Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-11, 15:43
  #3373
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Från US Energy Information Administration (en statlig myndighet):

https://www.eia.gov/outlooks/steo/report/prices.cfm
Vad ser du på framsidan som du inte vill prata om?

Wholesale power prices in 2016 fell, reflecting lower natural gas prices

Bra nyheter, då USA och Kanada kan leverera billig gas till Baltikum, Ukraina och övriga Europa istället för att vi demokratier ska behöva köpa skiten av de ryska fascisterna. Och, återigen, gör att sanktionerna och kommande sanktioner får bättre effekt i Ryssland och mindre effekt hos oss.
Citera
2017-01-11, 19:45
  #3374
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Frågan är om du litar på Kreml som förutspår lägre priser ned mot $40.
Låter mer sannolikt än 10 dollar.

Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ryska staten har underskott på 3,2% av BNP, mer än USA.
"Mer än USA"? Hmm, låt oss kolla. Google, google, ..., här!

Citat:
The United States recorded a Federal Government Budget deficit equal to 3.2 percent of the country's Gross Domestic Product in fiscal year 2016.
http://www.tradingeconomics.com/unit...ernment-budget

3,2% är mer än 3,2% - hur tänkte du där? Kanske att ryska procent är lite större än amerikanska?

Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Dessutom:
Big Utility Sees Pathway to $10 Oil[/b]
https://www.bloomberg.com/news/artic...-10-engie-says
Spekulera om framtiden kan man ju alltid. Tror du verkligen det blir en sådan där "energitsunami" då?
Citera
2017-01-22, 22:37
  #3375
Medlem
fitz-humes avatar
Nu börjar Putins nickedocka Medvedev att tvivla på att västvärldens sanktioner kommer att avskaffas inom nära framtid:

http://timesofindia.indiatimes.com/w...w/56717840.cms

Russian Prime Minister Dmitry Medvedev says the west's sanctions on Russia are likely to remain in place "for a long time'' despite expectations Donald Trump's inauguration as US president will lead to warmer relations between Washington and Moscow.

Kan möjligen ha att göra med blivande franska presidenten Fillons uttalande nyligen att Ryssland måste uppfylla Minsk II innan sanktioner tas bort, samt att det måste ha kommit tydliga signaler från Trump att han inte viker sig på den inslagna linjen att rysk aggression inte ska accepteras.
Citera
2017-01-22, 23:47
  #3376
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Nu börjar Putins nickedocka Medvedev att tvivla på att västvärldens sanktioner kommer att avskaffas inom nära framtid:

http://timesofindia.indiatimes.com/w...w/56717840.cms

Russian Prime Minister Dmitry Medvedev says the west's sanctions on Russia are likely to remain in place "for a long time'' despite expectations Donald Trump's inauguration as US president will lead to warmer relations between Washington and Moscow.

Kan möjligen ha att göra med blivande franska presidenten Fillons uttalande nyligen att Ryssland måste uppfylla Minsk II innan sanktioner tas bort, samt att det måste ha kommit tydliga signaler från Trump att han inte viker sig på den inslagna linjen att rysk aggression inte ska accepteras.

Ja, så sade Medvedev och det rapporteras i flera medier. Han har rätt, eftersom ingen vet vad Trump kommer att göra och det är inte säkert att han får med sig EU. Det enda vi har att gå på är vad Trump sade innan han blev president, hans minister-utnämningar och på Vita husets nya hemsida. Där nämns bara en fiende, terrorismen, och han flaggar för diplomatiska insatser, inte konflikter. Trump kan också få problem med kongressen där även många republikaner vill klämma åt Ryssland.

Det tar tid att vända detta stora sanktions-skepp. Ingen vet om det kan göras, men många hoppas. Vi får se vad valen i EU resulterar i detta år.

Jag lider med EU:s jordbrukare, speciellt de franska småbönderna och de är många, men sanktionerna är en förklädd välsignelse för Ryssland, som nu gör sig oberoende på flera sätt.

Tänk också på att Rysslands mot-sanktioner mot EU är på plats hela 2017.

Svenska mjölkbönder lider, men jag nämner speciellt de franska småbönderna, eftersom jag har sett dem göra det omöjliga i många år. Jag vet en fransyska som ägde en karg bergsfastighet, födde upp getter och levde på att sälja getost på den lokala marknaden på lördagarna. Tänk dig hennes hårda liv och tänk dig vad sanktionerna och motsanktionerna gjorde henne och andra.

