2017-02-04, 21:25
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
En dold överenskommelse där de enda kända beståndsdelarna är att USA tar bort sanktionerna när Ryssland evakuerar sina ockuperade områden? Visst.
Knappast, då det totalt saknar intresse för folkmassan i väst. Verkligheten visar att det är andra problem här som är mycket viktigare. Gäller numera för övrigt även ditt favvoland USA

Den geopolitiska utvecklingen kan vara både hastig och dynamisk bernad_law och det gäller att hänga med i svängarna och inte bli fast i något som redan varit
Citera
2017-02-05, 08:58
Medlem
Citat:
Trump försäkrar Julia Timoshenko att han kommer behålla sanktionerna tills Ukraina är befriat:

http://www.politico.com/story/2017/02/trump-ukraine-russia-sanctions-234631

Ja, det är vad Julia säger. Enligt en kommentar på nätet fick hon möjligen bara ett kort samtal, inte en lång förklaring. Julia har behov av en seger i Washington, det ska man tänka på när man hör henne uttala sig. Hon är yrkespolitiker.

Om jag har förstått det rätt, så talade Haley om sanktionerna pga Krim, inte de andra (hon anklagade dock Ryssland för det uppblossande inbördeskriget). Där kan möjligen finnas en öppning. Affärsmannen Trump är en van förhandlare. Han sade en gång att han kunde tänka sig att avskaffa sanktionerna om han fick till ett nedrustningsavtal med Ryssland. Jag skulle välkomna ett sådant avtal, efter att ha varit orolig i nästan tre år. Jag tro att VP också kan tänka sig ett sådant avtal för fredens och sanktionernas skull, även om de senare märkligt nog har stärkt Ryssland på sikt, trots att de svider tillsammans med den svaga rubeln och det låga oljepriset.

En indikation på att Trump menar allvar är att han vill ge Ukraina fred. Där har han också ett förhandlingskort och Ryssland nappar säkert.

Även i Ukraina, inte bara i EU, höjer några rösten och säger att sanktionerna måste bort för att rädda Ukrainas ekonomi. Jag håller förstås med, eftersom Ukraina lider mer än Ryssland i nuvarande läge, men även för att det skulle förbättra situationen för broderfolken. Avskaffade sanktioner gör också vårt svenska närområde säkrare.
Citera
2017-02-05, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Ja, det är vad Julia säger. Enligt en kommentar på nätet fick hon möjligen bara ett kort samtal, inte en lång förklaring. Julia har behov av en seger i Washington, det ska man tänka på när man hör henne uttala sig. Hon är yrkespolitiker.

Om jag har förstått det rätt, så talade Haley om sanktionerna pga Krim, inte de andra (hon anklagade dock Ryssland för det uppblossande inbördeskriget). Där kan möjligen finnas en öppning. Affärsmannen Trump är en van förhandlare. Han sade en gång att han kunde tänka sig att avskaffa sanktionerna om han fick till ett nedrustningsavtal med Ryssland. Jag skulle välkomna ett sådant avtal, efter att ha varit orolig i nästan tre år. Jag tro att VP också kan tänka sig ett sådant avtal för fredens och sanktionernas skull, även om de senare märkligt nog har stärkt Ryssland på sikt, trots att de svider tillsammans med den svaga rubeln och det låga oljepriset.

En indikation på att Trump menar allvar är att han vill ge Ukraina fred. Där har han också ett förhandlingskort och Ryssland nappar säkert.

Även i Ukraina, inte bara i EU, höjer några rösten och säger att sanktionerna måste bort för att rädda Ukrainas ekonomi. Jag håller förstås med, eftersom Ukraina lider mer än Ryssland i nuvarande läge, men även för att det skulle förbättra situationen för broderfolken. Avskaffade sanktioner gör också vårt svenska närområde säkrare.

EU planerar att förlänga sanktioner efter ryssofascisternas senaste krigsbrott och skjutningar mot civila. Bra!
Citera
2017-02-05, 10:57
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
EU planerar att förlänga sanktioner efter ryssofascisternas senaste krigsbrott och skjutningar mot civila. Bra!
Och i USA får inte Trump ens igenom exekutiv order eftersom han inte förstår att makten är delad i USA, som det står i konstitutionen. Som han inte kan. Det kommer komma en ersättare till Trump som kommer vara en riktig patriot. Då åker Ryssland på rejält med däng redan i rond ett i form av hårda sanktioner i Iran eller kanske rent av nordkorea-nivå. Sanktioner som nog står vid sidan av militärt stöd till Ukraina, ja nog mer än så.
Citera
2017-02-05, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger

Vi får se hur det blir med sanktionerna. Allt förändras snabbt i vår tid och jag vågar inte sia. Om jag har förstått det rätt, så tar EU ställning till sanktionerna i sommar. De ryska mot-sanktionerna är på plats till december. Våra stackars dementa EU-makthavare kan nog inte annat göra än att förlänga sanktionerna i det läget. Det finns dock en trumf (Trump) i kortleken. Han är ett oskrivet blad och det är svårt att läsa honom.
Citera
2017-02-05, 11:35
Medlem
Citat:
Det finns dock en trumf (Trump) i kortleken. Han är ett oskrivet blad och det är svårt att läsa honom.

