2017-01-30, 09:15
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Och hur hamnade vi här??

Läs detta inlägg: (FB) Sverige: landet där det råder stor bostadsbrist
Citera
2017-01-30, 10:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Stackars tjej, hon kan inte bo ensam i en 5:a på 145 kvm utan måste hyra ut rum för att klara sig, ja här ser vi hur stor bristen har blivit.

Ja mycket tråkigt att hon nu måste höja hyran för sina inneboende med 600 kr var... De kanske inte vill bo kvar och fortsätta försörja sin allsmäktig hyreskejsarinna?
Citera
2017-01-30, 10:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss

Jag förstår mycket väl att det är en artificiellt skapad brist för att trissa upp priserna på bostadsrätter, villor m.m. Om den nu beror på hyresreglering, att man importerat tonvis av folk eller att det byggs för lite eller om det är en kombo av allt detta vet jag inte.

om en trea kostar 5,5 k på mosebacke är det då "brist" på sådana, eller har hyran satts för lågt?

https://www.hemhyra.se/nyheter/hyran-hojs-med-over-100-procent-pa-sodermalm/

Citat:
Men jag förstår att den är skapad av politiker och eliten för upptrissandet av priserna och att folk måste ta topplån för att bo är en av få saker som driver ekonomin just nu.
Om man inte tillåter hyresmarknaden att fungera genom att låta några få ur hyresadeln få hyra billigt hur tror du att det påverkar prisbilden på den fria bostadsmarknaden?

Citat:
Bostäder är en av få basala behov som politiker o elit kan skapa en brist på o "komma undan" med det. Det är svårare att skapa brist på vatten o mat t.ex utan det blir för tydligt o genomskinligt.
Är det verkligen en mänsklig rättighet att få bo för 5,5 k på mosebacke när så många andra vill samma sak?
Citera
2017-01-30, 10:25
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
om en trea kostar 5,5 k på mosebacke är det då "brist" på sådana, eller har hyran satts för lågt?

https://www.hemhyra.se/nyheter/hyran-hojs-med-over-100-procent-pa-sodermalm/

Om man inte tillåter hyresmarknaden att fungera genom att låta några få ur hyresadeln få hyra billigt hur tror du att det påverkar prisbilden på den fria bostadsmarknaden?

Är det verkligen en mänsklig rättighet att få bo för 5,5 k på mosebacke när så många andra vill samma sak?

Du har samma mantra hela tiden märker jag om Annyca m.m.

Sen när är inte en bostad en del av det basala behoven en människa har?
Citera
2017-01-30, 10:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Bara för att något är ett basalt behov betyder inte att någon annan är skyldig att ordna det åt dig. Väx upp och ta eget ansvar.
Citera
2017-01-30, 10:34
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Bara för att något är ett basalt behov betyder inte att någon annan är skyldig att ordna det åt dig. Väx upp och ta eget ansvar.

Aldrig påstått heller att någon ska ordna det åt mig. Märkliga tolkningar du gör utifrån vad jag skriver.
Citera
2017-01-30, 10:39
Medlem
Citat:

Det "basala behovet" kan väl ändå aldrig vara att bo ensam i en 5:a i centrala malmö? Ett "basalt behov" måste väl anses vara uppfyllt om man bor själv i en 1:a lite utanför stadskärnan?
Citera
2017-01-30, 10:41
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det "basala behovet" kan väl ändå aldrig vara att bo ensam i en 5:a i centrala malmö? Ett "basalt behov" måste väl anses vara uppfyllt om man bor själv i en 1:a lite utanför stadskärnan?

Vilket inte finns heller.
Citera
2017-01-30, 10:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Aldrig påstått heller att någon ska ordna det åt mig. Märkliga tolkningar du gör utifrån vad jag skriver.

Varför beklagar du dig här då, ordna det själv istället för att klaga.
Citera
2017-01-30, 10:42
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Varför beklagar du dig här då, ordna det själv istället för att klaga.

Senast jag kollade var detta ett diskussionsforum och senast jag kollade var detta en tråd om bostadspolitik.
Citera
2017-01-30, 10:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Du menar ju allvar att det är ett basalt behov att bo själv i en femrummare?

Och du inser inte att mycket av den "brist" du upplever beror på att boytan är extremt orättvist fördelad?
Citera
2017-01-30, 10:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Vilket inte finns heller.

Och varför inte då tror du? Nu har du fått så många ledtrådar så det är skrämmande...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in