2017-02-02, 08:11
Medlem
Gött för dom som är tungt kriminella eller dom som har massa skulder o ändå skiter i kronofogden osv..bara tömma bankomaten😂
Citera
2017-02-02, 08:12
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutistiskeBarron
Det är ju grejen, om alla säger att de blev rånade så är det lika rimligt att en stor rånarliga åkte omkring och rånade folk på deras kort som att alla dessa människor sprang till bankomaterna och tog ut pengar. Fast du kollar väl ut istället för att gå in på SMHI för att ta reda på vädret för dagen.

"Lika rimligt" på samma sätt som det är lika rimligt att anta att en tärning slår en 6a, som att anta att den inte gör det? Ty "antingen blir det en sexa, eller så blir det de inte=50%". Genialiskt.

Tycker du att det är lika smart att göra exakt samma sak utan bankfelet? Varför har du aldrig gjort det innan för? Är den optimala natten för bedrägeri verkligen den då 10 000 andra personer går ut och gör samma sak. Och sociala medier är fyllda med folk bevis för att många gör det?

Sen finns det säkert dom som faktiskt har blivit rånade, dom drog nog den värsta nitlotten. Swedbank har ju redan gått ut med att alla pengar kommer krävas tillbaka, oavsett förklaring.
Citera
2017-02-02, 08:14
Medlem
Mullrets avatar
Spelar nog mindre roll för Swedbank med ett tapp på 50-100 miljoner.

De höjer utdelningen. Medialt kan man tycka det var en dålig tidpunkt när bankomaterna kraschade.

http://www.di.se/nyheter/swedbank-hojer-utdelningen-mer-an-vantat/

Är mycket nöjd att man har minimalt med exponering mot den banken. Betraktas som klåpare.
Citera
2017-02-02, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Självklart ska de se till att inget brottsligt sker, kanske att någon kriminell tvingar en stackare med Swedbankkort att ta ut massvis med sedlar. Det tror jag är syftet.

Men rent praktiskt, om jag går till bankomaten för att göra ett uttag, skulle polismannen då neka mig? Om jag uppvisar ett Nordeakort, går det bra då? Ska de gå igenom min plånbok först för att försäkra sig om att jag inte har Swedbankkort? Tror mer på göteborgspolisen som inte bedömer det som ett polisiärt ärende.

ELLER så står polisen och kollar vilket uttag du gör för att säkra sig om att du gör ett lämpligt sådant.
Dom frågar dig först hur mycket du skall ta ut och varför, sedan om du tar ut mer så slår dom ner dig och stoppar pengarna i sin ficka... Eller snarare, kör dig till arresten misstänkt för bedrägeriförsök.
Citera
2017-02-02, 08:22
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
Problemet var väl att man blev orolig för eventuell vandalism, upplopp ect och därför skickade ut polisen? ...när orcher samlas i stora klungor i hopp om att stjäla/förskingra/bedra eller råna så brukar det inte direkt gå lugnt till.

Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Händelsen ger en tankeställare om vad som kan hända vid en faktiskt katastrof i landet. Tror fan att samhället skulle kollapsa nästan omedelbart med tanke på hur illa förberett civilsamhället generellt verkar vara och hur handlingsförlamad polisen oftast är.

Visst, Swedbank kanske inte omedelbart larmade polisen men när halva ghettot står och köar vid bankomaten under vinterkvällen, misstänker polisen inget? Har de verkligen så dålig koll på sin närmiljö? Okej att polisen kan vara underbemannad och har obefintlig underrättelseverksamhet men någon patrull var väl ändå aktiv?

Tycker det är intressant detta då det tyder på två saker -

1, Bankomaterna MÅSTE hållas vid liv "tillgängligheten" är ett skitnödigt måste till varje pris - även om det så är på bekostnad av en ren och skär säkerhetsfailure.

2, Man är totalt illa förberedd, GARANTERAT kommer man nu efterråt att hävda att felet är årgärdat....fast det nog är en lögn och säkerligen kan något liknande ske igen.

Jag finner det dessutom oerhört lustigt att man kan låsa upp/kalla in stora polisresurser för detta - är det verklugen försvarsbart? Är det såpass nödvändigt?

OM man hade stängt ner bankomaterna under kvällen/natten så finner jag det ytterst svårt att tro att annat än ett hundratal VERKLIGEN i behov av cash hade drabbats JUST då. Och dessa hade nog gnällt och sedmera hade det inte lett till något annat än - "p.g.a ett allvarigt fel var vi tvugna att stänga ner annars...-> förklaring på exakt det som kunde hända/det som nu hände.

