Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Det är i grunden bra att det fria ordet försvaras. Man skall kunna tycka vad man vill om Jim Olsson och hans uttalanden. Begreppet förtal bör reserveras för det fall när någon medvetet tillvitar någon falska uppgifter. Detta är inte minst viktigt för att Flashback skall kunna vara ett diskussionsforum där man fritt får uttrycka sin åsikt.
Så ur den aspekten är det bra att Mattsson frias.
Vad jag anser man kan ha synpunkter på är om Expressen medvetet spred lögner om Olsson och var det så fanns det kanske fog för att fälla. Om det var så har jag inte satt mig in i nog för att bedöma.
Fast det etablissemanget försvarar är inte det fria ordet eller att få skriva och tycka vad man vill - de försvarar
sitt egna ord och att få skriva och tycka
sina egna åsikter hur de vill. Det sammanfaller med vad en som principiellt försvarar en långtgående yttrandefrihet skulle tycka i just det här isolerade fallet men är inte att betrakta som ett försvar av en långtgående yttrandefrihet mer än vad t.ex. en islamistisk terrorist är att betrakta som en försvarare av den principiella rätten att bära vapen. Den här processen och det här utfallet bidrar inte på något sätt till att stärka det juridiska skydd som finns för oss övriga att uttrycka våra åsikter. Nästa gång t.ex. Nordfront dras inför rätta kommer den politiska juryn säga att de är skyldiga, precis som vi sett tidigare, samtidigt som man som vanligt kommer ha en stark tendens att vilja fria etablissemangsvänliga mediaorgan.
Om något är oftast den här obalansen dessutom värre än ett något ofriare men jämbördigt samhälle. Jag är principiellt för en långtgående rätt att t.ex. bära vapen i ett idealsamhälle, men man måste vara en idiot om man bara för det skulle applådera att beslut om att t.ex. AFA (men intet förändring för oss övriga) skulle få börja springa runt på stan med automatkarbiner. Då är det bättre att vi är ungefär lika inskränkta i vår frihet. Jag är för en långtgående frihet att sprida sann information, även om att någon agerat klandervärt, men för den skull applåderar jag inte beslut som
ensidigt stärker maktens politiska sidas rätt att göra det. Halvsteg mot en frihet är inte nödvändigtvis en halv förbättring, eller någon förbättring alls mot det tidigare stadiumet. I regel är tvärtom halvkompromisserna och de obalanserade friheterna förbehållna enbart vissa grogrund för de värsta missförhållanden och korruption.