Det gäller att försöka lista ut vem Trump egentligen är. Han är affärsman, inte yrkespolitiker, och tänker på pengarna. Sanktionerna är ett hinder för amerikansk handel när han vill göra USA stort igen. Han behöver varje tolvshilling, så att säga. Exxon går goda tider till mötes om han fixar till relationerna med Ryssland. Alltså sanktionerna kanske tas bort, men det kommer att ta tid.

Medvedev är lite olik VP och är inte en nickedocka. Medvedev tillät attacken på Libyen till VP:s förtret.
Citera
2017-01-23, 18:12
  #3377
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Ja, så sade Medvedev och det rapporteras i flera medier. Han har rätt, eftersom ingen vet vad Trump kommer att göra och det är inte säkert att han får med sig EU. Det enda vi har att gå på är vad Trump sade innan han blev president, hans minister-utnämningar och på Vita husets nya hemsida. Där nämns bara en fiende, terrorismen, och han flaggar för diplomatiska insatser, inte konflikter. Trump kan också få problem med kongressen där även många republikaner vill klämma åt Ryssland.

Det tar tid att vända detta stora sanktions-skepp. Ingen vet om det kan göras, men många hoppas. Vi får se vad valen i EU resulterar i detta år.

Jag lider med EU:s jordbrukare, speciellt de franska småbönderna och de är många, men sanktionerna är en förklädd välsignelse för Ryssland, som nu gör sig oberoende på flera sätt.

Tänk också på att Rysslands mot-sanktioner mot EU är på plats hela 2017.

Svenska mjölkbönder lider, men jag nämner speciellt de franska småbönderna, eftersom jag har sett dem göra det omöjliga i många år. Jag vet en fransyska som ägde en karg bergsfastighet, födde upp getter och levde på att sälja getost på den lokala marknaden på lördagarna. Tänk dig hennes hårda liv och tänk dig vad sanktionerna och motsanktionerna gjorde henne och andra.

Det gäller att försöka lista ut vem Trump egentligen är. Han är affärsman, inte yrkespolitiker, och tänker på pengarna. Sanktionerna är ett hinder för amerikansk handel när han vill göra USA stort igen. Han behöver varje tolvshilling, så att säga. Exxon går goda tider till mötes om han fixar till relationerna med Ryssland. Alltså sanktionerna kanske tas bort, men det kommer att ta tid.

Medvedev är lite olik VP och är inte en nickedocka. Medvedev tillät attacken på Libyen till VP:s förtret.
Ryssland kan inte det där med mjölk nej. Det har de aldrig kunnat. Nu gör de ryska rovkapitalisterna med stora bondgårdar som kineserna - tillsätter plastämnen i osten. Väntat. Det ryska folket får lida som vanligt, nu är det på grund av diktator Putins straff mot det ryska folket.
De sanktioner han infört för att folket också ska straffas - Sanktionerna mot Ryssland drabbar bara de rikaste oligarkerna i Kreml, Putins maffia.
Citera
2017-01-23, 20:52
  #3378
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Ja, så sade Medvedev och det rapporteras i flera medier. Han har rätt, eftersom ingen vet vad Trump kommer att göra och det är inte säkert att han får med sig EU. Det enda vi har att gå på är vad Trump sade innan han blev president, hans minister-utnämningar och på Vita husets nya hemsida. Där nämns bara en fiende, terrorismen, och han flaggar för diplomatiska insatser, inte konflikter. Trump kan också få problem med kongressen där även många republikaner vill klämma åt Ryssland.

Det tar tid att vända detta stora sanktions-skepp. Ingen vet om det kan göras, men många hoppas. Vi får se vad valen i EU resulterar i detta år.

Jag lider med EU:s jordbrukare, speciellt de franska småbönderna och de är många, men sanktionerna är en förklädd välsignelse för Ryssland, som nu gör sig oberoende på flera sätt.

Tänk också på att Rysslands mot-sanktioner mot EU är på plats hela 2017.

Svenska mjölkbönder lider, men jag nämner speciellt de franska småbönderna, eftersom jag har sett dem göra det omöjliga i många år. Jag vet en fransyska som ägde en karg bergsfastighet, födde upp getter och levde på att sälja getost på den lokala marknaden på lördagarna. Tänk dig hennes hårda liv och tänk dig vad sanktionerna och motsanktionerna gjorde henne och andra.

