2017-01-29, 21:49
Medlem
Aktuells avatar
Ang dubbla:

För närvarande inne på T3 och då många vänner (på andra program) har valt att börja dubbla i och med denna termin så har även suget tilltagit hos mig. Skummade igenom lite lätt bland äldre inlägg och det låter som många avråder detta. Ligger i skrivande stund på ett snitt mellan AB och BA, betygen är det således inget fel på.

Efter examen ligger tankarna närmst på något inom affärsjuridiken (immateralrätt möjligen) alterantivt en vidareutbildning inom UD. Är det rimligt att plocka en Ek. Kand eller statsvetenskap som komplement till Jur? Bör även tilläggas att jag även kan tänka mig psykologi ur ett personligt perspektiv, men känns alltför krävande kontra nödvändighet.
Senast redigerad av Aktuell 2017-01-29 kl. 21:52.
Citera
2017-01-29, 22:30
Medlem
SunWukongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktuell
Ang dubbla:

För närvarande inne på T3 och då många vänner (på andra program) har valt att börja dubbla i och med denna termin så har även suget tilltagit hos mig. Skummade igenom lite lätt bland äldre inlägg och det låter som många avråder detta. Ligger i skrivande stund på ett snitt mellan AB och BA, betygen är det således inget fel på.

Efter examen ligger tankarna närmst på något inom affärsjuridiken (immateralrätt möjligen) alterantivt en vidareutbildning inom UD. Är det rimligt att plocka en Ek. Kand eller statsvetenskap som komplement till Jur? Bör även tilläggas att jag även kan tänka mig psykologi ur ett personligt perspektiv, men känns alltför krävande kontra nödvändighet.
Menar du diplomatprogrammet när du talar om vidareutbildning via UD? Isåfall kan denna länken ge en fingervisning om vad som krävs: (FB) Diplomatprogrammet.
Citera
2017-01-29, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktuell
Ang dubbla:

Beror som sagt väldigt mycket vad du vill, men om dubblingen går ut över dina betyg på jp så är det bättre att inte dubbla.

Är det som Sun nämner här ovanför Diplomatprogrammet du menar med vidareutbildning på UD så är språk, bortsett från engelska och svenska, på avancerad nivå ett krav. Har du inte det bör du se över det redan nu innan du funderar över annat.

Av egna erfarenheter så känns det som att folk dubblar bara "för att" ungefär. Klassisk jurstud typ.
Citera
2017-01-30, 02:16
Medlem
anteri17s avatar
Brukar institutionen hålla på 25-dagarsregeln angående återlämning av tenta? Kortare tid? Längre tid? Jag studerar i Uppsala.
Citera
2017-01-31, 00:25
Medlem
woords avatar
Fördelning på salstentamen för Förvaltningsrätt, SU:

AB 24.21 procent
BA 17.04 procent
B 21.52 procent
U 37.21 procent

Tror att den stora delen U beror på blankningar. Kändes som att väldigt många gick efter 30 minuter.
Citera
2017-01-31, 00:29
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Jag funderade ett tag på att fejka handledsfraktur inför tentor för att slippa skriva för hand och få skriva på dator
Hahaha. Jag gillar den.

Citat:
Ursprungligen postat av madeofsilver
Vilken stad rekommenderar ni för juridikstudier?
Jag läste på SU. Men om jag skulle göra om allt så hade jag rankat 1 Uppsala 2 Lund 3 Umeå 4 Göteborg 5 Stockholm 6 Örebro. Det är bara en känsla jag har.

Citat:
Ursprungligen postat av ArkadS
Kan någon tipsa mig om Rättshistorian

Ang Rättshistorian på SU (t6), är den kursen jobbig? Högt tempo?

Några tips om vad som är viktigast att läsa/hålla koll på?

Mkt att lära sig utantill till tentan?
Gör 100 gamla tentor och var påläst som fan på alla seminarium. Grupplektionerna är okej. Föreläsningarna är helt värdelösa, men gå ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av DumbQuestions
Lär dig vad som står i fotnoterna i Kasers bok.
HAHAHA!

Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKnug
Kom in på juristprogrammet i veckan och har således enbart pluggat ungefär en vecka. Trivs jättebra hittills med allting. Däremot så märker jag att jag har svårt att skriva juridiskt korrekt och formulera mig. Kanske sätter jag för höga förväntningar på mig själv eftersom jag gått där såpass kort tid. Men samtidigt är jag orolig för det, hur ska man bli bättra på att skriva och formulera sig juridiskt korrekt egentligen? Några tips skulle verkligen uppskattas!
Det kommer. Det är därför du går juristprogrammet liksom.

Citat:
Ursprungligen postat av at95
Det finns ingen bestämd tidsgräns men om det går allt för lång tid kan Sverige tvingas betala skadestånd för brott mot artikel 6 i Europakonventionen. 2001-2007 för TR-HD är en lång tid men det förekommer ibland. Sverige har betalat skadestånd p.g.a. för långa handläggningstider i domstol många gånger de senaste åren.
Förvaltningsrätten tar ca 9 månader på sig att avkunna dom i upphandlingsärenden. Det är på tok för lång tid. 3 månader hade varit acceptabelt.

Och det kommer att bli värre. Det är min känsla iaf.
Citera
2017-01-31, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Hahaha. Jag gillar den.

Jag läste på SU. Men om jag skulle göra om allt så hade jag rankat 1 Uppsala 2 Lund 3 Umeå 4 Göteborg 5 Stockholm 6 Örebro. Det är bara en känsla jag har.

Gör 100 gamla tentor och var påläst som fan på alla seminarium. Grupplektionerna är okej. Föreläsningarna är helt värdelösa, men gå ändå.

HAHAHA!

Det kommer. Det är därför du går juristprogrammet liksom.

Förvaltningsrätten tar ca 9 månader på sig att avkunna dom i upphandlingsärenden. Det är på tok för lång tid. 3 månader hade varit acceptabelt.

Och det kommer att bli värre. Det är min känsla iaf.

Är det kvalitén på utbildningen eller en samlad bedömning av allt inklusive studentliv etc?
Citera
2017-01-31, 16:58
Medlem
Belfours avatar
Om ni fick erbjudande om sommarnotarieanställning på en av Sverige lite större advokatbyråer eller högsta förvaltningsdomstolen. Vilken skulle ni ta?
Citera
2017-01-31, 18:23
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belfour
Om ni fick erbjudande om sommarnotarieanställning på en av Sverige lite större advokatbyråer eller högsta förvaltningsdomstolen. Vilken skulle ni ta?

Det beror på vad du vill jobba med när du har tagit examen. Om du inte vet vad du vill göra tycker jag att du ska ta platsen på advokatbyrån. Vill du å andra sidan jobba med offentlig rätt utanför en advokatbyrå (t.ex. myndighetsjobb, domarbanan inom förvaltningsdomstolarna m.m.) låter HFD som ett bättre alternativ.

Själv hade jag tagit platsen på advokatbyrån utan att blinka, men jag vill i och för sig arbeta med civilrätt när jag har pluggat färdigt.
Citera
2017-01-31, 18:30
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belfour

Byrån. Inte av karriärsskäl utan alkoholskäl. Dessutom är lunchmöjligheterna sämre runt GS och turisthorderna mycket irriterande.

Karriärsmässigt tror jag det gör mindre skillnad, förutom att den specifika byrån får se mer av dig vilket kan vara av värde efter examen (möjligheterna till jobb på HFD efter examen bör vara små).
Citera
2017-01-31, 19:02
Medlem
Skatterätten på SU. Behöver tips på basic läsning eftersom det nu gått tre veckor av kursen och jag absolut inte fattar någonting, varken av kurslitteraturen eller föreläsningarna/gruppövningarna. Har smått panik. Och ja jag är lite efterbliven när det gäller logiskt/tekniskt tänkande. Begriper inte periodisering/avdrag/något alls.
Citera
2017-01-31, 23:27
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raynewooney
Är det kvalitén på utbildningen eller en samlad bedömning av allt inklusive studentliv etc?
Det är en samlad personlig åsikt efter en bedömning om vad jag hört om upplägget av programmen, lärarna, studentlivet, hur svårt/lätt det är att hitta studentbostad + kostnadsläge, jobbmöjligheter vid sidan av studier, ekonomi och närhet till andra städer/flygplatser m.m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in