt jag kan bedöma så kan han sin juridik och är duktig på det han gör. Jag tror inte att det är hans fel att det gick illa i målet.
Det för tryckfrihetsåtal unika systemet med jury (sammansatt av nämndemän, som i sin tur är politiskt tillsatta) är en skapelse som haltar. Tanken med en jury är att man skall få en slags "folkets dom" på vad som är tillåtet att beskylla folk för i tidningen, men eftersom nämndemännen utses politiskt så kan den "folkliga" anknytningen ifrågasättas. Eftersom juryn nu sagt nej, så blir det ingen juridisk prövning av anklagelserna om förtal.
Oavsett vad man själv tycker om juryns beslut, och även om man utgår från att alla jurymedlemmarna handlat opartiskt och objektivt utan partipolitiska fördomar i det här ärendet, så borde man ändå kunna hålla med om att det finns risker att detta system inte uppfattas som rättvist av allmänheten. Just politiskt tillsatta domare är nog de sista som man skulle vilja ha satta att döma över en själv, i ett ärende som har inslag av politiskt brännande frågor.
Med tanke på journalistikens allmänna förfall i Sverige under de senare decennierna så skulle det inte skada med en upprensning av det juridiska systemet rörande tryckfrihetsmål, så att inte enskilda i praktiken skulle stå rättslösa mot slaskpressen.