2017-02-04, 21:34
Medlem
Kaliber-Vits avatar
Bedrägeri (i detta fall grovt) är brottsligt och faller under allmänt åtal alldeles oavsett om Swedbank vill anmäla det eller inte. Åklagaren har åtalsplikt och polisen har utredningsplikt.

Den som vill kan slå en signal till Malmöpolisen således. När det rör sig av ett brott av denna dignitet är det inte otänkbart att Ahmed får en husrannsakan.

Och Swedbank är naturligtvis skyldiga att lämna ut information om utredarna begär det.
Citera
2017-02-04, 21:38
Medlem
Det bör ju inte krävas så mycket polisarbete kan man tycka. Borde gå att lösa fort om det nu går att visa att han verkligeb stått vid en bankomat och plockat ut pengarna
Citera
2017-02-04, 22:17
Medlem
GW:s svar i veckans Brott blir intressant att se... Han kommer skratta.
Citera
2017-02-04, 22:48
Medlem
thegoodshepherds avatar
Tycker detta verkar knepigt: från Sydsvenskan

Citat:
Kan det bli aktuellt med polisanmälan?
– Att övertrassera sitt konto är inget brottsligt i sig. Det polisanmäls inte. Men har det skett något brottsligt i det här sammanhanget eller något annat så kan det bli en polisanmälan. Alla uttag loggas i bankens system. Det är viktigt att säga att har man övertrasserat sitt konto, så blir man återbetalningsskyldig.

För ett par år sedan i Landskrona:

Citat:
Här får den 54-årige Landskronabon jackpot. Ett tekniskt fel gör att han kan ta ut över 2,8 miljoner kronor från sitt eget konto.
Men nu åtalas han - misstänkt för grovt bedrägeri.

För Swedbank är det lagligt, för SEB är det bedrägeri. Vad gäller?
Citera
2017-02-04, 23:07
Medlem
Grovsnusss avatar
Kunde använda ett spärrat bankkort (mitt egna som jag trodde var borttappat) för att åja buss, låååångt från Malmö, men när jag stoppade in de i bankomaten stod det "ogiltigt kort". Ska prova med mitt nya imorgon.
Citera
2017-02-04, 23:11
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grovsnuss
Kunde använda ett spärrat bankkort (mitt egna som jag trodde var borttappat) för att åja buss, låååångt från Malmö, men när jag stoppade in de i bankomaten stod det "ogiltigt kort". Ska prova med mitt nya imorgon.
Om kortet är spärrat är det väl självklart att det är ogiltigt
Citera
2017-02-04, 23:22
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 360488
Dock övertrasseringsavgift.

Räntan vid övertrassering är ju skyhög...

Var iaf den gången jag lyckades övertrassera av misstag.
Citera
2017-02-04, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
GW:s svar i veckans Brott blir intressant att se... Han kommer skratta.
även som Swedbanks vd gjorde i intervjun
Citera
2017-02-05, 00:07
Medlem
The_cripplers avatar
Swedbank är jävla skit bank , bryr sig inte om sina kunder. För några år sen så upptäckte jag att det saknades ca 7500 kr från kontot. Kontaktade Swedbank fick veta att mitt kort användes i Köpenhamn och att det beställdes saker via nätet. Mer kunde inte idioterna säga, jag skulle då polisanmäla vilket jag gjorde . Jag skulle då kontakta internet företaget som nån hade beställt ifrån , jag fick inte reda på namnet på företaget från banken så jag vet fan inte hur dem hade tänkt att det skulle ske. Jag stängde kontot med skitbanken. Nu tycker jag att det är fel att en massa kebabtekniker och wt har tagit ut en hel del cash men en bit av mig skrattar och tycker att skitbanken förtjänar det.

Nån som har koll på hur mycket totalt det kan handla om ?
Citera
2017-02-05, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The_crippler
Swedbank är jävla skit bank , bryr sig inte om sina kunder. För några år sen så upptäckte jag att det saknades ca 7500 kr från kontot. Kontaktade Swedbank fick veta att mitt kort användes i Köpenhamn och att det beställdes saker via nätet. Mer kunde inte idioterna säga, jag skulle då polisanmäla vilket jag gjorde . Jag skulle då kontakta internet företaget som nån hade beställt ifrån , jag fick inte reda på namnet på företaget från banken så jag vet fan inte hur dem hade tänkt att det skulle ske. Jag stängde kontot med skitbanken. Nu tycker jag att det är fel att en massa kebabtekniker och wt har tagit ut en hel del cash men en bit av mig skrattar och tycker att skitbanken förtjänar det.

Nån som har koll på hur mycket totalt det kan handla om ?
Upp emot en halv miljard...

Nej men ärligt, banken förlorar inget på detta.
Citera
2017-02-05, 00:20
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegoodshepherd
Tycker detta verkar knepigt: från Sydsvenskan

För ett par år sedan i Landskrona:

För Swedbank är det lagligt, för SEB är det bedrägeri. Vad gäller?

Det viktiga är orden "i sig" i meningen "Att övertrassera sitt konto är inget brottsligt i sig.". Domstolarna kommer att överväga förhållandet mellan inkomsten och uttagen och bestämma huruvida meningen var att betala pengarna tillbaka eller inte.
Citera
2017-02-05, 00:42
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Hm, om jag tagit morsans kort, maskerat mig så ingen kamera såg mitt ansikte. Inte fanken hade HON blivit återbetalningsskyldig då. Kan va bra att veta nästa Swedbank krånglar, muhahaha. Undrar om snubben ens får nåt straff. En bankrånare som går fri rentav?

Sanningen är den att ifall du tar ut pengar ifrån din morsas kort (rånar henne) så förlorar hon pengar på detta.

Alternativet att det inte fungerar så skulle öppna upp för alla mammor att skicka sönerna på att ta ut pengar ch sen skylla från sig så banken aldrig drog summan från kontot
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in