2017-02-02, 14:09
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Soctanten ser det garanterat (på kontoutdraget som ska lämnas in varje månad för att kunna få några pengar alls) och kommer säga "Du har ju tagit ut 20.000, det ska räcka ett par månader, så välkommen tillbaka då"...

Och som grädde på moset så kan soc räkna dom där 10.000 som inkomst även om dom betalas tillbaka då soc inte tar skulder i beaktande vid bedömningen av försörjningsstöd.
A-haha. Alla kommuner begär inte kontoutdrag vid varje utbetalning men nu borde de ju rimligtvis ta "chansen" att slippa betala ut några miljoner så hoppas verkligen de gör det inför nästa utbetalning!

Spara ju staten/oss en jävla massa pengar för jag antar att det mest var soc-nissar som var så korkade att de ens försökte igår?
Citera
2017-02-02, 14:14
Medlem
NisseNyfikens avatar
Nivån på Flashback är låg min krukväxt har högre IQ.

Om man redan har kronofogden efter sig så spelar det ingen roll om man blir skyldig mer typ 200 000 kr mer man får ändå leva efter en viss lägstanivå enligt lagen.

Så vissa får lite lök på laxen och samma lägsta nivå typ existensminimum.

Sedan om någon svarting tror att banken inte kan se vad som hänt är en annan sak det har aldrig hänt förut och det går att spåra så om man inga skulder har så är man rökt men i Malmö bor det väl bara svartingar och skummisar så det är sak samma det är dom nya svenskarna låt dom slå ihjäl varandra integrationen har aldrig fungerat ändå och kommer aldrig att fungera även om man tror men tror gör man i kyrkan. Kul var det...
Citera
2017-02-02, 14:14
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Frågan är om Swedbank verkligen har befogenhet att kräva tillbaka pengar som tagits ut i god tro.

God tro existerar inte i detta fall då det är ditt ansvar som kund att ha koll på hur mycket du har på kontot (det är även ditt ansvar att förvara kort och kod på sådant sätt att obehörig inte kan få tag i dom).
Citera
2017-02-02, 14:15
Medlem
Det är ingen som fått minus på sina konto och jag tror inte någon kommer att få det heller.

Hade alla köp reggats som swedbank påstår så hade alla haft minus nu. Det hade skett direkt när datasystemet gick igång igen, det är knappast ett gäng kontorsnegrer med kulramar som sitter och gör detta manuellt.

Samma sak med de omfattande kontokortsscammarna. Dessa sker dagligen men swedbank håller tyst om det eftersom de hellre förlorar pengarna än ansiktet, det är samma sak som sker nu. Banken tar smällen men försöker rädda ansiktet genom att påstå att det är en säker bank som har koll.
Citera
2017-02-02, 14:17
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffepoffe
Fast det är inte utmätning det handlar om.

Förr i tiden kunde man ta ut en 100lapp även om du bara hade 1-99 kr på kontot. Då hamnade du på minus, och vid nästa insättning så drogs pengarna automatiskt.
Ex. Jag har 87:- på kontot och tar ut en 100lapp.. mitt saldo blir då -13kr.
Nästa dag får jag 10.000 från Soc, och de plussas på kontot, en eftersom man börjar räkna på minus tretton så slutar ändå saldot på 9987:-

Du har fått 10K av soc. Ingen utmätning är gjord. Men du har fortfarande bara 9987 kr på kontot. Så kommer det vara för de puckon som tänkte lite för långsamt igår. Om någon t.ex tog ut 20K, och därför ligger på -20.000 i saldo, och han sedan får 10K från Soc. Då kommer det bara resultera i att hans saldo istället ligger på -10.000, och det går fortfarande inte att ta ut mera pengar.

Plus att puckot får betala övertrakasseringsavgift förr eller senare

Övertrasseringsavgift + skyhög ränta får man betala redan efter en dag eller två (man fpr typ en chans att fixa det nästa bankdag sedan är det kört).
Citera
2017-02-02, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dentrakulart
Han visste såklart inte om att detta skulle hända och tog bara ut 200 spänn, kvantum besöket var på 80 kronor. Han checkade sin internet bank när han kom hem och inget hade dragits, inget har fortfarande försvunnit.

