2017-01-31, 19:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
23 kilo hasch.

Citat:
Ursprungligen postat av Jussom
http://www.islandsbloggen.com/2017/01/misstankta-i-nya-forhor-om-birna.html

"Nya förhör hålls i dag med de två män som misstänks för inblandning i Birna Brjánsdóttirs död. Polisen tror sig nu ha en god uppfattning om när och var hon dödades. Dessutom tror sig polisen veta ungefär på vilken plats kroppen kastades i vattnet. Utredningen väntas dock inte bli klar än på några veckor"

Ytterligare ett litet citat från Islandsbloggen:

"Ombord Polar Nanoq - den trålare som de två männen arbetade på och som låg i hamn i Hafnarfjörður - hittade polisen 23 kilo hasch. En av sjömännen är misstänkt för smugglingsförsöket. Utredningen om narkotikabrottet är i det närmaste klar."

Så den exakta mängden av hasch var 23 kilo.
Citera
2017-01-31, 20:05
Medlem
Lögreglan vet nok mye mer en oss:

Citat:
De två män, som har varit häktad i nästan två veckor i ett fall Birnu Brian dotter, kommer att förhöras idag och i morgon. Det säger Grim son, polisintendentet, som lett undersökningen. Han säger att återstår att sticka några lösa trådar, men polisen tror att den samlade bilden har förtydligats.

http://www.ruv.is/frett/telja-ad-hin-stora-heildarmynd-hafi-skyrst
Citera
2017-01-31, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeffeAlonzo
Stardust74, Skaraborg 2 och alla andra.
Har det kommit någon ny info eller nya rykten under dagen?
Vi behöver ju ha lite ny info så vi kan hitta nya infallssvinklar/lösningar under kvällen.

Står inte så mycket...

http://www.mbl.is/frettir/innlent/2017/01/31/halda_afram_yfirheyrslum_a_morgun/

De båda männen blev förhörda idag och förhören fortsätter sannolikt imorgon.
Tidsfristen för kvarhållande (vet inte den juridiska termen) löper ut på torsdag.

Grímur Grímsson säger att inget nytt kommit fram om bilens färder mellan kl 7 och 11.30 på lördagmorgonen den 14 januari, men vill inte avslöja något annat.

"Vi har inte gått igenom det som kom fram i förhören."

Grímur säger att förhören fortsätter imorgon men att beslut angående fortsatt kvarhållande inte har tagits. Detta beslutas sannolikt imorgon eller på torsdag.
Senast redigerad av Disalicious 2017-01-31 kl. 21:00.
Citera
2017-01-31, 22:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ännu inget beslut om fortsatt kvarhållande.

Citat:
Ursprungligen postat av Disalicious
Står inte så mycket...

http://www.mbl.is/frettir/innlent/2017/01/31/halda_afram_yfirheyrslum_a_morgun/

De båda männen blev förhörda idag och förhören fortsätter sannolikt imorgon.
Tidsfristen för kvarhållande (vet inte den juridiska termen) löper ut på torsdag.

Grímur Grímsson säger att inget nytt kommit fram om bilens färder mellan kl 7 och 11.30 på lördagmorgonen den 14 januari, men vill inte avslöja något annat.

"Vi har inte gått igenom det som kom fram i förhören."

Grímur säger att förhören fortsätter imorgon men att beslut angående fortsatt kvarhållande inte har tagits. Detta beslutas sannolikt imorgon eller på torsdag.

Det skall bli intressant att se vad som kommer att ske efter morgondagens förhör. Har något nytt framkommit eller kommer något nytt att framkomma?

Beslut om fortsatt kvarhållande har ännu inte tagits enligt polisen.
Citera
2017-01-31, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
De verkar ha lagt locket på. Ska bli spännande att höra vad det kommer fram av förhör, ananlyser och slutrapporten av obduktionen. Vad jag förstod skulle viss information lämnas ut när svar kom från dessa.

Man hoppas verkligen att de kan binda GM till brottet. Av det vi än så länge är det väl mest indicier som vi hört om? Övervakningsfilmer på B. och gärningsmän (dock aldrig tillsammans) kopplat till mobiler uppkopplade till master vid vissa ställen och tidpunkter, blod från B. i bilen, stövlarna och naturligtvis B.

Bindande bevis behövs väl inte alltid för fällande dom. Men har för mig att det kan vara svårt att få någon fälld om man inte har tät indiciekedja. Samtidigt verkar polisen varit snabba. Måste underlätta utredningsarbetet enormt.

Det borde finnas något vittne till något, vad som helst? Att hoppas på spermier i B. är väl att hoppas på för mycket? Men kanske i bilen? Blod från gärningsmannen blandat med B:s blod? Övervakningsfilm när TMO köper Klorin? Fingeravtryck på stövlar, id-kort eller annat. Ett vapen?

Har våldtäkt skett så är det kanske för mycket att hoppas på, ja. Det rapporterades i media om att det hade hintats om att de hade hittat sperma i bilen, någon som vet om det var på presskonferensen eller var annanstans? Var fick media det ifrån.
Citera
2017-01-31, 23:05
Medlem
Känns som ett säkert kort att åklagaren begär förlängd häktningstid i avvaktan på att resultat från DNA anländer.

Verkar som den isländska polisen har bra kontroll på läget.

Som jag tolkar det.
Citera
2017-01-31, 23:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den isländska polisen.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Känns som ett säkert kort att åklagaren begär förlängd häktningstid i avvaktan på att resultat från DNA anländer.

Verkar som den isländska polisen har bra kontroll på läget.

Som jag tolkar det.

Jag tror det samma.

