Citat:
Ursprungligen postat av
OY
De har haft bra förutsättningar, gott om resurser, med tanke på att mord inte är väldigt vanligt i Island, sannolikt av en anledning.

Då ökar också chansen för att man ska kunna klara upp ett mord, isländsk polis är troligen inte skickligare än någon annan polis, dock mer öppen och kommunikationsvillig än den svenska, trots förundersökningssekretess.
Man häpnar ju och undrar hur det egentligen är ställt med den isländska rättegångsbalken...... De här killarna lär inte gå att släppa ut längre efter detta drev hur det än är med bevisningen och jag förmodar att åtminstone någorlunda fri bevisprövning gäller i isländsk rätt.
23 kilo hasch som är upptäckt och sannolikt förverkas är inte småsaker att slarva bort vem kuriren än är med tanke på det ekonomiska värdet som uppskattades till ca 14 miljoner DKR "på gatan" för 20 kilo.
Jag har följt tråden från början och den har fått mej att nu till slut efter många år skaffa konto på Flashback, som aktiverades nu på morgonen. Lusten att kommentera är stor, likaså frustrationen över att inte kunna kommentera. Jag förstår frustrationen här över att inflödet av nya upplysningar här har strypts. Det ger en ökad och vidlyftigare spekulationsbenägenhet - men trots det har jag den största respekt för Flashback! Det är en fantastisk (och inofficiell) källa att ösa ur i utredningsperspektiv när det gäller såna här illgärningar. Men det ska inte heller förväxlas med rättsväsendet och den dömande instansens prövningar.
Tack för att jag får vara med!