De som kommer få trubbel är ju de smarta killarna som står på led och tar ut tusentals kronor, jag pratade lite med killarna där nere och de stod och snackade om hur de hade mindre än 50 spänn på kortet men hade tagit ut tusentals kronor om och om igen. Varnade dom lite om hur banken med rätt så stor säkerhet kommer att dra tillbaka alla pengarna, de verkade inte bry sig så mycket om min lilla varning...

Det syns inte alltid samma dag. Kan komma flera dagar senare. Så länge han använt sitt kort kommer det dras
Citera
2017-02-02, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Så du anser inte att att det är att missköta sitt konto om man övertrasserar ett konto vid ett systemfel?

Du skrev att det inte är en rättighet att öppna ett konto. Han skrev att det är en rättighet
att öppna ett konto. Han har rätt, du har fel.

Att du sedan försöker slingra dig och lägga till ett element med att övertrassera, det
är något du själv lagt till diskussionen och har således inget att göra med att han hade rätt
i hans påstående.

Han, eller någon annan för den delen, har aldrig påstått att det är en rättighet att övertrassera ett konto. Eller ens nämnt saken. Att du sedan försöker slinga dig är inte något att ta hänsyn till.
Senast redigerad av Specktakel 2017-02-02 kl. 14:28.
Citera
2017-02-02, 14:21
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
Det trodde jag med men jag blev rånad på både kort och kod då det stod någon bakom mig i fyllan och kolla. Dom tog ut 20.000 och sedan fick jag göra en anmälan till Polisen samt gå ner till banken men till saken hör att jag fick igen varje krona. Utom självrisk på 1800 om man inte mins fel. Så till saken hör är att man får igen sina pengar om man blir av med kort samt kod..... I alla fall hos Nordea.

Var jag packad - svar Ja och mådde jag dåligt för tillfället.. Svar igen ja...

Behöver kunna styrka att du blivit rånad dock, och alla rånhistorier kommer nog kollas extra noga.

Och det var din försäkring som tog det, inte att banked skippade att kräva in pengarna, dom gjorde det bara från ditt försäkringsbolag istället för från dig.
Citera
2017-02-02, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Personen ifråga slår in 300 kr. Kom det då en bunt pengar på 5000 kr? Eller kom det 300 kr vilket som efterfrågades och sedan "bonus pengarna"? Hur mycket räknade bankomaten upp och levererade till kunden?

Vad tror du själv? Eller rättare sagt, vad får dig att tro att om någon slår in 300,
så spottar bankomaten automagiskt ut 5.000 kronor? Tror du på tomten med?
Citera
2017-02-02, 14:32
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Vad tror du själv? Eller rättare sagt, vad får dig att tro att om någon slår in 300,

Så det kan bara bli fel på ett sätt?

Kan mycket väl ha varit så genom ett systemfel så spottar bara bankomaten ur maxbelopp oavsett vad du själv slår in för summa. Nu var det väl inte det just denna gång men det kunde ha varit
Citera
2017-02-02, 14:33
Medlem
anenomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Är ni upprörda för att:

A: Ingen annan ska få något ni själva inte får

B: Ni värnar en bank som skor sig på befolkningen ger noll i sparränta och gör en vinst på runt 20.000.000.000:-/år med en ledning som trixar med privata fastighetsaffärer vid sidan av och plockar ut några 100 miljoner i ersättningar och bonusar?
Nej, folk är upprörda för att de värderar ordning i sig, därför att anarki hotar hela den samhälleliga väven, men det är du säkert för sönderliberaliserad för att förstå.
Citera
2017-02-02, 14:35
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel

Fan tagga ner. Hur mycket pengar spottar bankomaten ut då? 10 miljoner? Hur upptäckte man att man kan ta ut "hur mycket man vill"?

"automagiskt"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in