Nu får man extrajobb med att jaga och rädda sitt redan taskiga swedbank-namn.

Jag köper det inte. Men det är väl same old - beredskapen är jatastrofal och så även agerandet i långa landet falukorv.
Citera
2017-02-02, 08:22
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Händelsen ger en tankeställare om vad som kan hända vid en faktiskt katastrof i landet. Tror fan att samhället skulle kollapsa nästan omedelbart med tanke på hur illa förberett civilsamhället generellt verkar vara och hur handlingsförlamad polisen oftast är.

Visst, Swedbank kanske inte omedelbart larmade polisen men när halva ghettot står och köar vid bankomaten under vinterkvällen, misstänker polisen inget? Har de verkligen så dålig koll på sin närmiljö? Okej att polisen kan vara underbemannad och har obefintlig underrättelseverksamhet men någon patrull var väl ändå aktiv?
Jag tänkte också i dessa banor....
Förr i tiden vid längre strömavbrott eller vid naturkatastrofer så hjälptes folket åt, idag blir det nog mest plundring & skövling?
Fast i ärlighetens namn så hade jag nog också försökt plocka ut pengar igår om jag varit en bidragstagande parasit med redan existerande kronofogdes-skulder.
Citera
2017-02-02, 08:23
Medlem
YP4XQs avatar
Är det brottsligt att ta ut pengar som inte är sina, alltså man medvetet tar ut 50.000 även fast man vet det är orimligt att man har dem på sitt konto och att det är sina? Eller blir det bara någon slags straffavgift + ränta och återbetalning som gäller?

Jag tänker på påföljden här hos alla som tagit ut för mycket.

Detta kanske redan har avhandlats i tråden men jag prövar.
Citera
2017-02-02, 08:28
Medlem
Självklart loggar ju Swedbank vilka kort som har tagit ut hur mycket, grejen är väl att det är nyanlända Abdul-Muhammed och Abu-Hassan som sitter och cashar bidrag på tre olika identiteter som har tagit ut mest pengar.
Citera
2017-02-02, 08:28
Medlem
Tuvtramps avatar
...utöver min undran över hur mycket pengar som "försvann" igår (som folk plockade ut utöver sitt saldo) så är jag nyfiken på hur många som försöker öppna ett nytt konto i en ny bank idag för att försöka slippa få sin övertrassering reglerad vid nästa bidragsinsättning?
Citera
2017-02-02, 08:31
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuvtramp
...utöver min undran över hur mycket pengar som "försvann" igår (som folk plockade ut utöver sitt saldo) så är jag nyfiken på hur många som försöker öppna ett nytt konto i en ny bank idag för att försöka slippa få sin övertrassering reglerad vid nästa bidragsinsättning?
... eller hur många som lyckades föra över belopp genom butiker och banker, till t ex isis eller släktingar i hemlandet, det var ju inte bara bankomaterna som inte registrerade köp utan även butiksköp. Tvivlar starkt på att omfattningen kommer att offentliggöras.
Citera
2017-02-02, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Är det brottsligt att ta ut pengar som inte är sina, alltså man medvetet tar ut 50.000 även fast man vet det är orimligt att man har dem på sitt konto och att det är sina? Eller blir det bara någon slags straffavgift + ränta och återbetalning som gäller?

Jag tänker på påföljden här hos alla som tagit ut för mycket.

Detta kanske redan har avhandlats i tråden men jag prövar.

Bedrägeri heter det. Och ja, det är straffbart.
Tar du ut pengar som inte är dina dvs, övertrasserar ditt konto utan lov eller medvetet tar ut pengar från annans konto utan lov (fast då kan det vara stöld också, beror på hur det görs) så kan du sätta dig fett i skiten.
Citera
2017-02-02, 08:45
Medlem
Tuvtramps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudebrainsurgeon
... eller hur många som lyckades föra över belopp genom butiker och banker, till t ex isis eller släktingar i hemlandet, det var ju inte bara bankomaterna som inte registrerade köp utan även butiksköp. Tvivlar starkt på att omfattningen kommer att offentliggöras.
Ja det var nog några miljoner som "försvann" igår? ...ibland är det synd att man är så ärlig som man är och har det (åtm relativt) ordnat ekonomiskt sett för det hade ju varit jäkligt kul att handla obegränsat på nätet för en kväll/natt.
Tur inte tanten min har Swedbank för då hade det nog kommit containerlaster med Kina-prylar i flera år framöver!
Senast redigerad av Tuvtramp 2017-02-02 kl. 08:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in