2017-02-01, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om situationen är som den beskrivs i Aftonbladet lär följande hända:

1) Alla som har övertrasserat sina konton pga bankomatuttag under perioden kommer att få kontona spärrade så gott som omedelbart.

2) Om/när de får in pengar på sina konton som de inte hunnit styra om (lön, bidrag whatever) har banken rätt att kvitta dessa mot underskottet

3) Kravbrev kommer att gå ut på underskottet - ganska troligt ledsagat av ett hot om polisanmälan om inte återbetalning sker inom föreskriven tid

4) Ett antal personer kommer att betala - andra kommer inte att göra det. De som inte betalar kommer att hamna hos Kronofogden som minst. Vad Swedbank kommer att göra i övrigt kan jag tänka mig styrs lite av vilka belopp det är fråga om. Fotobevis som någon pratade om saknar nog betydelse: Du ansvarar som vanligt för ditt kort och att det inte kommer i orätta händer. Presumtionen är alltså att du själv har gjort uttaget. Det som kan bli svårt för Swedbank är att bevisa uppsåt i samtliga fall. Förstod verkligen X som tog ut pengar att han inte hade täckning för beloppet just då?

Det är en liknande situation som gäller om du får för mycket lön av misstag från en arbetsgivare.

Vid större belopp kan jag mycket väl tänka mig att det blir åtal och fällande dom. Ett antal dumskallar har då fått en prick på sig som är ytterst otrevlig att ta med sig in i arbetslivet. Vem vill anställa en bedragare? Vad är det som säger att den som med berått mod blåser sin bank inte lika gärna kan blåsa sin arbetsgivare?

Du glömmer bort en viktig faktor. Många vittnar om att man aldrig behövt stoppa in sitt kort i automaten. Bara att trycka på rätt knappar, så kommer pengarna. Vem ska då lagföras?
Citera
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Nu har Swedbank tagit bort all information, både på deras ordinarie hemsida samt Facebook-sida. Problem solved?
Antagligen. Ordningen är återställd, gratis pengar endast till bolånetorskar.
Citera
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaqxswc
Tragiskt att folk inte kan vara lagliga och avstå från att ta ut pengar som inte är deras - även om de inte skulle bli återbetalningsskyldiga. Hederlighet och ärlighet är ju vad som byggt detta landet Sverige

Tragiskt också att de människor som redan var i utanförskap ska sabba sin ekonomi med straffavgifter och återbetalning av pengar de snabbt satt sprätt på.

Vad ska de leva på när de nästföljande bidragen dras så fort de kommer in på kontot. Kriminaliteten lär skjuta i höjden.

Jo. Men det är inte de som byggt landet som är de som i strid ström håller på och raserar det. Varför tror du att det ser ut som det gör i de skitländerna de kommer ifrån? Kan det ha något att göra med vad för folk som bor i länderna, tror du?
Citera
2017-02-01, 23:30
Medlem
augusta66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
De kommer undan "Nagon min kort stulen"

Var inte så säker på det.....banker kan vara rätt tuffa.....
Citera
Medlem
Genombrotts avatar
Det skulle vara intressant att se statistik över vilka människor som utnyttjat detta kryphål. Påminner lite om marshmallow-testet där människor enbart tänker i nuet, helt utan någon närmare eftertanke eller konsekvenstänk. Idioter. Låg IQ.
Citera
Medlem
vargvids avatar
Citat:

Exakt. Folk har redan tänkt ut det hela.
maskera dig själv när du tar ut pengar med det "stulna" kortet. Ingen kan motbevisa det och speciellt inte när det är såpass många.
Citera
Medlem
ariers avatar
Frågan är väl hur Swedbank skall betala den arebetsinsats som krävs utav staten i from utav att polis får rycka ut bara pga att Swedbank har kodat lite tokigt?
Citera
2017-02-01, 23:31
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av augusta66
Om en sån kund (Swedbankkund och bidragstagare) vill byta bank plötsligt, kan jag faktisk tro att den nya banken kommer att neka kunden konto?
Jag tror inte att de får neka folk konto.

Edit: Jo, det kan de nog förresten ifall de misstänker bedrägeri/penningtvätt.
Senast redigerad av Schering 2017-02-01 kl. 23:34.
Citera
Medlem
Bankomaterna i sthlm verkar funka som de ska iaf. Så här fungerade de första bankomaterna på 60talet men även då va det ett problem med att folk gav sig själva kredit. Skumt att dom låter det vara möjligt fortfarande
Citera
Medlem
Har redan varit med om detta för några år sen, gjorde ett uttag i bankomat på 14000kr.

Registrerades inte och inga pengar drogs på kontot. Tre veckor senare drogs 14000kr utan någon kontakt ifrån banken.

Då fanns det ändå pengar på kontot så dom kunde dragits närsomhelst.
Citera
2017-02-01, 23:32
Medlem
Kan bekräfta fullständig kalabalik i Malmö. Har aldrig sett människor bete sig på en sådant vis.

Hur svårt kan det vara att bara släcka ner bankomaterna tillfälligt? Känns som en bättre lösning än att placera ut en patrull vid varje...
Citera
2017-02-01, 23:32
Medlem
Citat:

ägaren till kortet blir ändå betalningskyldig även om dom blivit hotade, tvingade, rånade men om man lever svart bryr dom inte sig om någon skuld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in