2017-02-01, 19:39
Bannlyst
swedbanks bankautomater spottar ut pengar runt om i hela Malmö just nu.

Kollade in i swedbanks facebooks sidan och det ser ut som om de har IT system problem..
Dock tror jag att det handlar snarare om en hackerattack eller fel med deras mastercard bankkort.
Citera
2017-02-01, 19:45
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swekredit

Kollade in i swedbanks facebooks sidan och det ser ut som om de har IT system problem..
Dock tror jag att det handlar snarare om en hackerattack eller fel med deras mastercard bankkort.
Vad har du för källa?
Citera
2017-02-01, 19:45
Bannlyst
Kanske är helikopterpengar!

Nåja tror att det är ganska enkelt att blockera uttag, så problemet är nog ganska snabbt löst. Vilka som betalar för denna sena eller tidiga julklapp kan vi utgå från. Kunderna, så är du kund i banken räkna med att du betalar.
Citera
2017-02-01, 19:48
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Swedbank hade tydligen problem med sitt Mastercard i morse. (Swedbank har "bara" Mastercard numera, verkar det). Att bankomaterna "spottar ut pengar" verkar totalt otroligt, om du inte syftar på att man får ut pengar som det är tänkt. Har du någon källa på att "bankomater spottar ut pengar", eller trollar du bara? -En grej till: Swedbank delar bankomatsystemet med alla andra anslutna banker. Swedbank har inte egna bankomater sedan flera år tillbaka. De hette "minuten" förr.

Jag tror du trollar alternativt skojar?
Citera
2017-02-01, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad har du för källa?

50 personer som tar ut tusentals kr i bankautomaten och sedan ringer en bekant som befinner sig 5 km ifrån mig och säger samma sak.
Citera
2017-02-01, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Swedbank hade tydligen problem med sitt Mastercard i morse. (Swedbank har "bara" Mastercard numera, verkar det). Att bankomaterna "spottar ut pengar" verkar totalt otroligt, om du inte syftar på att man får ut pengar som det är tänkt. Har du någon källa på att "bankomater spottar ut pengar", eller trollar du bara? -En grej till: Swedbank delar bankomatsystemet med alla andra anslutna banker. Swedbank har inte egna bankomater sedan flera år tillbaka. De hette "minuten" förr.

Jag skojar inte, det kommer förmodligen komma upp på nyheterna.
Citera
2017-02-01, 19:51
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

Har faktiskt hänt lite då och då att automater fått fnatt, har varit med om det själv en gång att kunnat ta ut pengar jag inte hade (men dom är snabba på att fixa det, och dom har koll på vilka som utnyttjat felet och vill ha sina pengar tillbaka).
Citera
2017-02-01, 19:52
Medlem
constants avatar
Citat:
50 personer som tar ut tusentals kr i bankautomaten och sedan ringer en bekant som befinner sig 5 km ifrån mig och säger samma sak.
Och istället för att dra dit, så sitter du här?
Citera
2017-02-01, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Och istället för att dra dit, så sitter du här?

Det är bara pengar....
Citera
2017-02-01, 19:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jag skojar inte, det kommer förmodligen komma upp på nyheterna.

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Har faktiskt hänt lite då och då att automater fått fnatt, har varit med om det själv en gång att kunnat ta ut pengar jag inte hade (men dom är snabba på att fixa det, och dom har koll på vilka som utnyttjat felet och vill ha sina pengar tillbaka).

Fortfarande efterfrågas trovärdig källa. Några år sedan såg jag Windows XP-skrivbord med en "poppupp-ruta" på en bankomat jag besökte. "Windows har utfört en förbjuden åtgärd, tryck ctrl+alt+del för att starta om datorn". Tyvärr sprutade inte bankomaten ut en massa pengar då. Även om det hade hänt, är jag så idiotiskt ärlig och svensk att jag hade samlat upp pengarna och gett tillbaka till banken. Sån är jag.

Men åter: Finns det någon källa till denna roliga grej? -Annars är det bara strunt.
Citera
2017-02-01, 20:02
Bannlyst
Om du bor i Malmö så dra till närmaste bankautomat och testa du kommer att möta många folk som springer runt och cashar ut.
Citera
2017-02-01, 20:06
Medlem
elastikmandens avatar
Om sedlarna är splittnya, kan det hända att vissa sedlar klistrar i hop sig, så fler än 1 kan komma ut åt gången.. One time luck!😜
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in