2017-02-05, 01:25
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Hm, om jag tagit morsans kort, maskerat mig så ingen kamera såg mitt ansikte. Inte fanken hade HON blivit återbetalningsskyldig då. Kan va bra att veta nästa Swedbank krånglar, muhahaha. Undrar om snubben ens får nåt straff. En bankrånare som går fri rentav?

Det första som händer är att kontot står på minus och när din mammas surt förvärvade lön eller pension kommer in så minskar bara underskottet.

Det andra är att hon får ett krav på att täcka underskottet och sedan ett betalningsföreläggande från KFM. Det är ingen tvekan om att hon skall betala detta men hon kan om hon vill naturligtvis bestrida och låta det gå till rättegång. Att hon skulle slippa återbetalningskrav är mycket osannolikt.

Det hon har att göra är däremot att själv driva ett separat ärende mot banken där hon hävdar att det skett en felaktig utbetalning till någon som på något sätt lyckats få tillgång till hennes kort och kod.
Detta skall hon naturligtvis ha polisanmält redan och hon bör ha kontaktat banken för att spärra kortet.

Folk verkar tro att det är SwedBank som skall bevisa en massa saker för att någon skall bli återbetalningsskyldig . Det är tvärtom, det kommer att ligga på den enskilde att övertyga domstolen varför i helvete man inte skulle betala tillbaka pengar som man inte hade rätt att ta ut.
Citera
2017-02-05, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matadormix
Upp emot en halv miljard...

Nej men ärligt, banken förlorar inget på detta.

Ligger kunderna totalt på en halv miljard minus efter detta? Eller tog folk ut en och en halv miljard under haveriet?

Stor skillnad.

Noterar att Swedbanks aktiekurs gått upp sedan detta så detta lär knappast vara något allvarligt.
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5241/swedbank-a
Senast redigerad av avec 2017-02-05 kl. 03:50.
Citera
2017-02-05, 03:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lyngstad
Hur kommer det här att medföra ökade kostnader för Swebanks övriga kunder?

inga alls. tvärtom kan swedbank tjäna på det. avdragsgillt
Citera
2017-02-05, 04:02
Medlem
Christopher.s avatar
Det jag hade gjort om jag haft kvar swedbankkortet är följande:

1. Dra på mig en rånarluva
2. Ta ut en jävla massa cash
3. Polisanmäl ett rån

Grattis du fick 500.000 gratis, skicka anonyma blommor till huvudkontoret.
Citera
2017-02-05, 04:26
Medlem
Christopher.s avatar
Själv tycker jag det här är ett ärende för SÄPO då detta är ett hot mot rikets säkerhet, urholkas valutan så är det risk att hela samhället kollapsar.
Citera
2017-02-05, 06:05
Medlem
Folk borde ha rånat någon med hot och våld, och bett om kort och kontonummer. Sen tar man kortet,sätter på sig en rånarluva, och tar ut multum.
Citera
2017-02-05, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Det jag hade gjort om jag haft kvar swedbankkortet är följande:

1. Dra på mig en rånarluva
2. Ta ut en jävla massa cash
3. Polisanmäl ett rån

Grattis du fick 500.000 gratis, skicka anonyma blommor till huvudkontoret.

Dom hande ju kopplat ditt bank kort till dig, så rånar luvan kunde du lämnat hemma, om du inte skulle åka skidor ;-)
Citera
2017-02-05, 07:15
Medlem
likeets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbydude
Dom hande ju kopplat ditt bank kort till dig, så rånar luvan kunde du lämnat hemma, om du inte skulle åka skidor ;-)

Han anmäler ju för rån, så dom kan ju aldrig bevisa att det är han som tar ut pengarna?
Citera
2017-02-05, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likeet
Han anmäler ju för rån, så dom kan ju aldrig bevisa att det är han som tar ut pengarna?

Är det ingen hemma i huvudet på dig? Ansvaret är fortfarande ditt.
Citera
2017-02-05, 07:42
Medlem
Tuvtramps avatar
Man kan ju undra hur många stölder & rån av uttagskort samt kidnappningar som anmälts under den gångna veckan?
För även om Swedbank kniper tyst så måste ju anmälda brott vara offentligt(?).

Iaf så trodde jag inte först att det verkligen gick att ta ut så mycket som det påstods men tydligen gick det hur bra som helst så det är väl bara att gratulera Ahmed Terrorist, Mohammed Bombare & Kevin Skuldsatt till pengarna.
Om jag får tid över nu i veckan så ska jag byta bank för inte tror jag att Swedbank rättvist ställer dessa personer till svars utan det blir väl vi andra som får betala?
Senast redigerad av Tuvtramp 2017-02-05 kl. 07:56.
Citera
2017-02-05, 08:47
Medlem
Enda sättet att slippa bli personligt ansvarig för uttaget är rån där de tvingar av dig koden, eller tvingar dig att ta ut själv till dem. Detta måste också varit polisanmält i direkt anslutning till tillfället, man kan inte vänta med att anmäla. Eftersom man måste använda koden, och eftersom man inte får skriva upp eller ge ut koden, så kan det inte vara stöld (undantaget om de fått tag i koden genom att kika över axeln eller spelat in koden med kamera..).
Om man tagit ut på någons kort där man vet koden så är det fortfarande kortinnehavaren som åker på smällen eftersom denne varit oaktsam med sin kod. Kortinnehavaren kan ju såklart anmäla personen som tagit ut i sin tur, men det är ju ingen kort process.

Polisen kommer ju också vara ganska sugna på att reda ut dessa påstådda rån. Finns ju mycket verktyg. Har personens telefon varit vid bankomaten? Hur ser det ut på andra övervakningskameror, inklusive vid stället för det påstådda rånet? Vad säger vittnen som också använt bankomaten? Har målsägande skickat några konstiga sms, facebook o.s.v.?
Tror långt ifrån alla skulle täcka upp för allt sånt...
Senast redigerad av F-Forward 2017-02-05 kl. 08:53.
Citera
2017-02-05, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mixertx
Är det ingen hemma i huvudet på dig? Ansvaret är fortfarande ditt.

Är det ingen hemma i huvudet på dig? Om man anmäler sitt kort som stulet kan ingen bevisa att det är han, eftersom han också bär rånarluva. Hur hade du tänkt man skulle koppla honom till det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in