2017-01-31, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag tror inte att manskapet fick rätt information om varför fartyget nödgades återvända till Island. Det skall inte heller ha förekommit någon bordning ute på internationellt vatten. Möjligen först när fartyget åter låg i hamn?

Andra uppgifter har cirkulerat, men dessa skall vara ”falska nyheter”.

Jag fick för mig att det blev bordning men inte övertagande av båten ?
Citera
2017-01-31, 14:00
Medlem
[quote=LeeVan|59768898]Jag tror inte att manskapet fick rätt information om varför fartyget nödgades återvända till Island. Det skall inte heller ha förekommit någon bordning ute på internationellt vatten. Möjligen först när fartyget åter låg i hamn?

Andra uppgifter har cirkulerat, men dessa skall vara ”falska nyheter”.

Citat:
Detta är den som kom och mötte Nikolaj i kväll ", säger Maria, som äntligen lyckats relation med Nikolaj på tisdag, 17 januari. Det var tisdag kväll som jag skickade honom ett meddelande och några minuter senare fick jag ett svar. Jag skickade Nikolaj på Facebook och frågade honom om han hade återhämtat sig från baksmälla. Han sade att han var bra, fiske och på väg till Island. Han sade att det fanns problem med trådlöst internet ombord. Jag frågade honom om han hade nått säkert ombord på trålaren natten. Jag fick inget svar. Allt jag vet om saken. "

Timme separerade polisen från händelserna i fråga för rapporten avslöjande. Maria kontaktade då polisen och skickas information till henne.
"
http://stundin.is/frett/nikolaj-hringdi-latlaust-i-islenska-vinkonu-nottina-sem-birna-hvarf/

Spörsmålet er hvor mye M*ria har sagt når hun snakket med N på facebook tirsdag ettermiddag? Hun visste tydligen at mordet ble knyttet til tråleren. Polar N*anoq kom tilbake till havnen onsdag. Hun hade sett bilde av T (om jeg förstår artikkelen rett)og hadde sett att det var T som mötte N på puben. Hun sier hun ikke kjente T, men hade kjent N lenge.
Citera
2017-01-31, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jussom
Jag fick för mig att det blev bordning men inte övertagande av båten ?

Det rapporterades om att det blev bording, men jag har läst polisen uttala sig i media efteråt att det var felaktiga uppgifter. Inget skedde förrän fartyget kom in till hamnen.

EDIT: såg också att TO's Facebook är borta.
Vem är "troliga pappan"?
Senast redigerad av helsan 2017-01-31 kl. 14:08.
Citera
2017-01-31, 14:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeffeAlonzo
N kommer knappt ihåg någonting av kvällen/natten men klarar av att tvätta i sitt tillstånd?
Klart som fan att han ljuger men det har nog polisen redan räknat ut för länge sen och förhoppningsvis kan de även bevisa det.

Någon nämnde id-kortet som en eventuell trofé tidigare.
Var det en trofé så är nog troligen en eller båda de misstänkta vana med att komma undan med saker. De kände sig nog ganska trygga och trodde att de även skulle klara sig den här gången trots det fruktansvärda de nyss hade gjort. Med tanke på att de hade hasch + id-kort och kanske mer saker på båten så måste de ha trott att kusten var klar när de lämnade hamnen.
Annars är väl alternativet att de är så totalt genomkorkade att de glömmer att göra sig av med både hasch och id-kortet?

Det känns som att minst en av de misstänkta GM har varit med förr och har en del på sitt samvete......

Känns väldigt "våghalsigt" att plocka upp någon mitt på gatan, när det är ganska mycket folk i omlopp. Är det så att TMO har en tidigare våldtäkt på sitt samvete, borde han verkligen vara försiktig med att plocka upp en överfull tjej. Han kan redan från början ha något lurt i tankarna. Vetskapen om att båten lämnar hamnen dagen efter, möjligheten att vara ur landet snabbt efter brottet, kan finnas med.

Att ha med en kompis, alternativt kumpan, visar också på ett beteende som är "nonchalant", oavsett om brottet görs innan NO lämnar bilen eller efter. Det är ett risk-beteende som en nybörjare inte skulle våga sig på, känns det som. Sedan både id-kort och narkotika på båten tyder på ett beteende som en person har, som kommit undan tidigare. Som tror att han ska komma undan igen....
Citera
2017-01-31, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Känns väldigt "våghalsigt" att plocka upp någon mitt på gatan, när det är ganska mycket folk i omlopp. Är det så att TMO har en tidigare våldtäkt på sitt samvete, borde han verkligen vara försiktig med att plocka upp en överfull tjej. Han kan redan från början ha något lurt i tankarna. Vetskapen om att båten lämnar hamnen dagen efter, möjligheten att vara ur landet snabbt efter brottet, kan finnas med.

Att ha med en kompis, alternativt kumpan, visar också på ett beteende som är "nonchalant", oavsett om brottet görs innan NO lämnar bilen eller efter. Det är ett risk-beteende som en nybörjare inte skulle våga sig på, känns det som. Sedan både id-kort och narkotika på båten tyder på ett beteende som en person har, som kommit undan tidigare. Som tror att han ska komma undan igen....

Jag håller med, det tyder på det och han kan kan ha trott att han skulle komma undan igen.
Vet man hur länge TO har jobbat på havet? Och är det Danmark, Island, Grönland som fartyg tar sig emellan eller är det fler länder?
Citera
2017-01-31, 15:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hur länge har de MGM arbetat tillsammans?

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Han/de kan mycket väl från början haft "något" i tankarna. Vetskapen att han/de skulle lämna Island under lördagen kan mycket väl i s f ha varit en bidragande orsak till vad som kom att ske.

Vi vet egentligen ingenting om dessa båda personers bakgrund. Att NO:s samvete skulle ha varit vitare än snö tror jag inte för fem öre på. Vi vet inte vad dessa båda män kan ha varit inblandade tidigare i utan att någonsin ha blivit misstänkta eller att ha åkt fast.

Hur länge har NO och TMO arbetat tillsammans på Polar Nanoq eller på något annat fartyg? Har detta framkommit någonstans?

De har haft alla möjligheter till att hitta på både det ena och det andra med tanke på ett de har besökt ett flertal länder å yrkets vägnar.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-01-31 kl. 15:08.
Citera
2017-01-31, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Det rapporterades om att det blev bording, men jag har läst polisen uttala sig i media efteråt att det var felaktiga uppgifter. Inget skedde förrän fartyget kom in till hamnen.

Vem är "troliga pappan"?

https://www.facebook.com/nielskarl.*lsen?ref=ts&fref=ts

*o
Citera
2017-01-31, 15:18
Medlem
Citat:

Vem är "troliga pappan"?

Hur kan TM FB försvinna? Med polisens hjälp?
Citera
2017-01-31, 15:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Färöarna?

Citat:
Jag håller med, det tyder på det och han kan kan ha trott att han skulle komma undan igen.
Vet man hur länge TO har jobbat på havet? Och är det Danmark, Island, Grönland som fartyg tar sig emellan eller är det fler länder?

Kanske också Färöarna?
Citera
2017-01-31, 17:51
Medlem
Stardust74, Skaraborg 2 och alla andra.
Har det kommit någon ny info eller nya rykten under dagen?
Vi behöver ju ha lite ny info så vi kan hitta nya infallssvinklar/lösningar under kvällen.
Citera
2017-01-31, 18:39
Medlem
http://www.islandsbloggen.com/2017/01/misstankta-i-nya-forhor-om-birna.html

"Nya förhör hålls i dag med de två män som misstänks för inblandning i Birna Brjánsdóttirs död. Polisen tror sig nu ha en god uppfattning om när och var hon dödades. Dessutom tror sig polisen veta ungefär på vilken plats kroppen kastades i vattnet. Utredningen väntas dock inte bli klar än på några veckor"
Citera
2017-01-31, 19:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeffeAlonzo
Stardust74, Skaraborg 2 och alla andra.
Har det kommit någon ny info eller nya rykten under dagen?
Vi behöver ju ha lite ny info så vi kan hitta nya infallssvinklar/lösningar under kvällen.

De verkar ha lagt locket på. Ska bli spännande att höra vad det kommer fram av förhör, ananlyser och slutrapporten av obduktionen. Vad jag förstod skulle viss information lämnas ut när svar kom från dessa.

Man hoppas verkligen att de kan binda GM till brottet. Av det vi än så länge är det väl mest indicier som vi hört om? Övervakningsfilmer på B. och gärningsmän (dock aldrig tillsammans) kopplat till mobiler uppkopplade till master vid vissa ställen och tidpunkter, blod från B. i bilen, stövlarna och naturligtvis B.

Bindande bevis behövs väl inte alltid för fällande dom. Men har för mig att det kan vara svårt att få någon fälld om man inte har tät indiciekedja. Samtidigt verkar polisen varit snabba. Måste underlätta utredningsarbetet enormt.

Det borde finnas något vittne till något, vad som helst? Att hoppas på spermier i B. är väl att hoppas på för mycket? Men kanske i bilen? Blod från gärningsmannen blandat med B:s blod? Övervakningsfilm när TMO köper Klorin? Fingeravtryck på stövlar, id-kort eller annat. Ett vapen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in