2017-02-02, 13:27
Medlem
basseakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
De använder sig av målvakter.

Javisst, alla använde sig av en målvakt eller?

Många puckon som får ångra sig det är säkert. Några som kommer undan med det, garanterat. Men de flesta gör inte det.
Citera
2017-02-02, 13:38
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Frågan är om Swedbank verkligen har befogenhet att kräva tillbaka pengar som tagits ut i god tro.
Är du helt blåst? Om du har ett bankkonto och har normal läsförståelse kolla vad som står där i villkoren!
Citera
2017-02-02, 13:41
Medlem
Citat:
Frågan är om Swedbank verkligen har befogenhet att kräva tillbaka pengar som tagits ut i god tro.

Finns inget som heter god tro längre i den meningen sedan 2003. Även om det hade gjort det så är god tro inte att ta ut pengar som du inte har.
Citera
2017-02-02, 13:43
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
Jag tror att i långa loppet kommer inte de "fria uttagen" vara den största smällen för swedbank, det mesta kommer att regleras i sinom tid och det dom går miste om är bara en piss i havet. Då blir det värre med alla som kommer begära ersättning för strulet som ledde till bankomatöppningarna, när folk inte kunde betala öht, och allt arbete att utreda dessa ersättningar, missnöjda kunder osv, försämrad goodwill. I den första mastodonttråden på facebook(som raderades efter någon timme) så var det bl a en kille som var förtvivlad, han satt på en bar i thailand och inte kunde betala barnotan och dom hade ringt polisen som var på väg, sista inlägget var i stil med 'nu är polisen här, jag får tillbringa natten i fängelse', hur kommer swedbank att kompensera honom?
Om du har nåt konto på banken och kan läsa, prova då med att läsa avtalet! De har inget ansvar för de problem som kan uppstå pga. tekniska fel. Det är väl bara försämrad goodwill som de kan drabbas av.
Sagan om killen i Thailand är det nog inte många som går på.....
Citera
2017-02-02, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Om uttagen bara är registrerade lokalt så kan man åka runt till fler bankomater. Gränsen 5000 låter också orimligt låg. Man kan i normala fall ta ut mer än så genom att göra fler uttag i rad i samma bankomat.

Snubben i Landskrona lyckades 2009 ta ut 2,8 miljoner på en natt genom att åker runt till olika bankomater.

Att det finns en del lögnare i tråden tror jag iofs också. Man får åtminstone vara trygg med sin VPN-lösning om man sitter och erkänner uppsåt till bedrägeri på ett öppet forum

Fast det är ju ett nytt system nu, även fast banken är offline så tillåter systemet bara 5000kr/kort eftersom bankomat ab var ju fortfarande uppkopplade.
Citera
2017-02-02, 13:50
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargvid
Exakt. Folk har redan tänkt ut det hela.
maskera dig själv när du tar ut pengar med det "stulna" kortet. Ingen kan motbevisa det och speciellt inte när det är såpass många.

Kortet och koden är värdehandlingar, att kortet blivit "stulet" friar inte dig automatiskt från ansvar.
Citera
2017-02-02, 13:55
Medlem
sajebiss avatar
Ingen som har hittat några roliga filmer där folk slåss och ska fram först till bankomaten? Bilderna som hittills har visats i tråden visar bara hur folk snällt står i kö och väntar på sin tur.....att babbarna skulle stå snällt och köa när det finns "gratispengar" att hämta finns liksom inte på kartan.
Citera
2017-02-02, 13:57
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargvid
Ser jag din kod och tar ut pengar ifrån ditt kort, blir du återbetalningsskydd då? Nej, det blir du inte för det är inte du som tar ut pengarna.

Låna din polares kort, ta ut pengar maskerad, han spärrar det strax efter och gör en polisanmälan.
Profit!

Läs villkoren för ditt kort igen, du har ett ansvar att skydda koden.
Citera
2017-02-02, 14:03
Medlem
Kafes avatar
Har det kommit ut någon info om hur mycket pengar som togs ut igår från Swedbank? Undrar om det var någon som tog ut riktigt mycket pengar.

Kan tänka mig att dessa gossar plockade ut endel.
Citera
2017-02-02, 14:05
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Och plötsligt går folk i hela Sverige omkring sönderslagna med plånboken och mobilen kvar.
Samtidigt som nya kläder ,mopeder,cyklar,bilar,mobiler och datorer köpts och ingen ser ngt.
Den lokala polisen ,soc tanten, skolan och ev arbetsplatsen ser inte heller ett dugg.
Påtända och fulla är säkert några som snackar breve mun som ingen vare sej ser eller hör.

Dessutom skulle ingen filmats under utplockningen av pengar ?

Även om stolle Pär själv inte plockat ut pengarna ,så har kompisar gjort det och heller inte dom är det någon som känner igen.
Du är smått naiv som tycks tro på tomtar och troll, eller så är du bara en drömmare ?

Ponera att det hela är beställt från exempelvis folk i Ryssland eller vilket annat land som helst.
Man sabbar automaterna med hjälp av datorer. Plockar ut så mycket pengar man kan och lämnar resterna till småfolket.
Småfolket torskar och hjärnan bakom alltihop klarar sej.

Soctanten ser det garanterat (på kontoutdraget som ska lämnas in varje månad för att kunna få några pengar alls) och kommer säga "Du har ju tagit ut 20.000, det ska räcka ett par månader, så välkommen tillbaka då"...

Och som grädde på moset så kan soc räkna dom där 10.000 som inkomst även om dom betalas tillbaka då soc inte tar skulder i beaktande vid bedömningen av försörjningsstöd.
Citera
2017-02-02, 14:08
Medlem
musttomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Läs villkoren för ditt kort igen, du har ett ansvar att skydda koden.

Det trodde jag med men jag blev rånad på både kort och kod då det stod någon bakom mig i fyllan och kolla. Dom tog ut 20.000 och sedan fick jag göra en anmälan till Polisen samt gå ner till banken men till saken hör att jag fick igen varje krona. Utom självrisk på 1800 om man inte mins fel. Så till saken hör är att man får igen sina pengar om man blir av med kort samt kod..... I alla fall hos Nordea.

Var jag packad - svar Ja och mådde jag dåligt för tillfället.. Svar igen ja...
Citera
2017-02-02, 14:08
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Ponera att du är intelligent. Om du trycker 300 så får du ut 300 kronor. Bankomater
trycker inte ut 5.000 kr, om du trycker 300. Är vi överens på den punkten? Bra.

Så, en gång till, för att få ut exempelvis 8.000 kronor, då måste personen trycka
åtta noll noll noll på sifferplattan på bankomaten. Då registreras ett uttag på 8.000 kronor
och om du inte är god för pengarna, så kommer att krav på att du ska betala tillbaka.

Är vi helt överens nu? Bra.

Personen ifråga slår in 300 kr. Kom det då en bunt pengar på 5000 kr? Eller kom det 300 kr vilket som efterfrågades och sedan "bonus pengarna"? Hur mycket räknade bankomaten upp och levererade till kunden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in