2017-02-01, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Det är en samlad personlig åsikt efter en bedömning om vad jag hört om upplägget av programmen, lärarna, studentlivet, hur svårt/lätt det är att hitta studentbostad + kostnadsläge, jobbmöjligheter vid sidan av studier, ekonomi och närhet till andra städer/flygplatser m.m.

Just detta tycker jag är intressant, skulle gärna veta mer om hur det ser ut på undervisningen, hur den bedrivs och hur "fria" lärarna är på de andra universiteten.
Då jag är från Stockholm och har både bostad, jobb och vänner här sedan innan jag började på programmet så är det andra mindre viktig.
Men om det är något med SU jag stör mig något ofantligt på så är det den politiska korrektheten och strävan från institutionen att infiltrera, påverka och genomsyra varenda ämne med feminism och liknande påhitt. Ibland känner man sig som en försökskanin eller politiskt verktyg. Att det kan vara likartat på exempelvis Uppsala och Lund är nog kanske möjligt, men så påträngande, extremt och medvetet som på SU har jag svårt att tro. Vore kul med lite input i ämnet från studenter på andra lärosäten.
Citera
2017-02-01, 01:56
Medlem
SunWukongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belfour
Om ni fick erbjudande om sommarnotarieanställning på en av Sverige lite större advokatbyråer eller högsta förvaltningsdomstolen. Vilken skulle ni ta?
HfD. Ifall du(?) har så pass goda betyg lär du väl ändå få jobb som bitis på en bra byrå. Det är däremot inte jättesannolikt att du någonsin får en andra chans att jobba på en så fet domstol.
Senast redigerad av SunWukong 2017-02-01 kl. 02:01.
Citera
2017-02-01, 16:11
Medlem
Karl.Anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Just detta tycker jag är intressant, skulle gärna veta mer om hur det ser ut på undervisningen, hur den bedrivs och hur "fria" lärarna är på de andra universiteten.
Då jag är från Stockholm och har både bostad, jobb och vänner här sedan innan jag började på programmet så är det andra mindre viktig.
Men om det är något med SU jag stör mig något ofantligt på så är det den politiska korrektheten och strävan från institutionen att infiltrera, påverka och genomsyra varenda ämne med feminism och liknande påhitt. Ibland känner man sig som en försökskanin eller politiskt verktyg. Att det kan vara likartat på exempelvis Uppsala och Lund är nog kanske möjligt, men så påträngande, extremt och medvetet som på SU har jag svårt att tro. Vore kul med lite input i ämnet från studenter på andra lärosäten.

Har du några anekdoter att bjuda på beträffande påståendet ditt?
Citera
2017-02-01, 17:50
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:

Jag har inte märkt av det här alls. Kanske är genomindoktrinerad.
Citera
2017-02-01, 18:05
Medlem
CaveatLectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied

Inga föreläsningar om diskriminering med anekdoter om professorer som tilltalar kvinnliga studenter med lilla fröken? Ni 08: or vet inte vad ni går miste om.
Citera
2017-02-01, 19:41
Medlem
SunWukongs avatar
Citat:

Skulle gissa att genus nämns kanske en gång per termin i Lund. Tycker personligen att seminarium om genus är berättigade på en rad rättsområden iom att mycket humanjuridisk rättsutveckling handlar om att ändra normer om kön och sexualitet. Exempelvis handlar den moderna familjerätten mycket om föräldrabegreppets gränser, assisterad befruktning, surrogatmödraskap, samkönade pars rätt till adoption, stjärnfamiljskonstallationer osv. Likaså är diskrimineringsrätten, socialförsäkringsrätten och migrationsrätten full av frågor med tydlig koppling till kön och sexualitet.
Citera
2017-02-01, 19:46
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunWukong
Skulle gissa att genus nämns kanske en gång per termin i Lund. Tycker personligen att seminarium om genus är berättigade på en rad rättsområden iom att mycket humanjuridisk rättsutveckling handlar om att ändra normer om kön och sexualitet. Exempelvis handlar den moderna familjerätten mycket om föräldrabegreppets gränser, assisterad befruktning, surrogatmödraskap, samkönade pars rätt till adoption, stjärnfamiljskonstallationer osv. Likaså är diskrimineringsrätten, socialförsäkringsrätten och migrationsrätten full av frågor med tydlig koppling till kön och sexualitet.

