2017-02-03, 11:51
Medlem
Låginkomsttagarna kunde kanske beordras att bära Tshirts med texten "Jag är så
tacksam för min boendepeng" från den moderata kommunledningen.

Det skall vara skillnad på folk och den skall synas. Ordentligt ! För vad är det för
mening med klyftor om de inte syns ? Man kan varna sina små barn för att om de
inte växer upp och blir bostadsrättsägare så blir ni sådana där med gula Tshirts.
Ägda. Utan ekonomiskt värde och knappt ens med människovärde.
Citera
2017-02-03, 12:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Låginkomsttagarna kunde kanske beordras att bära Tshirts med texten "Jag är så
tacksam för min boendepeng" från den moderata kommunledningen.

Det skall vara skillnad på folk och den skall synas. Ordentligt ! För vad är det för
mening med klyftor om de inte syns ? Man kan varna sina små barn för att om de
inte växer upp och blir bostadsrättsägare så blir ni sådana där med gula Tshirts.
Ägda. Utan ekonomiskt värde och knappt ens med människovärde.

Det är nog bäst att de inte får något bidrag alls så det får tälta. Eller vad menar du?
Citera
2017-02-03, 12:46
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Du är uppvuxen med att se girighet som något positivt. Bara det att i ditt fina hem
med dina föräldrar benämnde man inte saker vid deras rätta namn. Det var väl det
här om att utbilda sig, arbeta hårt, sträva uppåt och allt det där. Men i själva verket
handlar det om arbetsfria inkomster som avkastning på kapital, något som verkligen
ökar klyftorna.

Vad är det för fel på att skapa något genom egna ansträngningar som mina föräldrar gjorde menar du, förklara gärna.
Citera
2017-02-03, 13:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vad är det för fel på att skapa något genom egna ansträngningar som mina föräldrar gjorde menar du, förklara gärna.

Kommer inga förklaringar från den där stackars slitne... Bara personangrepp på dagisnivå. Hur hen vill lösa bostadsbristen förstår jag inte.
Citera
2017-02-03, 17:12
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du behöver inte ha tillräckligt med pengar för att finansiera allt själv, du kan gå ihop med andra och gör det tillsammans med dem. Och uppenbarligen byggs det inte tillräckligt, eller anser du att det inte längre är brist på hyresbostäder?
Det finns redan andra som gör det. Och sedan kommer vi aldrig komma ikapp så länge vi har en massinvandring till vårat land.
Citera
2017-02-03, 17:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Det finns redan andra som gör det. Och sedan kommer vi aldrig komma ikapp så länge vi har en massinvandring till vårat land.

Varför är det bara brist på bostäder men inte andra varor och tjänster vid invandring. Har du aldrig funderat på det?
Citera
2017-02-03, 17:33
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Varför är det bara brist på bostäder men inte andra varor och tjänster vid invandring. Har du aldrig funderat på det?
Eftersom det tar jävligt långt tid för en byggherre att ha ett färdigt hus från att dom köpt marken.

Motfråga: Om det kommer 1 miljon invandrare till Sverige år 2017, förvärras bristen, blir det ingen skillnad eller blir bristen mindre? Du kan räkna ut det ganska snabbt det vet jag.
Citera
2017-02-03, 18:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare

Nej det gör det inte, förklara vad du menade med ditt påstående att det är girigt att bygga ett hus med ens egna ansträngningar. Massinvandringen har inget med detta att göra då de inte ens existerade då.
Citera
2017-02-03, 21:48
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Bengt Westerberg och Bildt försökte ta bort den skadliga hyresregleringen på 90-talet. Men fick ge upp. Vänstern och media blåste upp en så extrem proteststorm så dom fick backa.
[...]
Och med långa köer och liten hyresrabatt så lär motståndet till marknadshyra ha minskat rejält. Idag lär motståndet till marknadshyra vara litet jämfört med det Westerberg/Bildt råkade ut för. (Reinfeldt har försvagat motståndet. Det är sådant som kallas politik).
Jag har inte bott i Sverige på många år och har svårt att bedöma opinionen på, så att säga, magkänslenivå men får inte intrycket att avskaffad hyresrätt vore särskilt populärt. Att det kan finnas minskade objektiva skäl att vara emot har du antagligen rätt i men människors uppfattningar kan ju vara både irrationella och i alla fall släpa långt efter. Vi får väl se, blir situationen absurd nog kanske till och med den svenska väljarkåren nyktrar till.
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
För egen del tror jag mer på att tillåta fri hyresjustering vid flytt. Då åker inte någon hyresgäst på en problematisk hyreshöjning. (Kommer naturligtvis att leda till att folk inte gärna flyttar. Men det är ett övergående problem). Sedan kan man ha kvar reglering av hyran när folk bor där. På sikt får vi då marknadshyra. Men det blir en mjuk övergång.
Någonstans tidigare i tråden har jag ett liknande förslag. Fria hyror och avskaffad hyresrätt för nya kontrakt. Sen får man ha någon sorts övergångsregler, kanske 5 år innan även gamla hyresrelationer omfattas och för evigt för pensionärer och handikappade.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Lite bättre säger du, för vem har det blivit bättre? Inte för mig iaf som skyr presumtionshyror och nyproducerade hyresrätter eller renoverade sådana som pesten.
Tja, jag brukar inte fundera på politik och samhällsförändringar i ljuset av hur det påverkar just dig.
Citat:
Mitt liv går ut på minimera kostnader, höja min lön och spara minst 50% av min lön. Ej möjligt med Norge hyrorna som sätts nu och Sveriges låga löner. Ner till Polen och Spaniens nivå för stora delar av befolkningen, det är dit ni vill.
Jag har jättebra ekonomi nu med mitt fasta jobb och bruksvärdeshyra på 3500 och äger motorbåt, ska köpa lägenhet i Spanien och sparar 13000 :-/mån.

Om ni nyliberaler vill ha hårda straff för en tjuv som stjäl för en ynka tusenlapp så vill jag ha ännu hårdare straff än så, för personer med era åsikter, då ni tar ifrån mig flera tusenlappar i månaden och för över dom till en besutten minoritet, hyreshusägare. eller så får man valet att flytta till billigt (som dagens bruksvärdesnivåer i a-lägen) tex Ronna i Södertälje eller i någon deprimernade skithåla som Tierp med kronisk dålig livskvalitet runt invandrare, luffare eller knarkare.
Finns ingen anledning att ta från andra och ge till dig. Om du inte duger till att dra in nog med pengar för att leva som du vill är det ditt problem. Kanske vidareutbilda dig eller jobba lite hårdare?
Citera
2017-02-03, 22:54
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Jag har inte bott i Sverige på många år och har svårt att bedöma opinionen på, så att säga, magkänslenivå men får inte intrycket att avskaffad hyresrätt vore särskilt populärt. Att det kan finnas minskade objektiva skäl att vara emot har du antagligen rätt i men människors uppfattningar kan ju vara både irrationella och i alla fall släpa långt efter. Vi får väl se, blir situationen absurd nog kanske till och med den svenska väljarkåren nyktrar till.

Någonstans tidigare i tråden har jag ett liknande förslag. Fria hyror och avskaffad hyresrätt för nya kontrakt. Sen får man ha någon sorts övergångsregler, kanske 5 år innan även gamla hyresrelationer omfattas och för evigt för pensionärer och handikappade.

Tja, jag brukar inte fundera på politik och samhällsförändringar i ljuset av hur det påverkar just dig.

Finns ingen anledning att ta från andra och ge till dig. Om du inte duger till att dra in nog med pengar för att leva som du vill är det ditt problem. Kanske vidareutbilda dig eller jobba lite hårdare?

Det finns ingen som tar från andra och ger till mig, min bruksvärdeshyresrätt är byggd på för nästan ett sekel sen och inget du betalar.
Jag jobbar heltid och betalar skatt och vill bidra med mina skattemedel till subventioner åt drägligt hyresnivåer för hyresrätter åt hela folket, alla betalar skatt, alla kan nyttja hyresrätterna. Vad i helvete menar du att man tar från andra och ger till mig då? Det är ni nyliberala svin som får vara med och betala precis som mig, vilket ni inte vill.

