2017-02-10, 18:24
Medlem
Rhesus-Minuss avatar
Jag hoppas folk förstår att det här är en kamp som inte vinns med medel som kan kallas konventionella. The system is rigged, och landsförrädarna är i full kontroll över de juridiska institutioner som skulle kunna fälla dem, och dömer alltså sig själva, varav utfallet av alla försök som görs på det sättet är minst sagt självförklarande.
Citera
2017-02-10, 18:26
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är i grunden bra att det fria ordet försvaras. Man skall kunna tycka vad man vill om Jim Olsson och hans uttalanden. Begreppet förtal bör reserveras för det fall när någon medvetet tillvitar någon falska uppgifter. Detta är inte minst viktigt för att Flashback skall kunna vara ett diskussionsforum där man fritt får uttrycka sin åsikt.

Så ur den aspekten är det bra att Mattsson frias.

Vad jag anser man kan ha synpunkter på är om Expressen medvetet spred lögner om Olsson och var det så fanns det kanske fog för att fälla. Om det var så har jag inte satt mig in i nog för att bedöma.
Fast det etablissemanget försvarar är inte det fria ordet eller att få skriva och tycka vad man vill - de försvarar sitt egna ord och att få skriva och tycka sina egna åsikter hur de vill. Det sammanfaller med vad en som principiellt försvarar en långtgående yttrandefrihet skulle tycka i just det här isolerade fallet men är inte att betrakta som ett försvar av en långtgående yttrandefrihet mer än vad t.ex. en islamistisk terrorist är att betrakta som en försvarare av den principiella rätten att bära vapen. Den här processen och det här utfallet bidrar inte på något sätt till att stärka det juridiska skydd som finns för oss övriga att uttrycka våra åsikter. Nästa gång t.ex. Nordfront dras inför rätta kommer den politiska juryn säga att de är skyldiga, precis som vi sett tidigare, samtidigt som man som vanligt kommer ha en stark tendens att vilja fria etablissemangsvänliga mediaorgan.

Om något är oftast den här obalansen dessutom värre än ett något ofriare men jämbördigt samhälle. Jag är principiellt för en långtgående rätt att t.ex. bära vapen i ett idealsamhälle, men man måste vara en idiot om man bara för det skulle applådera att beslut om att t.ex. AFA (men intet förändring för oss övriga) skulle få börja springa runt på stan med automatkarbiner. Då är det bättre att vi är ungefär lika inskränkta i vår frihet. Jag är för en långtgående frihet att sprida sann information, även om att någon agerat klandervärt, men för den skull applåderar jag inte beslut som ensidigt stärker maktens politiska sidas rätt att göra det. Halvsteg mot en frihet är inte nödvändigtvis en halv förbättring, eller någon förbättring alls mot det tidigare stadiumet. I regel är tvärtom halvkompromisserna och de obalanserade friheterna förbehållna enbart vissa grogrund för de värsta missförhållanden och korruption.
Citera
2017-02-10, 18:41
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Vad jag anser man kan ha synpunkter på är om Expressen medvetet spred lögner om Olsson och var det så fanns det kanske fog för att fälla. Om det var så har jag inte satt mig in i nog för att bedöma.
Det är ostridigt i målet att Expressen tillvitat JO uttalanden som han inte gjort. Att fela är mänskligt men Expressen har känt till felen i två års tid och struntat i att rätta.

I övrigt instämmer jag helt och hållet i sm910dif's inlägg.
Citera
2017-02-10, 18:46
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alphatross
Vilken smakfull löpsedel det blev:
https://twitter.com/Skogkar/status/829971276156502016
Rena vendettan från Expressen. Beklämmande.
Citera
2017-02-10, 18:59
Medlem
Förtal behöver inte vara påhitt. En tidning som sprider lögner som är ägnade att skade folk och skyller på den mänskliga faktorn, samtidigt som man skryter med att lögnerna är prisbelönta.

Annars brukar ju tidningarna skryta med sin KÄLLKRITIK.

Sen är det kompisar, kolleger i beroendeställning och kommunister som bestämmer i de institut som
Expressen lutar sig mot. Kanske politikerna gör samma sak, men sannolikt ville de bara fläska till en politisk motståndare med FEL VÄRDEGRUND.
Citera
2017-02-10, 19:09
Medlem
Det jag personligen är lite orolig för är följande. När en privatperson bir uthängd, skandaliserad och häcklad av en stor tidning och tidningen frias så är det illa. Dagens löpsedel med en stor bild på Jim och rubriken Expressen 60, näthataren 0 så är det nåt så outsägligt lågt gjort av en tidning som sitter på makten att föra ut sitt budskap samt kapital att processa ihjäl vem som helst. Detta stör mig oerhört. Jag är orolig att medias beteende förr eller senare kommer att leda till att någon som slaktas i media och inte kan få upprättning helt enkelt tar lagen i egna händer. Min bedömning är att Expressen leker med elden.
Citera
2017-02-10, 19:10
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Svenonius, Abelt och Fält var med och friade DN:s Hanne Kjöller i tryckfrihetsmålet där hon i en bok anklagade krögaren Erik Videgård för att ha ägt en bostadsrätt värd mångmiljonbelopp och ifrågasatt varför han inte hade pengar att klara sig på när han blev långvarigt sjuk.
Verkar som om de här jurymedlemmarna är väl inskolade i sitt uppdrag.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18869735.ab

Detta handlar om Stockholms Tingsrätt. Finns ju fler partier representerade i Stockholm än S-L-M.

Varför fanns inte övriga partier med?

Hur bestäms denna sammansättning annars.
Citera
2017-02-10, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederasten
fast ni gör det ju alldeles för lätt för er. anledningen till att expressen inte blev dömda, trots de felaktiga citaten, torde ju vara att de inte på något sätt pekar ut honom som mer klandervärd än han redan är. han har ju skrivit liknande saker över hela nätet.

de gjorde även en rättelse i tidingen

Det spelar egentligen ingen roll om det är korrekta citat eller inte.
De har hängt ut en privatperson, dessutom i syfte att tjäna pengar.
Det är förtal.
Citera
2017-02-10, 19:12
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Det jag personligen är lite orolig för är följande. När en privatperson bir uthängd, skandaliserad och häcklad av en stor tidning och tidningen frias så är det illa. Dagens löpsedel med en stor bild på Jim och rubriken Expressen 60, näthataren 0 så är det nåt så outsägligt lågt gjort av en tidning som sitter på makten att föra ut sitt budskap samt kapital att processa ihjäl vem som helst. Detta stör mig oerhört. Jag är orolig att medias beteende förr eller senare kommer att leda till att någon som slaktas i media och inte kan få upprättning helt enkelt tar lagen i egna händer. Min bedömning är att Expressen leker med elden.

Det kan jag definitivt hålla med om. Var hittar men detta löp?
Citera
2017-02-10, 19:19
Medlem
Noose..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Det kan jag definitivt hålla med om. Var hittar men detta löp?

http://www.friatider.se/expressen-firar-segern-genom-att-hanga-ut-sitt-offer-igen
Citera
2017-02-10, 19:21
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noose..
http://www.friatider.se/expressen-firar-segern-genom-att-hanga-ut-sitt-offer-igen

Tryckte Expressen upp en extra löpsedel när domslutet kom idag?
Citera
2017-02-10, 19:27
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Tryckte Expressen upp en extra löpsedel när domslutet kom idag?
Japp.
Smakfullt och storsint, inte sant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in