Citat:
Ursprungligen postat av
joffepoffe
Skulle tippa på följande...
-När bankerna trippelkollat alla transaktioner (uttag) som gjorts så hamnar de som tagit ut mer än de själva äger på ett negativt saldo. Precis som med alla övertrakasseringar kommer kontoinnehavaren åläggas med straffavgift och ränta på summan de dragit över.
-Tills nog pengar satts in för att komma upp till 0:- kan inget tas ut från kontot. Oavsett om det är lön, socbidrag, genom manuell insättning, mm
-För de som bara gjorde ett enstaka uttag stannar det nog där. Har man däremot gjort flera uttag, på samma eller på olika bankomater, då kan man lätt åka dit på Olovligt Förfogande (BrB 10 kap. 4 § ), eftersom man så uppenbart försökt tillskansa sig pengar man vet att man inte hade rätt till.
Intressant! Jag hoppas det är som du tror. Men ska man inte se övertrasseringen som
en affär mellan banken och kunden? En oskyldig övertrassering eller ett rån. Resten på kontot är affärer med andra motparter, t ex F-kassan och det har inte banken rätt att blanda sig i. Visst är kunden skyldig att betala skulden till banken. Men samtidigt har inte banken rätt att stjäla kundens existensminimum eller nödtorft från socialen t ex för då kan kunden svälta ihjäl eller åtminstone riskera att fara mycket illa, bli vräkt t ex. Det vågar inte banken tippar jag på.
Övertrasserarna kommer att hävda god tro, t ex att de väntade en reell insättning på 30 000 kr från en farbror i utlandet och att de genast behövde kontanterna till att betala en akut kontant skuld till en otäck lånehaj, eller nåt. Men farbroderns 30 papp kommer fram först en vecka senare. Ett missförstånd, farbrodern bor i Turkiet och har alzheimer typ. Egendomligt nog ingår det rättsskydd i de flesta betalkort, typ visa (vill jag minnas, är det bäst att tillägga). Detta rättsskydd vill jag tro är ju till för rättsliga problem i samband med användning av själva kortet. Jag spekulerar alltså i att det kan bli en kamp mellan de jättegigantiska kortföretagen Mastercard & Visa mot lilla, lilla Swedbank. De förra lär säkert vara arga på att deras kortkunder råkat ut för en så it-försumlig bank.
Det lär bli mycket arbete för banken, mycket tid, och enorma juristkostnader, att släpa ett hundratal av sina egna kunder till åtal i en tingsrätt en och en, för att dels fastslå att de är skyldiga typ 15 papp i genomsnitt, dels att banken har rätt att kamma in alla soc.pengar tills underskottet är borta. Måste inte samhället ha ett ord med i laget? Samhället vill ju inte att folk ska riskera att svälta ihjäl pga en övertrassering som berodde på bankens eget klant. Även så om de är i skuld. Hjälpen måste nå fram. Blir inte en sådant förfarande för oöverblickbart och farligt för Swedbank tror du?
Ty åtal i tingsrätt är väl det som står till buds? Jag tror det är lättare att låta skulden stå kvar passiv och se på det här som "IT-kostnader", mer eller mindre och slippa förfarandet. Tänk värdet av den enorma PR-skada Swedbank torskar på om de ska dra detta i långbänk. Tidningarna kommer att mumma i detta, kundernas familjer kommer att överge Swedbank.
-"Swedbank" stal min mammas socialbidrag - nu är hon död". Typ.
Vore jag chef för banken så skulle jag ta det mycket försiktigt, men däremot ta IT-avdelningen i örat ordentligt. Det här är en stor fråga, en förtroendefråga för banksystemet.