Citat:
Ursprungligen postat av
HatadAvGud
Hm, om jag tagit morsans kort, maskerat mig så ingen kamera såg mitt ansikte. Inte fanken hade HON blivit återbetalningsskyldig då. Kan va bra att veta nästa Swedbank krånglar, muhahaha. Undrar om snubben ens får nåt straff. En bankrånare som går fri rentav?
Det första som händer är att kontot står på minus och när din mammas surt förvärvade lön eller pension kommer in så minskar bara underskottet.
Det andra är att hon får ett krav på att täcka underskottet och sedan ett betalningsföreläggande från KFM. Det är ingen tvekan om att hon skall betala detta men hon kan om hon vill naturligtvis bestrida och låta det gå till rättegång. Att hon skulle slippa återbetalningskrav är mycket osannolikt.
Det hon har att göra är däremot att själv driva ett separat ärende mot banken där hon hävdar att det skett en felaktig utbetalning till någon som på något sätt lyckats få tillgång till hennes kort och kod.
Detta skall hon naturligtvis ha polisanmält redan och hon bör ha kontaktat banken för att spärra kortet.
Folk verkar tro att det är SwedBank som skall bevisa en massa saker för att någon skall bli återbetalningsskyldig . Det är tvärtom, det kommer att ligga på den enskilde att övertyga domstolen varför i helvete man inte skulle betala tillbaka pengar som man inte hade rätt att ta ut.