Ja, jag läste en bloggkommentar om att det är jättesvårt. Jag litar på den anonyma personen som skrev det och samtidigt nämnde chemtrails och Illuminati.

Andra personer har andra åsikter. Till exempel USA:s FN-ambassadör, Trumps presstalesman eller statements från Vita Huset som alla talar om att behålla sanktioner, direkt anklagar Ryssland samt specifikt nämner Ukrainas territoriella integritet.

Men så klart kan de ha fel. Så låt oss istället lita på anonyma kommentarer!
Citera
2017-02-05, 17:56
Medlem
Citat:

Det var väldigt vad sanktionerna nu är så viktiga att upphäva. Blöder Ryssland mer än vi i väst vet måntro. Sedan vad sanktionerna mot Ryssland har med Ukraina ekonomi att göra kan ju diskuteras.
Den fällan lär inte Kiev gå i frivilligt. Ryska löften med sockersöta ord som broderfolk(viket politiskt skitord egentligen) mm funkar inte. Alla länder, särskilt länderna i vår region vill ju att Ukraina skall få sin fred och sitt totala oberoende från Ryssland, det är så demokratiska länder agerar vilket ju skiljer oss från Ryssland.
Citera
2017-02-08, 23:17
Medlem
tverskoys avatar
USA kan ta bort sanktioner om Ryssland hjälper till med att bekämpa ISIS, uppger den amerikanska vicepresidenten Pence

White House considering removing sanctions against Russia in effort to combine forces in ISIS fight, Pence says

The White House will decide in "the months ahead" whether to remove sanctions against Russia in exchange for coordinating efforts against ISIS in the Middle East, Vice President Mike Pence said Sunday.

http://www.nydailynews.com/news/politics/white-house-removing-sanctions-russia-pence-article-1.2964718
Citera
2017-02-08, 23:27
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
USA kan ta bort sanktioner om Ryssland hjälper till med att bekämpa ISIS, uppger den amerikanska vicepresidenten Pence

White House considering removing sanctions against Russia in effort to combine forces in ISIS fight, Pence says

The White House will decide in "the months ahead" whether to remove sanctions against Russia in exchange for coordinating efforts against ISIS in the Middle East, Vice President Mike Pence said Sunday.

http://www.nydailynews.com/news/politics/white-house-removing-sanctions-russia-pence-article-1.2964718
Om några månader finns inte ISIS kvar tack vare USA under Obama, tack vare Turkiets rensning i Syrien och tack vare Irans armé i Irak. så nej, inga sanktioner kommer lyftas på grund av något sådant heller.
Citera
2017-02-09, 00:08
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Om några månader finns inte ISIS kvar tack vare USA under Obama, tack vare Turkiets rensning i Syrien och tack vare Irans armé i Irak. så nej, inga sanktioner kommer lyftas på grund av något sådant heller.

Dessutom kommer senaten att lägga fram ett lagförslag som gör att sanktionerna inte kan lyftas utan deras stöd:

Citat:
The legislation, known as the Russia Sanctions Review Act, would require Trump to notify Congress before he lifts sanctions tied to the invasion of Ukraine or Russia's meddling in the White House race.

“To provide relief at this time would send the wrong signal to Russia and our allies who face Russian oppression. Sanctions relief must be earned, not given," said Graham, a frequent GOP critic of the president.

Lawmakers would have 120 days to pass a joint resolution of disapproval blocking Trump from lifting the sanctions. Trump also would not be able to lift sanctions while Congress was reviewing the proposal.
http://thehill.com/blogs/floor-action/senate/318511-senators-move-to-limit-trump-on-russia-sanctions

Tydligt att man inte litar på knäppgöken Trump och vill hålla koll på hans förehavanden.
Citera
2017-02-09, 01:26
Medlem
Volvo242DLs avatar
Sanktioner är något man använder när man inte har något annat att ta till. Men sanktioner är ett trubbigt verktyg som också lika gärna kan skada en själv. Tänk tanken; Jag vill inte leka med dig och så står man själv utan lekkamrat. Alltså, i det här fallet kan båda drabbas av den enes sanktion.

Sen måste man också i den här jämförelsen ta med att det finns olika umgängesbehov. Det skulle ju kunna vara så att den som blir ratad inte har så stora behov av lekkamrater utan klarar sig hyggligt ändå och då man verkligen börja undra vem som är vinnare eller förlorare
Citera
2017-02-09, 01:35
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Tydligt att man inte litar på knäppgöken Trump och vill hålla koll på hans förehavanden.
Kalla honom du för precis vad du vill men glöm inte att han faktiskt är en folkvald president och önskad av många, cirka hälften av alla väljarna. Väldigt intressant också att hans stöd finns hos gräsrötterna och den breda folkmassan och inte bara hos etablissemanget med stora resurser att påverka. Det här är en stor sak som kommer påverka både Europa och Ryssland för att inte säja hela geopolitiken.
Den närmaste framtiden är nu ganska spännande och inte minst för oss inom Europa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in