Det gäller att försöka lista ut vem Trump egentligen är. Han är affärsman, inte yrkespolitiker, och tänker på pengarna. Sanktionerna är ett hinder för amerikansk handel när han vill göra USA stort igen. Han behöver varje tolvshilling, så att säga. Exxon går goda tider till mötes om han fixar till relationerna med Ryssland. Alltså sanktionerna kanske tas bort, men det kommer att ta tid.

Medvedev är lite olik VP och är inte en nickedocka. Medvedev tillät attacken på Libyen till VP:s förtret.
USA har väl knappt någon handel med Ryssland så sanktionerna spelar mindre roll för USA. Dessutom vill ju Trump ta hem Amerikanska företag i Ryssland så det lär svida än mer för ryskt näringsliv. Och det är ju ryska företag, stora som små som lider mest av sanktionerna och konkar allt oftare. Väst har inte det problemet eftersom avsättning alltid finns för kvalitetsprodukter från väst. Tyskland har t.ex inte märkt av dom ryska sanktionerna över huvud taget i sin utrikeshandel.
Så tyck inte synd om väst, skänk istället en tanke till det ryska folket och alla småföretagare som levt på att importera bra produkter från väst men som nu börjar känna av sanktionerna både från omvärlden och från den egna regimen och lider rejält av Putins politik. Inte populärt bland ryssarna den saken är klar.
Och till skillnad mot EU:s länder så har Ryssland inte det skyddsnät som vi har och som i stort garanterar ersättningar och bidrag för bla. egenföretagare vid t.ex. handelsembargo. Välstånd kallas det.
__________________
Senast redigerad av Lucas49 2017-01-23 kl. 20:57.
Citera
2017-01-23, 21:08
  #3379
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Jag vet en fransyska som ägde en karg bergsfastighet, födde upp getter och levde på att sälja getost på den lokala marknaden på lördagarna. Tänk dig hennes hårda liv och tänk dig vad sanktionerna och motsanktionerna gjorde henne och andra.
Jo, hon är säkert en av de som exporterade till kunder i S:t Petersburg och Moskva... inte. Säljer hon på en lokal lördagsmarknad så konkurrerar hon inte ens med Carrefour utanför stan. Sanktionerna lär alltså inte ha berört henne ett dugg.

Däremot är det otroligt dumt att Putin förbjuder sitt folk att köpa kvalitetsmat, han borde sluta med sina sanktioner omedelbart.
Citera
2017-01-23, 23:03
  #3380
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Jo, hon är säkert en av de som exporterade till kunder i S:t Petersburg och Moskva... inte. Säljer hon på en lokal lördagsmarknad så konkurrerar hon inte ens med Carrefour utanför stan. Sanktionerna lär alltså inte ha berört henne ett dugg.

Däremot är det otroligt dumt att Putin förbjuder sitt folk att köpa kvalitetsmat, han borde sluta med sina sanktioner omedelbart.

När småbönderna måste börja konkurrera mer lokalt, istället för att exportera, vad tror du händer? De lider och går omkull.

Fransyskan var verksam under kalla kriget då marknaden var anpassad till den situationen och då det franska folket hade bättre köpkraft och en större lokal ekonomi, trots relativt hög arbetslöshet, eftersom Paris inte förstod landsbygden. Sovjets import av ost var säkerligen liten. Rysslands mot-sanktioner slår hårt och folket protesterar.

Västs sanktioner lär inte tas bort idag eller imorgon och Rysslands mot-sanktioner är på plats hela 2017. Sanktionerna är en förfärlig boja för EU, men en förklädd välsignelse för Ryssland, så konstigt är det.
Citera
2017-01-24, 00:44
  #3381
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ryssland kan inte det där med mjölk nej. Det har de aldrig kunnat. Nu gör de ryska rovkapitalisterna med stora bondgårdar som kineserna - tillsätter plastämnen i osten. Väntat. Det ryska folket får lida som vanligt, nu är det på grund av diktator Putins straff mot det ryska folket.
De sanktioner han infört för att folket också ska straffas - Sanktionerna mot Ryssland drabbar bara de rikaste oligarkerna i Kreml, Putins maffia.