Ett sätt att se på det är att om man är stark anti-genus och dylikt kan undervisning i sådana teorier också tjäna till att ge redskap för att bemöta dem.

Jag tror jag stött på ett par lärare som uttalat sig negativt om SD, och en lärare i migrationsrätt som uttryckte starkt motstånd mot migrationspolitiken (detta var runt gränskontrollernas införande om jag minns rätt). I övrigt tror jag inte jag känt av någon politisk påverkan alls. Genus har jag sett en gång, men då var det en student som använt perspektivet i en uppsats.
Senast redigerad av Sobofied 2017-02-01 kl. 19:48.
Citera
2017-02-01, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Brukar institutionen hålla på 25-dagarsregeln angående återlämning av tenta? Kortare tid? Längre tid? Jag studerar i Uppsala.
Oftast lite snabbare än så, ibland lite längre.
Citera
2017-02-02, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied

Citat:
Ursprungligen postat av Karl.Andersson
Har du några anekdoter att bjuda på beträffande påståendet ditt?

Två saker som är ständigt återkommande i varje kurs är professorer/föreläsare som öppet men indirekt ofta tar politisk ställning samt att det nästan varenda föreläsning spenderas en massa tid och energi på att förklara att namnen i exempel lika gärna kunde haft andra namn, annan läggning med mera och på studenters påpekande av detta. Jag struntar fullständigt i vad professorer eller studenter har för politiska åsikter, och det även om jag delat åsikterna. Universitet i allmänhet men juristprogtammet i synnerhet bör vara fri från politik, jag är här för att utbilda mig i juridik, inget annat. Så vitt jag förstått är detta dock uttalat? Att utbildningen ska främja vissa politiska ståndpunkter.

Vidare har jag mer konkreta exempel på hur vissa personer särbehandlas och hur professorer blir kuvade och i min mening hindrade från att undervisa fritt. Något jag däremot inte har lust att gå in på för att inte outa varken mig själv eller någon annan.

Kan tilläggas att jag egentligen hade struntat i detta totalt om det inte vore så att jag kände att det gick ut över utbildningen och tog tid och plats från annat. Kurserna är i mångt och mycket redan så komprimerade det bara går.
Senast redigerad av Raynewooney 2017-02-02 kl. 08:02.
Citera
2017-02-02, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SunWukong

Går alldeles utmärkt att lära ut detta utan att blanda in politiken för mycket och se feminismen som den universella sanningen, på precis samma sätt som det går att lära ut migrationsrätt utan att trycka in politik.
Citera
2017-02-02, 17:09
Medlem
Citat:
Så vitt jag förstått är detta dock uttalat? Att utbildningen ska främja vissa politiska ståndpunkter.
Uttalat av vem då?
Citera
2017-02-02, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalChase
Uttalat av vem då?

"Över ifrån" 😁 Skulle givetvis letat upp någon grund för det innan jag slängde ur mig det men det finns säkert någon här bättre bevandrad än mig i detta som kan rätta mig. Googlade lite snabbt,

Men typ: https://www.uhr.se/lika-mojligheter/Uppdrag-framja-breddad-rekrytering/

Så kan väl Skolverket jfras med också: http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se %2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ft rycksak%2FRecord%3Fk%3D3375

Kontentan i vad jag på något luddigt sätt försöker säga här är att det i min uppfattning är uttalat att hela skolväsendet från topp till tå i grunden ska jobba utefter samma (politiska) målsättning i undervisningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in