2017-02-02, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Det som är dåligt är att man inte först ändrar relevanta lagar så att lägenheterna kan säljas till fullt marknadspris sålda en och en istället för att säljas i klump till marknadspriset för hela hyreshus. Det innebär i praktiken en onödig värdeöverföring från ägarna (alla kommuninvånare) till de hyresgäster som haft tur att få hyra i det reglerade systemet. Men under rådande system är det förstås det bästa alternativ som står till buds.
Nja, så länge hyresfastigheten säljs som en hyresfastighet har den inte mer värde än vad fastighetsbolag är beredda att betala.

Om en BRF köper den så säljs den fortfarande som en hyresfastighet. Det är bara för att medlemmarna i BRF'en frivilligt ger upp sin besittningsrätt och den övergår till BR som den kan värderas som BR.

Man kan se det som att hyresgästen sitter med en "oändlig" hyresrabatt. Och vid ombildningen tar hyresgästen ut den hyresrabatten på ett bräde.
Det är i sig inte så "orättvist" med rådande lagstiftning.

Kommunen/skattebetalarna förlorar inget. De bara delar ut hyresrabatten för flera kommande år på en gång.

Men skulle man nu ta bort hyresregleringen då försvinner hyresrabatten. Och kommunen/skattebetalarna får det nya marknadspriset när de säljer.

Inför vi marknadshyra försvinner det tyngsta motivet för ombildning. Och vi lär inte få se några fler.
Citera
2017-02-02, 02:42
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nja, så länge hyresfastigheten säljs som en hyresfastighet har den inte mer värde än vad fastighetsbolag är beredda att betala.
[...]
Men skulle man nu ta bort hyresregleringen då försvinner hyresrabatten. Och kommunen/skattebetalarna får det nya marknadspriset när de säljer.
Det ar en forandring med den effekten jag vill se. Och det ar forstas jamfort med ett sadant lage som det kan sagas att man overfor overvarde till de som rakar bo dar nar ombildning sker.

Som det ar idag ar systemet, nar kommunala fastighetsbolag ar inblandade, oerhort orattvist. Dels far hyresgasterna bo med subvention fran alla andra kommuninvanare, dels far de inte sallan stora extra vinster vid en ombildning. Dessutom myglas det ju rejalt med det har. Politiker, politiska tjansteman och andra brukar inte sallan ha extra mycket tur och inte bara fa hyresbostader men ocksa, som av en slump, raka bo i de som ombildas.

Vet inte hur stor chansen ar for en tillnyktring inom svensk hyresreglering. Ett av Reinfeldts forsta svek for 10 ar sedan var ju att ge upp marknadshyror sa alliansen ar inte mycket att hoppas pa. A andra sidan har det ju gjorts justeringar av mojligheterna att satta en mer marknadsmassig hyra sa lite battre har det ju blivit.
Citera
2017-02-02, 20:45
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Det ar en forandring med den effekten jag vill se. Och det ar forstas jamfort med ett sadant lage som det kan sagas att man overfor overvarde till de som rakar bo dar nar ombildning sker.

Som det ar idag ar systemet, nar kommunala fastighetsbolag ar inblandade, oerhort orattvist. Dels far hyresgasterna bo med subvention fran alla andra kommuninvanare, dels far de inte sallan stora extra vinster vid en ombildning. Dessutom myglas det ju rejalt med det har. Politiker, politiska tjansteman och andra brukar inte sallan ha extra mycket tur och inte bara fa hyresbostader men ocksa, som av en slump, raka bo i de som ombildas.

Vet inte hur stor chansen ar for en tillnyktring inom svensk hyresreglering. Ett av Reinfeldts forsta svek for 10 ar sedan var ju att ge upp marknadshyror sa alliansen ar inte mycket att hoppas pa. A andra sidan har det ju gjorts justeringar av mojligheterna att satta en mer marknadsmassig hyra sa lite battre har det ju blivit.