Jag ska ärligt säga att jag inte vet hur den ryska mejeri-industrin fungerar. Det jag vet är att kapitalismen påverkar vår svenska mat negativt och det kan också ha skett i Ryssland. Det jag också vet är att ryssarna saknar de populära finska mejeri-produkterna i dessa sanktions-tider. Jag såg dem komma i flock i finska Karelen före sanktionerna. Flock.

Under mitt enda besök strax efter Jeltsin-åren såg jag nedlagda lokala mejerier. Det jag nu hör är att ryssarna importerar franska ostmakare och deras hemligheter i liten skala. Det ska inte blåsas upp, jag talar om liten skala.

Sanktionerna drabbar inte bara oligarkerna. År 2016 fick vi se ryssarna dra åt svångremmen. De ryska motåtgärderna räddar landet på olika sätt, importsubstitutionen, men det kommer att ta tid innan folket får del av frukterna. Alltså, landet räddas, folket måste hålla ut - och sedan shockas väst.
Citera
2017-01-24, 06:13
  #3382
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Jag ska ärligt säga att jag inte vet hur den ryska mejeri-industrin fungerar.
Det vet nog inte Xelious heller. Notera hur han slänger ur sig saker ("plastämnen i osten") utan några länkar eller detaljerade fakta som backar upp vad han påstår.

Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Det jag också vet är att ryssarna saknar de populära finska mejeri-produkterna i dessa sanktions-tider.
Alla ryssar? De jag personligen hört uttala sig var snarare missnöjda med finska storfabriks-produkter, vars kvalitet inte kan mäta sig med närproducerade varor av högre kvalitet.

Sedan är ju just ost inte lika populärt över huvud taget, medan man istället konsumerar mycket mer kvarg, kefir, smetana, osv. Var hittar du kvarg av hög kvalitet i Sverige? Det har visserligen blivit populärt på sistone, men det som säljs på ICA är ju bara skit, med väldigt liten likhet med originalet.
__________________
Senast redigerad av VarmaDrycker 2017-01-24 kl. 06:18.
Citera
2017-01-24, 10:27
  #3383
Medlem
Vad tycker ni om förlängning av sanktioner efter 31 juli? Det känns att det börjar bli lite kört nu...tyvärr.
Putin är snart i Budapest, för att "köpa" Orbans lojalitet med 10 miljarder dollar:
http://www.svd.se/ungerns-ledare-hyl...=yahoo&ref=yfp

och sen har vi oxå val i Frankrike under våren...Känns lite mörkt ut för oss som vill ha sanktionerna kvar så länge ockupatuionsmakten RU finns med sina trupper i Krim och i Donbass...
Citera
2017-01-24, 10:57
  #3384
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Vad tycker ni om förlängning av sanktioner efter 31 juli? Det känns att det börjar bli lite kört nu...tyvärr.
Putin är snart i Budapest, för att "köpa" Orbans lojalitet med 10 miljarder dollar:
http://www.svd.se/ungerns-ledare-hyl...=yahoo&ref=yfp

och sen har vi oxå val i Frankrike under våren...Känns lite mörkt ut för oss som vill ha sanktionerna kvar så länge ockupatuionsmakten RU finns med sina trupper i Krim och i Donbass...

Om Orban och Ungrarna hade något mod och integritet bakom sina högljudda vrål om nationalism och självbestämmande så hade de naturligtvis gjort en Hunxit dvs lämnat EU. Då hade man åtminstone kunnat respektera dem.

I stället så fortsätter Ungern gladeligen ta emot mest bidrag/capita i hela EU (dvs drygt 40 miljarder SEK/år, motsvarande hela Sveriges bruttobidrag), samtidigt som man aktivt arbetar för att underminera hela EU och Orban öppet glorifierar Ryssland och Putin.

Ungrarna är ett hycklande pack, och om Östeuropéerna i stort nu är så ivriga att få Putins dase uppkörd i arslet och bli Ryska federationssubjekt (igen) så kan de ju få bli det.

Sparka ut Ungern ur EU som ett varnande exempel om de inte har självrespekten att lämna på eget initiativ.

De drygt 40 miljarderna per år EU sparar på detta kan lämpligtvis läggas på försvaret i bland annat Sverige.
__________________
Senast redigerad av DaEzz 2017-01-24 kl. 11:23.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback