Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig1.2
Jag har inte bott i Sverige på många år och har svårt att bedöma opinionen på, så att säga, magkänslenivå men får inte intrycket att avskaffad hyresrätt vore särskilt populärt. Att det kan finnas minskade objektiva skäl att vara emot har du antagligen rätt i men människors uppfattningar kan ju vara både irrationella och i alla fall släpa långt efter. Vi får väl se, blir situationen absurd nog kanske till och med den svenska väljarkåren nyktrar till.
Någonstans tidigare i tråden har jag ett liknande förslag. Fria hyror och avskaffad hyresrätt för nya kontrakt. Sen får man ha någon sorts övergångsregler, kanske 5 år innan även gamla hyresrelationer omfattas och för evigt för pensionärer och handikappade.
Tja, jag brukar inte fundera på politik och samhällsförändringar i ljuset av hur det påverkar just dig.
Finns ingen anledning att ta från andra och ge till dig. Om du inte duger till att dra in nog med pengar för att leva som du vill är det ditt problem. Kanske vidareutbilda dig eller jobba lite hårdare?
Det finns ingen som tar från andra och ger till mig, min bruksvärdeshyresrätt är byggd på för nästan ett sekel sen och inget du betalar.
Jag jobbar heltid och betalar skatt och vill bidra med mina skattemedel till subventioner åt drägligt hyresnivåer för hyresrätter åt hela folket, alla betalar skatt, alla kan nyttja hyresrätterna. Vad i helvete menar du att man tar från andra och ger till mig då? Det är ni nyliberala svin som får vara med och betala precis som mig, vilket ni inte vill.
Jag har utbildat mig i flera år, jobbat, tagit risker och slitit för bli tjänsteman och tjäna över 30k i det yrket jag vill jobba med. Det räcker inte! jag måste utbilda mig ännu mer, slita lite hårdare och piska mig själv närmare hjärtinfarkt då ni vill höja mina kostnader för att få samma sparmarginal jag har nu, en sparmarginal jag haft som mål att uppnå sen 10 år tillbaka när jag var ungdom.
Det är allmänt känt, i den bistra nyliberala moderata världsbilden ska man slita ihjäl sig annars går det en illa och pengarna räcker inte till det liv. Det går än så länge tills viss del fortfarande bo bra i hyresrätt som man slitit för byta till sig bruksvärdeskontrakt och en fast anställning men det är svårt nu för folk, något ni vill riva ner och ge hyresrätttagare i Stockholm dubblerade kostnader. Kombinerat med dumpade löner med bemanningsföretag så man blir fattig och blåst.
Min pappa sa alltid redan när jag var liten på 90-talet i min villauppväxt i svenne banan land att med borgarna så blir det träbaracker och friggebodar folk ska bo i. Det var rätt komiskt när Stefan attefall lanserade atterfallshuset för 5 år sen där privligerade villaägare ska slå upp och hyra ut för 10 lax i månaden åt hjonen. Borgare ska aldrig betala ett dugg för andra, dom ska profitera på andra.