Citat:
Ursprungligen postat av
Big Boss
Jag förstår mycket väl att det är en artificiellt skapad brist för att trissa upp priserna på bostadsrätter, villor m.m. Om den nu beror på hyresreglering, att man importerat tonvis av folk eller att det byggs för lite eller om det är en kombo av allt detta vet jag inte.
om en trea kostar 5,5 k på mosebacke är det då "brist" på sådana, eller har hyran satts för lågt?
https://www.hemhyra.se/nyheter/hyran-hojs-med-over-100-procent-pa-sodermalm/
Citat:
Ursprungligen postat av
Big Boss
Men jag förstår att den är skapad av politiker och eliten för upptrissandet av priserna och att folk måste ta topplån för att bo är en av få saker som driver ekonomin just nu.
Om man inte tillåter hyresmarknaden att fungera genom att låta några få ur hyresadeln få hyra billigt hur tror du att det påverkar prisbilden på den fria bostadsmarknaden?
Citat:
Ursprungligen postat av
Big Boss
Bostäder är en av få basala behov som politiker o elit kan skapa en brist på o "komma undan" med det. Det är svårare att skapa brist på vatten o mat t.ex utan det blir för tydligt o genomskinligt.
Är det verkligen en mänsklig rättighet att få bo för 5,5 k på mosebacke när så många andra vill samma sak?