Lite bättre säger du, för vem har det blivit bättre? Inte för mig iaf som skyr presumtionshyror och nyproducerade hyresrätter eller renoverade sådana som pesten. Jag tror ingen hyresgäst vill bo i dessa lägenheter om dom får välja.
Mitt liv går ut på minimera kostnader, höja min lön och spara minst 50% av min lön. Ej möjligt med Norge hyrorna som sätts nu och Sveriges låga löner. Ner till Polen och Spaniens nivå för stora delar av befolkningen, det är dit ni vill.
Jag har jättebra ekonomi nu med mitt fasta jobb och bruksvärdeshyra på 3500 och äger motorbåt, ska köpa lägenhet i Spanien och sparar 13000 :-/mån.

Om ni nyliberaler vill ha hårda straff för en tjuv som stjäl för en ynka tusenlapp så vill jag ha ännu hårdare straff än så, för personer med era åsikter, då ni tar ifrån mig flera tusenlappar i månaden och för över dom till en besutten minoritet, hyreshusägare. eller så får man valet att flytta till billigt (som dagens bruksvärdesnivåer i a-lägen) tex Ronna i Södertälje eller i någon deprimernade skithåla som Tierp med kronisk dålig livskvalitet runt invandrare, luffare eller knarkare.
Senast redigerad av slemhog 2017-02-02 kl. 20:50.
Citera
2017-02-02, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Lite bättre säger du, för vem har det blivit bättre? Inte för mig iaf
Skillnaden mellan dig och en del av oss andra är att du bara tänker på dig själv och hur du ska snika till dig av andras inkomster och tillgångar.
Medan vi andra talar om systemlösningar och dess egenskaper och konsekvenser.

Citat:

Bengt Westerberg och Bildt försökte ta bort den skadliga hyresregleringen på 90-talet. Men fick ge upp. Vänstern och media blåste upp en så extrem proteststorm så dom fick backa.

Reinfeldt noterade väl det "hopplösa" och prioriterade andra saker.
Det man gjort är att bli mer tillåtande till ombildningar. Och ombildning är mest lönsamt i hus där "hyresrabatten" är som störst. På så sätt försvinner HR med stor hyresrabatt.
Sedan har man förlängt tiden för presumtionshyra.
Resultatet har blivit att den aggregerade hyresrabatten minskat. Att köerna ökat beror på HGF och regleringsivrarna själva.
Och med långa köer och liten hyresrabatt så lär motståndet till marknadshyra ha minskat rejält. Idag lär motståndet till marknadshyra vara litet jämfört med det Westerberg/Bildt råkade ut för. (Reinfeldt har försvagat motståndet. Det är sådant som kallas politik).

Westerberg har varit igång med att tillåta fri hyressättning på nyproduktion för att få igång mer sådan. Det är dock inte säkert att det är en bra ide.
För egen del tror jag mer på att tillåta fri hyresjustering vid flytt. Då åker inte någon hyresgäst på en problematisk hyreshöjning. (Kommer naturligtvis att leda till att folk inte gärna flyttar. Men det är ett övergående problem). Sedan kan man ha kvar reglering av hyran när folk bor där. På sikt får vi då marknadshyra. Men det blir en mjuk övergång.
Citera
2017-02-02, 21:11
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ni som försvarar hyresregleringen bör ta ert ansvar och öppna era plånböcker och bygga hyreshus och hyra ut till bruksvärdeshyra. Men ni gör inte det.
Andra privata har inget större intresse att göra rena förlustaffärer.
Jag har inte tillräckligt med pengar att bygga för. Och det massproduceras faktiskt bostäder nu, även hyresrätter.
Citera
2017-02-03, 00:44
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jag har inte tillräckligt med pengar att bygga för. Och det massproduceras faktiskt bostäder nu, även hyresrätter.