Jag har utbildat mig i flera år, jobbat, tagit risker och slitit för bli tjänsteman och tjäna över 30k i det yrket jag vill jobba med. Det räcker inte! jag måste utbilda mig ännu mer, slita lite hårdare och piska mig själv närmare hjärtinfarkt då ni vill höja mina kostnader för att få samma sparmarginal jag har nu, en sparmarginal jag haft som mål att uppnå sen 10 år tillbaka när jag var ungdom.

Det är allmänt känt, i den bistra nyliberala moderata världsbilden ska man slita ihjäl sig annars går det en illa och pengarna räcker inte till det liv. Det går än så länge tills viss del fortfarande bo bra i hyresrätt som man slitit för byta till sig bruksvärdeskontrakt och en fast anställning men det är svårt nu för folk, något ni vill riva ner och ge hyresrätttagare i Stockholm dubblerade kostnader. Kombinerat med dumpade löner med bemanningsföretag så man blir fattig och blåst.

Min pappa sa alltid redan när jag var liten på 90-talet i min villauppväxt i svenne banan land att med borgarna så blir det träbaracker och friggebodar folk ska bo i. Det var rätt komiskt när Stefan attefall lanserade atterfallshuset för 5 år sen där privligerade villaägare ska slå upp och hyra ut för 10 lax i månaden åt hjonen. Borgare ska aldrig betala ett dugg för andra, dom ska profitera på andra.
Senast redigerad av slemhog 2017-02-03 kl. 23:01.
Citera
2017-02-04, 03:37
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Det finns ingen som tar från andra och ger till mig, min bruksvärdeshyresrätt är byggd på för nästan ett sekel sen och inget du betalar.
Jag jobbar heltid och betalar skatt och vill bidra med mina skattemedel till subventioner åt drägligt hyresnivåer för hyresrätter åt hela folket, alla betalar skatt, alla kan nyttja hyresrätterna. Vad i helvete menar du att man tar från andra och ger till mig då?
Om du bor billigare an marknadspriset sa ar det nagon annan som far mindre for att du skall fa behalla mer. Svarare an sa ar det inte. Att du tycker att det ar jattebra att du far parasitera pa andra andrar inte pa den saken.
Citera
2017-02-04, 10:33
Medlem
Citat:
Det finns ingen som tar från andra och ger till mig
Det är snarare så att du är så extremt egocentrisk att du inte förstår hur det sker.

Citat:
Det är ni nyliberala svin som får vara med och betala precis som mig, vilket ni inte vill.
Där ser vi klart och tydligt hur frikopplad du är från verkligheten. I verkligheten är det precis tvärtom. Det nyliberala innebär tvärtom att var och en gör rätt för sig.
Du ägnar dig åt rena lögner. Och då borde du själv fundera över varför du behöver förfalla till sådan extrem verklighetsförfalskning.

Citat:
Det är allmänt känt, i den bistra nyliberala moderata världsbilden ska man slita ihjäl sig annars går det en illa och pengarna räcker inte till det liv.
Nej, det är inte allmänt känt. Det är ett gravt förvirrat falsarium som rimligt ganska få "tokar" går omkring och fantiserar om.

Citat:
Min pappa sa alltid redan när jag var liten på 90-talet i min villauppväxt i svenne banan land att med borgarna så blir det träbaracker och friggebodar folk ska bo i.
Och när du och din pappa gör en verklighetskontroll och ser att i vänsterns Nordkorea har man skrapat ihop till ett BNP/Capita på ca 1800 USD och "borgarnas" Sydkorea är man uppe i ca 34000 USD, så drar ni slutsatsen att 1800 är mycket mer än 34000. Och därmed stämmer påståendet.

Citat:
Borgare ska aldrig betala ett dugg för andra, dom ska profitera på andra.
Vi säger att du skall göra rätt för dig och betala för dina varor och tjänster. Eftersom du klargjort i mängder av inlägg att du vill snika till dig på bekostnad av andra, så är detta ett problem för dig, och du beskriver det som att andra profiterar på dig när du ska betala för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in