Citat:
Ursprungligen postat av
bernad_law
Trump försäkrar Julia Timoshenko att han kommer behålla sanktionerna tills Ukraina är befriat:
http://www.politico.com/story/2017/02/trump-ukraine-russia-sanctions-234631
Ja, det är vad Julia säger. Enligt en kommentar på nätet fick hon möjligen bara ett kort samtal, inte en lång förklaring. Julia har behov av en seger i Washington, det ska man tänka på när man hör henne uttala sig. Hon är yrkespolitiker.
Om jag har förstått det rätt, så talade Haley om sanktionerna pga Krim, inte de andra (hon anklagade dock Ryssland för det uppblossande inbördeskriget). Där kan möjligen finnas en öppning. Affärsmannen Trump är en van förhandlare. Han sade en gång att han kunde tänka sig att avskaffa sanktionerna om han fick till ett nedrustningsavtal med Ryssland. Jag skulle välkomna ett sådant avtal, efter att ha varit orolig i nästan tre år. Jag tro att VP också kan tänka sig ett sådant avtal för fredens och sanktionernas skull, även om de senare märkligt nog har stärkt Ryssland på sikt, trots att de svider tillsammans med den svaga rubeln och det låga oljepriset.
En indikation på att Trump menar allvar är att han vill ge Ukraina fred. Där har han också ett förhandlingskort och Ryssland nappar säkert.
Även i Ukraina, inte bara i EU, höjer några rösten och säger att sanktionerna måste bort för att rädda Ukrainas ekonomi. Jag håller förstås med, eftersom Ukraina lider mer än Ryssland i nuvarande läge, men även för att det skulle förbättra situationen för broderfolken. Avskaffade sanktioner gör också vårt svenska närområde säkrare.