Du behöver inte ha tillräckligt med pengar för att finansiera allt själv, du kan gå ihop med andra och gör det tillsammans med dem. Och uppenbarligen byggs det inte tillräckligt, eller anser du att det inte längre är brist på hyresbostäder?
Citera
2017-02-03, 06:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare

Du behöver varken lägga allt du har eller bygga själv.

Ni som vill ha billiga hyresrätter bruksvärdeshyror startar ett bolag likt detta.

https://tessin.se/

Ni borde vara ganska många så finansiering lär väl inte vara några problem? Någon avkastning på er investering behöver ni inte heller ta ut.

Varsågod och sätt igång! Uppdateras gärna oss andra när ni är igång!
Citera
2017-02-03, 10:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Du svarar inte på överhuvudtaget på det som diskuteras, för är du är en ägd skithög.

Du ska respektera hyresgäster och att dom ska ha liknande villkor och rättvisa på samma sätt du försvarar villkoren för äganderätten.

Lite skillnad på att äga och hyra. Märkligt att vissa hyresgäster tror att de äger huset de bor bara för att de hyr och har sitt hem där.

Hyr man så är det någon annan som äger huset och det kan aldrig gå att lösa med "liknande villkor och rättvisa". Äpplen och bananer!

Vill man ha liknande villkor får man se till att köpa sig en egen bostad.
Citera
2017-02-03, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
I korthet handlar det om att om man inte kan byta från en bostad till annan för samma pris eftersom man måste betala skatt på vinsten från den första. För äldre som bott i en bostad länge så har de en stor nominell vinst även om mycket av det bara är inflation. De måste därför byta till en långt billigare bostad för att pengarna från huset ska räcka till för köpet.

Säljer man ut alla hyresrätter i allmännyttan finns bara bostadsrätter kvar. Och de kostar
som bekant i insats. Den borgerliga politiken slår knut på sig själv i sin strävan att skapa
klyftor och se till att spekulation i boende främjas.
Citera
2017-02-03, 11:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Tvinga människor att äga saker de inte vill äga bara för att ändra på deras mentalitet
så att de blir lika giriga som du och dina gelikar i tråden. Snacka om social ingenjörskonst
förmedlad i form av tvångströja.

Vem har tvingat någon annat äga? Det är man inte alls tvungen till om man inte vill. Vid ombildning kan man bo kvar som hyresgäst och har fortfarande rätt att byta sin bostad precis som vanligt.

Men visst får man en helt annan syn om man äger sin bostad. Man får mer inflytande över sin tillvaro och kostnader, vilket borde uppfattas som något positivt för de flesta.
Citera
2017-02-03, 11:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Säljer man ut alla hyresrätter i allmännyttan finns bara bostadsrätter kvar. Och de kostar
som bekant i insats. Den borgerliga politiken slår knut på sig själv i sin strävan att skapa
klyftor och se till att spekulation i boende främjas.

Oavsett boendeform så ändrar inte FÖRSÄLJNINGAR av allmännyttan antalet bostäder. Det är till och med så att för varje såld bostad så kan man bygga en halv ny. Det är mycket bättre än noll och minskad rörlighet pga hyresreglering.

Att sälja allmännyttan är den minst dåliga lösningen och det vet till och med sossarna som sålt av en hel del lokala bestånd på kommunal nivå, för att finansiera nyproduktion och renovering av befintligt bestånd.
Citera
2017-02-03, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det som jag tycker är girigt här är att personer som du inte tycker att de ska få bo kvar i sina egna hus utan att bli kallade för giriga. Du visar upp tydliga kommunistfasoner som inte respekterar människor rättigheter till sin egendom.

Du är uppvuxen med att se girighet som något positivt. Bara det att i ditt fina hem
med dina föräldrar benämnde man inte saker vid deras rätta namn. Det var väl det
här om att utbilda sig, arbeta hårt, sträva uppåt och allt det där. Men i själva verket
handlar det om arbetsfria inkomster som avkastning på kapital, något som verkligen
ökar klyftorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in