2017-02-02, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ErikHelmersson
God tro blir nog enkelt att bevisa. Har man tagit ut 5000 men bara hade 14kr på kontot är det nog ganska kört Ska bli kul att se hur alla babbar reagerar på att få kravbrev från Kronofogden De kan glömma ett normalt liv för en lång tid framöver när även en viss del av bidragen kommer räknas bort.
det kommer bli snyftartiklar i aftonhoran ala, roamingavgifterna när svenskar surfar för 200k i utlandet o gråter ut i tidningen att dom måste betala.
Citera
2017-02-02, 21:36
Avslutad
Alla tror fortfarande att det var en slump att det blev ett så kallat datahaveri på Swedbank. Hur många miljarder tjänar banken per år?Tror ni inte att dom har koll på sina datorer och pengar till underhåll?Nästa hacker attack drabbar kanske alla banker så se till att ni har kontanter så klarar er minst i 72 timmar.
Citera
2017-02-02, 23:00
Medlem
Patrixks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Ehm, uttaget registreras ju fortfarande på ditt konto, oavsett vem som tar ut pengarna, så lär ju vara rejjält korkad om du bara ger bort dom istället för att behålla dom själv...

bara polis anmäla det som borttappat eller stulet sen fylla på pensionen med så mycket du hinner =)
Glöm inte att maskera dej då dom har kameror i bankomaten
Citera
2017-02-03, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butteri
Olika uppfattningar https://www.flashback.org/showpost.php?p=9795164&postcount=11

Ja men den som påstår det har aldrig sett en maskin ifrån insidan volymen blir för stor för dom valörerna som den matar ut.

Dock är siffran 2,4miljoner inte helt tagen ur luften men det är i ett annat sammanhang.
Citera
2017-02-03, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrixk
bara polis anmäla det som borttappat eller stulet sen fylla på pensionen med så mycket du hinner =)
Glöm inte att maskera dej då dom har kameror i bankomaten

Haha nej? Du är personligt skyldig till att hålla reda på din kod. Så det där fungerar ej.
Citera
2017-02-03, 01:54
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julemand
Alla tror fortfarande att det var en slump att det blev ett så kallat datahaveri på Swedbank. Hur många miljarder tjänar banken per år?Tror ni inte att dom har koll på sina datorer och pengar till underhåll?Nästa hacker attack drabbar kanske alla banker så se till att ni har kontanter så klarar er minst i 72 timmar.

Kontanter och privatpersoner är bara en börda för banker, speciellt när de inte fick lägga på uttagningsavgift längre. Det är inte en tillfällighet att besökstiden är nere på 2h på vissa bankkontor.. det kräver arbetskraft och marginalerna är försumbara.

Merparten av automaterna har på tok för många år på nacken, kör nerlagda mjukvara och missköts med underhåll. Är nästan så bankerna önskar att de slutar fungerar så de kan avveckla.

Haveriet igår verkar vara från kommunikationsfel, uttag gick igenom utan att saldot bekräftades.
Felet har förmodligen funnits till och från i flera år, kommunikationsfel är vardagsmat, istället för att de ska synas att de är ur drift så tillät man köp för att summera loggarna när den återvända.
Men nu när större avbrott inträffade så slår det tillbaka och djungeltrumman gick snabbt nog för att utnyttja det (no pun intended..)

Kan lugna alla oroliga med att alla loggar finns lagrade och återställs när kontakt fås. Hade gått att få gratis pengar, men då hade ni behövt slå sönder den i bitar och bränna upp allt för att loggarna inte skulle gå att återskapa. Inga gratis pengar, bara ett stort HA HA
Senast redigerad av frdk 2017-02-03 kl. 01:58.
Citera
2017-02-03, 01:59
Medlem
Hamstrutss avatar
Fucking hilarious att pöbeln inte fattar bättre och beter sig som Von Anka i Klondyke

Allt du gör idag med bankomatkortet lagras och spåras, de som tror att dessa miljardbankirer inte blir snea och inte vill ha tillbaka sitt guld är fruktansvärt jävla dumma i huvudet.

Enjoy den kommande fakturan eller -beloppet på kontot
Citera
2017-02-03, 02:10
Medlem
Blir intressant kommande veckor. Vid nästa lön så fallerar det igen. Det är min teori. Samt att loggarna raderas.
Citera
2017-02-03, 02:55
Medlem
SvartaBjorns avatar
Personligen är jag tacksam att jag inte jobbar på Swedbanks IT-avdelning idag.

Jag tror nämligen att de tog en mer eller mindre kalkulerad risk för att få igång sin korthantering som inte fungerat sedan föregående natt. De gick själva under dagen ut med att de fått igång användandet av sina Mastercard men för att minska eventuell påverkan så skulle den stora uppdateringen ske till natten. Detta uttalande gör att de var medvetna om att systemet kunde utnyttjas då de a/ visste att de lämnade en säkerhetslucka öppen eller b/ inte hann testa tillräckligt innan de "kickstartade" igång korthanteringen i affärerna.

Jag har själv jobbat med stora, komplexa datasystem och vet vilka avvägningar som ibland får göras. På den "gamla, goda tiden" fanns det dock kodrävar som kunde sina system och chansen var större att de visste om eventuella fallgropar.

Idag sitter det ett yngre garde på dessa stolar och jag sticker ut hakan och påstår att de skickliga kodare som finns därute numera inte häckar på en banks IT-avdelning.
Citera
2017-02-03, 07:03
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Klart att det kan hända.... men just det felet på en bankomat, att den ger dig en
helt annan summa än den du slog in, det vet jag inte om jag läst om någon gång.
Jag tar tacksamt emot en länk till en sådan händelse, det hade varit kul att läsa om.
Har säkert hänt någon gång i världshistorien sedan världen fick bankomater.

Jag har ingen aning om det hänt innan, det är bara en teori. hur bankomater fungerar har jag noll koll på. Men finns det kretskort och styrsystem så kan nog allt hända om det ballar ur på riktigt.
Citera
2017-02-03, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Personligen är jag tacksam att jag inte jobbar på Swedbanks IT-avdelning idag.

Jag tror nämligen att de tog en mer eller mindre kalkulerad risk för att få igång sin korthantering som inte fungerat sedan föregående natt. De gick själva under dagen ut med att de fått igång användandet av sina Mastercard men för att minska eventuell påverkan så skulle den stora uppdateringen ske till natten. Detta uttalande gör att de var medvetna om att systemet kunde utnyttjas då de a/ visste att de lämnade en säkerhetslucka öppen eller b/ inte hann testa tillräckligt innan de "kickstartade" igång korthanteringen i affärerna.

Jag har själv jobbat med stora, komplexa datasystem och vet vilka avvägningar som ibland får göras. På den "gamla, goda tiden" fanns det dock kodrävar som kunde sina system och chansen var större att de visste om eventuella fallgropar.

Idag sitter det ett yngre garde på dessa stolar och jag sticker ut hakan och påstår att de skickliga kodare som finns därute numera inte häckar på en banks IT-avdelning.

Väl skrivet. Kompetensen finns fortfarande. Men när allt detta är outsourcat till Baltikum så har man tappat mycket av kontrollen. Och DET är en kalkylerad risk.
Citera
2017-02-03, 08:55
Bannlyst
Det folk verkar ha svårt att förstå är att socialbidragen kommer att betalas ut precis som tidigare. Men har man - 12 000 kr så blir det liksom inte så mycket kvar på kontot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in