Ja, den isländska polisen verkar ha gjort ett mycket bra arbete och har bra kontroll på saker och ting. De har verkligen arbetat och legat i.
Citera
2017-01-31, 23:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tror det samma.

Ja, den isländska polisen verkar ha gjort ett mycket bra arbete och har bra kontroll på saker och ting. De har verkligen arbetat och legat i.

De har haft bra förutsättningar, gott om resurser, med tanke på att mord inte är väldigt vanligt i Island, sannolikt av en anledning. Då ökar också chansen för att man ska kunna klara upp ett mord, isländsk polis är troligen inte skickligare än någon annan polis, dock mer öppen och kommunikationsvillig än den svenska, trots förundersökningssekretess.
Citera
2017-02-01, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
De har haft bra förutsättningar, gott om resurser, med tanke på att mord inte är väldigt vanligt i Island, sannolikt av en anledning. Då ökar också chansen för att man ska kunna klara upp ett mord, isländsk polis är troligen inte skickligare än någon annan polis, dock mer öppen och kommunikationsvillig än den svenska, trots förundersökningssekretess.
Man häpnar ju och undrar hur det egentligen är ställt med den isländska rättegångsbalken...... De här killarna lär inte gå att släppa ut längre efter detta drev hur det än är med bevisningen och jag förmodar att åtminstone någorlunda fri bevisprövning gäller i isländsk rätt.

23 kilo hasch som är upptäckt och sannolikt förverkas är inte småsaker att slarva bort vem kuriren än är med tanke på det ekonomiska värdet som uppskattades till ca 14 miljoner DKR "på gatan" för 20 kilo.

Jag har följt tråden från början och den har fått mej att nu till slut efter många år skaffa konto på Flashback, som aktiverades nu på morgonen. Lusten att kommentera är stor, likaså frustrationen över att inte kunna kommentera. Jag förstår frustrationen här över att inflödet av nya upplysningar här har strypts. Det ger en ökad och vidlyftigare spekulationsbenägenhet - men trots det har jag den största respekt för Flashback! Det är en fantastisk (och inofficiell) källa att ösa ur i utredningsperspektiv när det gäller såna här illgärningar. Men det ska inte heller förväxlas med rättsväsendet och den dömande instansens prövningar.

Tack för att jag får vara med!
Citera
2017-02-01, 09:59
Medlem
stardust74s avatar
http://www.visir.is/ovist-hvort-farid-verdi-fram-a-aframhaldandi-gaesluvardhald/article/2017170209965

http://www.dv.is/frettir/2017/2/1/heildarmyndin-i-mali-birnu-skyrdist-vid-yfirheyrslur-i-gaer/

Enligt senaste artikeln publicerad nu på morgonen, är det oklart om polisen kommer begära förlängning av frihetsberövande vilket måste ske senast imorgon. Beslutet ska tas senare i dag eller imorgon.

Vad detta innebär är nog öppet för tolking, men jag skulle gissa (och hoppas) att detta betyder att dom kommer att begära att dom blir åklagade för mordet.

Vidare framgår att en misstänkt har förhörts igår och den andre förhörs i dag, men inget erkännande finns.

Båda dessa artiklar citerar Grímur Grímsson, i att helhetsbilden blivit tydligare efter gårdagens förhör, vilket antagligen innebär att det blir åtal i morgon och inte förlängd häkting.
Citera
2017-02-01, 10:31
Medlem
Tack för info Stardust74.

Oavsett utgången av dagens eventuella förlängningar av deras frihetsberövande så ligger dessa 2 misstänkta GM minst sagt halvtaskigt till.....
1: De är misstänkta GM i fallet med Birna.
2: Någon/några saknar drygt 20 kg hasch. Dessa är nog måttligt imponerade och säkerligen ganska förbannade just nu. GM kan nog räkna med konsekvenser om man säger så.
3: De är från Grönland och är misstänkta för dessa ovanstående brott på Island. Enligt tidigare info så står tydligen grönlänningar inte högt i kurs på Island om jag har uppfattat det rätt.

De är redan skyldiga i islänningarnas ögon.
Min gissning är att de inte får det så trevligt i ett isländskt fängelse om de blir dömda.
De lär ha besök att vänta från ägaren/ägarna av haschet om de frikänns.....

Halvtaskigt läge de har satt sig i.
Citera
2017-02-01, 11:02
Medlem
stardust74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeffeAlonzo
Tack för info Stardust74.

Oavsett utgången av dagens eventuella förlängningar av deras frihetsberövande så ligger dessa 2 misstänkta GM minst sagt halvtaskigt till.....
1: De är misstänkta GM i fallet med Birna.
2: Någon/några saknar drygt 20 kg hasch. Dessa är nog måttligt imponerade och säkerligen ganska förbannade just nu. GM kan nog räkna med konsekvenser om man säger så.
3: De är från Grönland och är misstänkta för dessa ovanstående brott på Island. Enligt tidigare info så står tydligen grönlänningar inte högt i kurs på Island om jag har uppfattat det rätt.

De är redan skyldiga i islänningarnas ögon.
Min gissning är att de inte får det så trevligt i ett isländskt fängelse om de blir dömda.
De lär ha besök att vänta från ägaren/ägarna av haschet om de frikänns.....

Halvtaskigt läge de har satt sig i.

Grönlänningar är allmänt sett inte populära, sant.

Oavsett Birnas fall så åker ju iaf TMO dit för knarket. Oftast utlämnas dessa sen till Danmark - och det var ju där knarket hamnade ombord trålaren, så ja - det blir nog ingen trevlig tillvaro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in